Jump to content

Miljövänliga fordon i FM


Fu Frippe

Recommended Posts

  • 1 year later...

Nja, det känns bra att i alla fall en del av de drivmedel som försvaret förbrukas kan tillverkas inom landets gränser.

 

Undrar dock hur kostnadseffektivt det är att alla befäl ska köra runt i praktiskt taget splitter nya bilar med gud vet vilken extrautrustning hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Undrar dock hur kostnadseffektivt det är att alla befäl ska köra runt i praktiskt taget splitter nya bilar med gud vet vilken extrautrustning hela tiden.

 

Återigen ett påstående som väcker frågan ... "Vilken verklighet lever karln egentligen i?"

Link to comment
Share on other sites

Men det fattaruvälla att försvaret ska leta upp gamla skrotbilar och renovera dessa på miloverkstäderna för att ha som tjänstebilar.

Men det är ju smickrande fär en Vlovvoägare som mig med ännu en som anser att en vanlig sketen Volvo V50 1,8F anses vara en lyxbil. Kanske borde skaffa mig några feta guldlänkar att matcha bilen med.

 

Hur många företag köper förresten in begagnade bilar som tjänstebil/firmabil? De där Volvo 245'orna som hängt med i 20 år måste ju bytas ut nån gång, och då är det ju tyvärr så att de bilar man köper in blir nya bilar, och nya bilar, jämfört med 20 år gamla bilar, upplevs alltid som lyxbilar, om vi inte pratar Tata Nano eller Ariel Atom (fast den senare är knappast billig).

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Men det fattaruvälla att försvaret ska leta upp gamla skrotbilar och renovera dessa på miloverkstäderna för att ha som tjänstebilar.

Men det är ju smickrande fär en Vlovvoägare som mig med ännu en som anser att en vanlig sketen Volvo V50 1,8F anses vara en lyxbil. Kanske borde skaffa mig några feta guldlänkar att matcha bilen med.

 

Hur många företag köper förresten in begagnade bilar som tjänstebil/firmabil? De där Volvo 245'orna som hängt med i 20 år måste ju bytas ut nån gång, och då är det ju tyvärr så att de bilar man köper in blir nya bilar, och nya bilar, jämfört med 20 år gamla bilar, upplevs alltid som lyxbilar, om vi inte pratar Tata Nano eller Ariel Atom (fast den senare är knappast billig).

 

/E

Vem har sagt något om att man ska fixa begbilar?

Försvaret borde rimligtvis ha fordon så det räcker sedan innan. På vår pluton bytte man ut två fullt funktionsdugliga Volvo 940 (de enda bilarna på pluton som INTE strulade). Dessa ska sedermera bytas in mot Volvo V50 eller V70. Finns det inga fordon till befälen, så visst, köp in nytt, men byt inte bara för sakens skull.

Link to comment
Share on other sites

Jag förmodar att även FM använder sig av leasingavtal på sina civila fordon, om inte så är det kanske läge att se över den biten.

Och med leasingavtal så byter man helt enkelt ut bilarna med jämna mellanrum. Inget konstigt med det.

Link to comment
Share on other sites

Förhoppningsvis inte iom att att leasingbolaget också ska gå med vinst.

Försvaret är stort nog för att kunna finansiera sina fordon genom att köpa rätt antal per år.

Det blir billigare än att ligga på många leasingkontrakt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ur försvarssynpunkt kan det vara ytterst lämpligt att tillhandahålla sitt eget bränsle i svåra lägen. Nu när samtliga(?) oljeberg är nedlagda.

I Stockholm har stadsbussarna gått på etanol (E95) i runt 20 år. Jag ser det som rent naturligt att försvarets fordon har flerbränslesspisar och kan köras på blod, svett och tårar. Istället för att hela riket står blixtstilla för att högoktanig motorbensin af högsta kvalitet inte går att frambringa. Då spelar det ingen roll vad man har för super-duper-häftig-krigsmaskin till fordon när den är petig med maten.

Link to comment
Share on other sites

Ur försvarssynpunkt kan det vara ytterst lämpligt att tillhandahålla sitt eget bränsle i svåra lägen. Nu när samtliga(?) oljeberg är nedlagda.

I Stockholm har stadsbussarna gått på etanol (E95) i runt 20 år. Jag ser det som rent naturligt att försvarets fordon har flerbränslesspisar och kan köras på blod, svett och tårar. Istället för att hela riket står blixtstilla för att högoktanig motorbensin af högsta kvalitet inte går att frambringa. Då spelar det ingen roll vad man har för super-duper-häftig-krigsmaskin till fordon när den är petig med maten.

Å andra sidan kan man undra var i krigsorganisationen man hittar de här etanolbilarna.

 

Det blir nog till att jaga rätt på bensin och diesel när kriget kommer......

Link to comment
Share on other sites

Ur försvarssynpunkt kan det vara ytterst lämpligt att tillhandahålla sitt eget bränsle i svåra lägen. Nu när samtliga(?) oljeberg är nedlagda.

