Guest Sparrow Posted September 10, 2006 Report Share Posted September 10, 2006 Jag är tjej och mäter ynka 157 cm över marken. Det är inte dags att mönstra ännu, är FU/u, men är ändå nyfiken eftersom jag väldigt gärna vill göra lumpen för att sedan, förhoppningsvis, kunna tjänstgöra utanför landets gränser. Vilka befattningar har minimumlängd på 157 cm? Följdfråga på det: Är de stenhårda när det gäller längd eller spelar resultaten på testen in? Tack för mig. Over and out. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted September 10, 2006 Report Share Posted September 10, 2006 Jag är tjej och mäter ynka 157 cm över marken. Det är inte dags att mönstra ännu, är FU/u, men är ändå nyfiken eftersom jag väldigt gärna vill göra lumpen för att sedan, förhoppningsvis, kunna tjänstgöra utanför landets gränser. Vilka befattningar har minimumlängd på 157 cm? Följdfråga på det: Är de stenhårda när det gäller längd eller spelar resultaten på testen in? Tack för mig. Over and out. Oroa dig inte. Tjejerna har andra förutsättningar i form av längd och styrka, pliktverket vill ha in fler kvinnor i försvaret, så detta brukar inte vara något problem. Bara fördelaktigt om du hamnar på ett stridsfordon tex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted September 10, 2006 Report Share Posted September 10, 2006 @Sparrow: Om du vill veta vilka befattningar som har vilka längdkrav är det enklaste sättet att få det svart på vitt att maila PV*, dock är det kanske inte alltid längden i sig som är begränsande utan vad det innebär för styrka t ex. Det finns en möjlighet att kravunderskrida på ett (ett fåtal?) värden på mönstringen, det är dock inget man kan vara säker på, speciellt inte som konkurrensen ökat i och med att vpl-kullarna blivit mindre. Vet dock att vi hade ett par tjejer på plutonen som var skapligt korta så omöjligt är det uppenbarligen inte att få göra GU även om man inte är så många äpplen hög. ;) *Kontaktinfo 1 Kontaktinfo 2 Bonuslänk om du inte redan kikat runt på forumet så mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sparrow Posted September 10, 2006 Report Share Posted September 10, 2006 Jag tackar hjärtligast för svaren från almkvist och Andreas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tackleberry Posted September 12, 2006 Report Share Posted September 12, 2006 Vad jag vet så är det endast Livgardet (iallafall MP) som har längdkrav på 170cm över havet. Har en klasskompis som skulle söka MP men fick avslag för att han var 167cm, surt men sant... Annars tror jag inte att det är så petigt med det... Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krizan Posted September 21, 2006 Report Share Posted September 21, 2006 För att bli Flygbasjägare är det minst 161,5 cm som är kravet. För att tjänstgöra på ubåt ska man vara 164-180 cm. I alla fall var det så för ett par år sen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted September 14, 2007 Report Share Posted September 14, 2007 För att bli Flygbasjägare är det minst 161,5 cm som är kravet. För att tjänstgöra på ubåt ska man vara 164-180 cm. I alla fall var det så för ett par år sen. Enligt Pliktverket så är maxlängden för fartygstjänst 189 cm. Det ska tydligen vara en 7 eller 8. Själv är jag 190cm och det var på gränsen att jag kunde använda FU dräkten under ubåtsmönstringen, men det hela gick bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hoffsten Posted September 14, 2007 Report Share Posted September 14, 2007 Precis som Almkvist säger, oroa dig inte. Du kommer säkerligen in, kort, tjock, lång eller smal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted September 14, 2007 Report Share Posted September 14, 2007 Är också 1,90 lång och hamnde likväl på ubåt, hade tillochmed befäl som var ännu längre. Vet att jag pratat med någon som påstår att det vart nekade ubåtstjänst pga att de var förkorta men har inte fått det bekräftat, något som kan ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted September 14, 2007 Report Share Posted September 14, 2007 Nu vet inte jag om ubåtstjänst räknas som stridande befattning, men minimilängden för stridande befattning är 165cm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubba Posted September 14, 2007 Report Share Posted September 14, 2007 Jag har en kompis som blev nekad för att hon var för kort, hon är 157, medan jag känner till en tjej som kom in, som strfordons-förare (tror jag det var, osäker) som är ca148 eller något sådant... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
navyseal Posted September 14, 2007 Report Share Posted September 14, 2007 (edited) Jag vet många tjejer som nyligen nekats på mönstringen p.g.a. att de var för korta. Men det hade även med styrkan att göra. De var mellan 153-158 cm. Surt då de verkligen ville göra lumpen. Det var nog lättare för ett par år sedan att komma in som kort, men inte nu då det finns så få platser. Edited September 14, 2007 by navyseal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedin Posted September 15, 2007 Report Share Posted September 15, 2007 För att alla ska förstå Pliktverkets logik så vill jag berätta om mitt egna exempel, och nejdå jag är inte bitter . Jag mönstrade i januari 2006. Min enda önskan när jag kom till Pliktverket var att bli placerad i flottan, vilket fartyg det var eller vilken tjänst det var kvittade men flottan skulle det bli! Jag klev in till inskrivningsförrättaren på eftermiddagen med goda resultat på samtliga moment. Nähääpp, flottan va jag för lång för till min stora besvikelse. Istället blev jag placerad som vagnsbesättning på ett pansarregemente. Logiskt? Njaaee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted September 15, 2007 Report Share Posted September 15, 2007 hmm verkar som 160cm är någon slags riktlinje om man kollar på vilka som blivit nekade @Hedin för lång för flottan ???, hur lång är du egentligen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berggren Posted September 15, 2007 Report Share Posted September 15, 2007 Var också för lång för flottan, vet inte hur mycket som var inskrivningsförrättarens åsikter och hur mycket som var krav, dock. Är 191 cm. Var även för lång för pansarskytte (tror jag var för lång för alla skyttetjänster), och där var kraven definitiva. Inskrivningsförrättaren försökte underskrida, men då sade datorn nej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted September 15, 2007 Report Share Posted September 15, 2007 Ett par av mina kamrater som är utbildade matroser via gymnasiet har fått mäta sig igen hos sjuksystern efter sitt inskrivningssamtal. Och vips så vart samtliga 189 cm långa och lämpliga att vara på flottans fartyg Enligt min inskrivningsförättare såg jag ut att vara 188, så han skrev in det på mina papper. Men på SUB3an var jag helt plötsligt 2cm längre, där drog dom inte av något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
033 Posted September 15, 2007 Report Share Posted September 15, 2007 Vad jag vet så är det endast Livgardet (iallafall MP) som har längdkrav på 170cm över havet. Har en klasskompis som skulle söka MP men fick avslag för att han var 167cm, surt men sant... Been there, done that.. minimilängden är en 5a enligt Pliktverkets skala, vilket är 171-180 cm (är 168 sjelf). Vad gäller ubåt så är det 166-199cm som var Pliktverkets krav på ubåtslängder när jag frågade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedin Posted September 15, 2007 Report Share Posted September 15, 2007 hmm verkar som 160cm är någon slags riktlinje om man kollar på vilka som blivit nekade @Hedin för lång för flottan ???, hur lång är du egentligen ? 192 cm. Flottan och pansar har även en gräns för hur lång man får vara, 188 cm. Därför är det lite lustigt att han inte kunde skriva in mig i flottan men göra ett undantag och skriva in mig på pansar. Men hela kravprofilen och befattningsbeskrivningen för LvPB är skräp då den inte omfattar Lvkv-tjänsten. Jag va t.om. så fräck att jag sa inte ville göra lumpen om jag inte fick göra i flottan. Då sa han att "så funkar inte lagen" och slängde fyra tjänster i knät och bad mig fundera på dem. Sagt och gjort så gjorde jag det och blev nöjd ändå. Nog om mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasmine86 Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 Jag är tjej och mäter ynka 157 cm över marken. Det är inte dags att mönstra ännu, är FU/u, men är ändå nyfiken eftersom jag väldigt gärna vill göra lumpen för att sedan, förhoppningsvis, kunna tjänstgöra utanför landets gränser. Vilka befattningar har minimumlängd på 157 cm? Följdfråga på det: Är de stenhårda när det gäller längd eller spelar resultaten på testen in? Tack för mig. Over and out. Lugn. Jag är också 157 cm, jag rycker in 4:e februari 2008 Jag var dock för kort för att ratta stridsfordon på p4, men det vet jag eftersom jag frågade om det. Men jag är nöjd ändå, den måndagen i februari kan inte komma fort nog Så tänk INTE på det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts