twintip Posted September 5, 2006 Report Share Posted September 5, 2006 tjena! Jag har länge runkat mentalt till Vasa-loppet och tänkt att jag ska göra det. Tänkte ta tag i det nu och försöka genomföra Vasa-loppet antingen 08 eller 09. Ett problem är att jag bor i Skåne, och därför bara har snö 0-5 veckor varje år... Så jag tänkte köra med sånna rullskidor man ser folk åka förbi med på cykelvägar ibland. Hur är det i träningssyfte? Måste väl vara betydligt segare att åka i "the real deal"? Det jag oroar mig främst för är hur det är med balansen med rullskidorna? Trillar man mycket i början? Ska man plocka fram sina roller-blades skydd från lågstadiet när man ska köra ? Hur rör man benen? Ska man försöka sig på det där att åka sidleds med benen(så som man gör med skridskor nästan) eller ska jag satsa på att komma framåt med armkraft och glida framåt med ett ben i taget? Kollade in på eBay och såg att de sålde rullskidor billigare än vad de är i Sverige... Kan dessa vara något att ha? Går ju på minst 2500 i Sverige. Är det vanliga pjäxor man använder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted September 5, 2006 Report Share Posted September 5, 2006 Det är många i skåne som klarar att åka vasaloppet så det borde inte vara något poblem med snötillgången. Som du noterat så är rullskidor svindyra och sedan tillkommer bindningar, pjäxor och stavar. En variant som många använder sig av är att träna i inlines. Det som du bör träna mest på är stakning och diagonalåkning. Åka sidleds (skate?) behöver du nog inte träna så mycket på, kör med skidorna parallella. Använd skydd i början innan du kommit in i tekniken, asfalt är hårt Träna även mycket armböj och mage. När du står och stakar tar magen och armarna som tar mycket stryk. Här kan du läsa vad vasaloppet själva tycker om rullskidor. http://www.vasaloparen.se/test_article.jsp?d_id=1113 Kiak även på detta så får du lite träningstips. http://www.lockerroom.se/mattiastips.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted September 5, 2006 Author Report Share Posted September 5, 2006 Tack för tipsen. Fina länkar med! En fråga är om det är svårt att lära sig åka med rullskidorna? Jag har provat nerförsåkning med en polare när vi var mindre. Det slutade med att vi i princip trillade ner för en enorm backe, tog över 1.5 timme för oss att ta oss ner. Gick väl som så att vi satte på oss skidorna, åkte 10-100 meter, skidorna korsade sig, voltade/trillade och rullade neråt en bit, gick upp och hämtade skidorna som fastnat i snön och sedan ett nytt försök. Det var skoj men endå inte... Lär ju inte korsa benen om man kör med rullskidor... (eller???) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted September 5, 2006 Report Share Posted September 5, 2006 Det är bara att känna sig fram lite. Jag kan inte säga att jag har någon enorm erfarenthet att rullskidor. Men om du står upp och stakar så är det lite svårt att korsa skidorna. När du diagonalar så är lite chansen större fortfarande inte lätt. En sak att tänka på i början är att asfalten är lite hårdare än snön när man ramlar. Satsa på tekniken i börjar mer än farten. Lär dig att kontrollerat svänga och stanna. Det borde inte vara några problem, lite "jordgubbar" på armbågar och ben i början kanske efter ett par fall med det överlever man. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axly Posted September 5, 2006 Report Share Posted September 5, 2006 Stakning funkar ju utmärkt att öva med inlines (Kör själv långfärds, men det går fint annars också) på, istället för rullskidor. Lite lättare att hålla kontrollen på så vis, skulle jag tro, men det kan ju ha att göra med att jag spelat hockey förr.. Hur bromsar man med rullskidor egentligen?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted September 5, 2006 Author Report Share Posted September 5, 2006 Jodå. Lite skrubbsår är bara skönt. Blir lite nostalgi med, man minns ju när man köpt sina första inlines när man var 6-7 och tävlade mot grannen som kört i något halvår samma kväll jag köpt dem... Ska jag köpa stavarna från Kanada också eller ska jag gå in på Stadium/Inter Sport och kolla där? Kanske är bättre att känna på dem, men samtidigt tar de riktigt feta överpriser om man jämför med våra kamrater i väst... Är det är speciella stavar man använder till asfalt eller är det vanliga snöstavar man ska satsa på? Vilken längd på stavarna är lagom beräknat på min längd på 186 cm? PS. Vad kostar pjäxor av billig men duglig modell i Sverige (sånt måste man ju prova..)