Jump to content

Svenska soldater beskjutna i Afghanistan


Recommended Posts

 

Var inne på ISAF's hemsida också och tittade, men händelsen verkar inte ha varit tillräckligt viktig för att få finnas med. Det vimlar av förvånansvärt massa inslag om Tysk trupp därnere dock, och om hur det jagas talibaner hejvilt. Tycker gott de kunde lyft fram denna insatsen också, även fast den kanske inte var lika stor som att jaga 200 talibaner eller nåt. :P Fast, man kanske är lite lokalpatriotisk av sig :P

 

Hittade denna på isafs hemsida.

http://www.afnorth.nato.int/ISAF/Update/Pr...2Sept06_149.htm

Står till och med lite mer än vad man hittat i svensk press...

Simma lugnt

 

 

Informationen på mil.se är mer korrekt. Det mesta som står på ISAFS hemsida är felaktig information. Mitt tips är att bortse från den länken. Ni får helt enkelt nöja er med vad som står på mil.se tills vidare. Där kommer säkert publiceras mer efterhand.

 

P.s Ugly hör av dig om du får tag i Mr B.

 

Vart kort mest pgr av oro för er, u are to short och allt det där.

Ta hand om er och håll ner huvudet.

 

@Ugly

min lur var M.I.A med benäget bistånd från V, nu återfunnen, försök igen

 

@Harald

Tack för paketet, gissa om dom kollade märkligt på mig på ICA, 3kg från Afghanistan :D ska nog hitta en bra användning för ett pringelsrör med campsand.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mer information om händelsen på mil.se: http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33826

 

Dagen efter eldstriden i Boka i Balkhprovinsen i norra Afghanistan åkte såväl överste Bengt Sandström som många av soldaterna som genomförde operationen tillbaka till byn.

Syftet var att byborna skulle få veta mer om händelsen och att deras förtroende för soldaterna skulle stärkas.

 

- När vi åkte in i byn i går fick vi se kvinnor och barn rusa ut ur sina hus. Sedan mötte vi kraftig eldgivning. För mig är det viktigt att soldaterna som var med i anfallet fick komma tillbaka till byn för att förstå och känna det stöd som jag visste fanns bland befolkningen. Det visade sig tydligt i dag, säger Bengt Sandström, chef för PRT:t (provinsiella enheten för återuppbyggnad och rekonstruktion).

 

Till en början var stämningen mellan lokalbefolkningen och soldaterna avvaktande.

Men efter någon timmes patrullering, där soldaterna delade ut ISAF-tidnigen Sada-e-Azadi och särskilda flygblad som snabbt producerats, var stämningen betydligt bättre. Barnen, som till en början dragit sig undan, blev som afghanska barn brukar vara: mycket nyfikna.

Soldaterna förklarade för barn och vuxna om det som stod i flygbladet: att ISAF är i Afghanistan för att öka säkerheten och stabiliteten, och för att stödja den folkvalda regeringen. Dessutom uppmanades byborna att rapportera allt misstänkt till den afghanska polisen ANP eller till PRT:t.

 

Medan soldaterna patrullerade blev överste Bengt Sandström och andra representanter från PRT:t bjudna på lunch i byns moské av byäldstar, mullor och andra inflytelserika personer från byn.

- Jag fick då möjlighet att förklara vad operationen vi gjorde tillsammans med den afghanska armén handlade om och hur vi sett på den kriminella gruppen. Byäldstarna gav också sin syn på det som hänt.

 

Sammantaget var Bengt Sandström mycket nöjd med mötet.

- Stämningen var väldigt öppenhjärtig och man insisterade på att bjuda på lunch, inte bara för det är afghansk god sed att göra det, utan också för att de hade en uppriktigt vilja att visa sin tacksamhet, den uttryckte de vid ett flertal tillfällen. Många uttryckte sin lättnad över att den kriminelle Matto Nematullahs destruktiva järngrepp släppt.

 

Han vill också betona soldaternas goda insatser under eldstriden.

- Jag kan inte nog poängtera hur väl de svenska och finska enheterna fungerade under den kraftiga beskjutningen vi inledningsvis låg under. Det vi pratar om sedan är ett regelrätt anfall som påbörjades efter den inledande beskjutningen. Det pågick i två-tre timmar och var en förutsättning för att kunna lösgöra förbandet utan förluster.

 

Totalt avlossades ett tusental skott. Varken någon finsk, svensk eller afghansk soldat blev skadad. Inte heller kom någon oskyldig till skada.

