Jump to content

Löpning med kängor...


Airborn_88

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har fötstått att man måste vänja benen vid löpning med kängor för att inte drabbas av skador då man rycker in (söker till FJS).

 

Hur gör man?

Kan man springa milen 1-2gånger i vackan i spåret med kängor utan att dra på sig benhinneinflammation?

 

Tacksam för svar...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag har fötstått att man måste vänja benen vid löpning med kängor för att inte drabbas av skador då man rycker in (söker till FJS).

 

Hur gör man?

Kan man springa milen 1-2gånger i vackan i spåret med kängor utan att dra på sig benhinneinflammation?

 

Tacksam för svar...

 

Jag är ingen expert på området. Men allt har med att göra hur van man är. Tror dock inte att det är så värst lämpligt att börja kuta milen två gånger i veckan om du inte sprungit, eller gått mycket med kängor innan. Allt handlar om att vänja sig. Kortare sträckor till att börja med skulle vara mitt råd. Och sen tycker jag och tror jag att det är viktigare att köra marschträning.

 

Fast sen var det ju hur man vänjde sig vid löpning med kängor, inte vad jag tyckte var bäst, nej. Missade det genom för mycket skuggläsning:) Sry.

Link to comment
Share on other sites

Kan man springa milen 1-2gånger i vackan i spåret med kängor utan att dra på sig benhinneinflammation?

 

Ja det kan du nog göra om du nu bara springer 1-2 gånger i veckan, men tänk på att lösa upp snörningen på kängorna så mkt. du kan, helst ingen snörning alls sålänge fötterna inte åker ur kängorna.

Det kommer kännas mkt. tungt i början i jämförelse med löpskor, men det vänjer du dig ganska snabbt med efter ett tag.

Ta det lungt i början också. Allt handlar om att vänja kroppen, och det kan ta mer tid för endel, mindre tid för andra.

Link to comment
Share on other sites

Var nyss ute och gick 5 km, sprang 6 km och gick 5 km med kängor och ytterst lätt packning. Sprang asfalt hela tiden, men det är inget jag skulle rekommendera i början. Börja framförallt utan vikter, på mjukare underlag än asfalt, och inte längre sträckor än 5 km i början. Visst, känns det superlätt och du inte känner av något efteråt, så kan du ju alltid springa längre!

 

Skulle även rekommendera att du går i rask takt som uppvärmning några km, innan du börjar springa. Lycka te! :unsure:

 

Edit: Jag brukar inte göra det här mer än 2 ggr i veckan.

Link to comment
Share on other sites

Varva mellan att spring och gå i början för att vänja kroppen så mycket som möjligt på den nya belastningen.

1km gång 1 km löpning 1 km gång osv.... Som du sade målet är att vänja kroppen inte att göra nya bästatider på milen.

Öka sedan i en takt som känns bra. Jag vet att det kan ta långt tid om man överanstränger sig innan man kommer tillbaka så det är lika bra att låta det ta lite tid.

 

Jag skulle nog inte rekommendera asfalt utan gräs eller terränglöpning.

 

Kör ett pass och vila två dagar innan du kör igen.

 

se till att du har mer än ett par strumpor så är chansen mindre att du får skav.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Lånar tråden lite ..

 

Vad för kängor är bäst(vet att det är individuellt), att springa med tycker ni? fodrade eller ofodrade?

 

Kan bara jämnföra M/90 och Meindl performance.

Jag föredrar att springa i m/90 kängorna (sommar varianten) för att dom helt enkelt känns bättre och lättare att springa i. Vet inte vilka fodrade kängor du tänkte på men jag tycker det känndes som rena löpskon när jag bytte från meindl till m/90 första gången jag sprang med dom.

Link to comment
Share on other sites

Sjöstridskängorna är sjukt mjuka och lätta att springa med.

 

Har ett par iläggssulor i mina så det är som att springa på bomull.

Annars är ju m/90 "sommar" en riktigt bra känga som funkar till det mesta.

Link to comment
Share on other sites

Lånar tråden lite ..

 

Vad för kängor är bäst(vet att det är individuellt), att springa med tycker ni? fodrade eller ofodrade?

 

Kan bara jämnföra M/90 och Meindl performance.

Jag föredrar att springa i m/90 kängorna (sommar varianten) för att dom helt enkelt känns bättre och lättare att springa i. Vet inte vilka fodrade kängor du tänkte på men jag tycker det känndes som rena löpskon när jag bytte från meindl till m/90 första gången jag sprang med dom.

 

Jo, det är Meindl Performance jag har, så det var den fodrade kängan jag syftade på.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ja det kan du nog göra om du nu bara springer 1-2 gånger i veckan, men tänk på att lösa upp snörningen på kängorna så mkt. du kan, helst ingen snörning alls sålänge fötterna inte åker ur kängorna.

Det kommer kännas mkt. tungt i början i jämförelse med löpskor, men det vänjer du dig ganska snabbt med efter ett tag.

Ta det lungt i början också. Allt handlar om att vänja kroppen, och det kan ta mer tid för endel, mindre tid för andra.

 

Vad är anledningen till att man ska lösa upp snörningen?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meindl performance kör jag, har precis börjat springa i dem själv och själv låter jag de 3 översta "hålen" vara fria från snörning. Blir som att springa i lite breda gymnastikskor.

 

ska så småning om börja köra med lite vikter, tänke rinte skada mig så jag tar det lugnt i början

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag har fötstått att man måste vänja benen vid löpning med kängor för att inte drabbas av skador då man rycker in (söker till FJS).

 

Hur gör man?

Kan man springa milen 1-2gånger i vackan i spåret med kängor utan att dra på sig benhinneinflammation?

 

Tacksam för svar...

 

Hej!

 

Jag hade min utryckning från P7 Regementet, där jag gjorde en mil.utb.

Där jag märkte att jag hade ett lugnt tempo som gjorde att jag kunde finna tid till träning.

Vad jag ville var väl mest att anpassa min kropp i känslan med utrustning, morakniv o fylld

vattenflaska på bältet. Jag hade m/90 sommar känga o massa saker i fickorna som vanligt.

 

Nu är min civ.bakg. dansare o innebär att jag är en segis plus bra ben styrka.

Personligen trodde jag att det skulle kännas jobbigare men 4km blev det jobbigt där jag även fick skavsår som jag aldrig har fått tidigare då jag låg inne i somras också.

 

2km på 13min med utrustning inkl. m/90 känga. Fick höra från en Major att det var bra för att vara en newbie. Det som är en fördel att nu kan jag anpassa min träning via det.

 

Börja hellre springa kortare sträckor o anpassa dig till längre sträckor allt eftersom.

Du måste ju vänja din kropp i den belastning som du nu kommer ha på dig.

 

Nu är man hemma i det civ. o jag ska mäta ut en sträcka som jag ska springa i men då ska jag ha vanliga jogging kläder fram tills jag har fått min utrustning som jag ännu ej har fått ut.

Men efter 4km så kände jag att det blev riktigt jobbigt dock går jag väldigt fort för jag har en bra uthållighet o kan där med gå non-stop.

 

Hoppas jag gav lite råd men många nämnde det jag skrev också!! :P

 

Lycka till,

Dolly

0:)

Link to comment
Share on other sites

Vänj in kängorna ordentligt, gå först mycket i dom så dom bryts in och blir mjuka. Sen kan man börja jogga vissa sträckor kanske en kilometer åt gången. Börjar man känna obehag är det bara att gå en bit igen. Sen försöker man bara jogga längre och längre.

 

Jag rekommnderar dubbla strumpor och att man sköter fötterna ordentligt genom att lära sig var skorna kan skava, och sedan förstärka fötterna där med tejp el dyl.

 

Funkar för mig.

 

Jag skulle även skippa att köpa för stora och tunga kängor om man tänker springa i dom. Helst inget gortex-membran imho.

Link to comment
Share on other sites

Vänj in kängorna ordentligt, gå först mycket i dom så dom bryts in och blir mjuka. Sen kan man börja jogga vissa sträckor kanske en kilometer åt gången. Börjar man känna obehag är det bara att gå en bit igen. Sen försöker man bara jogga längre och längre.

 

Jag rekommnderar dubbla strumpor och att man sköter fötterna ordentligt genom att lära sig var skorna kan skava, och sedan förstärka fötterna där med tejp el dyl.

 

Funkar för mig.

 

Jag skulle även skippa att köpa för stora och tunga kängor om man tänker springa i dom. Helst inget gortex-membran imho.

 

 

Meningen med att springa med kängor är väll att vänja kroppen och kängorna för just yalla yalla? Har man tränat med ett par kängor och gör sin VPL dylikt med ett annat par så kan det ju snetända? :D

Link to comment
Share on other sites

Meningen med att springa med kängor är väll att vänja kroppen och kängorna för just yalla yalla? Har man tränat med ett par kängor och gör sin VPL dylikt med ett annat par så kan det ju snetända? :D

 

Japp springa runt med kängor på fötterna, vilka känger det än må vara. Även om jag nu uttryckte mig något otydligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vad är anledningen till att man ska lösa upp snörningen?

Du kan få problem med hälsenan. Testa snöra hela vägen upp och gå lite du känner direkt skillnaden. Jag gillar att snöra 2 pinnar upp känns lagom för mig

 

Att man ska skippa de översta två hålen på kängorna har jag hört förut, men att man ska ha skon så löst åtspänd som möjligt har jag aldrig hört talas om.

 

Personligen kör jag med tre "tomma" hål men drar sedan åt snörningen så det sitter som berget.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Högst personligt hur man snörar, dock tycker många att man skall snöra löst. Jag snörar personligen bara 3 snörningar och löst som satan.

Testat både löst och hårt, men när jag snörar hårt får jag problem med benhinnorna.(Kan de ha ngt med blodtillförseln o göra kanske)?

Link to comment
Share on other sites

(Kan de ha ngt med blodtillförseln o göra kanske)?

 

Mycket riktigt. Jag märkte av detta när jag sprang göteborgsvarvet, helt plötsligt så domnade fötterna totalt för att jag hade snörat lite lite för hårt. När man springer så har fötterna en tendens att svälla lite grann pga stötar, tryck, värme och ökad blodtillförsel. Det är rekomenderat att ha det lite lösare än vanligt.

 

Jag har inte haft problem med benhinnorna, så jag kör med full snörning.

 

Stretcha benhinnorna är viktigt.

Link to comment
Share on other sites

Kanske jag som är dum, men vad är anledningen till att man övar löpning med kängor, om man inte använder dem man har i dagliga tjänsten, och dessutom knyter upp dem? :ph34r:

 

 

du vet sådna där SF snubbar från FBU-u alltså...

 

Själv är jag negativ till ren löpning i kängor, det är ungefär som att köra ren styrketräning med vapen. Hur många tar med sig 20 bumpor på gymmet och ett GRG? Varför inte fokusera på normal marschträning och soldatliv istället för att känna sig tuff över att man springer milen i poplinkläder och kängor?

Link to comment
Share on other sites

(Kan de ha ngt med blodtillförseln o göra kanske)?

 

Mycket riktigt. Jag märkte av detta när jag sprang göteborgsvarvet, helt plötsligt så domnade fötterna totalt för att jag hade snörat lite lite för hårt. När man springer så har fötterna en tendens att svälla lite grann pga stötar, tryck, värme och ökad blodtillförsel. Det är rekomenderat att ha det lite lösare än vanligt.

 

Jag har inte haft problem med benhinnorna, så jag kör med full snörning.

 

Stretcha benhinnorna är viktigt.

 

Har visserligen inte läst hela tråden noggrannt, undrar bara om du skulle kunna ge exempel på

övningar där man stretchar benhinnorna, har haft lite problem med dem nämligen.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte fokusera på normal marschträning och soldatliv istället för att känna sig tuff över att man springer milen i poplinkläder och kängor?

 

Han vill ju vara förberedd inför löpning med kängor under uttagningen. Det är väl inte tufft att förbereda sig? :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Guest Andrew

 

Varför inte fokusera på normal marschträning och soldatliv istället för att känna sig tuff över att man springer milen i poplinkläder och kängor?

 

Han vill ju vara förberedd inför löpning med kängor under uttagningen. Det är väl inte tufft att förbereda sig? :banghead:

Fk Satan är numera Stabssråtta och sådana behöver aldrig springa , du har helt rätt det finns inget tufft alls i att springa i kängor eller i att förbereda sig. Att jogga i kängor är nyttig träning om den görs på rätt sätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Min högra stortå (ibland vänstra) "sticker" eller vad man ska kalla det när jag löper med mina kängor.

Detta har hänt i stort sett varje gång jag löpt i dem. Fenomenet uppkommer inte vid vanlig vandring.

Kängorna är av märket CHIRUCA och modellen Husky High.

 

Det sticker inte i tån när jag springer i andra kängor.

 

Vad kan detta bero på? Varför sticker min stortå?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...