Jump to content

HJÄLP: Köpråd 2,5" - 3,5" Bärbar hårddisk

Yman

Recommended Posts

Tänkte skaffa mig en bärbar hårddisk att ha till laptopen, upptäckte igår att det fanns en del att välja på...

Så vad rekomenderas? Är det några märken man ska hålla sig ifrån?

Jag vill ha en liten och smidig, därav kollade jag först på 2,5"-diskar, men då de verkade vara i minsta, långsammaste och dyraste laget börjar jag fundera på 3,5".

Vill ha minst 100Gb, gärna något mer. Tror inte jag kommer ha nytta av 500Gb. Dessutom är USB-anslutning ett krav.

Så, kom med förslag och varningar, jag är helt grön på området.

//Y

Edit: Förtydligat ämne i enlighet med de nya ämnesrekomendationerna/Henke

Det börjar komma snabbare laptop diskar men priset är nog lite högt ännu...

Annars är det en sådan att föredra då dom är byggda mer för att hantera stötar osv som uppkommer när man bär på dom.

En parameter du kan titta på är om den har fläkt eller inte.

Samt nog den viktigaste saken, att du har USB 2..

Jag tenderar att se en bärbar hårddisk som lite mera riskabel lagringsplats eftersom dom oftast har chassin utan fläck, dvs passiv kylning som håller temperaturen uppe och kortar livslängden.

Samt den får stå ut med mera stötar än vad den är byggd för...syftar på 3,5"..

Det finns några som kan ha 2diskar och spegla dom så att om en disk går sönder så finns det en backup.

Men då blir dom nästan lite väl stora..men det beror nog på användningsområdet.

Glöm INTE att ha sakerna på någon backup eller på en annan disk..Det är nog det viktigaste rådet.

Jag tycker att kjell&co saluför några hyffsade, själv hade jag en HDD liggandes så jag köpte bara ett HDDchassie på claes ohlsson för ett par hundringar.

Länk ext hdd på kjell&co

Länk till claes ohlssons ext Hdd

Komplett.se utbud av ext Hdd

Det kan löna sig att kolla runt en del. Jag tycker att du skall se till att det blir ett chassie med inbyggd kylning då hårdiskarna kan bli väldigt varma i dom små utrymmena. Sen om det följer med något backupprogram till dit köp så är det ju en bonus.

/JBP

Jag har 4 externa diskar.

3 LaCie och en Maxtor.

Maxtor Disken har jag haft langst o den har lagt av nu ( efter ca 3 ar ) hade lite strul med den innan ocksa..

LaCie diskarna har jag BARA gott att saga om dock, reakommenderas!

• Forumsledning

Ska du ha de stora kräver de egen strömmatning. Ska du köra via datorn så måste du välja de lite mindre.

Jag jobbar med Maxtor och Lacie diskar framförallt inom videoredigering. Vilken som är bäst beror på vem man frågar har jag upptäckt. Båda jobbar bra och jag har inte haft några problem med dom. Det är lite som att köpa tv, varje hårdisk är unik, och presterar lite olika.

Har inte några erfarenheter av Westerndigitals eller Seagates externa. Tittar man på företag har jag nog mest sett Lacie eller maxtordiskar faktiskt. Vågar väl inte säga att dom är bäst men skulle nog titta mer på dom, då de är beprövade av många.

Tipset sen är att du ska köpa en disk med USB2 OCH Firewire 400. Man vet aldrig när kan komma i behov av FW, som dessutom är snäppet snabbare än USB2

Jag har två Packard Bell Store and Save, en på 250 GB och en på 500GB som jag ännu inte öppnat ur plasten..

Av min åsikt tycker jag att de funkar bra, har en egen fläkt, usb 2.0 kabel men behöver egen strömförsörjning. Vad jag vet av mina kunskaper (inte mycket) är att de tål lite stötar, ex när man har de i morsans cykelkorg och råkar dundra rakt på en sten eller katt eller liknande,,.. :blink:

Storleksmässigt är de nog till standarden, 15-20x10-15x2-5cm (är en lat jäkel som bara orkar mäta med fingarna)

Pris: 250GB för en dryg långschal förra året, och 500GB för 1.500 kr cokså förra året...

