Jump to content

Böcker som du bevärdigat att läsa

Moldiver

Recommended Posts

Då den förra tråden om MÖP:ens boklista började spåra ur, behövs en ny tråd.

Vilka Sci-Fi böcker är de bästa och varför?

Jag tycker att följande böcker bör varje MÖP ha läst, minst 2 och 3 gånger

Starship Troopers, av Robert A. Heinlein

The Forever War, av Joe Handleman

Enders Game, av Orson Scott Card

The Art of war, av Sun Tzu

The Guns of the South, av Harry Turtledove

Sedan finns det ju också mycket icke-militär Sci-Fi också...

Öööh...The art of War är väl inte direkt sci-fi

Håller med imint om The art of war ...

Bra sci-fi böcker/författare enligt mig:

Peter F. Hamilton - The commonwealth saga "Pandora's star" & "Judas unchained"

John Ringo

David Weber

Vilka Sci-Fi böcker är de bästa och varför?...//... The Art of war, av Sun Tzu...//... The Guns of the South, av Harry Turtledove
Håller med om att de är bra men ingen av dem är väl SF? (Även om Turtledove skriver många kontrafaktiska berättelser...)

Enligt mig riktigt bra SF. Ur minnet, ingen inbördes rangordning:

*Peter F Hamilton: Framförallt "Night's Dawn"-triologin och Commonwealth serien

*Ian M Banks: nästan allt

*Richard Morgan: Altered Carbon m.fl.

*Margaret Atwoods: Oryx & Crake m.fl.

*Karel Capek: R.U.R., War with the Newts (införde begreppet robot)

*Neal Stephenson: Cryptonomicon m.fl.

*William Gibson: Allt (Neuromancer triologin känns lite gammal men det var ju han som myntade begrepped cyberspace)

*Robert Sheckley: Novellen Price of Peril

*Dan Simmons...

Hamilton, Morgan och Stephenson är särkilt MÖP-vänliga ,O

Öööh...The art of War är väl inte direkt sci-fi

Det är klart. Den bara slank med av misstag

Många böcker har jag läst, i alla genrer, men ur Sci-Fi så är det tre som sticker ut och gör att jag minns dem:

(redan nämnda, inte sämre för det):

Peter F. Hamilton - Nights Dawn trilogin

Joe Handleman - Evighetskriget

ny:

Kim Stanley Robinson - Mars trilogy , Red/Blue/Green Mars (den första är bäst, men de är alla intressanta)

Sen är ju inte Douglas Adams - Liftarens Guide till Galaxen helt fel heller.

• Forumsledning

William Gibson böckerna: Neurmancer, Count Zero, Mona Lisa Overdrive, Virtual Light.

Samtliga är rätt ok, gillar miljön och företagsnamnen, orter, etc.

Douglas Adams Liftarens Guide till Galaxen del 1-5 har jag nog börjat med 6-7 gånger men aldrig kommit längre än 50 sidor. För sjuk för min smak, tom filmen var kass.

Av Robert Heinlein:

Starship Troopers

The moon is a harsh mistress

Children of the galaxy.

Star Trek - Blev sen filmen Star Trek the movie

Star Trek Log 6

Star Trek Log

Men In Black

Star Wars:

Dark Force Rising: Timothy Zahn

The Last Command: Timothy Zahn

Champions of the Force: Kevin J Anderson

Death Lands av James Axler

Dectra Chain

Time Nomads

Red Equinox

Mvh

404 Skenberg

OK, nu ska jag spotta i kyrkan. Jag gillar SF (och Fantasy också för den delen). Jag har gillat SF sedan barnsben och har en riktigt bra liten samling (ca 3000 titlar).

Men 'Enders Game' tål jag fanken inte. Original novellen är OK, och 'Speaker for the Dead' har sina poänger men annars... Jag vidhåller att moraliteten är otroligt suspekt, att författandet är dåligt (vilket Card medgett) och att vetenskapen är direkt fånig. Att den används vid vissa skolor som exempel på ledarskapspsykologi är rätt skrämmande.

En väsentligt bättre novell på samma generella basis är "Last Child Into the Mountain" av Michael Bishop och Lee Ellis.

SF

David Webbers Honnor Harrington serie

(mest för de inovativa tänket om rymdstrider)

John Meaney To hold infinity

(inte milSF men väldigt bra skriven)

SF/Alternate time

Weber/Flint 1633 serien

Fantasy

George RR Marten Game of thrones serien

(bästa karaktärerna och ploten någonsin. spöar till och med tolkien)

Fantasy/alternate time

Thomas Harlan

Oath of empire serie

(härlig romersk fantasy)

och många fler som jag inte orkar nämna.

/C

Men 'Enders Game' tål jag fanken inte. Original novellen är OK, och 'Speaker for the Dead' har sina poänger men annars... Jag vidhåller att moraliteten är otroligt suspekt, att författandet är dåligt (vilket Card medgett) och att vetenskapen är direkt fånig. Att den används vid vissa skolor som exempel på ledarskapspsykologi är rätt skrämmande.

Men beakta också att Ender uppfostaras till att kriga. När han väl har utkämpat ett helt krig mot en annan ras så har han inte ens märkt det. Det visar vad indokterering kan ådstakomma om man inte nånsin får uppleva konsekvenserna av sina handlingar

Caridon nämnde ju George RR Martin's "Game of Thrones" serie som jag håller med om totalt: den är gripande och färgstark och underbar. Att se svängarna i förväg är inte lätt. Den man först trodde var huvudperson... tja, jag ska inte avslöja för mycket.

Martin har också skrivit en kortare berättelse som heter "Fevre Dream", som är klart bland det bästa jag någonsin läst (läser väldigt mycket, vilket är ett problem nu när det är fysiskt omöjligt att få in fler bokhyllor i mitt rum). Trovärdiga karaktärer med brister och fördelar och klara motiv, framställda i en värld fylld av levande beskrivningar, det är Martin i ett nötskal, och här är hans - imin åsikt - bästa.

Annars har han gett ut (sci-fi den här gången) "Dying of the Light", som också är fantastisk. Den sista scenen där fastnar verkligen framför ögonen på en. En del krigarmoral och en del kärlek och en del förräderi.

Serien som arvid_eriksson nämnde som följer efter "Imorgon när kriget kom" skrevs av John Marsden. På engelska heter den "Tomorrow when the war began", och fjärde boken har den gripande titeln "Darkness, be my friend". Mycket, mycket bra, och bör läsas av alla ungdomar som någonsin funderat över militäriska eller krigiska ting, och många äldre dessutom. Den är inte alls förskönande. Den drar upp teman som rädsla och tvivel och död, och tomhet och uttråkning.

Jag drar gärna fram David Gemmell om jag vill ha lite verklighetsförankrad "gritty" krigsfantasy, där hjältarna är trötta och bara gör det de måste fast har lite mer tur än sin omgivning, och omgivningen är lite uppgiven i mitten av ett fallande och ruinerat imperium, omgivet av fiender. Första boken om Drenaii, "Belägringen", är överlägsen, om man gillar en bra historia i kortfattad och lite uppgiven stil.

Annars måste jag ju nämna den första bok jag någonsin läste som inte hade bilder i sig: jag fick den av min far majoren när jag var fyra. (Det var nog början till min "miljöskadade" militärintresserade läggning.) Den heter "Utan kung och fosterland", och är en beskrivning om en tonårspojkes liv under napoleonkrigen, när han bland annat blir tvångsrekryterad till tjänstgöring. Har jag för mig. Måste gräva fram den snart igen och läsa om den, brukar göra det sådär vart fjärde år.

Det får lov att räcka, tror jag.