Allt detta förklarades på kvällen efter operationen. Då samlades Bengt Sandström alla soldater: såväl de som varit ute under dagen som de soldater som varit på campen och antingen varit indirekt inblandade i händelsen genom stabsarbete, eller helt enkelt oroligt väntat på att kamraterna skulle komma tillbaka.

 

Bengt Sandström besökte i måndags även det militära observationsteam som dagen innan blivit beskjutna i Sar-e-Pol-provinsen då de sampatrullerade med afghanska polisen. De båda incidenterna har inget samband.

- Soldaterna i MOT:en visade på ett oerhört stort mod. Utan deras insats tror jag inte att de poliser de patrullerade tillsammans med hade klarat sig. Och tack vare den svenska sjukvårdaren klarade sig den afghanska polis som blev skottskadad, säger Bengt Sandström.

Link to comment
Share on other sites

 

Var inne på ISAF's hemsida också och tittade, men händelsen verkar inte ha varit tillräckligt viktig för att få finnas med. Det vimlar av förvånansvärt massa inslag om Tysk trupp därnere dock, och om hur det jagas talibaner hejvilt. Tycker gott de kunde lyft fram denna insatsen också, även fast den kanske inte var lika stor som att jaga 200 talibaner eller nåt. :P Fast, man kanske är lite lokalpatriotisk av sig :P

 

Hittade denna på isafs hemsida.

http://www.afnorth.nato.int/ISAF/Update/Pr...2Sept06_149.htm

Står till och med lite mer än vad man hittat i svensk press...

Simma lugnt

 

 

Informationen på mil.se är mer korrekt. Det mesta som står på ISAFS hemsida är felaktig information. Mitt tips är att bortse från den länken. Ni får helt enkelt nöja er med vad som står på mil.se tills vidare. Där kommer säkert publiceras mer efterhand.

 

 

 

Hyvens tack för länken dock, även om de nu kanske är lite mer korrekt på mil.se så var det skoj och se att det åtmindstone uppmärksammades lite vad de gjorde där nere. :rockon:

 

OT och PS. Är det nån mer än jag som sett de däringa flashiga ökencamot som finnes med på några bilder från Afhganistan på vapnen? Eller har jag bara hallucinerat alltihop? DS.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Aj aj, precis när mär man hoppades att det började lugna ner sig.

Hoppas att det var en olyckshändelse.

 

Finsk soldat skadad i Afghanistan

Publicerad: 2 oktober 2006 kl 10:34

 

Söndag kväll klockan 19.20 lokal tid (16.50 svensk tid) blev en grupp finska soldater ingående i den internationella fredsbevarande Isaf-styrkan beskjutna i staden Aybak, i svenskarnas ansvarsområde i norra Afghanistan.

 

En finsk soldat sårades. Han vårdas just nu på det norska fältsjukhuset i Mazar-i Sharif i väntan på sjukvårdstransport från missionsområdet.

 

De finska soldaterna övade mörkerskjutning med skarp ammunition när de blev beskjutna av finkalibrig eld.

 

Händelsen är nu under utredning. Det är ännu okänt om beskjutningen var fråga om en attack eller en olyckshändelse.

 

http://www.mil.se/int/index.php?lang=S&c=n...d=34084&ncid=17

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att det fortsätter där nere - just som man trodde att det lagt sig.

 

Ähh det var väl nån som surna till på finnarnas mörkerövning. Nån som ville sova. Det var nog inte allvarligt menat att träffa nån. Dom skjuter ju utan kontroll och hursomhelst på natten.

 

Tråkigt att det fortsätter där nere - just som man trodde att det lagt sig.

 

Ähh det var väl nån som surna till på finnarnas mörkerövning. Nån som ville sova. Det var nog inte allvarligt menat att träffa nån. Dom skjuter ju utan kontroll och hursomhelst på natten.

:) för fanken, jag kanske skulle ha läst på i Artikeln innan jag skrev. Trodde att den handlade om Finländarnas mörkerövning!! Sorry

Link to comment
Share on other sites

Ähh det var väl nån som surna till på finnarnas mörkerövning. Nån som ville sova. Det var nog inte allvarligt menat att träffa nån. Dom skjuter ju utan kontroll och hursomhelst på natten

 

Det vet du baserat på? :) upplevde bra mycket mer slivoskjutningar på Balkan än i AF. Vågar nog påstå att dom skjuter mer för verkan än för att skrämmas i AF inte minst för att det folket är otroligt vana vid vapen.

