Jump to content

Förarbevis


Wehrwolf

Recommended Posts

Trupp transport på flak utb är det något som går att fixa inom hv? Eller kan man fixa det på något annat sätt?

 

Är utb enbart teori eller teori/praktik?

Menar du den gamla hederliga varianten på lastbilsflak så är det inte längre tillåtet.

 

Angående förnyande av förarbevis INNAN giltigheten gått ut står följande i SÄKI:

22. Förnyat förarbevis. – Innan giltighetstiden gått ut, får ett nytt förarbevis utfärdas om det är styrkt att innehavaren har:

• genomgått riskutbildning enligt UtbR Trafiksäkerhet

• genomgått synundersökning enligt Vägverkets föreskrifter eller har förnyat körkortet inom det senaste året avseende C, CE, D eller DE.

• för personal som fyllt 45 år och som saknar motsvarande körkortsbehörighet för C, CE, D eller DE gäller utöver synundersökning även hörselkontroll enligt Vägverkets föreskrifter

• upprätthållit de kunskaper och färdigheter som anges på beviset.

Om detta inte kan styrkas sker kontroll enligt mom 23

Synundersökningen får genomföras som

• synscreening

• optikerkontroll

• läkarkontroll.

 

Om förarbevisets giltighet gått ut:

23. Kontroll vid förnyelse. – Om giltighetstiden har gått ut, får ett nytt förarbevis utfärdas om bestämmelserna i mom 22 uppfylls samt kontroll enligt nedan har skett:

• genomgått riskutbildning enligt UtbR Trafiksäkerhet

• för personal med motsvarande civil körkortsklass genomförs

prov på militära trafikbestämmelser samt körprov vid förnyelse av förarbevis motsvarande körkortsklass A1, A, CE, D.

• för personal utan motsvarande civil körkortsklass genomförs prov på civila och militära trafikbestämmelser samt tilläggsprov för respektive fordonstyper. Dessutom genomförs körprov vid behörigheter motsvarande A1, A, C, CE, D.

Kontrollen skall genomföras av förordnad provförrättare.

 

SÄKI Trf 2007 sidan 39-40

*Utdrag ur SÄKI giltigt 20070902*

 

The Swede :camo:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 278
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
Var har du fått det ifrån att man kan " förnya militära förarbevis hur som helst"??? :rolleyes:

Jag ber om ursäkt, det var jag som utryckte mig klumpig, jag visste inte att man kunde förnya militära förarbevis om man inte arbetade som officer eller liknande, men det jag läste i den här tråden tolkade jag som att man kan det. Det var det jag menade.

 

 

Är det någon som vet vart det går en förarbevis minibuss kurs någon stans?? :D

 

går det några förabevis utbildingar nu för tiden. för dom som inte har fått det i lumpen?

Link to comment
Share on other sites

har kollat men inte hittat att dom har förarbevis minibuss utbildning.

Kolla lokalt med de olika förbunden, samt att du får vänta - alla utbildningar går inte hela tiden... Jag har t.ex. sett att FBU i skåne utbildat TGBförare och FBU Sthlm utbildat minst 2ggr på minibuss.

Link to comment
Share on other sites

har kollat men inte hittat att dom har förarbevis minibuss utbildning.

Kolla lokalt med de olika förbunden, samt att du får vänta - alla utbildningar går inte hela tiden... Jag har t.ex. sett att FBU i skåne utbildat TGBförare och FBU Sthlm utbildat minst 2ggr på minibuss.

 

 

ok tackar. :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har just fått mitt fordonsbevis förnyat (i 5 år), i brevet som följde med så skrev motorbefälet på livgardet att Tgb11 har ersatts med lptgb.

Jag har sökt runt en del och läst den här och ett par andra trådar, men jag blir inte riktigt klok på om det här betyder att jag får köra både sprinter och geländerwagen?

 

Rätt intressant om jag får köra sprinter/geländerwagen eftersom jag (enligt förarbeviset) inte får köra minibuss...

