elisabeth Posted September 7, 2006 Report Share Posted September 7, 2006 (edited) Läste precis inlägget om KS15 och problemet att komma med. Jag är ny här på SoldF men hoppas att jag får respons och hjälp med mina frågor. Jag är ingen strids knasig person, utan har alltid velat åka utlandstjänst. Jag är bilkårist men också med i Nässjö hvinsatsp. Ks trupperna ska ju enligt försvarets press utökas snarast. Men då kommer vi till min komentar om att det är fortfarande riktigt ruskigt svårt att komma med om man är civil. Jag är dessutom hemkommen efter 11 år i england och känner att jag inte har de rätta trådarna att dra i. Min ansökan blev också bortsprungen i internet världens kaos. Sökte om men har inte en susning av en chans att få åka Ks 15. Någon som har ett bra trick att komma med? Edited September 7, 2006 by elisabeth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Passare Posted September 7, 2006 Report Share Posted September 7, 2006 Jag har liknande upplevelser. Mitt "fel" var att göra GU i flottan. Jag tror att en felaktig uppfattning om hur stora skillnaderna är mellan flottan och armén kan vara ett av skälen till att det inte blir någon mission för min del. Mina vpl-betyg är OK (X89), och jag har inga uppenbara fel (inte straffad osv) Nu när vpl-kullarna blir mindre, är det väl lämpligt att använda det soldatmaterial vi har. Jag borde till exempel vara möjlig att placera som signalist, eftersom jag är utbildade på flera av de gemensamma krypto- och kommunikationssystemen och en hel del som bara används inom armén. Jag har varit med i HV IP sedan jag muckade. I kombination med den skarpa vakttjänst som bedrivs året runt/dygnet runt så fort ett fartyg ligger till kajs, borde jag kunna jobba som vaktsoldat i US. o.s.v. /Passare -> -?-> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted September 7, 2006 Report Share Posted September 7, 2006 Återigen så är det frågan: Vad kan jag tillföra US? Vad har jag för kunskaper/betyg/meriter som andra sökande inte har? Många som kommer med frågor på detta forum och på andra platser ser US som något självklart, och ställer frågan: Vad kan US göra för mig? I övrigt bör det väl redan finnas en uppsjö med trådar som tar upp tips och trix. Bara söka. Ett tips är att inte framhäva att man är med i HV-IP, det säger knappast något om soldatens status. Bristen på folk gäller på vissa befattningar. Generelt sätt är det många sökande på varje plats, framförallt på "soldat" befattningar så som V/E, skytte, span etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tsomitore Posted September 7, 2006 Report Share Posted September 7, 2006 Håller losec helt och hållet.. Att ha godkända betyg inom en tjänstegren där tusentals andra också kan söka gör att det blir väldigt svårt att synas i mängden... Tänk också på att ofta så är det flera gamla yxor som söker befattningen igen, om man skall välja mellan pinky eller yxa där båda i övrigt är lika, så kan nog valet ofta falla på yxan. Om det däremot gäller lite mer udda befattningar så kan det vara lättare. Har en kompis som sökte som ingenjör istället på en CIMIC-mission och har numera arbetat som SO Projects på en mission, lite baccisgrad och så var det klart att arbetas med andra nationer.. Ha en fin, lycka till med sökandet.. // T DB09, DB14, FS06 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Passare Posted September 7, 2006 Report Share Posted September 7, 2006 Återigen så är det frågan: Vad kan jag tillföra US? Vad har jag för kunskaper/betyg/meriter som andra sökande inte har? Självklart! Hela poängen är ju att man vill göra något för andra. Jag ser det knappast som en rättighet att vara med i US, lika lite som jag ser det som en rättighet att få något annat jobb jag söker. Än så länge är det massor av sökanden på de flesta platser, så då är allt OK. För mig är det också ganska självklart att man i första hand väljer de som varit med förr, eller som man känner till sedan GU. Att på förhand bortse från de inom frivilligrörelserna och från andra vapenslag minskar ju basen för rekryteringen. Det äverkar korkat. Det är ju exempelvis möjligt att det finns hyggliga stabssignalister i flottan också. Som losec skriver ska man inte framhäva medlemskap i HV-IP, men jag tror att det finns en inställning att det skulle vara negativt att vara med där. Ungefär som om IP endast bestod av inkompetenta MÖPar. Om så är fallet, gäller det ju också US, eftersom flera inom HV-IP också åker ut med