Jump to content

Större risk för dödade soldater

Recommended Posts

En fråga ang. ev. framtida problem

(Jag läser mest på SOLDINT, hopppas inte ämnet dikuteras på nåt annat forum, om det görs ber jag snällt om ursäkt samt en flytt till rätt forum, tack Blågul på förhand)

Nu när svenska soldater (läs bla NBG) ska skickas på mer fredsskapande uppdrag än tidigare mest fredsbevarande. Möjligen kan man t.ex. tidiga anse att Bosnienmissioner inte var fredsbevarande uppdrag.

Kommer fler soldater att dö under uppdrag i annat land?

Politikerna verkar vara rädda för det, t.ex. Göran Persson som mest av den anledningen inte vill skicka marktrupp till Libanon.

Men anser svenskar i allmänhet att detta är en allvarlig risk som gör att vi inte ska skicka trupper utomlands på lite farligare uppdrag än tidigare?

Kommer svenska soldater att minska intresset för farligare uppdrag?

Ser man på intresset för markstyrka till Libanon blev FM nerringt av intresserade, så just där kanske det inte fanns någon större risk, eller så är det att rykten och sanningar om tidigare Libanonmissioner gör att alla tror det är lika bra denna gången?

Kommer t.ex. tre mindödade, 2 skjutna och 5 skadade svenska FN-soldater göra att intresset för att åka minskar?

NBG organisationen, hur kollar de över problemet, de kan ju få en massa avhopp av olika skäl beroende på vart i världen EU vill att det ska åka, samt att Riksdagen även måste ge sitt godkännande.

Hur många döda/skadade accepterar dom innan styrkan dras hem?

Att SSG fick 2 dödade nyligen, har det fått efterverkningar, det är ju ändå yrkesmänniskor, inte frivilligt rekryterade FN-soldater. Förstå mig rätt de är inte mindre värda på något sätt men de är yrkesofficerare som frivilligt sökt anställning på SSG.

Förresten sån som vet/tror, hur är det med frivilligheten att åka utom lands inom SSG?

Jag tror att det svenska samhället är förberett på att svenska soldater kommer att skadas/dö någon gång då och då. Om det blir flera incidenter på kort tid så kommer det bli ett j-a liv i mediaspeciellt om det gör sig bra på rubrikerna. Typ 3-barns pappa stupade i X-land. "Anna 21 gav sitt liv för freden"

Frågan är om det svenska samhället är beredd på dessa rubriker "Svenskt förband dödade barnsoldater"

Sveriges ovilja att skicka marktrupp till Libanon har nog mer med brist på förband och pengar att göra. Budgeten för i år är fulltecknad. Att världens oroshärdar inte tar hänsyn till det svenska budgetåret är väl känt men det lär ju inte ändras på ett tag.

Det faktum att FM planerar en mission i Sudan / dafur tyder på att man är beredd att skicka trupp till "farliga områden"

SSG är ett förband av frivilliga. Om du går med så kan man räkna med att skickas iväg. Man har inget personligt veto.

För just Libanon finns det tre officiella förklaringar, allt enligt nyheterna igår kväll:

Jan Eliasson - inga tillgängliga trupper

Göran Persson - för farligt, oklart mandat

Jan Jonsson FM - Inga pengar

nja det låter lite politik för just det fallet.

Men det är ju lite OT för just denna tråden.

Edited by sisuchef

Tror man att glaset är halvfullt så är svenska folket förberett på att soldater kan komma hem döda.

Tror man att glaset är halvtomt så är svenska folket inte förberett på det.

Det mesta handlar mest om hur media blåser upp det.

Då det var SSG så blev det inte så stor uppståndelse rimligtvis på grund av att dom är ett frivilligt "elitförband".

Däremot då det gäller "vanliga" FN soldater så är jag rätt att det kan bli väldigt livat.

Speciellt nu när färre gör vpl = svenssons kunskaper och stöd minskar för att dom helt enkelt inte känner till något om dom gröna gubbarna som bränner +40miljarder om året.

Dessutom med en vpl utbildning som syftar till att man ska gå vidare och göra utlandstjänst direkt på.

Jag hoppas verkligen inte att det senare alternativet kommer att hända. För det kommer bara ge extra bränsle till dom som har för sig att det går att skapa fred genom att bara ge folk mat och kramar.