Jag har genomfört halkkörning med tgb 9, 11 och 13.

...fast det var 10 år sen. Kul var det iaf!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Fick för nån vecka sedan reda på att jag skall få fordonsutbildning för denna lastbilen. Tänkte förena nytta med nöje och klämma ett C-kort samtidigt. Snackade lite med befälen, och denna skulle tydligen va automatväxlad. Någon som har erfarenhet av denna fordonstypen och som kanske vet om steget är långt till C-kort? Växlingen är väl ganska omfattande i en lastbil? Hög- och lågväxel och sånt shit. Om man skaffar sig någon form av körvana i denna bilen kanske man lätt kan köra riktig växlad lastbil sen? Har haft B-kort ett tag så växlar är inte helt obekant för mig... :rodna:

 

/Christoffer

Link to comment
Share on other sites

Nu hade jag ju inte KK när jag gjorde lumpen, och fick således ingen officiell hands on erfarenhet av 30/40-bilarna... men..

 

Helt riktigt att de är automatväxlade, vilket är bekvämt när det fungerar. Tgb 30/40 är ju till skillnad från en vanlig modern lastbil gjord för att skapa sig en egen motorväg genom skogen när E4an tar slut.

En modern lastbil har ju femtioelva växlar, plus hög och låg, så växlingsmomentet lär du ju inte få träna på särskilt mycket. Men däremot så kommer du ju, om du får samma träning som mina kollegor fick, köra en del och få en del inblick i hur det är att köra stora lastbilar på en liten yta. Vi plöjde runt mitt inne i Linköping kom jag ihåg. Som tur var utan att klämma fast någon stackares bil under terrängdäcken. Vi tränade även mycket på att köra med släp, och att backa med dessa.

Vi hade även en del lastbilsteori anpassad till tjänsten.

Så jag tror, att den militära utbildningen kan komplettera en privat utbildning på C-kort i och med att den ger lite mer erfarenhet och möjlighet till träning. Men som alternativ eller ersättning för en civil utbildning tror jag inte riktigt det duger. Du kommer nog behöva ta civila lektioner för lastbil också. Samtidigt kommer du lära dig saker i det militära som du int efå rlära dig på civilkursen, som hur man kör i skogen. Men jag skulle nog akta mig för att ta ut FL10an ut i skogen, den är nog inte lika mycket skogsmulle som 30-bilen :banghead:

 

/E

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Förnyade mitt föbevis i veckan på LG. Nytt år, ny säki och nya regler som brukligt. Nu måste man genomgått någon säkerhetskurs på 1 dag som köps in civilt för att få nytt föbevis. Risken att man får gå den om man inte är FM anställd är nog minimal skulle jag tro. DOCK så behöver man inte gå kursen om man innehar giltigt förarbevis på minibuss, då anses man ha gått den kursen. Själv hade jag inte förarbevis på minibuss men eftersom jag har föbevis och KK på buss så renderande det i föbevis på minibuss och plötsligt hade jag gått kursen och kunde förnya beviset.

 

Vidare så har det införts en klassificering där lptgb gäller för alla fo typ GW, TLC, 11 under 3.5 t, tptgb över 3.5 t typ Mamba, Galt, Flaksprinter och TLB för alla lastbilar osv.

Typfordon, strf, bv, patgb skrivs fortfarande ut i sin helhet.

 

Någon kanske blir klokare.....

Link to comment
Share on other sites

Under värnplikten (2005/06) vid I19, fick jag förarbevis på bl.a. minibuss. Giltighetstiden sattes dock till utryckningsdatum (dvs. 2006-04-13), och alltså inte 5 år.