US. /Passare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiowa Posted September 7, 2006 Report Share Posted September 7, 2006 Ks trupperna ska ju enligt försvarets press utökas snarast. Det man har utökat med är stabsofficerare, några assar och ett helikopterförband iochmed att man tagit över som ledare för taskforcen. Det är inte många av de tjänsterna som går till icke-officerare. Sök andra tjänster än skytte som Losec skrev, typ stabsass, bilförare, lastbilsförare och dyligt där det är färre sökande. Nästa sökperiod så kommer man ju även söka folk till NBG så det finns en större chans att komma med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gizama Posted September 7, 2006 Report Share Posted September 7, 2006 Jag är ingen strids knasig person, utan har alltid velat åka utlandstjänst. Jag är bilkårist men också med i Nässjö hvinsatsp. Återigen så är det frågan: Vad kan jag tillföra US? Vad har jag för kunskaper/betyg/meriter som andra sökande inte har? Vad kan en Bilkårist tillföra US? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elisabeth Posted September 7, 2006 Author Report Share Posted September 7, 2006 (edited) Jag är ingen strids knasig person, utan har alltid velat åka utlandstjänst. Jag är bilkårist men också med i Nässjö hvinsatsp. Återigen så är det frågan: Vad kan jag tillföra US? Vad har jag för kunskaper/betyg/meriter som andra sökande inte har? Vad kan en Bilkårist tillföra US? Jo det är sant vad du säger.Vad kan en bilkårist tillföra? Mycket! Förbannat bra lastbil, hjullastare, grävmaskins förare etc. Men nervärdera inte en person du icke känner. Jag är inte bara chauför. Jag har inte på någon sida skrivit vad jag har sökt! Jag har inte sagt vad jag har för meriter... ville bara ha ett tips och lite funderingar om hur tänkesättet är innom US. Blir mer och mer besviken på nervärderandet av folk. Inte på er som skriver utan att det är svårt att få visa vad man duger till i sådana här sammanhang som US. Känner man inte rätt folk blir det genast dubbelt hårdare. Tyvärr. Detta var INTE ett påhopp på baskerKav, alla har rätt att säga sin mening. Edited September 7, 2006 by elisabeth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiowa Posted September 7, 2006 Report Share Posted September 7, 2006 Vad kan en Bilkårist tillföra US? Tja, skyttesoldater behöver t.ex. stöd med alla uppgifter runtomkring. Bara för att en person är bilkårist behöver det ju inte betyda att den personen ska köra en tgb20 i US, det finns t.ex. andra fordon och stabstjänster som personen kan passa på också . Vissa bilkårister har ju iallafall lite större koll på vad t.ex. skytte gör och varit ute i fält, det är inte alla på staber som varit det.. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockster Posted September 7, 2006 Report Share Posted September 7, 2006 Jag kan ju säga som så här ang vilken sorts utb man måste ha för att ha en chans att komma med i US. När jag var på KS02 så var en av våra Gruppchef på V/E utb på en U båt & han var en jävligt grym skyttesoldat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted September 7, 2006 Report Share Posted September 7, 2006 (edited) Men då kommer vi till min komentar om att det är fortfarande riktigt ruskigt svårt att komma med om man är civil. Ja det är svårare att komma med som civil. Dels är det färre civila tjänster och sedan måste alla som blivit antagen till en civil tjänst och som inte genomfört någon form av värnplikt gå en 4 veckor lång GSU US kurs. Det är alltså billigare/enklare för försvaret att anta folk som gjort värnplikten eller folk som redan varit ute tidigare, till de civila tjänsterna. Sjuksköterskor, tolkar, stabsassistenter, läkare, pastorer, post- och ekonomipersonal är exempel på personal som brukar gå GSU US. Förr var det bara kvinnor som gick den men nu kan även män som inte gjort värnplikten delta. Så för att bli antagen krävs att det antingen är riktig brist på sökande, att du har specialkompetens eller att de vill utöka rekryteringsunderlaget inför kommande missioner (eller det hemliga fjärde alternativet, du har kontakter). Lycka till. /Dexter Edited September 7, 2006 by Dexter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignorance Posted September 7, 2006 Report Share Posted September 7, 2006 Bara hoppas på att dom behöver 1 eller flera kockar till nästa rotation Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tsomitore Posted September 7, 2006 Report Share Posted September 7, 2006 Vill absolut inte nedvärdera någon, vet