En "fantasy" bok (triologi) som jag läst är Sagan om klanen otori. Med början på "Över näktergalens golv" är faktiskt riktigt bra, min sambo gillade dom också.

Förövrigt jag kan varmt varmt rekommendera Conn Igguldens "Roms portar" som fortsätter med "Kungars död" "Svärdens fält" samt "Krigets gud". En historisk roman med vissa förändringar. Helt klart läsvärd och åter igen, min sambo gillade dom också :/

Jag rekommenderar Ralph Peters "The War in 2020". En riktigt skrämmande framtidsvision av kriget. För balkan veteraner och intresserade rekommenderas mycket starkt hans novell "There is No War in Melnica" som publicerades i "Combat vol. 3" tillsammans med (bland annat) Harold Coyles intressanta "Cybernights"

Harry Turtledove har även skrivit många fler böcker, speciellt om alternativ historia. Min favorit bland det är hans Timeline-191 serie, som handlar om vad som skulle hända om sydstaterna skulle ha vunnit amerikanska inbördeskriget.

I tidslinjen utspelas 2 världskrig, både i Europa och Nord Amerika. Det finns alternativa nazister och tillhörande dödsläger, men inte med judar i.

Nästa bok väntas under 2007 och har verkligen blivit ett helt lysande epos som bara kan väntas bli bättre.

Namnet Timeline-191 kommer av att brytpunkten med vår historia skulle ha skett om Robert Lees försvunna order #191 inte skulle ha kommit bort.

Hitills i Timeline-191:

How Few Remain (1997)

American Front (1998)

Walk in Hell (1999)

Breakthroughs (2000)

Blood and Iron (2001)

The Center Cannot Hold (2002)

The Victorious Opposition (2003)

Return Engagement (2004)

Drive to the East (2005)

The Grapple (2006)

En av mina favoritförfattare både när det gäller SF och Fantasy är Elisabeth Moon, det mesta hon skrivit i SF väg är att rekomendera.

Men det bästa hon skrivit är triologin: Sagan om Paksenarrion, som börjar med en tämligen realistisk skildring av legosoldatsliv och slutar som episk fantasy.

En varning dock när det gäller Moon hon är duktigt på att beskriva riktigt hemska saker så att du inser hur hemska de är, vilket kan bli ganska jobbigt att läsa.

• 9 months later...

Min undanflykt just nu utspelas i år, fast i ett alternativt 2007.

Amazon.com : S.M.Sterling

Enkel översättning:

"Det har gått åtta år sen Förändringen gjorde all teknik obrukbar världen över."

I korthet. Ingen elektronik fungerar. Ej heller krut, förbränningsmotorer eller ens ångmaskiner. De få som överlevde svälten, sjukdomarna och oroligheterna som följde lever nu ett liv som motsvarar tiden för 1700-talet.

Vissa anpassar sig och vill leva fredligt, andra vill ta det som finns med våld.

Intressant. Annorlunda. Fängslande.

Tre böcker. Jag började med tvåan, hoppas biblan har trean när jag läst ut denna.

• 2 weeks later...

Ok, here goes....

ROBERT JORDAN - Serie som verkar fortsätta i evighet men en sträckläsning för de som fastnar!

The Wheel of Time:

The Eye of the World, The Great Hunt, The Dragon Reborn, The Shadow Rising, The Fires of Heaven, Lord of Chaos, A Crown of Swords, The Path of Daggers, Winter's Heart, Crossroads of Twilight, Knife of Dreams

GEORGE R.R. MARTIN - Fantastisk bokserie där absolut ingentin är heligt utan det mördas, sviks, allieras, offras och krigas till höger och vänster! Underbara karaktärer och beroendeframkallande läsning.

A Song of Ice and Fire:

A Game of Thrones, A Clash of Kings, A Storm of Swords, A Feast for Crows

BERNARD CORNWELL - Inte direkt fantasy (om inte den heliga gralen räknas) utan mer historisk roman men väldigt bra för de som väntar på George R.R Matins nästa bok...