 

Tråkigt att den finska soldaten blev skadad oberoende på om det var en olycka eller ett attentat..

Sedan så håller utvecklingen i AF att gå åt pipsvängen med kraft... att nu OEF och ISAF blir ett även utåt kommer väl knappast öka på krigsherrarnas möjlighet eller vilja att särskilja dom två.

Att sedan Sverige egentligen inte har någon caveat som förhindrar att Svenska soldater används i södra AF eller i operationer som tidigare var strikt OEF kan ytterligare (observera KAN.. inte troligt ) göra situationen intressant.

 

FS12... lycka till och håll vaksamheten uppe... för att slå in en öppen dörr..

 

/b

Edited by Blackadder
Link to comment
Share on other sites

Håller med Blackadder..

 

Slivoskjutningar förekom i betydligt mindre utsträckning i AFG än på Balkan.

(Själv blivit påskjuten vid skjutbanan i AFG)

 

Tycker också att det är tråkigt att vår Finske fredskamrat blivit skadad, hoppas att det inte är för allvarligt..

 

FS12 GMY

Edited by tsomitore
Link to comment
Share on other sites

Hur många magasin bär man på sig när man tjänstgör i US?

Visst det varierar väl beroende på vilken tjänst man han men det skulel vara roligt att höra några exempel. Stod ju att det hade avlossats 1000 skott.

Link to comment
Share on other sites

Stod ju att det hade avlossats 1000 skott.

 

Av hur många inblandade och av vilka nationer?

 

tsomitore's svar är väl lika bra som något..men det varierar kraftfullt.

Tyvärr så har ju Sverige inte lyckats med att få fram en bra väst för det ändamålet,därav olika varianter av Eagle som synts.

Så möjligheten att bära magasin på ett bra sätt utan att kitta själv i vänstervarv förtjänar säkert en egen tråd.

 

/b

Edited by Blackadder
Link to comment
Share on other sites

Ähh det var väl nån som surna till på finnarnas mörkerövning. Nån som ville sova. Det var nog inte allvarligt menat att träffa nån. Dom skjuter ju utan kontroll och hursomhelst på natten

 

Det vet du baserat på? :tveka: upplevde bra mycket mer slivoskjutningar på Balkan än i AF. Vågar nog påstå att dom skjuter mer för verkan än för att skrämmas i AF inte minst för att det folket är otroligt vana vid vapen.

 

Tråkigt att den finska soldaten blev skadad oberoende på om det var en olycka eller ett attentat..

Sedan så håller utvecklingen i AF att gå åt pipsvängen med kraft... att nu OEF och ISAF blir ett även utåt kommer väl knappast öka på krigsherrarnas möjlighet eller vilja att särskilja dom två.

Att sedan Sverige egentligen inte har någon caveat som förhindrar att Svenska soldater används i södra AF eller i operationer som tidigare var strikt OEF kan ytterligare (observera KAN.. inte troligt ) göra situationen intressant.

 

FS12... lycka till och håll vaksamheten uppe... för att slå in en öppen dörr..

 

/b

 

Med all respekt så var det inte nån allmän jämförelse med hur mycket olika folk skjuter omkring sig, men jag tror inte att dom (krigarna) är så väldigt utbildade på mörkerstrid i AF. JAG skulle också bli förbannad om nån började väsnas efter att mörkret lagt sig och det var dags för lite mat och mys (Ramadan) Återigen, med all respekt .... är inte ute efter en djup eller lång diskussion.

Link to comment
Share on other sites

Hur många magasin bär man på sig när man tjänstgör i US?

Visst det varierar väl beroende på vilken tjänst man han men det skulel vara roligt att höra några exempel. Stod ju att det hade avlossats 1000 skott.

 

1000 skott under eldgivning kan väl ändå inte va så mycket "egentligen", eller?

 

30skott per mag. (Ak5) = ca 33magasin totalt...

33 tomma magasin på säg 10 gubbar är ju mellan 3-4mag. per person vilket var det man hade under lumpen tiden...

Säg att dem va 20pers. då tömde ju folk ännu mindre...

 

Jag vet att man inte ska spekulera i det man inte har koll på, men tänkte bara dra en liten räknesticka för att se ungefär hur mkt 1000skott var...

Link to comment
Share on other sites

1000 skott under eldgivning kan väl ändå inte va så mycket "egentligen", eller?