Bild:

news100406_3dujour.gif

EDiT: Glömde priset ;)

Jag har en LaCie och är vell nöjd med den. Köpte min första Lacie (250 GB) för bedömt 1,5-2 år sedan och den höll i några månader. Sen stektes den. Dom hade grova problem med värmeutveckligen på den "batchen"/serien. Min polare köpte en likadan men den har hållt sig hel i 1,5 år nu. Dock är den väldigt varm. Jag fick en ny på garantin och den är inte ens hälften så varm som min förra. Är nöjd med överföringstider etc. men önskar att den hade FW400 nu när jag har mac då FW är aningens snabbare. Kunde också varit schysst om den hade förmåga att strömförsörja sig själv via USB2/FW anslutningen, men det är eg. bara ett plus i kanten. Kan vara skönt ibland. LaCie är ju väldigt billiga nu, vet dock inte vad kokurenterna kostar. Kolla igenom på t.ex dustin.se eller något annat internetvaruhus.

Edit: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010064139 796 kr (exkl. moms). När jag köpte den så kostade den ungf. det dubbla vill jag minnas! Bra pris iaf.!

Jag tror att jag haft min LaCie i snart 4 år utan problem. Kompisen som köpte en samtidigt hade problem med sin och fick den bytt på garantin. Bra support men trist att förlora information.

En annan variant som fanns/finns är en extern låda som man kan stoppa interna delar i.

Jag köpte min låda på Claes Ohlson för <500 kronor för ett antal år sedan.

Lådan har inbyggd fläkt och kraftaggreget om det behövs. Sedan är det bara att stoppa i DVD brännare, HD eller vad som helst.

Tyvärr är det inte något som man bär på hela tiden men man får en stationär dators fördelar med att kunna uppgradera enkelt till sin laptop.

http://www.etech4sale.com/products/partinfo-id-141048.html

Första tipset är att se till att den har plåtskal så att den fixar kylningen.

Ska du ha den med dig och inte bara som extra lagring så rekommenderas 2.5".

De är dyrare men betydligt smidigare.

Just nu har jag en 120Gb disk i clasohlsons 2.5" låda. Har även äldre 3.5 tums diskar men ce är större klumpingare och ska ha egen strömmatning så de används inte.

Kimster: får du praktisk skillnad mellan firewire 400 och usb2?. På papret ska ju usb2 vara snabbare men jag har aldrig testat praktiskt faktiskt

• Forumsledning

USB2 (480Mbits) är teoretiskt snabbare än FW400 ja, men USB jobbar inte oberoende av datorns CPU, vilket FW gör, vilket i slutändan gör FW snabbare, speciellt om CPU'n är upptagen med massa andra uppgifter.

Skillnaden för en småfilskopierande/spelande/backupande genomsnittlige användaren som använder USB2 istället är marginell. Men som jag som redigerar video och handhar filer som ibland är uppåt 20GB styck och samtidigt vill köra ett eller flera program så kan man märka skilnaden. Jag anser själv sen att FW är stabilare då det är en egen krets och inte påverkar CPUn.

Nu när HDV ploppar upp mer o mer måste man fundera på att köpa FW800 om man nu måste ha det externt.

Upplever en enorm skillnad i prestanda mellan USB2 och FW400, till FireWirens fördel. Skulle backa ca 100 GB data, blandade filer från några K till flera GB, och råkade komma över en snikdisk (panikläge) med USB2 istället för FW (tror inte butiken sålde externa FW från hylla, beställningsvara pga priset). Tog fan en hel dag att flytta över filerna. Grät mig till söms den natten över mitt dåliga köp. Har tyvärr kvar skiten då jag inte kommit mig för att byta. Har också kört LaCie Bigger Disc, 1TB mot FW800. Det är så otroligt trevligt att jobba då :)

/martinator

Förtrydligande: kör en Mac G5 med stöd för USB2.

USB2 (480Mbits) är teoretiskt snabbare än FW400 ja, men USB jobbar inte oberoende av datorns CPU, vilket FW gör, vilket i slutändan gör FW snabbare, speciellt om CPU'n är upptagen med massa andra uppgifter.

Skillnaden för en småfilskopierande/spelande/backupande genomsnittlige användaren som använder USB2 istället är marginell. Men som jag som redigerar video och handhar filer som ibland är uppåt 20GB styck och samtidigt vill köra ett eller flera program så kan man märka skilnaden. Jag anser själv sen att FW är stabilare då det är en egen krets och inte påverkar CPUn.

Nu när HDV ploppar upp mer o mer måste man fundera på att köpa FW800 om man nu måste ha det externt.

Vill göra ett tillägg också. Är det inte även så att styrdatan i USB2 skickas med resten av "paketen" i samma kabel vilket resulterar i bandbreddsförlust gentemot FW400, som har två dedikerade trådar till detta? Så i praktiken så blir det som du säger: FW400Mbps är snabbare än USB2 480Mbps

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...