Jump to content

Varför har du valt ditt nickname?


Nifelhel

Recommended Posts

Tyckte att ämnet passade med en egen tråd. Är nyfiken på era nick's.

Varför ni har det etc? Kan ju finnas en rolig historia bakom det hela eller nå´t.

 

Mitt eget nick kommer ifrån vikinga mytologin och är namnet på köldens och mörkrets rike längst uppe i norr. Nifelhel är beläget under Hel's dödsrike. Till Nifelhel kommer de arma som dör "den andra döden" i Hel.

Saken var att jag en gång skulle ha en mail-adress som hade anknytning till vikingarna. Så jag hade ett lexikon framför och det spelade ingen roll vad jag slog upp, istort sett alla var upptagna. Till slut hittade jag ett och det har jag som nick lite överallt. Tyvärr ingen rolig historia bakom, men en förklaring :)

 

The Swede: jag tyckte ämnet borde ha en egen tråd. Sorry att du fick skriva igen :) Kul nick iaf :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 427
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mitt nick är en sammanskrivning av min befattning, säkrare, och mitt efternamn Andersson.

Inte så upphetsande kanske men det var det man fick höra när befälen sökte en ("Vart i fagerlöv är säkrare Andersson?").

Orkade bara inte skriva ut det så det blev kort o gott SäkAnd.

Link to comment
Share on other sites

Casca är den romerska soldat som satte spjutet i sidan på Jesus. Enligt legenden "dömdes" han till uppleva de dödskval som varje stupad soldat lider utan att dö och för evigt vara soldat.

 

"Sitter med ett spjut i handen...... nej inte det ni tänker på"

Link to comment
Share on other sites

Inte så knepigt att lista ut kanske :)

 

Levenrot = mitt efternamn

024 = mitt skeppsnummer, 024= Maskinare

KMR = HMS Kalmar, Fartyget jag är stationerad på :)

 

har några andra också.

 

Rossen, fick jag av några klasskamrater i gymnasiet, syftar på min inte så lilla kroppsmassa som då var 192cm 120 kilo.

 

Baloo, samma som ovan, dock med 20 kilo mindre kroppsmassa nu. används endast av ena kocken ombord.

 

Skrotnisse, kommer från Levenrot>Levenskrot>Skrotnisse.

är sedan tre veckor väldigt passande då jag utrustades med titanspik i benet. jipii, jag är 0,05% cyborg :P

Link to comment
Share on other sites

LRRP: Long Range Reconnaissance Patrol. Mer allmänt bland känt bland Airborne och Ranger som Lurp (uttal av LRRP) eller Lurp Dog.

 

Funderade på att ha Lurp eller LRS (det "moderna" LRRP) men inget slår en klassiker och det är trots allt Lurps som vi kallar oss själva.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade TX alltså Tore Xerxes som anropssignal när jag satt i radarn under GU:n. Men jag tyckte att ToreXerxes är nåt som skulle väcka en del skratt, så i dessa internationella tider valde jag att ha TangoXray istället.

 

Om inte annat så låter det mycket tuffare...

 

 

:)

 

Edit: Särskrivning...

Link to comment
Share on other sites

Mitt nick har jag haft sen många år tillbaka och det kom utav att mina kompisar "lattja" lite med mitt namn och det blev en utveckling enligt följande:

 

Jerry --> Jerka --> Berka --> och lite mer internationaliserat, Berkyboy (uttalas Börkyboj ;))...

 

Kanske inte det roligaste, men jag antar att man drar på sig ett och annat smeknamn i lumpen :)

Link to comment
Share on other sites

Fu Gson är ju inte den svåraste koden att knäcka, Furir Gustafsson.

Dock använder jag det nicket enbart här inne.

MvP är mitt vanliga nick, kommer från NHL, NBA m.f och står för Most Valuable Player. Historien bakom det är att jag en gång i tiden var hängiven Pinball fanatiker och på highscore listorna rymms endast 3 st bokstäver. Ligger man etta med nicket MvP så blir det rätt kaxigt också.

Link to comment
Share on other sites

Tja mitt står för "Alingsåsbataljonens Beredskaps Pluton"

 

Nu är ju jag inte ensam medlemm i plutonen, med eftersom jag är plutonens webbmaster så tog jag mig rätten att använda nicket.

