Jump to content

Amfibiehalten

Recommended Posts

Jag låg sömnlös i natt och kom att tänka på en sak. Den så kallade "amfibiehalten" ni vet, den där truppen på kommandot halt dröjer kvar med det bakre benet i ett taktsteg, används den fortfarande? Såg på högvaktsavlösningen förra helgen då det var Amf1 som avlöstes, men jag täntke inte på att hålla ögonen öppna efter just detta.

På den gamla onda tiden, i mitt fall 1990-talet, så användes halten av personal tillhörande amfibiebataljonerna, men inte övriga enheter inom KA. När började den användas och av vilka? Säkert är i alla fall att med en väl samövad trupp så är det en hiskeligt stilig form av halt.

Schalldämpfer, som uppenbarligen varit borta från allt amfibiskt alltför länge....

Om truppföraren följer aktuella exercisreglementen så skall inte den halten användas, exercis skall ju vara likformig, men än del förband har ju en tendens att till Garnisonsavdelningens förtret köra med egna lokala avsteg. Det ser konstigt ut när förband samverkar.

Om truppföraren följer aktuella exercisreglementen så skall inte den halten användas, exercis skall ju vara likformig, men än del förband har ju en tendens att till Garnisonsavdelningens förtret köra med egna lokala avsteg. Det ser konstigt ut när förband samverkar.

Precis. Därav min fråga. Jag kan berätta att det såg fruktansvärt illa ut när man blandade personal från olika KA-förband (på skolor och centrala utbildningar tex) och alla gjorde på SITT rymmärgintränade lilla vis. Ursprungligen trodde jag att det var ett lokalt KA1-påfund, men åtminståne under mitten av 90-talet användes den både på KA6 och KA4.

Edit: lade till ett bortsprunget litet v

Edited by Schalldämpfer

Jag såg det faktiskt första gången så sent som i går. På väg till Wirströms i Gamla Stan så passade jag på att titta förbi Slottet. En av vakterna gick en liten runda och stannade precis som du beskrev med höger ben efter sig. Jag tänkte "jäklar vad han blev tveksam helt plötsligt", men det är tydligen vedertagna amfibiefasoner.

exercis skall ju vara likformig, men än del förband har ju en tendens att till Garnisonsavdelningens förtret köra med egna lokala avsteg. Det ser konstigt ut när förband samverkar.

Jag minns väl såna pickelhuvsförsedda karaktärer som håll på och fjantade sig en mass framför mig vid avlösningen. :P

Fast det ska ju erkännas, I5 sprang aldrig vid 'ryck in', vi marscherade...

Jag såg det faktiskt första gången så sent som i går. På väg till Wirströms i Gamla Stan så passade jag på att titta förbi Slottet. En av vakterna gick en liten runda och stannade precis som du beskrev med höger ben efter sig. Jag tänkte "jäklar vad han blev tveksam helt plötsligt", men det är tydligen vedertagna amfibiefasoner.

Så då var mysterium nummer ett löst; den används fortfarande. Men kan någon av de gamla i gården komma på när den började användas då?

Precis. Därav min fråga. Jag kan berätta att det såg fruktansvärt illa ut när man blandade personal från olika KA-förband (på skolor och centrala utbildningar tex) och alla gjorde på SITT rymmärgintränade lilla vis. Ursprungligen trodde jag att det var ett lokalt KA1-påfund, men åtminståne under mitten av 90-talet användes den både på KA6 och KA4.

KA6? Trodde bara det fanns fem kustartilleriregementen.

Dessutom finns ju kavallerivändning och innan FMR Formella grunder fanns vanlig halt (AR1-halt) och kavallerihalt.

[oseriöst]Förövrigt tycker jag det ser illa ut vid högvakt när de där smurfblå soldaterna måste bäras in på borggården av några stackars djur, som dessutom har svårt med takten.[/oseriöst]

Kan konstatera att Amfibiehalten användes kring 96-97 på KA4. Den användes inte runt 03 på samma regemente.

GMY

Intressant. Så någonstans däremellan dog den ut vad gäller KA4 då. Men amf1 verkar fortfarande använda den, enligt tidigare inlägg av Eskil. 1993 när jag först kom i kontakt med den på dåvarande KA1 så verkade den vara tämligen fast rotad, för det var aldrig tal om något annat.

Kan konstatera att Amfibiehalten användes kring 96-97 på KA4. Den användes inte runt 03 på samma regemente.

GMY

Intressant. Så någonstans däremellan dog den ut vad gäller KA4 då. Men amf1 verkar fortfarande använda den, enligt tidigare inlägg av Eskil. 1993 när jag först kom i kontakt med den på dåvarande KA1 så verkade den vara tämligen fast rotad, för det var aldrig tal om något annat.

