Jump to content

Lite hjälp uppskattas?

J Lo

Recommended Posts

Hej.

Till att börja med ska jag bara säga att jag e inloggad under min brors namn nu. Så jag e INTE 21 år och e i kosovo på utlandstjänst.

Nåväl, jag har mänstrat idag. Det gick till en början bra tills jag kom till konditionstestet. Jag låg på 4 va 30 sekunder kvar till 5 och hade mycke kvar att ge. Då säger kärringen att jag måste avbryta för att jag har för hög puls :) Men jag kände mig somsagt bra.

Senare va de styrketest vilket för min del blev en ren besvikelse. Jag fick bara en etta (skratta dom som vill jag gör de själv) Jag vet inte vad som gick fel.

Men nu till mitt problem. När jag kom till dendär sista snubben (han som berättar vad jag ska bli) så sa han att med mitt dåliga styrkeresultat så kan jag inte göra lumpen, vilket jag verkligen vill. Tilläggas ska att jag går transport och har BECE vid inryckningen. Så dom e pigga att ha mig i transportplutonen sa han. Men jag måste arbeta upp min styrka.

Jag vet inte så mycke om träning och har inte råd med gym och sånt så de blir till att träna hemma. någon som har nått bra tips på vad jag kan göra? (jag behöver höja mig från en 1a till en 4a) All hjälp är behövlig. Än en gång. detta aliaset är lånat av min bror. Tack på förhand! :)

P.S Min mail e [email protected]

Nu vet jag inte hur stark du är. Men jag har mycket svårt att tro att du bara orkar dra en etta styrkemässigt. Dålig teknik är nog boven i dramat. Teknik övar du lättast upp i en såkallad smitmaskin. De ser ut såhär

nautilus%20smith_machine.jpg

Övningar som är bra för styrka är

http://www.exrx.net/WeightExercises/Deltoi...UprightRow.html

och

http://www.exrx.net/WeightExercises/Erecto...BBDeadlift.html

Då säger kärringen att jag måste avbryta för att jag har för hög puls :=o Men jag kände mig somsagt bra.

OKej, nu lånar jag denna tråd lite bara. För hög puls? Måste man alltså avbryta om man har över en viss puls? Jag har väldigt hög puls, men å andra sidan väldigt låg vilopuls också. Tar de inte hänsyn till det? Hög puls säger ju inget om konditionen, utan det är det ju vilopulsen som gör. Man kan ju inte rå för vad man föds med för pulsintervall?

Då säger kärringen att jag måste avbryta för att jag har för hög puls :=o Men jag kände mig somsagt bra.

OKej, nu lånar jag denna tråd lite bara. För hög puls? Måste man alltså avbryta om man har över en viss puls? Jag har väldigt hög puls, men å andra sidan väldigt låg vilopuls också. Tar de inte hänsyn till det? Hög puls säger ju inget om konditionen, utan det är det ju vilopulsen som gör. Man kan ju inte rå för vad man föds med för pulsintervall?

Vad spelar det för roll? Du kan ju inte precis göra något åt saken (förutom att ta betablockerare, men det är inte helt lätt att komma över och knappast hälsosamt heller). Cykla på och var glad.

Vad spelar det för roll? Du kan ju inte precis göra något åt saken (förutom att ta betablockerare, men det är inte helt lätt att komma över och knappast hälsosamt heller). Cykla på och var glad.

Inte så lätt att bara cykla på om de tvingar en av cykeln för att de tror att man inte klarar mer för att man har hög puls? Det är ett problem..

Då säger kärringen att jag måste avbryta för att jag har för hög puls :) Men jag kände mig somsagt bra.

Inte så lätt att bara cykla på om de tvingar en av cykeln för att de tror att man inte klarar mer för att man har hög puls? Det är ett problem..

Nej det är det inte men vad ska du göra åt saken? Säger dem gå av så är det bara att gå av.

Nej det är det inte men vad ska du göra åt saken? Säger dem gå av så är det bara att gå av.

Jo, visserligen sant. Men! att veta innan om det är så skulle för mig vara en fördel, därav frågan.

• Forumsledning

Detta är egentligen inget konstigt alls. Hos en del människor är viljan starkare än kroppen och då om hjärnan hinner så stänger den av vissa bitar som t.ex gör att man svimmar för att inte skada ännu vitalare delar som hjärtat t.ex.

Detta vet dom om på testerna, och det vet många även om på förbanden specielt på jägarförbanden eller iaf under moment där man ska prestera det yttersta. Folk sliter tills man svimmar eller någon kroppsdel går sönder. Detta har med att man inte vet sin gränser, man tror man klararar det och bryr sig inte om att lyssna på kroppens varningssignaler, så det händer att man blir bortplockad från moment om befälet ser vissa varningssignaler som man har när man ligger på gränsen, och det kan vara många, allt från puls och storlek på ögonpupiller till hur man pratar/sluddrar eller hur medvetande man är mentalt.

Så att syftet är för ens egna bästa. För som värnpliktig är omdömmet inte helt 100% utan viljan att klara något blir för hög ibland. Så då får man hoppas att den som plockar bort en har ett bättre omdömme vid det tillfället, och det skiftar säkert.

OM det vore så att de avbryter testerna ENBART på grund av att pulsen blir för hög, så vore det ju mindre lyckat eftersom individers maxpuls varierar ganska mycket. Har genomfört en hel del tester senaste året, allt från kliniska arbetsprov till tester som enbart uppskattar syreupptagningsförmågan. I den senare typen av test används ofta den klassiska 220 minus åldern-formeln för att beräkna försökspersonens maxpuls vilket påfallande ofta blir ganska fel. Beräkningen av fösökspersonens syreupptagningsförmåga baseras sedan på detta schablonvärde och blir således inte särskillt tillförlitligt. Detta blev väldigt tydligt då vi jämförde våra resultat med det kliniska arbetsprovet. Kort sagt kan man säga att personer med högre maxpuls än den med formeln framräknade, missgynnas i testerna. De får alltså en lägre volym upptaget syre per kg kroppsvikt och minut än de egentligen har.

Om de på pliktverket stoppar någon från att cykla vidare för att han ligger på, låt oss säga, 203 slag /min, men låter en annan cykla vidare för att han bara ligger på 190 så är det inte särskillt lyckat. Den första kan mycket väl ha en maxpuls på 217/min och den sistnämnda en på 190/min. Personligen tror/hoppas jag inte att det är så det går till på pliktverket. Att man uppnår sin maxpuls är förövrigt inget tecken på att något är fel.

Hur många har sett någon som svimmat under den här typen av tester? Under förutsättning att personen är frisk.Skulle man ens kunna genomföra fälttest i utlandsstyrkan utan att kontrollanter springer med och kollar puls, pupillstorlek mm, om det vore så att fullt friska personer svimmade av lite hur som helst? ;) 3000m hinder?

Okej som sagt har jag hört att ens maxpuls ligger på 220 - Ålder(18) = Maxpuls(202).

Jag fick från början på uppvärmingen som är 5 minuter långt, lättare än andra för tanten sa: "oj du börjar lite hög puls nu, jag sänker motståndet lite så att du orkar" sen fortsatte jag i 11minuter

och da sa hon okej nu är det bara lite kvar till en sexa det klarar du! jag fortsatte fick upp till en sexa då sa hon att det räckte, sen så såg jag på datorn att min puls hade som högst legat vid 203

alltså 1 slag mer än min Maxpuls :eeh: Var detta farligt?

Och jag tror inte riktigt på att det var för att du hadde så dålig teknik på styrketestet, utan du kanske inte är så stark och isåfall borde du träna typ benen, ryggen och axlarna.

Jag fick en Sexa, det var inte ens svårt förens det kom up till brösthöjd, där behöver man arm/axel styrka om jag inte har fel?

EDIT: ojsan läste inte inlägget ovanför :P

• Forumsledning

Om jag får spekulera lite så tror jag det inte finns tid, förmåga eller tillfällen för pliktverket att göra en "unik" bedömning för varje person de testar. Utan de har nog en gräns beroende på andra faktorer som längd o vikt osv och sen så kör dom på den. Sen att vissa missgynnas kan vara acceptabelt. Bara de inte råkar släppa någon för långt så att det verkligen händer en olycka.

Förmodligen har dom lite erfarenhet på alla de miljoner de testat om hur gränsen bör dras.

Utlandsstyrkan tycker jag inte bör vara relevant då man redan har testats en gång under sin vpl och är en frivillig anställning med andra konsekvenser osv. alltså en massa andra saker som spelar en helt annan roll. Nu har det det faktiskt skett att folk har dött under fysiska pass på KS04 har jag för mig det var. Det kanske hade kunna förhindras om man gjort en liknande test som man gör på mönstringen.

Under mönstringen tror jag de flesta "tvingade" stoppen kommer av att personalen anser det helt uppenbart att försökspersonen inte kommer orka fram till ett högre värde än han/hon redan ligger på. Detta spar en del tid och mönstringen är ju trots allt inte till för svenska gymnasisters självförverkligande... :rolleyes:

Hur relevant är egentligen ett ,i många fall, 10 år gammalt cykeltest när man ska springa fälttest för utlandstyrkan? Är det på grund av mönstringens cykeltest som inte fler svimmar under fättestets genomförande i utlandsstyrkan? Jag tror inte det. Effekten måste vara i det närmaste försumbar. Även om man ibland upptäcker folk på mönstringen med hjärtarytmier, tecken på ischemi mm. så behöver inte detta innebära att de skulle svimma eller dö om de fick utföra tungt arbete. Däremot kan det ju naturligtvis vara bra att följa upp innan man låter dem cykla vidare för säkerhets skull...

Att folk dör av träning är extremt ovanligt. Att folk dör av extrem oträning är betydligt vanligare. :worthy:

Jag har för mig att personen som dog under KS04 höll på med styrketräning när det hände. Finns troligen bekräftat någonstans på forumet.

• 2 weeks later...

Finns ju både en och två bilar som har enorma hästkraftsresurser ute i samhället.. men lik förbannat så gäller 110 på motorvägen oavsett som man kör en BMW, en exklusiv DKW eller en SAAB..

Svårare än så är det nog inte..

• 1 month later...

Jag skulle vilja ha tips om hur (med vilka rörelser) man tränar med hantlar så att det påverkar framför allt bröstmuskler. Men även armar, axlar och skuldror.

Gärna tips på websajter med bilder på rörelser.

• 3 months later...

K3 har givit ut lite råd. http://www.k3.mil.se/article.php?id=3265

Men kortfattat så gäller det att vara vältränad för att få bra resultat och hitta en balans mellan kroppens muskelgrupper. Finns inte balansen mellan kroppens muskelgrupper så.... Välkommen till skadeträsket...

Men de övningarna är väl för att trimma hela kroppen inför inryck. Jag tänker mer specifikt på styrketestet under mönstringen. Cyklingen kommer inte vara några problem, men vilka muskler behövs tränas för styrkelyftet?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...