 

Det skulle vara synnerligen praktiskt för mig att ha ett giltigt förarbevis, för verksamhet inom HV, och jag undrar om detta går att lösa på något smidigt sätt? Vad jag kunnat utläsa från SÄKI TRF 07, så är det enda som anges, den maximala giltihetstiden för ett utfärdande, och således ingen minimitid. Finns det någon annan författning/praxis, som möjliggör en förlängning till i.v.f. 5 år, utan att behöva använda sig av mom 23?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag gjorde GU 1986-87 och fick förarbevis på 903:a och 11. Fram till 1998 hade jag ingen kontakt med "kronan" då jag gick med i Hv, 2005 gick jag över till Insatsen och då kom förarbevis på tal. Jag sa att det har nog löpt ut för den lilla lappen man fick i lumpen är borta sedan länge. När det gjordes en koll i PLIS så hade jag förabevis på 11 men inte på 903, det var tydligen inget "slutdatum" på mitt förarbevis så jag hade ett evigt förarbevis.... någon som har liknande eller är det bara en miss i PLIS? Jag kollade med folket på regementet och allt var helt korrekt enligt dom. :rockon: Nu använder jag det inte för den befattningen jag hade i HV gjorde att jag aldrig behövde köra, på sin höjd blev det gristryne.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag har slagit ihop ett antal trådar om förarbevis till en.

Detta är nu den STORA tråden om förarbevis där ALLA sådana frågor skall behandlas.

Iochmed ihopslagningen kan det se lite lustigt ut i tråden men det får ni leva med.

 

The Swede

C TPC

Link to comment
Share on other sites

Dom olika klasserna på förarbeviset.

 

1.Pb/Llb Personbil (ej minibuss) med en totalvikt av högst 3,5 ton och lätt lastbil

2. Minibuss Minibuss, pb registrerad för > fem pers a (alternativt intyg om utbildning enligt UtbR Trafiksäk)

3 Lptgb Lätt personterrängbil och personbil (ej minibuss) med en totalvikt av högst 3,5 ton och lätt lastbil med allhjulsdrift och

som har extra växellåda eller andra påverkbara hjälpmedel för terrängkörning

4 Tptgb Tung personterrängbil och personbil med en totalvikt över 3,5 ton med allhjulsdrift och som har extra växellåda

eller andra påverkbara hjälpmedel för terrängkörning

5 Tlb Tung lastbil och lastterrängbil

6 Buss Buss

7 TsläpkP Tung släpkärra med påskjutsbroms

8 TsläpkT Tung släpkärra med tryckluftsbroms samt släpfordon enligt pos 7

9 Påhv Påhängsvagn samt släpfordon enligt pos 7 och 8

10 Tsläpv Tung släpvagn samt släpfordon enligt pos 7, 8 och 9

11 Mc Motorcykel

12 Snöskoter Snöskoter

13 Tghjul Terränghjuling

14 Ltgv Lätt terrängvagn

15 Ttgv Tung terrängvagn

16 Hjtrak Hjultraktor

17 Bv Bandvagn Angiven typ av bandvagn

18 Mredsk 1 Motorredskap klass 1 Angiven typ av motorredskap

19 Mredsk 2 Motorredskap klass 2 Angiven typ av motorredskap

20 Patgb Pansarterrängbil Angiven typ

21 Specialfordon/maskiner Andra fordon/maskiner som inte finns upptagna enl ovan, typ anges

 

 

Minibus ger Pb/Llb

Lptgb ger Minibus om man kört halka och Pb/Llb

Tptgb ger Lptgb,Minibus om man kört halka och PB/Llb

Tlb ger Minibus om man kört halka och PB/Llb

Buss ger Minibus och PB/Llb

 

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Tung Lastbil/Lastterrängbil?

 

Vad är då skillnaden rent praktiskt? Tlb när jag gjorde min värnplikt innefattade att min lastbil skulle köra i terräng.

 

När du gjorde lumpen hade du förarbevis per fordonstyp. Med tung lastbil fick du köra "civila" lastbilar, möjligt att de klarade terräng beroende på modell. Sen fanns det lastterrängbil 30/40 som man behövde annat förarbevis för. Det är lite annorlunda numera, jag har inte plåtkoll på exakt hur allt funkar men ungefär så är fordonen indelade i klasser där t.ex. terränglastbil 30/40 och tung lastbil ingår i samma klass.