The Grail Quest:

The Archers Tale, Vagabond, Heretic

DAVID EDDINGS - Profetior ska uppfyllas, demoner dödas och pojkar bli män! Lägg till lite humor och några månader framåt är räddade. "Elenium" och "Tamuli"-serierna är aningen mer vuxna.

The Belgariad: Pawn of Prophecy, Queen of Sorcery, Magician´s Gambit, Castle of Wizardy, Enchanter´s End Game

The Mallorean: Guradians of the West, Kings of the Murgos, Demon Lord of Karanda, Sorceress of Darshiva, The Seeress of Keel

The Elenium: The Diamond Throne, The Ruby Knight, The Sapphire Rose

The Tamuli: Domes of Fire, The Shining Ones, The Hidden City

The Prequel to the Belgariad (Leigh Eddings): Belgarath the Sorcerer, Polgara the Sorceress

TERRY BROOKS - Magi och monster över flera tusen år

The Children of Shannara: The Sword of Shannara, The Elfstones of Shannara, The Wishsong of Shannara

The Heritage of Shannara: The Scions of Shannara, The Druid of Shannara, The Elf Queen of Shannara, The Talismans of Shannara

TAD WILLIAMS - Tung fantasy om en kille, ett svärd, en profetia och en kungastol av drakben...

Memory, sorrow and thorn:

The dragonbone chair, Stone of farewell, To Green Angle Tower

RAYMOND E. FEIST - Magi, demoner, svärdfigter och flera serier som knyts in i varandra (huvudpersoner och släktingar till dessa finns med) från första boken till alla andra. "Empire"-triologin skildrar "Riftwar"-serien från andra sidan.

The Riftwar: Magician: Apprentice, Magician: Master, Silverthorn, Darkness at Sethanon

The Empire Triology (Janny Wurts): Daughter of the Empire, Servant of the Empire, Mistress of the Empire

The Riftwar Legacy: Prince of the Blood, The King's Buccaneer

The Serpent War Saga: Shadow of a Dark Queen, Rise of a Merchant Prince, Rage of a Demon King, Shards of a Broken Crown

STEPHEN DONALDSON - Tyngre fantasy (hjälten "Tomas Covenant" är en spetälsk författare som förflyttas till en annan värld och har ett något annorlunda sätt att handskas med "profetian säger att du ska rädda oss undan den stora stygga ondskan"-mallen än de vanlig fantasyhjältarna) och brutal sci-fi ("The Gap into... död och förgörelse, väldigt ombytliga hjältar/skurkar, psykfall, rymdbataljer och slemmiga utomjordlingar) som inte lämnar någon oberörd.

The Chronicles of Thomas Covenant: Lord Foul´s Bane, The Illearth War, The Power That Preserves

The Second Chronicles of Thomas Covenant: The Wounded Land, The one Tree , White Gold Wielder

The Gap Series: The Gap into Conflict: The Real Story, The Gap into Vision: Forbidden Knowledge, The Gap into Power: A Dark and Hungry God Arises, The Gap into Madness: Chaos and Order, The Gap into Ruin: This Day All Gods Die

RICHARD MORGAN - Våldsam cyberpunkaction om anti-hjälten Takeshi Kovacs och hans blodiga äventyr

ALLAN DEAN FOSTER - Bl a skrivit "Aliens" (efter filmen) som får vara med för möp-faktorn att få läsa vad som rör sig i huvudet på Ripley, Hicks, Hudson och de andra när helvetet bryte lös på Lv-426 ;)

ROBERT HEINLEIN - Lås inte fast er vid "Starship Troopers", det finns mycket mer!

Trevlig sommarläsning!

/Foxtrotcharliegr

Edit 1: litet textredigerande

Edit 2: Ops, väldigt mycket fantasy o bara lite sci-fi :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...