Link to comment
Share on other sites

Guest elric the sniper

vet att mitt nick är igentligen är ganska töntigt, men så här blev det till:

 

elric är det nick jag vanligtvis använder mig av på nätet och sniper kommer av att jag gjorde 15månader som prickskyttegruppchef under min tjänstgöring på I20 (rip)

Link to comment
Share on other sites

För några år sedan lirade jag ett online spel som kallas Ultima Online.

 

Spelet var i medeltidsmiljö och jag behövde ett namn som passade till detta.

Alla känner till Dracula, men han heter igentligen Vladimir, Jag kortade ner namnet till Vlad.

Detta nick blev en riktig hitt.

 

Historien om Vladimir är rätt j-la grym. vad han gjorde med fienden osv.

 

Det blev bara så att jag fortsatte att använda detta nick i alla avsendet online. UO,HL,CS,DOD,WW2,AO.

 

Normalt i det verkliga livet kallas jag Garde!

 

Mvh

Vlad

Link to comment
Share on other sites

Min har kanske de flesta kommit underfull med men....hade inget annat för mig

 

Som man kan se på min avatar (bilden på vänster sidan) så använder jag beteckningen EOD. Det står för Explosive Ordnance Disposal och det är vad jag är. Inom FM så heter det Amröjare men bilden på sidan är vårat (amröjarnas) utbildningstecken. Vad jag vet så är det ett av de få utbildningestecken i FM som är på engelska.

 

En Amröjare (Ej jag) med utbildningsmärket, redo att men sprängplatta oskadligöra en truppmina.

img_0060.jpg

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Balthazar kanske inte passar så bra in här men jaja.

SÅ här ligger det till iaf.

 

Var på Chalmersspexet nu senast i höstas och med bland figurerna fanns det en professor Balthazar.

Tänkte att det var ett trevligt namn så varför inte ?

 

Sen fick jag reda på (outbildad som jag är) att Balthazar även var namnet på en av de tre vise männen och då var det inte lika roligt längre..men men

Sånt är livet.....

Link to comment
Share on other sites

Guest Lillan

Ehmm... Lillan borde säga allt eller?? :)

 

Inom FM

 

kan erkänna att jag är "liten" iaf inom försvarsmakten, 170 cm liten flicka som kämpar sig fram igenom environger och snår...

 

Civilt

 

Kallas Lillan för jag ser liten och oskyldig ut när man väl ser mig, men sedan... *ler*

Försök lista ut resten...

 

:)

Link to comment
Share on other sites

inte särskilt kryptiskt:

Fubar är en klassisk förkortning för F*cked Up Beyond All Recognition och punkten lade jag dit för att skryta med att jag är furir inom FM.

 

Jag heter alltså inte Bar i efternamn, tyvärr, jag delar efternamn med Fu Johansson och tiotusentals andra vilket inte är praktiskt inom FM. t ex var vi tre Krp Johansson på plutonen under vpl och fyra med mitt förnamn. surt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

LeadHead = Blyhuvud. Bly-i-huvudet. Självförklarande?

Kan ju iofs också användas i betydelsen att man är smartast också men det låter ju lite bossigt...

 

Det härstammar från tiden när jag lirade Delta Force på nätet och behövde något passande nickname...

Link to comment
Share on other sites

Guest Hanfot

Hanfot - anv för att bogsera sjösläp. Var ganska duktig på att anv det under GU. Fick ner det till 17sek när jag var på grk i två veckor.

 

2000rpm med släpet efter. Klockan startar och jag påbörjar mijnn manöver och när jag "fångat upp" sjösläppet vid min styrbordssida så stannar klockan. 17sek ingen var snabbare det året. Har inte hört talas om ngn annan som varit i de trakterna på klockan efter det.

 

Det liknar dessutom mitt efternamn.

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte så svårt att lista ut :)

 

Jag är Furir i armén där jag också blev kallad Dahlberg (vilket var tur eftersom det är mitt efternamn, skulle vara jobbigt att bli kallad svensson annars :D

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Varför har du valt ditt nickname?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...