Link to comment
Share on other sites

Dom olika klasserna på förarbeviset.

 

1.Pb/Llb Personbil (ej minibuss) med en totalvikt av högst 3,5 ton och lätt lastbil

2. Minibuss Minibuss, pb registrerad för > fem pers a (alternativt intyg om utbildning enligt UtbR Trafiksäk)

3 Lptgb Lätt personterrängbil och personbil (ej minibuss) med en totalvikt av högst 3,5 ton och lätt lastbil med allhjulsdrift och

som har extra växellåda eller andra påverkbara hjälpmedel för terrängkörning

4 Tptgb Tung personterrängbil och personbil med en totalvikt över 3,5 ton med allhjulsdrift och som har extra växellåda

eller andra påverkbara hjälpmedel för terrängkörning

5 Tlb Tung lastbil och lastterrängbil

6 Buss Buss

7 TsläpkP Tung släpkärra med påskjutsbroms

8 TsläpkT Tung släpkärra med tryckluftsbroms samt släpfordon enligt pos 7

9 Påhv Påhängsvagn samt släpfordon enligt pos 7 och 8

10 Tsläpv Tung släpvagn samt släpfordon enligt pos 7, 8 och 9

11 Mc Motorcykel

12 Snöskoter Snöskoter

13 Tghjul Terränghjuling

14 Ltgv Lätt terrängvagn

15 Ttgv Tung terrängvagn

16 Hjtrak Hjultraktor

17 Bv Bandvagn Angiven typ av bandvagn

18 Mredsk 1 Motorredskap klass 1 Angiven typ av motorredskap

19 Mredsk 2 Motorredskap klass 2 Angiven typ av motorredskap

20 Patgb Pansarterrängbil Angiven typ

21 Specialfordon/maskiner Andra fordon/maskiner som inte finns upptagna enl ovan, typ anges

 

 

Minibus ger Pb/Llb

Lptgb ger Minibus om man kört halka och Pb/Llb

Tptgb ger Lptgb,Minibus om man kört halka och PB/Llb

Tlb ger Minibus om man kört halka och PB/Llb

Buss ger Minibus och PB/Llb

 

 

/b

 

Så med ovan så betyder då Tlb/Ltgb (om man antar att Ltgb är felstavat) att man får köra tung lastbil och terrängbil 11/13?

Link to comment
Share on other sites

Står det på samma rad skulle jag anta att det som avses är en terränglastbil, dvs 30-bilen, nyare scanior osv.

 

Idag behöver man inte skriva ut det utan det räcker som sagt med Tlb men hur det var förut vet jag inte.

Tlb/Ltgb blir ju som du ser tårta på tårta.

 

Kontakta utfärdande myndighet för ett klarläggande.

 

F.ö så gäller

Den som saknar erfarenhet av ett

visst fordon och/eller dess tilläggsutrustning trots att denne har

ett giltigt förarbevis för fordonstypen, skall inhämta nödvändig

kompetens samt göra sig förtrogen med fordonet och dess specifika

egenskaper och dess tillläggsutrustning innan användning.

 

Dock får du ju inte köra alla typer av Bv även om du har Bv206 eller alla varianter av Patgb även om du har Patgb203 osv

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Står det på samma rad skulle jag anta att det som avses är en terränglastbil, dvs 30-bilen, nyare scanior osv.

 

Idag behöver man inte skriva ut det utan det räcker som sagt med Tlb men hur det var förut vet jag inte.

Tlb/Ltgb blir ju som du ser tårta på tårta.

 

Kontakta utfärdande myndighet för ett klarläggande.

 

F.ö så gäller

Den som saknar erfarenhet av ett

visst fordon och/eller dess tilläggsutrustning trots att denne har

ett giltigt förarbevis för fordonstypen, skall inhämta nödvändig

kompetens samt göra sig förtrogen med fordonet och dess specifika

egenskaper och dess tillläggsutrustning innan användning.

 

Dock får du ju inte köra alla typer av Bv även om du har Bv206 eller alla varianter av Patgb även om du har Patgb203 osv

 

/b

 

Bara funderade på behörigheter osv, förarbeviset från lumpen innehöll ju en markering per fordonsbeteckning.

Är det fortfarande så att ett större fordon medger att man får köra det som ligger under, det vill säga den som får köra 30 bil får köra även 11/13/20?

Link to comment
Share on other sites

Tung Lastbil/Lastterrängbil?

 

Vad är då skillnaden rent praktiskt? Tlb när jag gjorde min värnplikt innefattade att min lastbil skulle köra i terräng.

 

skillnaden är väl den att tung lastbil är en lastbil typ Scania 124 och liknande medan lastterrängbil är tex TGB30 och 40

nu görs det väl ingen större skillnad i praktiken, är väl därför de står ihop på förarbeviset.

 

det är väl så jag skulle tolka det iallafall.

 

lastterrängbil kan säkert även innefatta dumprar av olika modeller som används.

Link to comment
Share on other sites

Är det fortfarande så att ett större fordon medger att man får köra det som ligger under, det vill säga den som får köra 30 bil får köra även 11/13/20?

 

kolla listan jag postade ... svaret är ofta ja men inte men inte alltid

 

Minibus ger Pb/Llb

Lptgb ger Minibus om man kört halka och Pb/Llb

Tptgb ger Lptgb,Minibus om man kört halka och PB/Llb

Tlb ger Minibus om man kört halka och PB/Llb

Buss ger Minibus och PB/Llb

 

så tex har du Tlb får du Inte köra GW,

 

Har du ex Spes-GW bepansrad får du inte köra minibus om du inte kört halka, ex fick jag Tptgb på plats i Affe så då var det svårt att köra halkbana och det medgav då inte att jag fick minibuss.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Tung Lastbil/Lastterrängbil?

 

Vad är då skillnaden rent praktiskt? Tlb när jag gjorde min värnplikt innefattade att min lastbil skulle köra i terräng.

 

skillnaden är väl den att tung lastbil är en lastbil typ Scania 124 och liknande medan lastterrängbil är tex TGB30 och 40

nu görs det väl ingen större skillnad i praktiken, är väl därför de står ihop på förarbeviset.

 

det är väl så jag skulle tolka det iallafall.

 

lastterrängbil kan säkert även innefatta dumprar av olika modeller som används.

Om jag inte missminner mig helt är tgb30 och tung lastbil samma kategori numera, dock med skillnaden att om du bara kört 30-bil ("kört upp") så får du automatbehörighet på förarbeviset och får därmed inte köra manuell låda.

Link to comment
Share on other sites

Rätta mig om jag har fel; men för att få köra GW eller Tgb 30/40 i skogen så måste man ha tilläggsutbildning på det? Men om man är utbildad på tgb13 /11 så ingår det i utbildningen?

 

Anledningen till jag frågar är det att de på min GUpluton som utbildades på GW, Tgb 30/40 hade tillägget "Terrängkörning" på förarbeviset. Och vi som utbildades på tgb 13 fick inte det inskrivet på förarbeviset.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Rätta mig om jag har fel; men för att få köra GW eller Tgb 30/40 i skogen så måste man ha tilläggsutbildning på det? Men om man är utbildad på tgb13 /11 så ingår det i utbildningen?

 

Anledningen till jag frågar är det att de på min GUpluton som utbildades på GW, Tgb 30/40 hade tillägget "Terrängkörning" på förarbeviset. Och vi som utbildades på tgb 13 fick inte det inskrivet på förarbeviset.

 

Numera skall det stå Lptgb (Lätt personterrängbil) för alla terrängbilar upp till och med 3,5T totalvikt och Tptgb (Tung) om man får framföra terrängbilar över 3,5T (här hamnar bl a tgb 13). Det måste stå terrängkörning på tilläggsutbildningar för att det skall vara giltigt för ändamålet. Rimligen borde ditt GU förband kunna hjälpa dig med att föra in det på ditt förarbevis om det fortfarande är giltigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...