Jump to content

Lura spårhund / hundförare

Recommended Posts

Hur lurar man en hundförare alt. hunden ute i fält ifrån att snappa upp spår efter än i terrängen?

Glykol kan vi skippa vill inte ha en tokig hämndlysten hundförare efter mig =)

Kan några tips, men vore inte fel med flera.

Egna erfarenheter , tips och trix är välkomna..

:lala:

MVH / Sejko

Att lura hunden är inte lätt, det är enklare att påverka hundföraren. Enklast är att påverka gruppen som följer med hundekipaget.

En av de tekniker man kan nyttja är att försköka få personalen som följer med hunden att tappa förtroendet för hunden. Vilket inte alltid är så svårt, det beror helt enkelt på hur samövade enheterna är. En annan tanke är att ofta så tar det längre tid att genomföra dessa åtgärder än vad de ger i tid. Dvs att göra ett virvarv av spår tar lång tid, ett rutinerat hundekipage hittar utgångsspåret på kortare tid än vad skapandet av detta tog.

En grundregel jag går efter är att där det går snabbt och enkelt för mig att framrycka skapar ofta problem för hundekipaget. Där det går långsamt och är svårt för mig att framrycka så är det enkelt för hundekpiaget.

nästa grundregel är att hålla sig på hårda, torra, blåsiga och varma ytor. Jmf med mjuka, fuktiga, vindstilla och svala ytor.

Exakta tekniker för olika saker är inte ngt som jag förmedlar utan jag förmedlar ofta bara grundprinciper...

Edited by Fk Satan

Skönt med ett långt inlägg, det mesta utav det visste jag redan..

Tack.. :lala: Fler tips och trix!

edit: sökte och sökte i forumet utan resultat, tack.. ska läsa igenom det..

moderator du kan kasta inläggen totalt.. jag gör 10 böjsträck för misstaget..

:lala:

Edited by Greenment

En viss Kustjägare sa en gång: Spring femmil rakt fram i rask takt, därefter kan du börja din åtgärder.

Det ligger väldigt mycket i det påståendet. Min far, tidigare hundförare hos polisen och dubbel

svensk mästare i brukshund med spårning som specialitet, har en gång sagt följande:

rör dig snabbare än hunden när den spårar och orka längre än hundföraren. Att spåra

är jobbigt om terrängen är krävande och kräver ständigt uppmärksamhet från föraren,

även om han/hon jobbar med en yrkeshund på elitnivå (vilket de flesta HV-hundar

INTE är). Polisen la i alla fall då mycket stor vikt vid både hundens och förarens uthållighet

med täta schemalagda träningspass. Min far följde en gång spår efter en mycket känd

svensk brottsling i över 3 mil (tyvärr utan resultat, NN blev antagligen upplockad av en

bil i slutet av spåret) och det var enligt uppgift mycket slitigt. Hur många "hobby-förare"

fixar det?

För att komma undan ett vältränat hundekipage finns det bara en utväg: Ta bilen! En bil på en landsväg lämnar inga spår. För att lura mindre erfarna hundekipage så finns det en del trick som kan prövas med varierande framgång.

Finns det enbuskar eller andra snår där du är så spring i åttor runt dem. Har du tur så kommer hundens spårlina att sno in sig i buskarna och ekipaget kan bli rejält försenat och frustrerat.

En liten papptuss eller liknande som man har i byxfickan (eller ännu bättre; hundgodis) kan man pilla in i en hålighet i en stubbe eller liknande. Har du tur så kommer hunden att stanna för att undersöka stuben närmare.

Att drälla omkring starkt luktande saker efter sig (typ peppar eller kaffepulver) har jag hört ska fungera, men jag är skeptisk. Det är svårt att drälla någon annanstans än där man faktiskt går.

Försprång är A och O. Ju längre spåret ligger desto svagare blir det. Dessutom så får man mer tid att utföra sina trix.

Det jag skulle satsa på ifall jag var förföljd av en hund är i första hand en metkrok med bakhåll. I andra hand att försöka få tag på en bil, cykel eller motsvarande. I sista hand skulle jag försöka ta mig till något ställe där det finns mycket andra människor och förvillande spår.

Min personliga uppfattning är att folk håller inne med sina kunskaper/erfarenheter (m.a.o knip käft) och att tråden avlägsnas.

Skärpning!

Kan bara hålla med. Personligen anser jag att mitt inlägg var en kantboll över vad man kan skriva rörande detta ämne på ett öppet forum :tveka: .

Det är ju ändå ett intressant och nyttigt ämne som förtjänast att diskuteras imho.. Även om det finns krimininella element med skumma anledningar att undvika hundpatruller är det ju inte direkt rikets säkerhet vi pratar om här.

Det är ju ändå ett intressant och nyttigt ämne som förtjänast att diskuteras imho.. Även om det finns krimininella element med skumma anledningar att undvika hundpatruller är det ju inte direkt rikets säkerhet vi pratar om här.

Detta är en del inom hundtjänsten som, i alla fall på de utbildningar jag varit på, det har ombetts att inte sprida vidare i större omfattning.

Oavsett om det är ett intressant ämne eller inte, så finns det säkert lämpligare former för diskussion/fördjupning.

Detta är en del inom hundtjänsten som, i alla fall på de utbildningar jag varit på, det har ombetts att inte sprida vidare i större omfattning.

Oavsett om det är ett intressant ämne eller inte, så finns det säkert lämpligare former för diskussion/fördjupning.

Men lägg av. Det är som sagt inte rikets säkerhet det gäller.

Som gammal hundförare finns det några situationer som ofta ställde till det och som går mycket fort för den "jagade" eller spårläggaren att utföra. Dessa åtgärder försvårar och försenar men en normal hund tappar inte spåret helt och hållet.

Spetsvinkel: Precis vad det låter som, lägg spåret i en skarp vinkel ca 120-130 grader. Hunden tuffar i regel rakt fram till den upptäcker att spåret är väck och måste då leta en stund.

Vägar: Vägar är ett helvete att spåra på och över, i synnerhet asfaltsvägar. Spring efter och över en väg några gånger så försvårar detta markant för hunden.

Är ni två eller flera, dela på er och gå 100 m ifrån varandra ett tag. Framförallt svårt för föraren som tvingas välja vilket spår man ska följa.

Vad det gäller att lämna saker i spåret, ingen bra ide. Det jobbigaste som förare är att tvingas lita på hunden. Spårar du i skogsmark är det sällan du ser med egna ögon att det faktiskt går ett spår där. Lämnar ni skräp eller vad som helst efter er, visst hunden markerar det men då jublar man som förare för man vet att man är på rätt spår!

Jag anser att det är ganska intressant att diskutera anti-hundtjänst och få testa lite olika tekniker. Jag har figuerat b-styrka till hemvärnets hundar och det kommer antaligen bli många fler gånger.. Om jag lär mig lite fler skumma tekniker får hund och hundförarna bättre träning, eftersom de som de är tänkt att jaga under skarpt läge kanske nyttjar sig av de? Övning ger träning..

Jag anser att det är ganska intressant att diskutera anti-hundtjänst och få testa lite olika tekniker. Jag har figuerat b-styrka till hemvärnets hundar och det kommer antaligen bli många fler gånger.. Om jag lär mig lite fler skumma tekniker får hund och hundförarna bättre träning, eftersom de som de är tänkt att jaga under skarpt läge kanske nyttjar sig av de? Övning ger träning..

AVBRYT!

Innan du ägnar dig åt någon som helst form av antihund-åtgärder. Skall du prata med Övningsledaren för övningen samt hundtjänstinstr över det aktuella ekipaget. Har du även möjlighet att prata med hundföraren om detta innan så är det bra. Undvik även allt vad kemikaljer, mat, larmminor etc heter om ni inte har pratat med hundföraren innan och noga anvisat var ni gör vad innan till hundföraren.

Har du otur så kanske en hel grp/pluton kommer att förlöjliga hundföraren och tappa helt förtroende för hunden. Vilket i förlägninen kan leda till att hundekipaget lämnar organisationen. Visst detta är ett extremfall. Men det har inträffat och kommer säkert att inträffa igen.

Antihundtjänst är enl mig ngt som skall brukas försiktigt och bara vid övningar där alla är väl införstådda med det hela.

Vill minnas en artikel i Polistidningen för någon tid sedan där man tog upp en diskussion på annat forum om just antihund taktik.

Jag antar att det handlar om vilket anseende det här forumet vill ha från organisationer som till skillnad från HV inte bara övar ( bortsett från att leta vilsna barn, tanter och gubbar) med sina hundar utan dagligen jagar bus med dem. Enligt mig är det därför gemene mans säkerhet ni diskuterar, där ni öppet vill lära buset att undgå eller slå ut förföljande hund.

Inom kontrollerade former på övning: Möjligen..

Öppet forum: Förkastligt

Edited by Danne

AVBRYT!

Innan du ägnar dig åt någon som helst form av antihund-åtgärder. Skall du prata med Övningsledaren för övningen samt hundtjänstinstr över det aktuella ekipaget. Har du även möjlighet att prata med hundföraren om detta innan så är det bra. Undvik även allt vad kemikaljer, mat, larmminor etc heter om ni inte har pratat med hundföraren innan och noga anvisat var ni gör vad innan till hundföraren.

Har du otur så kanske en hel grp/pluton kommer att förlöjliga hundföraren och tappa helt förtroende för hunden. Vilket i förlägninen kan leda till att hundekipaget lämnar organisationen. Visst detta är ett extremfall. Men det har inträffat och kommer säkert att inträffa igen.

Antihundtjänst är enl mig ngt som skall brukas försiktigt och bara vid övningar där alla är väl införstådda med det hela.

Missförstå mig inte!

Antihundtjänst på det sättet utövas INTE.

Nu pratar vi fredligare saker som att simma, ta av sig kängorna, korsa spår och klättra i träd osv :clap: ..

AVBRYT!

Missförstå mig inte!

Antihundtjänst på det sättet utövas INTE.

Nu pratar vi fredligare saker som att simma, ta av sig kängorna, korsa spår och klättra i träd osv :clap: ..

Även detta är det avbryt på enl mig utan att ha samtalat med övningsledare/hundtjänstinstr/ev. hundförare. Ska man hålla på med sådant måste man ha bra utvärderingar med hundförare och gruppen som var med hundföraren efteråt där man visar på vilka åtgärder som gjordes och var osv.

Hmmm

segrarna.2004.jpg

Titta på bilden ovan, gulliga vovvar eller hur? Precis så tycker en stor del av Sveriges befolkning. Sen har vi dock en liten klick som inte tycker samma sak. Nej, dessa individer är inte allergiska eller har hundskräck... istället är det så att de vill undvika att bli jagade av dessa vovvar i skogen då de gjort saker som man enligt den stora tjocka blå boken inte får göra....

Ska vi ta och hjälpa dem lite på traven? Eller ska vi kanske ta och göra det lättare för Farbror Blå istället?

Det handlar, som Danne nämnde, inte om huruvida de "lika gärna kan få info någon annanstans". Det handlar istället om att vi bör sträva efter att göra livet mindre komplicerat för de "skarpa" hundförare vi har i landet.

Alltså: Rokare röstar för lås och bom alt. högre medvetenhet om vad man skriver...

GMY

Edited by Rokare

Som gammal hundförare finns det några situationer som ofta ställde till det och som går mycket fort för den "jagade" eller spårläggaren att utföra. Dessa åtgärder försvårar och försenar men en normal hund tappar inte spåret helt och hållet.

Spetsvinkel: Precis vad det låter som, lägg spåret i en skarp vinkel ca 120-130 grader. Hunden tuffar i regel rakt fram till den upptäcker att spåret är väck och måste då leta en stund.

Vägar: Vägar är ett helvete att spåra på och över, i synnerhet asfaltsvägar. Spring efter och över en väg några gånger så försvårar detta markant för hunden.

Är ni två eller flera, dela på er och gå 100 m ifrån varandra ett tag. Framförallt svårt för föraren som tvingas välja vilket spår man ska följa.

Vad det gäller att lämna saker i spåret, ingen bra ide. Det jobbigaste som förare är att tvingas lita på hunden. Spårar du i skogsmark är det sällan du ser med egna ögon att det faktiskt går ett spår där. Lämnar ni skräp eller vad som helst efter er, visst hunden markerar det men då jublar man som förare för man vet att man är på rätt spår!

I förlängningen är det just Rikets Säkerhet det kanske gäller. :angry:

Så min åsikt i ämnet är att tråden låses och kastas bort.

Jag ber att få uttrycka en avvikande uppfattning i frågan.

Så länge informationen inte är hemlig så har jag inget mot att dela med mig av den. Många framför att det är onödigt att Gurra Gangster som är ute luftar sig får reda på hur han ska göra för att undgå upptäkt av efterföljande polishund. Gurra Gangster vet redan att det bästa sättet att undkomma både hundar och poliser är i bil. Bil går fort och lämnar inga doftspår. Gurra har dessutom inte tid att stanna och pyssla med finlir när han hör hundarna komma.

För oss i grönt som är ute i terränglådan av helt andra skäl och arbetar både med och mot hundar så är finliret betydligt intressantare. Allt som kan skada hunden är naturligtvis tabu under en övning. Man ska inte försöka skada en hunden lika mycket som att man inte saboterar en bro för att stridsvagnarna som kommer ska trilla ner i ån. Det handlar om att fördröja och vilseleda både hunden och hundföraren. Man kan lyckas, men chansen är ganska liten ifall hunden är vältränad. Det finns också ett självändamål med att göra det svårt för hundekipaget; Ett lätt spår är ingen träning för en erfaren hund. Ett svårt spår är det.

Edited by eskil

(---)

Enligt mig är det därför gemene mans säkerhet ni diskuterar, där ni öppet vill lära buset att undgå eller slå ut förföljande hund.

(---)

Öppet forum: Förkastligt

(---)

Det handlar, som Danne nämnde, inte om huruvida de "lika gärna kan få info någon annanstans". Det handlar istället om att vi bör sträva efter att göra livet mindre komplicerat för de "skarpa" hundförare vi har i landet.

(---)

Om man tittar på de som skulle kunna bli jagade av Farbror blå, så kan man dela in dem i kriminella (typ flera vändor på kåken, rånar en bank blir jagade) och busar (typ. snott en bil, krockar, blir jagade).

Och för den första kategorin som har utbildats inne på anstalten, så besitter de betydligt större kunskaper om hur man förvillar hundar än vad de flesta av oss kan. Kåken är en ypperligg utbildningsplats i brott, där knep och erfarenheter byts.

Och den andra kategorin brukar ofta vara så påverkade eller helt enkelt lite småstresade, så de tänker inte direkt på hur man skakar av sig hundar.

Jag ber att få uttrycka en avvikande uppfattning i frågan.

Så länge informationen inte är hemlig så har jag inget mot att dela med mig av den. Många framför att det är onödigt att Gurra Gangster som är ute luftar sig får reda på hur han ska göra för att undgå upptäkt av efterföljande polishund. Gurra Gangster vet redan att det bästa sättet att undkomma både hundar och poliser är i bil. Bil går fort och lämnar inga doftspår. Gurra har dessutom inte tid att stanna och pyssla med finlir när han hör hundarna komma.

När man väl har hunden efter sig i ett skarpå läge så tänker man inte rationellt och om man då hört/läst ett antal knep utan att öva dessa så är ofta den första tanken bara att springa.

För oss i grönt som är ute i terränglådan av helt andra skäl och arbetar både med och mot hundar så är finliret betydligt intressantare. Allt som kan skada hunden är naturligtvis tabu under en övning. Man ska inte försöka skada en hunden lika mycket som att man inte saboterar en bro för att stridsvagnarna som kommer ska trilla ner i ån. Det handlar om att fördröja och vilseleda både hunden och hundföraren. Man kan lyckas, men chansen är ganska liten ifall hunden är vältränad. Det finns också ett självändamål med att göra det svårt för hundekipaget; Ett lätt spår är ingen träning för en erfaren hund. Ett svårt spår är det.

Kör man t.ex. en dubbelsidig övning, så bör man uppträda på ett sådant sätt som en förväntad fiende kan antas göra. Och då är ett sätt att förvilla hunden. Men, alla sätt som skadar hunden är givetvis förbjudna på samma sätt som vi använder lösplugg.

En viss Kustjägare sa en gång: Spring femmil rakt fram i rask takt, därefter kan du börja din åtgärder.

Det ligger väldigt mycket i det påståendet. Min far, tidigare hundförare hos polisen och dubbel

svensk mästare i brukshund med spårning som specialitet, har en gång sagt följande:

rör dig snabbare än hunden när den spårar och orka längre än hundföraren. Att spåra

är jobbigt om terrängen är krävande och kräver ständigt uppmärksamhet från föraren,

även om han/hon jobbar med en yrkeshund på elitnivå (vilket de flesta HV-hundar

INTE är). Polisen la i alla fall då mycket stor vikt vid både hundens och förarens uthållighet

med täta schemalagda träningspass. Min far följde en gång spår efter en mycket känd

svensk brottsling i över 3 mil (tyvärr utan resultat, NN blev antagligen upplockad av en

bil i slutet av spåret) och det var enligt uppgift mycket slitigt. Hur många "hobby-förare"

fixar det?

Problemet som brukar uppstå härledes inte enbart till fysiska statusen på hunden och föraren utan även till säkrarnas.

När föraren känner att det börjar "närma" sig så skall ju alltid säkrare ut (givetvis i lämplig formation), och om det är något som är jobbigt så är det just det! Att vara säkrare när spåret ständigt byter riktning osv är minst sagt kämpigt!

När föraren känner att det börjar "närma" sig så skall ju alltid säkrare ut (givetvis i lämplig formation), och om det är något som är jobbigt så är det just det! Att vara säkrare när spåret ständigt byter riktning osv är minst sagt kämpigt!

Vi körde alltid med bara en hund, en hundförare och en säkrare. En eller två säkrare borde inte vara så svårt, men jag kan föreställa mig att det är betydligt jobbigare ifall man är en hel grupp.

Vi körde alltid med bara en hund, en hundförare och en säkrare. En eller två säkrare borde inte vara så svårt, men jag kan föreställa mig att det är betydligt jobbigare ifall man är en hel grupp.

En Närskydd/Säk-grupp är för det mest åtta man, och det är 2-4 säkrare beroende på läge.

En Närskydd/Säk-grupp är för det mest åtta man, och det är 2-4 säkrare beroende på läge.

Nja, en Nskygrp var 8 man varav två hundförare samt chef och stf vilket innebär 4 soldater. En Flygbassäkgrp är bara 6 man varav en hundförare och en chef vilket också ger 4 soldater.