Jag tror inte det kommer bli någon folkstorm om svenska soldater stupar utomlands, det är ju trots allt frivilligt att åka iväg. Beror väl iofs på hur många som dör, men så länge det "bara" är nån enstaka då och då tror inte jag det påverkar någonting.

Det jag tror kan hända om svensk trupp hamnar i hetluften är att folk börjar oroa sig för att drabbas av terrorism.

Jag tror inte det kommer bli någon folkstorm om svenska soldater stupar utomlands, det är ju trots allt frivilligt att åka iväg. Beror väl iofs på hur många som dör, men så länge det "bara" är nån enstaka då och då tror inte jag det påverkar någonting.

Det jag tror kan hända om svensk trupp hamnar i hetluften är att folk börjar oroa sig för att drabbas av terrorism.

Svenska soldater är ju och har varit vid flertal tillfällen i hetluften utan att det skapat någon större oro.

Vad är volymgränsen för stupade innan folket reagerar?

/K

• Forumsledning

Jag tror det kommer bero på dels vilka som mister livet och hur de mister livet.

Alltså ålder, grad av frivillighet och hur pass "söta" de ser ut på förstasidan på löpet samt på vilket sätt de måste sätta livet till.

Rena olyckor vid minröjning, trafikolyckor, osv ser jag inte som att folk skulle reagera på. Det är ju det vi mestadels fått se hittills med SSG-fallet undantaget.

Men om låt säga söta 19-åriga Ida som mer eller mindre "tvingats" in i ett system med obligatorisk utlandstjänst vid mösntringen knappa 18 år gammal för att ens få göra värnplikt så kan det bli livat.

Än mer problematiskt blir det om någon svensk soldat tas till gisslan och i videoinspelning på internet/tv ber om sitt liv.

Den svenska diplomatin jobbar för högvarv under tidsfristen och det bästa vi kan prestera är ett brev från Kungen.

Och veckan efter kablas nya videos ut på internet där huvudet skärs av.

DÅ lär folk inte vara tysta.

Så länge soldaterna är frivilliga, några år över de 20 och i media betecknas "män" och inte "pojkar" så är nog inga konstigheter. Så tillvida inte dödsfallet beror på undermånlig och påtalat dålig materiel eller säkerhetsrutiner kring kända risker.

Ledningen måste också vara beredd att kraftfullt agera för att inte lämna någon i sticket.

Så länge soldaterna är frivilliga, några år över de 20 och i media betecknas "män" och inte "pojkar" så är nog inga konstigheter. Så tillvida inte dödsfallet beror på undermånlig och påtalat dålig materiel eller säkerhetsrutiner kring kända risker.

Ledningen måste också vara beredd att kraftfullt agera för att inte lämna någon i sticket.

Framför allt så tror jag att upg är otroligt viktig i sig.

Om någon dör under lösandet av en kontroversiell upg så blir det mer livat än om man stryker med under hjälparbete vid någon slags humanitär katastrof.

Svenska soldater är ju och har varit vid flertal tillfällen i hetluften utan att det skapat någon större oro.

Vad är volymgränsen för stupade innan folket reagerar?

/K

Volymgränsen ligger på exakt 9,64 stupade soldater vid samma tillfälle ;) Se Henkes inlägg om förluster, han skrev ungefär hur jag tänkte men inte orkade formulera mig

Jag är förvånad över att media inte trummade på mer om risken för terrorism på hemmafronten med att ha trupp i afghanistan när SSG-killarna blev påskjutna med IED. Såg någon enstaka notis eller debattartikel och det finns väl en tråd om detta på forumet. Tror det är knytet till de uppgifter utlandsstyrkan har för tillfället. Men hade vi varit delaktiga i en fredsframtvingande mission mot en nation där terroristnätverk opererar(motsvarande USA:s operationer mot Al-qaida i afghanistan) så tror jag att det hade varit fler rubriker om detta.

Personligen tror inte jag att det är så stor chans att vi drabbas av terrorism pga de uppgifter utlandsstyrkan löser just nu och jag tycker heller inte att den eventuella risken är något som ska hindra oss från att ingripa på ställen där vi gör nytta.

Edited by Limp