BertilCesar Posted September 5, 2006 Report Share Posted September 5, 2006 Nu hoppas jag att tråden får godkänt att vara här eftersom jag ändå tycker att de här har med teknik att göra och det har ju datorer också. För att komma till sak så är det så att jag ska köpa mig en SE P990i om några dagar och självklart har jag redan en mobil som är uppbunden till ett Telenor abonnemang (en K750i). jag har snackat med Telenor och självklart får jag flytta över mitt nuvarande Telenor-abon till den kommande P990i:n men det finns ett problem. De vill inte göra min gamla telefon operatörsfri utan jag måste vänta till januari för detta. Det hade ju varit helt OKej tycker jag men nu är det ju så att jag tänkte skänka min nuvarande mobil till min kära mor som äger en släpbar mobil. Skulle någon kanske kunna hjälpa mig med det här operatörsproblemet? Tror inte det är olagligt att göra mobiler operatörsfria för jag har sett endel gratissidor för sådant, dock inte sidor som kan göra telenormobiler Op.fria. Kanske skrivit lite rörigt men jag hoppas ni förstår. PM:a om ni kan hjälpa mig. Edit: Förtydligat ämne i enlighet med de nya ämnesrekomendationerna/Henke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted September 5, 2006 Report Share Posted September 5, 2006 Jag fattar till punkt och pricka. Har samma problem men det håller fassan på att fixa. Kan skriva hur dte gick då Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted September 5, 2006 Report Share Posted September 5, 2006 Njaa inte olagligt..du befinner dig i en grå zon...mellan att du äger och att du lånar telefon från telenor och har bundit dig till att använda deras nät till januari. Det telenor kan göra är att säga att du bryter mot avtalet och ska betala dom skadestånd för uteblivna inkomster. Tror dock att det aldrig har skett. Telenors hemmamarknad är Norge så ett tipps är att kolla med folk och företag i norge om det finns samma tjänster såsom i sverige där det går att låsa upp en telefon utan operatörens medgivande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilCesar Posted September 5, 2006 Author Report Share Posted September 5, 2006 Njaa inte olagligt..du befinner dig i en grå zon...mellan att du äger och att du lånar telefon från telenor och har bundit dig till att använda deras nät till januari. Det telenor kan göra är att säga att du bryter mot avtalet och ska betala dom skadestånd för uteblivna inkomster. Tror dock att det aldrig har skett. Telenors hemmamarknad är Norge så ett tipps är att kolla med folk och företag i norge om det finns samma tjänster såsom i sverige där det går att låsa upp en telefon utan operatörens medgivande. Men egentligen blir det ju inga uteblivna inkomster för dem eftersom jag flyttar mitt abonnemang till min nya telefon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted September 5, 2006 Report Share Posted September 5, 2006 Det verkar som att du valt fel telefon. Efter lite kikade så verkar det som att SE´s telefoner är svårare än Nokia, när de gäller att "låsa upp". Kanske att det kan finnas tips på piratebay. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paperboy Posted September 5, 2006 Report Share Posted September 5, 2006 Kolla på mumien.se så kan dom nog hjälpa dig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted September 5, 2006 Report Share Posted September 5, 2006 Vill man låsa upp sin Nokiatelefon gratis rekommenderar jag http://www.gsmteknik.se Har använt deras upplåsning ett antal gånger och det funkar glockrent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted September 6, 2006 Report Share Posted September 6, 2006 Man kan göra det själv, bara att googla efter den informationen. Men jag rekommenderar att lägga ner några hundra och anlita någon firma som göra jobbet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted September 6, 2006 Report Share Posted September 6, 2006 En K750i klarar du mig veterligen inte utan speciell kabel och prgvara. Program finns att ladda ner här och var, men dom funkar inte med SE original datakabel DCU-60 till telefoner med nya bottenkontakten. Tidigare modeller med den gamla bottenkontakten fixar man med hjälp av bordsstället till P910i, DSS-25 och därtill lämpligt Gråzons-program... Detta innebär: Köpa kabel Mecka med ganska invecklat program själv, med risk att förstöra telefonen = ingen garanti. Bättre alternativ: Gå till den lokala lilla butiken som säljer mobilskal, resväskor, flygande mattor samt låser upp mobiler och betala 150 spänn så får du det fixat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hoffsten Posted September 6, 2006 Report Share Posted September 6, 2006 www.precode.se Har jag använt mig av ett antal ggr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted September 6, 2006 Report Share Posted September 6, 2006 På KTH finns det en kille (datastudent troligtvis) som sitter inne på kunskapen att göra telefoner operatörsfria. Kommer inte ihåg vad han tog betalt men har Ni vägarna förbi Hufudstaden så åk bort till KTH och kolla in någon anslagstavla. Har sett hans erbjudanden där! Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted September 6, 2006 Report Share Posted September 6, 2006 På KTH finns det en kille (datastudent troligtvis) som sitter inne på kunskapen att göra telefoner operatörsfria. Kommer inte ihåg vad han tog betalt men har Ni vägarna förbi Hufudstaden så åk bort till KTH och kolla in någon anslagstavla. Har sett hans erbjudanden där! Nu blev jag nyfiken. Jag hittade inget sådant på vår anslagstavla på Osquldas väg, men jag ska kika på Osquars Backe också innan jag går hem idag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted September 6, 2006 Report Share Posted September 6, 2006 Finns en suspekt liten mobilnasare på Dalagatan mellan Rådmansgatan/Kungstensgatan som säkert kan hjälpa dig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fänrik Andersson Posted September 6, 2006 Report Share Posted September 6, 2006 Går oxå i dessa tankar och de texter och artiklar jag snubblat över, säger klart och tydligt att det är helt lagligt att låsa upp sin mobiltelefon. Inte vidare smart dock. Sitter man med en mobbe och abbonemang på en leverantör i 18-24 mån, får man ÄNDÅ betala exempelvis förhöjd avgift. Så oavsett om man ringer på den gamla eller inte får man fortsätta betala på den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odeys Posted September 6, 2006 Report Share Posted September 6, 2006 Går oxå i dessa tankar och de texter och artiklar jag snubblatöver, säger klart och tydligt att det är helt lagligt att låsa upp sin mobiltelefon. Inte vidare smart dock. Sitter man med en mobbe och abbonemang på en leverantör i 18-24 mån, får man ÄNDÅ betala exempelvis förhöjd avgift. Så oavsett om man ringer på den gamla eller inte får man fortsätta betala på den. Fast det kan finnas poänger att göra det när "bindningstiden" gått ut. Det är nämligen så att operatörena inte nödvändigtvis släpper på spärren bara för att telefonen är avbetald. Hade en kund som köpt en telefon av en kompis och var mäkta upprörd för att den inte fungerade... med hans simkort från fel operatör... Mvh O. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clint Posted September 6, 2006 Report Share Posted September 6, 2006 Inga som helst problem, kolla på http://www.seuniverse.com/forums/faq.php?faq=davinciteam Jag har gjort det på min mobil inköpt här i Belgien och det fungerade perfekt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted September 6, 2006 Report Share Posted September 6, 2006 Inga som helst problem, kolla på http://www.seuniverse.com/forums/faq.php?faq=davinciteam Jag har gjort det på min mobil inköpt här i Belgien och det fungerade perfekt... Från sidan du länkade till: What cables can I use? You can use: *DSS-25 *DSS-20 *DCU-60 not for unlocking! Frågan i trådens början var hur man tar bort operatörslås på K750i. DCU-60 = nej, vilket ger en alternativet att köpa en specialkabel, alternativt låta någon med rätt utrustning sköta upplåsningen mot betalning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted September 9, 2006 Report Share Posted September 9, 2006 tipsa ar att betala lite mer direkt for aldrig ha den bunden, kopte en Ki700 eller vad den heter. Sony Ericsson med lull lull. For 150 kr mer sa var den inte bunden, vilket ar minsta krav for en som standigt reser. Fast nu har jag en MFA 102.. basta telefonen nagonsin. 600 kr nypris betalade jag, inte bunden, kan ringa och skicka SMS, vackarklockan har funktion som gor att den ringer varje vardag men inte helger. Smidigt.. och det ar typ allt. =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted September 11, 2006 Report Share Posted September 11, 2006 Njaa inte olagligt..du befinner dig i en grå zon...mellan att du äger och att du lånar telefon från telenor och har bundit dig till att använda deras nät till januari. Det telenor kan göra är att säga att du bryter mot avtalet och ska betala dom skadestånd för uteblivna inkomster. Tror dock att det aldrig har skett. Telenors hemmamarknad är Norge så ett tipps är att kolla med folk och företag i norge om det finns samma tjänster såsom i sverige där det går att låsa upp en telefon utan operatörens medgivande. Nope. Du, och inte Telenor, äger telefonen, punkt slut. (Skulle se kul ut om telenor kursade och samtliga mobiler som fanns hos kunderna såldes på exec.aktion).. Vilka uteblivna inkomster skulle det vara Tinhead? Kräver Telenor någonstans att du skall ringa för en viss summa? För övrigt så är Telenor i Sverige en svensk juridisk person och du skriver inte på något som gör gällande att du skulle ansvara mot norsk lag. Dock blir garantin tvivelaktig... Har hänt att garantin inte gällt då det "saknas ett giltigt upplåsningsbevis". GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.