 

30skott per mag. (Ak5) = ca 33magasin totalt...

33 tomma magasin på säg 10 gubbar är ju mellan 3-4mag. per person vilket var det man hade under lumpen tiden...

Säg att dem va 20pers. då tömde ju folk ännu mindre...

 

Jag vet att man inte ska spekulera i det man inte har koll på, men tänkte bara dra en liten räknesticka för att se ungefär hur mkt 1000skott var...

 

Har inte sagt att det var varken mycket eller lite. Var bara lite nyfiken på hur mycket magsin som folk i US (tex afganistan) får ut och hur mycket de bär på sig.

 

Visst det är tyngre att bära mycket men man är nog väldigt glad åt det ifall man hamnar i ett läge då men kan behöva det istället för att veta hur lite ammo man har. Som sagt så kan det ju gå ganska rappt att göra slut på ett par magasin.

Link to comment
Share on other sites

Har inte sagt att det var varken mycket eller lite. Var bara lite nyfiken på hur mycket magsin som folk i US (tex afganistan) får ut och hur mycket de bär på sig.

 

Visst det är tyngre att bära mycket men man är nog väldigt glad åt det ifall man hamnar i ett läge då men kan behöva det istället för att veta hur lite ammo man har. Som sagt så kan det ju gå ganska rappt att göra slut på ett par magasin.

 

De va inte mening som en tillrättaviselse för dig ;) - som jag även skrev i slutet av inlägget, tanken med inlägget var framförallt för att själv se på ett ungefär vad det handlade om...

 

o som du själv säger, att göra slut på magasin kan gå bra fort! - kan tänka mig att i en pressad situation där man själv blir beskjuten sitter man nog inte heller å tänker "ett skott per fiende" - förens situationen är lugnad iaf?

Link to comment
Share on other sites

 

1000 skott under eldgivning kan väl ändå inte va så mycket "egentligen", eller?

 

30skott per mag. (Ak5) = ca 33magasin totalt...

33 tomma magasin på säg 10 gubbar är ju mellan 3-4mag. per person vilket var det man hade under lumpen tiden...

Säg att dem va 20pers. då tömde ju folk ännu mindre...

 

Jag vet att man inte ska spekulera i det man inte har koll på, men tänkte bara dra en liten räknesticka för att se ungefär hur mkt 1000skott var...

 

Har inte sagt att det var varken mycket eller lite. Var bara lite nyfiken på hur mycket magsin som folk i US (tex afganistan) får ut och hur mycket de bär på sig.

 

Visst det är tyngre att bära mycket men man är nog väldigt glad åt det ifall man hamnar i ett läge då men kan behöva det istället för att veta hur lite ammo man har. Som sagt så kan det ju gå ganska rappt att göra slut på ett par magasin.

 

Skulle tippa på att varje "gubbe" har minst 8 mag med sig.

Edited by warhead
Link to comment
Share on other sites

För det första så avlossade svenska soldater inte i närheten av 1000 skott under striden vid boka. Som Blackadder skriver så bör ni kanske ställa er frågan. Av hur många inblandade och vilka nationer? Utöver lokala afghanska "badguys", afghanska armen, svenskar och finnar så fanns där soldater från ytterliggare två nationer. Var står det att svenska soldater avlossade 1000 skott?

 

För det andra så hade inte varje gubbe minst 8 magasin.

Link to comment
Share on other sites

@Harald

 

Det handlade inte om hur många de var utan om hur många magasin en typisk soldat i US (afganistan ) bär med sig.

 

Om du kan säga att de inte har 8 magasin, har du någon siffra som är "bättre" eller mer trolig?

Edited by Vesku
Link to comment
Share on other sites

@Harald

 

Det handlade inte om hur många de var utan om hur många magasin en typisk soldat i US (afganistan ) bär med sig.

 

Om du kan säga att de inte har 8 magasin, har du någon siffra som är "bättre" eller mer trolig?

 

@Vesku...

 

om det nu finns någon SOP som styr upp vilken DOS av vatten,mat,5.56,chockhgr osv som ska medföras buren och i fordon osv så tycker jag nog att det inte är något att orda om, det är en aspekt om förbandets ev förmåga som inte har på ett forum att göra.

som sagt tsomitore's svar är lika gott som något annat men det varierar över lag.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

@Harald

 

Om du läser min korta rad ordentligt är det inte ett påstående jag kommer med, vilken utr. och hur mycket är irrelevant. Jag uppfattar det som om att du blev upprörd över mitt "påstående", jag ville ge frågeställaren en uppfattning om vad som kan anses brukligt, baserat på erfarenheter som dragits, och att du vet bättre. Jag får känslan att du har mer information och det är därför du blir lite upprörd över det hela vilket är helt ok.

Link to comment
Share on other sites

På tal om att det varierar kraftfullt.. Hade OFTAST inte alla 8 på mig hade oftast backup med mig som var mer utrustade och med mer skytteinriktning på sin tjänst.. Alla 8 var dock ALLTID i närheten av min person..

Edited by tsomitore
Link to comment
Share on other sites

@Harald

 

Det handlade inte om hur många de var utan om hur många magasin en typisk soldat i US (afganistan ) bär med sig.

 

Om du kan säga att de inte har 8 magasin, har du någon siffra som är "bättre" eller mer trolig?

 

@Vesku...

 

om det nu finns någon SOP som styr upp vilken DOS av vatten,mat,5.56,chockhgr osv som ska medföras buren och i fordon osv så tycker jag nog att det inte är något att orda om, det är en aspekt om förbandets ev förmåga som inte har på ett forum att göra.

som sagt tsomitore's svar är lika gott som något annat men det varierar över lag.

 

/b

Du kan väl inte mena att antal burna magasin är någon speciellt känslig information. Tror du det sitter talibaner på SoldF-forumet och tänker att "AHA! -de där svenskarna har inte mer än 6 magasin per soldat, dem kan vi skjuta på!" Det är väl egentligen irrelevant för någon som går hemma, (kanske mer intressant om man skall dit, och helt klart ett ämne för diskussion) men så sett så kan vi lika gärna stänga igen hela forumet om man bara skulle förmedla need-to-know-information.

 

Själv gick jag för det mesta med KSP90, med antingen 100 eller 200 i kasett. 4-600 till i västen, 4-6 vanliga magasin, och ofta en ryggsäck (inte SS2k) med mig där det rymdes lite av varje, vatten, mat, am, sjv-pryttlar..). Sedan fyller man upp med några hgr i västen.

 

Det här var den förvirrade verklighet som rådde för OSS när vi var ca en pluton på plats. Man bar i praktiken det man tyckte sig kunna ha med sig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

@Harald

 

Det handlade inte om hur många de var utan om hur många magasin en typisk soldat i US (afganistan ) bär med sig.

 

Om du kan säga att de inte har 8 magasin, har du någon siffra som är "bättre" eller mer trolig?

 

@Vesku...

 

om det nu finns någon SOP som styr upp vilken DOS av vatten,mat,5.56,chockhgr osv som ska medföras buren och i fordon osv så tycker jag nog att det inte är något att orda om, det är en aspekt om förbandets ev förmåga som inte har på ett forum att göra.

som sagt tsomitore's svar är lika gott som något annat men det varierar över lag.

 

/b

Du kan väl inte mena att antal burna magasin är någon speciellt känslig information. Tror du det sitter talibaner på SoldF-forumet och tänker att "AHA! -de där svenskarna har inte mer än 6 magasin per soldat, dem kan vi skjuta på!" Det är väl egentligen irrelevant för någon som går hemma, (kanske mer intressant om man skall dit, och helt klart ett ämne för diskussion) men så sett så kan vi lika gärna stänga igen hela forumet om man bara skulle förmedla need-to-know-information.

 

Själv gick jag för det mesta med Kulspruta 90, med antingen 100 eller 200 i kasett. 4-600 till i västen, 4-6 vanliga magasin, och ofta en ryggsäck (inte SS2k) med mig där det rymdes lite av varje, vatten, mat, am, sjv-pryttlar..). Sedan fyller man upp med några hgr i västen.

 

Det här var den förvirrade verklighet som rådde för OSS när vi var ca en pluton på plats. Man bar i praktiken det man tyckte sig kunna ha med sig.

 

DOS:en har förändrats sen den 12:e september (även om frågan nu var allmän), men just då gällde minst 5 extra Ak-mag per soldat för den största svenska enheten på plats.

Vad en typisk soldat i US bär med sig har jag ingen aning om men som andra redan har skrivit så varierar det. Jag vet folk som bara har burit ett extra mag under patruller i kosovo och de som bär mer am än de egentligen skulle orka bära under strid eller ett fälttest.

Jag skulle personligen inte vara tillräckligt rörlig med ING's am.mängd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...