Jump to content

Standar

Weerdo

Recommended Posts

• Forumsledning

Undrar du just standar eller även fana. Så vi förklarar för dom som inte vet om att ett standar är en fana inom Kavaleriet.

Om jag får gissa så är det där förbandsspecefikt. Jag har inte sett något reglemente som styr det iaf. Varje förbands fana/standar är mer eller mindre unik.

Ja som det skrivs över så undrar jag om vilket/vilka företag som tillverkar standar till FM och vilka speciella regler det finns för denna tillverkning. Detta då i form av storlek, form osv. Tack för hjälp på förhand.

Om du är intresserad av detta ämne kan jag rekommendera boken "Svenska försvarsmaktens fälttecken efter millennieskiftet" från 2004, sammanställd av Christian Braunstein. Här får man förklarat alla definitioner inom området, t.ex. skillnader mellan flagga, fana, standar och dragonfana men även kommandotecken, befäls- och förbandschefstecken, användande av fana, transport, nyanskaffning och beskrivning av hur en fana nytillverkas. Några tillverkare som nämns i boken är:

- Engelbrektssons flaggfabrik

- F:a Blå kusten

- F:a Libraria

- F:a Licium (äldre firma?)

Några namn som nämns som designers/tillverkare är Kristina Holmgård-Åkerberg/Sofie Thorburn, Bengt-Olof Kälde, Maj-Britt Salander (Blå kusten), Ingrid Lamby m.fl.

/G.L.

Edited by Göta Lejon

Tackar för god information!

Om jag ska vara lite mer specifik, jag söker ett standar såsom skvadrons eller plutonsstandar. Ni som har tjänstgjort på K3 borde känna igen er. Det är inget stort standar och jag undrar mer om hur man kan få kontakt med dem som tillverkar dessa. Det är alltså inte fråga om något historiskt stort regementestandar. Jag kommer självklart kolla upp det du har skrivit göta lejon.

Tackar för god information!

Om jag ska vara lite mer specifik, jag söker ett standar såsom skvadrons eller plutonsstandar. Ni som har tjänstgjort på K3 borde känna igen er. Det är inget stort standar och jag undrar mer om hur man kan få kontakt med dem som tillverkar dessa. Det är alltså inte fråga om något historiskt stort regementestandar. Jag kommer självklart kolla upp det du har skrivit göta lejon.

Har du en bild på ett sådant standar så skulle det underlätta. Jag kan ha kännedom om en eller flera leverantörer, lite beroende på vad du pratar om.

Mvh O.