att kommentaren inte var riktad till mig men säger det först eftersom jag tänkte kommentera inlägget.. Jag har haft överdjävliga maskinförare o dyl med mmig på mission. Säkerligen inne på sin 4-5 mission och de söker ofta mängder med fler.. Det är det som gör det ännu svårare för en bilkrårist att komma in, jag menar inte att det är omöjligt, men det blir svårare... om du inte har kontakter. Känner du något befäl som är på väg eller har varit som kan rekommendera dig. Förutom det så är rådet, sök.. sök... sök... I Bosnien hade jag en sergeant som kom in via HV.. funkade suveränt. Han hade en ass-tjänst som tidigare i stort sett bara innehafts av tjejer, men det hindrade inte honom. Återigen, lycka till med sökandet... // T DB09, DB14, FS 06 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 7, 2006 Report Share Posted September 7, 2006 Oftast tas personalen ut genom personlig kännedom, kontakter och/eller referenser. Det innebär att en chef utses; denne ser sig om efter de som ska jobba denne närmast. Vilka tar denne chef, den som han/hon har personlig kännedom om eller Person X? Om chefen inte hittar tillräckligt med folk i "bekantskapskretsen" tar chefen upp bunten med ansökningshandlingarna. Här sållas det rejält och endast de som har en för tjänsten relevant utbildning eller har goda meriter eller referenser blir aktuella för påringning. Orättvist? Kanske. Funktionellt? Absolut. Skulle du göra likadant? Säkert. Med detta sagt vill jag ändå uppmana folk att fortsätta söka tjänster. Någon gång så faller chefens ögon på just din ansökan och... /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gizama Posted September 8, 2006 Report Share Posted September 8, 2006 @elisabeth Här har du ett bra svar (tycker jag) på din fundering/fråga. För övrigt har jag inget emot bilkårister då alla olika befattningar behövs i FM eller US. Men då kommer vi till min komentar om att det är fortfarande riktigt ruskigt svårt att komma med om man är civil. Ja det är svårare att komma med som civil. Dels är det färre civila tjänster och sedan måste alla som blivit antagen till en civil tjänst och som inte genomfört någon form av värnplikt gå en 4 veckor lång GSU US kurs. Det är alltså billigare/enklare för försvaret att anta folk som gjort värnplikten eller folk som redan varit ute tidigare, till de civila tjänsterna. Sjuksköterskor, tolkar, stabsassistenter, läkare, pastorer, post- och ekonomipersonal är exempel på personal som brukar gå GSU US. Förr var det bara kvinnor som gick den men nu kan även män som inte gjort värnplikten delta. Så för att bli antagen krävs att det antingen är riktig brist på sökande, att du har specialkompetens eller att de vill utöka rekryteringsunderlaget inför kommande missioner (eller det hemliga fjärde alternativet, du har kontakter). Lycka till. /Dexter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted September 8, 2006 Report Share Posted September 8, 2006 Varför så svårt? Det skall vara svårt. själv tycker jag att det börjar bli för lätt att komma med i US pga av bristande sökunderlag till olika specialbefattningar. Alla vill väl att kollegan brevid dom skall vara en utvald en av de som tidigare har visat goda egenskaper. Ingen vill ha en kollegas brevid sig som kom med för att ingen annan sökte. Att det rekryteras via kontakter är inget specifikt för US. Många kommer med utan kontakter tack vara fina betyg, bra arbetslivserfarenhet och bra referenser från tidigare civila/militära chefer. Det är ingen rättighet att bli anställd i US det är en möjlighet. Det skall vara svårt! Lycka till alla ni som har eller kommer att söka! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tsomitore Posted September 10, 2006 Report Share Posted September 10, 2006 Varför så svårt? Det skall vara svårt. själv tycker jag att det börjar bli för lätt att komma med i US pga av bristande sökunderlag till olika specialbefattningar. Alla vill väl att kollegan brevid dom skall vara en utvald en av de som tidigare har visat goda egenskaper. Ingen vill ha en kollegas brevid sig som kom med för att ingen annan sökte. Att det rekryteras via kontakter är inget specifikt för US. Många kommer med utan kontakter tack vara fina betyg, bra arbetslivserfarenhet och bra referenser från tidigare civila/militära chefer. Det är ingen rättighet att bli anställd i US det är en möjlighet. Det skall vara svårt! Lycka till alla ni som har eller kommer att söka! Bra sagt!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts