Richie Posted September 8, 2006 Report Share Posted September 8, 2006 OM ni kikar på denna länk. Under den står en text om en snubbe som gjorde snöänglar på sin post. Blev så förvånad. Vad gör folk egentligen när dom är uttråkade på sina poster? Vad gjorde du? Något att dela med dig till oss andra. Minns att man själv inte var så seriös på posten klockan 03:00 en härlig, snöig, decembernatt. =P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Korpral Sundström Posted September 8, 2006 Report Share Posted September 8, 2006 Alltid vaken, Alltid full uppmärksamhet, Man vet aldrig när lede Fi kommer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted September 8, 2006 Report Share Posted September 8, 2006 Sitter inte post...sitter VB och då kloittrar man på lägeskartan och drömmer sig tillbaks till den tid då 163 Motoriserade Divisionen var den dimensionerade fienden ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignorance Posted September 8, 2006 Report Share Posted September 8, 2006 Oftast var den 1 vända runt, kolla läget! sen in o lägga sig i tältet igen... eller campa i stabstältet över tiden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vemtogmittnamn Posted September 8, 2006 Report Share Posted September 8, 2006 Det dumma är väl att LG accepterar att bilder och texter på lökar läggs upp på deras domän. Jag som trodde det var tänkt att man skulle hålla vakt på post.. Nåväl de flesta av oss har väl lökat lite på post, men man behöver ju inte lägga upp det på förbandets hemsida.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lockwed Posted September 8, 2006 Report Share Posted September 8, 2006 När jag stog på post 5 Drottningholm 03 så spenderade jag dötiden med att bygga snögångar med små rastplattser i. Samtliga befäl tyckte att det var jättefint och lovade att dom inte skulle straffa mig såvida dom inte kom ut och hittade en snögubbe där också. Killen från livgardet som avlöste mig sista dagen såg så lycklig ut att jag trodde att han skulle börja gråta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted September 9, 2006 Report Share Posted September 9, 2006 Högvakt, kungliga slottet, post nr 5, Lejonbacken. Tittade på NK klockan. Tror aldrig tiden gått så långsamt... Tur att det finns små FM radior... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flak Posted September 11, 2006 Report Share Posted September 11, 2006 Var på en övning i lumpen då vi bevakade ett mob-förråd. Två tält i varsin ända och två dubbelposter i värn längs vägen till objektet, alla sammanbundna med tråd. Vid tiotiden på kvällen ringer vår skapligt flummiga gruppchef upp "vår" post vid vägen och säger att "vi drar in posterna nu". Det hör förståss dom i andra tältet och man riktigt kände deras beslutsångest... Natten förflyter lugnt och på morgonen vaknar vi utsövda och med en massa lös am, så ett improviserat eldöverfall genomförs på våra egna i det andra tältet. Eldgivningen drar förståss till sig två Blå/Gula kaptener, som vi lyckades babbla bort så dom inte förstod att kriget ju var vårt egna... Kanske inte speciellt mycket om vad man gör när man har tråkigt på sin post, annat än att i nödfall kan man alltid dra in posten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted September 13, 2006 Report Share Posted September 13, 2006 Kör några små ceremonier. Lyfter ena foten ca fem cm, vickar på den i sidled och upp och ner. Sätter ned foten och spänner vaden några ggr och sedan låret. Flyttar tyngden till andra foten och upprepar. I stående postering alltså... Hade ett tag alltid ett paket pansarkex liggandes i hjälmen när den inte satt på huvudet. Ända tills en morgon jag vart tvungen att raskt sätta pottan på skallen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted September 13, 2006 Report Share Posted September 13, 2006 Dagtid: Sitta/ligga/stå stil och observera omgivningen. Nattetid: Kämpa mot tröttheten. Att stå på post 5:2 på Lejonbacken nattetid i februari suger något fruktansvärt. Man har inte ens en NK-klocka att titta på, utan man får nöja sig med porten till innergården, som är ganska statisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts