Jump to content

Stridsfordon i mob-förråd?

Lerede

Recommended Posts

Jag försökte söka men hittade igen liknande tråd.

Hur förvarar man tunga fordon som stridsvagnar, stridsfordon, lastbilar och dyligt i mob-förråd? Gör man det över huvudtaget numera eller är de centralförvarade?

Hur stora förband mobiliserar vid samma plats?

(Mobiliserar tex ett stridsvagnskompani ur ett förråd eller är det storleksordning pluton?)

Finns förbandets samtlig matriel vid ett och samma mob-förråd?

(Igen stridsvagnskompani som ex: vagnar, personlig matriel, personligt vapen, radioutrustning, ammunition till fordon och pers. vapen)

Jag har mina aningar om svaren men vill ha några oberoende källor som bekräftar/dementerar.

Tacksam för svar...

Med stora klimatanläggningar..

Läste i nån tidskrift om att FM sparar miljoner varje år på att hålla luftfuktigheten nere.

Kan ha varit FMV's tidning protec som det stog i??

Sedan är det ett väldans fixande och kletande med konserveringsolja och liknande innan dom går in i förråd. Till och med flygplan har varit (och kanske är?) förrådställda..

Kan nog garrantera att dom inte förvarar amnution på samma plats som vapen ;)

Resten får någon annan svara på ifall det inte är helt olämpligt.

Mina svar grundar sig på erfarenheter från ett sydligt pansarförband.

Hur förvarar man tunga fordon som stridsvagnar, stridsfordon, lastbilar och dyligt i mob-förråd? Gör man det över huvudtaget numera eller är de centralförvarade?

Först ska det nämnas att antalet förband i mobförråd har reducerats kraftfullt de senaste åren.

Fordon förvaras i mobförråd eller i förråd på förbandet. Centralförvaring sker inte för stridsfordon (förutom ett antal ex DDR-vagnar). Jag kan dock inte svara för hur man förvarar alla sorters hjulfordon.

Ett fordon har två tillstånd: antingen är det i bruk eller så är det förrådställt. Om fordonet är förrådställt ska det förvaras på samma sätt oavsett om det står ute i ett mobförråd eller i ett förråd på ett förband. Exakt hur respektive fordonstyp ska förvaras står beskrivet i MVIF, MaterielVårdsInstruktion Försvarsmakten. För en strv börjar man med en grundtillsyn förråd: GT F. Då är vagnen kontrollerad och reparerad, kanonen insmord med smörjfett 138 i stället för SMX men i övrigt är inget speciellt gjort med den.

När vagnen ställs i förrådet ansluter man den till ett torrluftaggregat om inte hela förrådet är torrluftat. Man ansluter underhållsladdning till batterierna, man släpper på bandspänningen plus några saker till. Inga större konstigheter alltså.

Hur stora förband mobiliserar vid samma plats?

(Mobiliserar tex ett stridsvagnskompani ur ett förråd eller är det storleksordning pluton?)

Ett kompani är/var inte ovanligast

Finns förbandets samtlig matriel vid ett och samma mob-förråd?

(Igen stridsvagnskompani som ex: vagnar, personlig matriel, personligt vapen, radioutrustning, ammunition till fordon och pers. vapen)

I princip ja, förutom ammuniton och vapen som förvaras någon annanstans. Innan, när hotet från öster var större än från inhemska banditer förvarades ehv och ksp i en kansun i mobförrådet men så gör man inte längre.

S-Tank

När vagnen ställs i förrådet ansluter man den till ett torrluftaggregat om inte hela förrådet är torrluftat. Man ansluter underhållsladdning till batterierna, man släpper på bandspänningen plus några saker till. Inga större konstigheter alltså.

Hur länge kan ett fordon stå så? Genomförs det någon regelbunden kontroll och i så fall hur ofta?

Hur länge kan ett fordon stå så? Genomförs det någon regelbunden kontroll och i så fall hur ofta?

När jag gjorde GU på stridsvagnstransport hade vi "milo"-veckor. Vi körde 122:or från mob-förråd till verkstan tur och retur typ dygnet runt i en vecka. Enligt verstadspersonalen görs detta varje år.

Jag fick för mig att 12v batterierna hämtades på en plats som mobiliserade batterier tex en mack med avtal med FM, detta för att dom inte var färskvara.

Så sa man till oss i Boden 97/98, dock skulle övrigt på Cv90 fungera direkt (ok lite rengöring kanske).

I mobbförådet vi besökte hade dom dock alla uniformer från m39-58 systemet och det var ju en "positiv" överraskning.

Jag fick för mig att 12v batterierna hämtades på en plats som mobiliserade batterier tex en mack med avtal med FM, detta för att dom inte var färskvara.