Aldrig hört talas om den och den användes INTE på AMF 1 04-05. Verkar dock vara ett intressant avsteg från reglementet :) (som allt annat på amf 1 :P)

Det här var ju riktigt roligt! Det finns som ni säger säkert ingen som helst logisk förklaring, utan det är nog mest just ett påhitt och inget annat. Men var kommer det ifrån? Under tidigt 90-tal var Royal Marines ungefär det ballaste som fanns i universum enligt en ledande klick i Kj/Amfs officerskår. Kan idén komma därifrån?

Lite lustigt är det dock att den fortlever. PB får bli lite traditionsbärare. Sånt gilar vi!

Edited by Schalldämpfer

Vi bedömde att det handlar om att vi PB var för dumma för att lära oss den något mer avancerade "riktiga" halten, så det fick bli den enklare.

Jo, jag håller verkligen med om att det är kul med traditioner. Skapar en samhörighet. Hoppas bara att de inte bestämmer att vi skall knäppa våra fältjackor också.

Mvh, Morvalion

Guest Sam Dees

När jag låg inne på KA1 1987 så använde Kj den halten när vi gick högvakten. Såg som sagt lite konstigt ut när hälften av avlösningen körde kort halt och resten körde lång.

Kan inte svar på om den användes innan dess, men det skulle inte förvåna mig.

/A

Nån pansarknekt som hört talas om kommandot "dubbel sluring"??

Det behöver man inte vara pansarknekt för att känna till, eller "dubbel sluring med snurr och taktsteg".

Jag kanske inte förstått vad amfibiehalt är. Är det när haltkommandot kommer på vänster fot, man tar ett steg och sätter i vänsterfoten med ett stamp, men låter högerfoten vara kvar i marken istället för att direkt föra in den till vänsterfoten och istället för in den långsamt? I så fall har jag också utbildats på den en gång i tiden.

Varför uppkom denna variant?

Kavalleristernas vändningar beror ju på att dom en gång i tiden använde sporrar. Jag kan inte riktigt hitta en logisk förklaring till Amfs lilla påhitt.

Logiskt? Har du inte hängt med tillräckligt länge för att förstå att alla avsteg "vi" gör när det gäller SäkI, UniR FM etc. aldrig är logiska? :P

Jag kanske inte förstått vad amfibiehalt är. Är det när haltkommandot kommer på vänster fot, man tar ett steg och sätter i vänsterfoten med ett stamp, men låter högerfoten vara kvar i marken istället för att direkt föra in den till vänsterfoten och istället för in den långsamt?

Det jag såg i onsdags såg snarare ut som att han frös mitt i steget (vänsterfoten fram och högerfoten efter sig). Efter en halv sekunds paus så förde han sedan fram vänsterfoten och satte i den med en stamp.

Edited by eskil

om jag forstar ratt sa ar det vad vi kallade "langsam halt".. snyggare tycker jag.

Halt.

Vanster ben satts ner kraftigt, stannar upp, och sen dras hoger ben nastan langs marken till "komplett" halt.

Detta korde vi pa varat kompani men nar vi skulle marschera med andra sas det innan typ "okey nu gar vi med p10, dom anvander inte langsam halt sa vi kor med vanlig".. Aldrig nagra problem.

Vi var duktiga pa sana dar grejer.. "Avdelningen, med tva dubbelsteg och 3 tyska marschsteg.. framat".. sant dar klarade vi av, inklusive 2 halter..

Farligt med for mycke flojt/lok tid :)

Det där med lokala avsteg när det gäller exercis tycker åtminstone jag är rätt roligt.

Nån pansarknekt som hört talas om kommandot "dubbel sluring"??

nej, men väl en artillerist :P

våra G-soldater körde den under GSU´n, och jag tror även att riktarplutonen gjorde det.

lustig vals är det :)

GMY

Såg den användas av robotpluton så sent som 02

Verkar skilja sig mellan åren för jag såg det aldrig på amf1 01-02.

Lokala avhopp från reglementet? Tycker man var väldigt mycket för att allt skulle vara likriktat inom förbandet. Det måste vara någon tokig Göteborgare som bytt regemente och tagit med sig sina seder och traditioner.

Den används fortfarande av vissa enheter på K3. Kavallerihalt är namnet på den och förrut fanns den med i reglementet. Den härstammar alltså från kavalleriet.

Se där! Nu börjar vi komma någon vart. Någon kalenderbitare (Lt P tex.... :baskerPa: ) som vet vilket reglemente och när det så att säga försvann?

• 4 weeks later...
Jag ligger innen nu (05-06) och vi (PB) fick lära oss den nyss nämnda halten i början under GSUn men när GB rykte in så blev vi snabbt ommlärda till den "riktiga".

Mvh, Morvalion

Och vilken är den riktiga? Är det FMR (Försvarsmaktsreglemente Formella grunder) från 2000 som gäller fortfarande?