?? edit... Stakning funkar ju utmärkt att öva med inlines (Kör själv långfärds, men det går fint annars också) på, istället för rullskidor. Lite lättare att hålla kontrollen på så vis, skulle jag tro, men det kan ju ha att göra med att jag spelat hockey förr.. Hur bromsar man med rullskidor egentligen?! Mina hockey-inlines är för obekväma att åka längre sträckor med. Och ska man köpa nya får man ju ändå lägga ut 1500+. Tror också jag klarar åka med inlines, men då kommer jag ju kanske inte kunna åka på riktigt senare... När det stora loppet kommer Ska man bromsa är det väl bara att kasta sig åt sidan alternativt åka sakta och sedan lägga sig ner (Så gjorde jag när jag åkte skidor senast. hehehe) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted September 6, 2006 Report Share Posted September 6, 2006 Jag hittade denna sidan, den kanske kan hjälpa lite. http://www2.ess.slu.se/peterask/sport/skidor/Rullskidor1.htm PriserSkall man åka rullskidor måste man vara rik! Allt som gäller rullskidor är dyrt. Lite barmarksträning inför vasaloppet. http://www.pfizer.se/Sites/PfizerSE/Templa...on____7205.aspx Lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axly Posted September 6, 2006 Report Share Posted September 6, 2006 Allt kostar ju tyvärr.. Men när det gäller stavar så kan du ju kolla in här: http://www.swix.se/ie5D674.htm I menyn ovan bilden väljer du Poles, sedan förslagsvis Pole Guides och Pole Lenghts. B) Kör "CT5 Composite", 160 cm och är 178 cm själv. Har kört med 170-stavar också, men det blev svårt att få ner kraften på samma sätt. Du får jämföra själv helt enkelt. Ang. priserna här kontra Kanada har jag faktiskt ingen koll, men du kan säkert spara någon lapp på att köpa därifrån om det är så! Edit: Ska testa ditt bromstips någon gång. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted September 6, 2006 Report Share Posted September 6, 2006 För att få något av the real deal skulle jag boka upp åtminstone tre helger på snösäker ort den vinter jag skulle åka; det finns många ställen med billigt boende. Dessutom skulle jag delta i seedningslopp för att slippa halka i de mest slitna spåren och få lite träning på köpet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted September 6, 2006 Author Report Share Posted September 6, 2006 Ska dra in till stadium efter skolan och kolla om de har pjäxor, bindningar så jag får en uppfattning om priset... Maplus rollerskis do not include boots, bindings or poles. The same boot/binding system (Rottefella or Salomon) used for xc snow skiing is required to use Maplus rollerskis (the same binding that matches your boot will need to be mounted on the rollerskis). Med andra ord ska jag fråga efter Cross Country pjäxor, bindningar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted September 7, 2006 Author Report Share Posted September 7, 2006 Har kollat på grejjerna nu. Tänkte höra hur lång tid det tar om man ska åka drygt 1 mil med rullskidor på mestadels fin asfalt som nybörjare (när man lärt sig åka)... Vad är ett bra tidsmål på 1 mil? Som är jämnförbart med 10km löpning på 40-45 minuter i träning, uthållighetsgrad? Tänkte använda skidorna att ta mig till skolan med när jag har sovmorgon... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteveO Posted September 8, 2006 Report Share Posted September 8, 2006 Är bara att fråga efter klassiska bindningar och pjäxor. priset varierar mellan märken och modell dvs racing eller motionär. Du är snabbare på rullskidor än på löpning, har ingen riktig tidsangivelse då det var ett gäng år sen jag åkte aktivt Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted September 13, 2006 Author Report Share Posted September 13, 2006 Stavlängden för min del är? Axly skrev 160 kan man säga, en affär rekommenderade 155, och vad säger ni andra? Tänkte köpa skidstavarna, pjäxorna idag/imorgon... Har fått låna ett par rullskidor av en på farsans jobb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted September 15, 2006 Author Report Share Posted September 15, 2006 Tjena gubbs, har nu skaffat stavar, pjäxor, rullskidor (lånade). Frågan är hur man får i pjäxorna i bindningarna? Är ju antagligen någon knapp man ska trycka in.... Men någon sådan hittar jag inte. Har salomons standardbindningar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted September 15, 2006 Report Share Posted September 15, 2006 Titta på pjäxan, hur ser det ut att den ska sitta fast? titta sedan på bindningen på det ställe som fästpunkten ska vara. Därefter tittar du framför fästpunkten. Ser du ngn form av urfasningar där det är tänkt att dina fingrar som ska ta fast och lyfta ngt uppåt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted September 15, 2006 Author Report Share Posted September 15, 2006 Jo men de är nerlerade. Kan vara som så att de har kleggat fast med leran och så är jag feg när jag ska dra i polarns bindningar... EDIT: På sådär 7e försöket hittade jag att man skulle dra den uppåt och inte försöka åt sidan, neråt och sidorna.... Silken tabbe alltså. Var helt enkelt bara o lyfta den... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted September 15, 2006 Report Share Posted September 15, 2006 Jo men de är nerlerade. Kan vara som så att de har kleggat fast med leran och så är jag feg när jag ska dra i polarns bindningar...EDIT: På sådär 7e försöket hittade jag att man skulle dra den uppåt och inte försöka åt sidan, neråt och sidorna.... Silken tabbe alltså. Var helt enkelt bara o lyfta den... Visst är det roligt med rullskidor! Tror dock att jag måste köpa nya rullisar snart. Ngn som vet vilka märken som är inne nu? jag har kört med elpex senaste 15åren. De senaste 10 har jag enbart kört på de skidor som jag fått av elpex när jag var 18-19. Men de börjar bli lite utnötta nu. Tar emot att köpa rullskidor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted September 15, 2006 Author Report Share Posted September 15, 2006 Har inte hunnit prova än. Var ju mörkt när jag kom på hur man öppnade bindningarna... Men ska ut imorgon bitti... Avlägger en rapport sen. De jag har lånat är ett par Swedski... Han som äger de kör vasaloppet och använder dessa som "terrängrullskidor"... Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted September 16, 2006 Author Report Share Posted September 16, 2006 Varit ute och latjat nu... Gick lite knackigt i början men nu går det endå rätt fort. Dock träffade jag min polares lillbrorsa som började garva.... Äh wtf, man får bjuda lite på sig själv Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted September 18, 2006 Author Report Share Posted September 18, 2006 Tjena tjena. Har några frågor: Har nu kört första "riktiga" passet. 30 minuter tog det och det var inte särskilt jobbigt. (värst i början... precis som med löpning). Dock känns det ju i någon muskel insida lår. Typ lite svag träningsvärk där sedan provrundan i söndags redan. Så den lär bli stark till imorrn. Hur många minuter kan jag ligga på utan att överbelasta nu i början? Låg på medelpuls 146bpm / 72% och maxpuls 170bpm / 84%. Det verkar väldigt skonsamt för knäna. Är det så eller är det inbillning? Är det lika konditionsgivande som löpning? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axly Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Det verkar väldigt skonsamt för knäna. Är det så eller är det inbillning? Är det lika konditionsgivande som löpning? Hann inte ta allt på msn så.. Det är nog inte någon inbillning. Du slipper ju varje "stöt" när du sätter i benet, som i löpning. Däremot tror jag inte det är lika konditionsgivande som ett löppass, men det blir ju givetvis vad man gör det till! Men man blir ju rätt vass på att staka iaf. B) Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted October 18, 2006 Author Report Share Posted October 18, 2006 Nu har jag kirrat egna skidor. Pro-Ski C2, men de är rätt tröga i hjulen jämfört med de jag lånat hittils... Är det bara o vänja sig eller kan man lossa lite på skruvarna? Link to comment Share on other sites More sharing options...
invent Posted October 19, 2006 Report Share Posted October 19, 2006 Nu har jag kirrat egna skidor. Pro-Ski C2, men de är rätt tröga i hjulen jämfört med de jag lånat hittils... Är det bara o vänja sig eller kan man lossa lite på skruvarna? Jag har anmält mig till vasaloppet i mars! ska bli kul att se hur de går!? har kört ganska mkt längdskidor förut. men tänker inte vara så seriös att jag köper rullskidor :P hehe....jag ska till fjällen 2veckor och sen är de väll snö några veckor här också. Det får räcka tycker jag:P satsar lätt på en tid under 5 timmar på 9mil Det där med att hjulen är lite tröga är väll bara bra! då blir de ju jobbigare och bättre träning. Twintip, ska du inte köra vasaloppet i år istället? Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted October 19, 2006 Author Report Share Posted October 19, 2006 Nja vetefan. Hade antagligen klarat genomföra det, men då blir det nog ingen bra tid. Satsar på 08 Link to comment Share on other sites More sharing options...
invent Posted October 19, 2006 Report Share Posted October 19, 2006 Nja vetefan. Hade antagligen klarat genomföra det, men då blir det nog ingen bra tid. Satsar på 08 ähh klart du ska köra! de kommer ju gå as bra om du tränar med rull skidor och allt! du kan ju köra båda åren de är ju en kul grej lixom! anmäl dig nu öppet spår på söndag så kan vi tävla:P Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted October 19, 2006 Author Report Share Posted October 19, 2006 Nja vetefan. Hade antagligen klarat genomföra det, men då blir det nog ingen bra tid. Satsar på 08 ähh klart du ska köra! de kommer ju gå as bra om du tränar med rull skidor och allt! du kan ju köra båda åren de är ju en kul grej lixom! anmäl dig nu öppet spår på söndag så kan vi tävla:P hehe har aldrig åkt längdskidor på snö ju. kanske lite extremt o köra vasaloppet som första lopp Link to comment Share on other sites More sharing options...
89:an Posted October 22, 2006 Report Share Posted October 22, 2006 Mycket snack om rullskidor, kom på att jag har två par helt nya långdistandsskidor hemma i källaren, har ganska nära till ett bra område som plogar upp ett spår. Frågan är bara hur man ska komma igång med riktiga skidor? teknik? hemsidor? Har bara åkt slalom, har alltså stått på skidor och har erfarenhet, men inte av distans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted October 22, 2006 Author Report Share Posted October 22, 2006 Prova att åka med bara armarna till en början... Börja sedan dra ena benet bakåt tills du har kommit in i det.... När du börjar känna dig säker med ena benet kan du prova med andra benet och till slut så klarar du ta fart med båda benen och skjuta ifrån med armarna. Svårt o beskriva... Jag har lärt mig det rätt snabbt iaf. Tog kanske 3-4 pass innan det satt hyffsat väl (från att aldrig ha åkt innan). Kändes för jävligt i början lycka till Link to comment Share on other sites More sharing options...
89:an Posted October 22, 2006 Report Share Posted October 22, 2006 Vi pratar väl klassisk stil? Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted October 22, 2006 Author Report Share Posted October 22, 2006 Si Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.