Så sa man till oss i Boden 97/98, dock skulle övrigt på Cv90 fungera direkt (ok lite rengöring kanske).

I mobbförådet vi besökte hade dom dock alla uniformer från m39-58 systemet och det var ju en "positiv" överraskning.

Ni fick se erat mobförråd alltså...det hade varit intressant. Fast det är säkert bättre att vara lyckligt ovetande om vilken matriel som väntar på en.

Stod samtliga vagnar i samma garage och hur skyddat verkade detta mot ovälkomna gäster? (nej, jag tänker inte göra ett privat "studiebesök" kvällstid, bara intresserad av sådant här 0:) )

Hur var övrig matriel förvarad? (fanns den i samma lokal, packad på pallar, i skåp eller hur?)

Ang. batterierna.

Nu vet jag inte om mackägaren förväntas få någon förvarning men det är ju ett ganska stort antal batterier som behövs för att fylla ett kompani stridsfordon/-vagnar. Är han tvungen att hålla ett sådant lager över tiden månne?

För strv

Batteriladdning och torrluft kontrolleras varje år. Vart fjärde gör man en sorts funktionskontroll på de flesta systemen i vagnen inkl provkörning. Vart åttonde år ska man dessutom byta bränsle, rekylvätska och oljor samt smörja om kanonen.

Strf underhållsladdas i förråd och står således med batterierna i.

På fordon som ej underhållsladdas kan man förvara batterierna "torrladdade". Batterierna står tomma på syra. När det är dags att brumma i väg fyller man på syra i batteriet och - viola: varde spänning.

Exakt hur respektive fordonstyp ska förvaras står beskrivet i MVIF, MaterielVårdsInstruktion Försvarsmakten.

S-Tank

Sedan 1995 står MVIF för MaterielVård I Försvarsmakten, tydligen...

S-Tank, ej helt uppdaterad på allt, tydligen...

Edited by S-TANK

Ni fick se erat mobförråd alltså...det hade varit intressant. Fast det är säkert bättre att vara lyckligt ovetande om vilken matriel som väntar på en.

Stod samtliga vagnar i samma garage och hur skyddat verkade detta mot ovälkomna gäster? (nej, jag tänker inte göra ett privat "studiebesök" kvällstid, bara intresserad av sådant här :baskerKav: )

Sista veckan innan vi muckade så fick vi konservera all vår förläggningsmtrl, alla vagnar, koktrossens mtrl mm och stuva in i vårat mobföråd. De vi inte stuvade in var uniformer och vapen. Det gick åter till TS-förådet. Eftersom detta förråd förmodligen utgåt och vagnarna var 302:or så kan jag säga att ja alla vagnar stog i samma garage. Stog även en kasun i detta garage, men jag vet inte vad den inehöll (se ovan). Förrådet var en lada och på logen stuvade vi in förlägningsmtrl samt kotrossen. På logen fanns även uniformer modell 59, kängor modell XX (räliga gummiskor), kikare samt lite anant krafs.

/martinator

Sista veckan innan vi muckade så fick vi konservera all vår förläggningsmtrl, alla vagnar, koktrossens mtrl mm och stuva in i vårat mobföråd. De vi inte stuvade in var uniformer och vapen. Det gick åter till TS-förådet. Eftersom detta förråd förmodligen utgåt och vagnarna var 302:or så kan jag säga att ja alla vagnar stog i samma garage. Stog även en kasun i detta garage, men jag vet inte vad den inehöll (se ovan). Förrådet var en lada och på logen stuvade vi in förlägningsmtrl samt kotrossen. På logen fanns även uniformer modell 59, kängor modell XX (räliga gummiskor), kikare samt lite anant krafs.

/martinator

Jag tycker det låter som en tämligen osäker förvaring. En lada erbjuder knappast något större inbrottsskydd. Det innebär att en person som vill stjäla något eller rent av sabotera borde ha stora möjligheter att göra det ostört. Med tanke på matrielens värde (både i striden och rent ekonomiskt) så tycker jag att skyddet borde vara bättre.

Är dessa lador placerade i skogen, liksom "vanliga" mobförråd (tänker på betongbyggnaderna) eller utmed någon stor väg?

/L

Är dessa lador placerade i skogen, liksom "vanliga" mobförråd (tänker på betongbyggnaderna) eller utmed någon stor väg?

/L

Kan ju inte svara för hur det ser ut uppåt landet, men här nere i den södra landsändan så skulle varje bonde med självaktning ha ett mobförråd! :)

Var ofta en extra ladugårdsbyggnad vid själva gården.

Min morfar hade ett jätelikt mobföråd på sin gård. Var en av sveriges strörsta gråstenslängor (gammalt kostall), +ett gammalt bränneri + två 60 meter lång trägarage + gamla vagnstallet. Helt obevakat stod nu inte detta utan det fanns folk som bodde på gården som hade till uppgift (tror även det var en del lönepengar inblandade från försvarsmakten) att dagligen inspektera förråden för att se till att ingen hade varit inne eller försökt ta sig in. Att denna funktion fungerade fick vi kusiner som små (10-14 år) bittert erfara då vi gång på gång åkte fast i våra nyfikna försök att få åtminstone en glimt av de förmodade stridsvagnar som stog där. Nu i efterhand när allt är borta och kontraktet uppsagt kan jag säg att det var till största delen lastbilar och radiobilar, kokvagnar, brännslevagnar odyl som stog i alla förråden. Tror inte där var ett enda bandfordon. En gång om året kom folk från närbeläget regemente och gick över fordonen. Var man på plats den gågnen så kan ni själva räkna ut hur salig man var. Detta var i skåne (alla byggnader finns kvar, men är numera tomma eller har alternativ anv.)

/martinator

• 1 month later...

Som det är nu så har vi väll mer utr. än vad vi har "folk" till allt?. Efter som att jag bor i Kronoberg (tidigare mob. län.) så finns det X (inte alls mång om man jämför mot tidigare :rockon: )antal mob föråd kvar. Bevakningen är förhållandevis dålig. Ett stort plåsskjul i skogen, låsta dörrar. Thats it! Bara där jag borså vet jag om 3 (minst) föråd. Hur många som är nedlagda vet jag ej. Och dit kommer/kom någon/några gånger om året och verkar kontrollera. Det mest bevakade förådet har video övervakning och högt staket runt (troligt vis en kasun under jord.). Som sagt ladugårdar var mkt vanliga.

Bevakningen är förhållandevis dålig. Ett stort plåsskjul i skogen, låsta dörrar. Thats it! Bara där jag borså vet jag om 3 (minst) föråd.

Räkna inte med det.

Det kan finnas larm i "plåtskjulen" eller så är dom fyllda med sådant som knappt anses som stöldbegärligt..

Typ 400 000par av kronans Boxerkalsonger..

2000 hinkar.

Fordon som bara används av FM, konserverade och ej brukbara om man inte återställer det.

osv..

Bevakningen är förhållandevis dålig. Ett stort plåsskjul i skogen, låsta dörrar. Thats it! Bara där jag borså vet jag om 3 (minst) föråd.

Räkna inte med det.

Det kan finnas larm i "plåtskjulen" eller så är dom fyllda med sådant som knappt anses som stöldbegärligt..

Typ 400 000par av kronans Boxerkalsonger..

2000 hinkar.

Fordon som bara används av FM, konserverade och ej brukbara om man inte återställer det.

osv..

37000 chokladkaraor anno 1963 :bash:

Vi har ett mob-förråd nära mig, eller kanske inte så nära egentligen. Det ligger långt in i skogen på den minsta vägen du kan hitta. Det är en grön betongklump och ser faktiskt hyfsat stabil ut. Bevakningen består väl av att man ser MP bilar susa förbi titt som tätt. Va de har där inne? Ingen aning.

Vi har ett mob-förråd nära mig, eller kanske inte så nära egentligen. Det ligger långt in i skogen på den minsta vägen du kan hitta. Det är en grön betongklump och ser faktiskt hyfsat stabil ut. Bevakningen består väl av att man ser MP bilar susa förbi titt som tätt. Va de har där inne? Ingen aning.

Säkert den här IKEA-atombomben som avhandlades för ett tag sedan här på forumet. :banghead::}

Vapen? Eller 30000st av försvarets stålgrå strumpor.

Har säkert varit upp i tidiagare trådar, men jag frågar här iaf. Vi hade en jäkla massa mobförråd här där jag bor innehållandes en massa olika saker b.la traktorer som såg ut att vara i nyskick, inte senaste modell men fullt användbara. Alla dessa mobförråd är nu sålda men traktoterna b.la. vad hände med dom, flyttades dom till förråd närmare regementet eller såldes/skrotades dom?

Edited by Jeppe

Betongförråd brukar i allmänhet innehålla saker som säger pang. Kan vara allt från pskott till sprängdeg till att det just nu är tomt.

Har säkert varit upp i tidiagare trådar, men jag frågar här iaf. Vi hade en jäkla massa mobförråd här där jag bor innehållandes en massa olika saker b.la traktorer som såg ut att vara i nyskick, inte senaste modell men fullt användbara. Alla dessa mobförråd är nu sålda men traktoterna b.la. vad hände med dom, flyttades dom till förråd närmare regementet eller såldes/skrotades dom?

Såldes förmodligen.