Wehrwolf Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Ptgb 5 är MB Sprinter, ej Geländewagen. Om det inte är så är jag mkt nöjd då jag har fått den inskrivet i förarbeviset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikvah Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Ptgb 5 är MB Sprinter och Geländewagen. dock olika utbildningar och olika förarbevis... allt för att förvirra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 I mitt förarbevis står det Ptgb 4 och det ska vara Geländewagen, den nya med automat. Sprinter hade jag innan och där står MB Sprinter. Här på SoldF heter ju alla 5 förutom flaklastbil 2. Mystiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 (edited) Ptgb 5 är MB Sprinter och Geländewagen. dock olika utbildningar och olika förarbevis... allt för att förvirra och i formuläret för ansökan till utlandsstyrkan finns bara ptgb 4x4. Enligt SäkI Trf 2004 (och 2000 Äomg 4), Tabell 4:1 heter de Lptgb (Lätt personterrängbil) och förarbevis på Lptgb verkar gälla för samtliga. Lptgb får även framföras av de som har förarbevis på Tgb 11 eller Tgb 13/20. SäkI 2004 I mitt förarbevis står det MB Sprinter, MB GW och minibuss (på tre olika rader alltså). edit: tog bort en kommentar som blev överflödig efter att tråden delades Edited May 5, 2004 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Varför tittar man inte mer i SÄKI när man ändå har böckerna utkvitterade? Här har jag gått i två år med förarbevis Tgb 11/13/20 och trott att jag INTE får köra Sprinter. Den här tabellen följs INTE på Ing2 kan jag säga, där krävs förarbevis på Sprinter, det duger inte med Tgb. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wehrwolf Posted May 3, 2004 Author Report Share Posted May 3, 2004 Satans skumt. Ursäkta OT skulle vilja få klarhet. Med TGB utb i bakfickan behövs visst 8h för att få Sprint förarbevis, för Geländewagen 20(!) Utan tidigare mil. förarbevis krävs det 80(!!!) h för att få framföra denna semicivila jeep. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 5, 2004 Forumsledning Report Share Posted May 5, 2004 Delade tråden Bildmtrl efterfrågas för att var en ganska intressant sak. Jag tycker personligen att ett förarbevis på en t.ex tgb 11/13/20 inte ska gälla sprintern alls. Nästan vansinne. De två bilarna är som stenåldern möter Nasa. Obra att skapa ännu mer problem med förare som inte fått utb. på sprintern som jag tycker behövs... för den bilen är sanslöst skum och avancerad. Sen måsta jag bara förtydliga med att det står PTGB5 Sprinter på en rad och PTGB5 GW på en annan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HotelAlpha Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 I mitt står det Ptgb 4 för GW'n.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Ptgb 4 är väl de nya (sommaren/hösten 2003) med två radioställ i bagaget och omkopplare fram och ny automatlåda? Tidigare fanns ju lite olika kombinationer av GW med manuell eller automat (med turbo), taklucka eller inte, 12 eller 24 V elsystem. Alla dessa kombinationerna kallades så vitt jag vet Ptgb 5 (liksom Sprintern). Om jag minns rätt hette TLC (Toyota LandCruiser 70) Ptgb 6, men jag är osäker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Innan nerresan Ks03 fick vi Föbevis tgb5 och detta gällde då både Landcruiser och tyskbilen!!'Det står dock bara tgb5 i föbeviset , inget annat"" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Jo, samma här. Det står MB GW men gäller även TLC. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 I mitt förarbevis står det bara Softskin, och avser GW och TLC. Verkar vara lite hur som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ebbe Posted May 16, 2004 Report Share Posted May 16, 2004 Det verkar ju onekligen vara lite cirkus med det hela... Innan nerresan på 06:an skulle vi drivers även utbildas på GW å sprinter... då tiden var lite knapp så blev det en kvällstjänst avsatt för båda kärrorna. Det resulterade i att vi lottade, dvs hälften gjorde sprintern å hälften GW. Efter avslutat pass så skrevs Ptgb 5 in i förarbeviset, varpå vi promenerade över fordonsplanen till sprintergänget och fick MB sprinter inskrivet, samtidigt som de gjorde det omvända.. Målstyrd utb må jag säga. Men för att återknyta, så har även jag Ptgb 5 i mitt föbev. Dock såg vi bara till den fina automaten när BatPappas bil passerades utanför HQ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kspGubben Posted July 30, 2004 Report Share Posted July 30, 2004 Har sökt på denna fråga men inte hittat nåt relevant... I det civila mörkret ska man ju ha körkorts-behörighet *B** för att framföra en minibuss. Varför räcker det inte med ett civilt körkort för att framföra en M reggad WW Syncro utan att man måste ha ett speciellt förarbevis för just minibuss inom FM?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5526 Viktor Ludvig Posted July 30, 2004 Report Share Posted July 30, 2004 Under min vpl fick jag förklaringen att det skett för många olyckor med minibuss ', ofta i kombination med halt väglag. Då de är byggda för fler passagerare och kan ta mer last än en personbil får de mkt annorlunda vägegenskaper. //5526 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted July 30, 2004 Report Share Posted July 30, 2004 För ett tag sedan så var det väldigt många civila olyckor med minibuss där hela 7-manna juniorfotbollslag dog. Det var Holländska scouter och innebandypappor osv. I den vevan bestämdes det att i FM skall vi ha speciella förarbevis för minibuss. Anledningen är som så ofta annars att ha ryggen fri när det händer något och folk blir skadade. -"Se här, Föraren hade fått specialutbildning på att köra minibuss! Han var en duktig förare, annars hade han inte fått förarbeviset!" Det är ett sätt att minimera FM:s dåliga rykte vid olyckor där värnpliktiga dör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kspGubben Posted July 30, 2004 Report Share Posted July 30, 2004 Man kan nog inte " förarbevisa " bort alla olyckor inom FM , men en olycka mindre är ett steg på vägen i alla fall. Min skepsis till alla förarbevis grundar i att soldaten bakom ratten kanske tycker att : - NU är det helt okej att köra som f-n , jag har ju förarbevis på detta fordon och " kan allt " om att halka runt på en kontrollerad halkbana.( men inte i verkligheten).. Men kan man inom FM öka riskmedvetandet bland VPL och Y Off genom ett förarbevis så är det ju bra.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted July 30, 2004 Report Share Posted July 30, 2004 Men kan man inom FM öka riskmedvetandet bland VPL och Y Off genom ett förarbevis så är det ju bra.. Vissa plutonchefer kör ju i diket i alla fall.......oavsett förarbevis eller ej! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 31, 2004 Forumsledning Report Share Posted July 31, 2004 Ursäkta mig lite nu här.. men har ni någosin kört en fulllastad minibuss på på mer eller mindre halt vägunderlag ??! För er som inte förstår vad jag menar så beter sig en minibuss INTE som en personbil. Finns andra saker som FM är mer restrikivare på, t.ex Officerare måste ha C kort för att köra TGB 20, du får inte prata i telefon samtidigt som du kör kronbil motsv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted July 31, 2004 Report Share Posted July 31, 2004 Jag kan säga att det var en ganska bra ögon-öppnare för mig att få känna på skillnaden mellan en tom minibuss och en fullastad på halkbana. Det får mig definitivt att tänka efter en gång extra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted August 1, 2004 Report Share Posted August 1, 2004 Problemet är att dom flesta inte kör minibuss så ofta, och att bussen har lång hjulbas då känner man inte att man får sladd lika snabbt som t ex en personbil och det är då svårt att parera i tid vid halt väglag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kspGubben Posted August 2, 2004 Report Share Posted August 2, 2004 Jag satt och läste i min gamla körkortsbok igår för att kolla ifall det stod nåt om minibuss-körning vid halt väglag. Och det stod ingenting om det konstigt nog.. Jobbade som budbilsförare för några år sedan och fick lyckligtvis aldrig sladd med min budbil ( av minibuss-typ ). Men eftersom en minibuss både är högre och har längre hjulbas kan jag dock tänka mig att det blir en annan sak ifall men skulle sladda med en minibuss än med en personbil. Vad jag förstår på tidigare inlägg i debatten , får man prova halkbana med full last när man tar förarbevis till minibuss inom FM.. Det låter som en bra idé att ha det där förarbeviset ändå.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5526 Viktor Ludvig Posted August 2, 2004 Report Share Posted August 2, 2004 Någon form av halt underlag med varierande last (sandsäckar), ja. Om det sen sker på halkbana eller lämplig isplan kan jag inte svara på. //5526 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 2, 2004 Report Share Posted August 2, 2004 Någon form av halt underlag med varierande last (sandsäckar), ja. Om det sen sker på halkbana eller lämplig isplan kan jag inte svara på. //5526 Det skall ske på halkbana med instruktör närvarande. Man åker inte bara ut och sladdar på en sjö motsv. Det ingår även lite teori i utbildningen. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted August 2, 2004 Report Share Posted August 2, 2004 Även om jag håller med i princip angående policyn om förarbevis på minibuss så tycker jag att det är lite mystiskt att de som har BCD-körkort och har genomfört halkutbildning med respektive fordon ändå måste skaffa förarbevis för minibuss. (Blev jag informerad om 2002, om det inte har ändrats.) Jag kanske missar något viktigt här (jag har inte CD-behörighet själv) men får man inte relevanta kunskaper och aha-upplevelser när man har sladdat runt med tung lastbil och buss? Visst, det är inte exakt samma köregenskaper som för en minibuss men i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 2, 2004 Report Share Posted August 2, 2004 Därför att försvaret kräver förarutbildning av ALL personal för ALLA fordon utom personbil och cykel. Även om du har civil C-behörighet måste du ta militärt förarbevis innan du får köra försvarets lastbilar. Detta har bl.a att göra med de militära trafikbestämmelserna som skiljer sig från de civila. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kspGubben Posted August 2, 2004 Report Share Posted August 2, 2004 Någon form av halt underlag med varierande last (sandsäckar), ja. Om det sen sker på halkbana eller lämplig isplan kan jag inte svara på. //5526 Man åker inte bara ut och sladdar på en sjö motsv. The Swede På sjön går det båtar , , inte bilar Nån som vet hur länge förarbeviset är giltigt?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 2, 2004 Report Share Posted August 2, 2004 Förarbevis har tidigare haft en giltighetstid på 10 år men det ändras nu till 5 år. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted August 2, 2004 Report Share Posted August 2, 2004 Därför att försvaret kräver förarutbildning av ALL personal för ALLA fordon utom personbil och cykel.Även om du har civil C-behörighet måste du ta militärt förarbevis innan du får köra försvarets lastbilar. Detta har bl.a att göra med de militära trafikbestämmelserna som skiljer sig från de civila. The Swede Ja, men då uppstår frågan: Ska de vare på dette viset? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 2, 2004 Report Share Posted August 2, 2004 Därför att försvaret kräver förarutbildning av ALL personal för ALLA fordon utom personbil och cykel.Även om du har civil C-behörighet måste du ta militärt förarbevis innan du får köra försvarets lastbilar. Detta har bl.a att göra med de militära trafikbestämmelserna som skiljer sig från de civila. The Swede Ja, men då uppstår frågan: Ska de vare på dette viset? Ja. Bland annat på grund av att de militära trafikreglerna skiljer sig från de civila. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.