I Stockholm har stadsbussarna gått på etanol (E95) i runt 20 år. Jag ser det som rent naturligt att försvarets fordon har flerbränslesspisar och kan köras på blod, svett och tårar. Istället för att hela riket står blixtstilla för att högoktanig motorbensin af högsta kvalitet inte går att frambringa. Då spelar det ingen roll vad man har för super-duper-häftig-krigsmaskin till fordon när den är petig med maten.

Å andra sidan kan man undra var i krigsorganisationen man hittar de här etanolbilarna.

 

Det blir nog till att jaga rätt på bensin och diesel när kriget kommer......

Fast senaste gången det gällde så blev vi ändå tvugna att tuffa runt på generatorgas. Man kan ju tycka att försvarsmakten borde ha lärt sig något av det...

 

Och ja, det går (antagligen) att köra alla försvarsmaktens fordon på spritbaserade bränslen (etanol eller metanol) ifall det verkligen skulle behövas. Men till priset av tappade hästkrafter och besvärliga kallstarter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ur försvarssynpunkt kan det vara ytterst lämpligt att tillhandahålla sitt eget bränsle i svåra lägen. Nu när samtliga(?) oljeberg är nedlagda.

I Stockholm har stadsbussarna gått på etanol (E95) i runt 20 år. Jag ser det som rent naturligt att försvarets fordon har flerbränslesspisar och kan köras på blod, svett och tårar. Istället för att hela riket står blixtstilla för att högoktanig motorbensin af högsta kvalitet inte går att frambringa. Då spelar det ingen roll vad man har för super-duper-häftig-krigsmaskin till fordon när den är petig med maten.

Nu är det ju inte så kritiskt som man kan tro. Läget är just nu lugnt, och staten har lagt ner sina lager, men en viss volym bränslen finns alltid i landet.

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19841049.HTM Tendenser till förvärrat läge innebär justering av denna volym.

Tror inte vi behöver bekymra oss för gengas, etanol etc.

Har kanske fel?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Förhoppningsvis inte iom att att leasingbolaget också ska gå med vinst.

Försvaret är stort nog för att kunna finansiera sina fordon genom att köpa rätt antal per år.

Det blir billigare än att ligga på många leasingkontrakt

 

Nej det blir det inte. FM köper in ett antal civila fordon (som militärregistreras) som används först på TPC (motsv) under ett antal år som "interna hyrbilar", därefter växlas de ut i organisationen på kompanier och andra tjänsteställen i ytterligare ett antal år innan det är dags att göra sig av med dem. Jag har inte koll på exakt vilket antal år som gäller på repektive ställe, men man kan ju se hur gammal de älsta delarna av bilparken är idag. Man kan dock aldrig köpa in så många fordon att det täcker alla eventualiteter, det finns ingen logik i det. Under "normal" tjänst används en viss mängd fordon relativt kontinuerligt. Men vid t ex en större övning går det åt fler fordon för följebefäl mm och dessa fordon korttidshyrs. Dessa fordon används under en förhållandevis liten del av tiden (20-25% kanske? Jag har ingen källa på den siffran men det känns som ett rimligt antagande) och det vore då mycket oekonomiskt att äga det här fordonet under resterande 75-80% av tiden. Alltså korttidshyr man fordonet - allt annat vore vansinne!!

 

Att notera är dock att på sikt kommer TPC försvinna och ersättas av avropare inom FMLOG (alltså, "servicepersonalen" på TPC kommer inte att finnas kvar). Då kommer definitivt andelen hyrda fordon att öka i förhållande till vad som är idag. Det är ju rimligtvis så att FM inte bör äga allt för stor mängd materiel som inte är behovssatt mot insatsorg. Således bör huvuddelen av de personbilar som finns på ett regemente hyras i fredstid eftersom det ger oss möjlighet att relativt snabbt förändra volymen av fordon beroende på aktuell verksamhet. En viss del kommer att vara långtidsförhyrda och användas i bilpooler eller på kompanier motsv. Men en fortsatt ganska stor del fordon bör korttidshyras för att hantera kortare toppar i bilnyttjandet.

 

 

För att kommentera topic så har vi i den bilpool jag disponerar flera V70 diesel och en SAAB 9-5 BioPower. En stor nackdel är att vi inte kan fylla SAAB:en med etanol på regementet utan måste låna tankkort och åka ner på stan för att tanka. Ett annat I-landsproblem är att räckvidden är betydligt sämre på etanoltankad SAAB jämfört med bensintankad SAAB. Dock så är V70 dieseln oslagbar, den klarar en skaplig bit över 100 mil per tank vid lansvägskörning - smidigt!

 

Och för att kontra någon som kommenterade utrustningsnivån så är våra fordon relativt moderat utrustade. Vi har automatisk klimatanläggning i alla, några har farthållare och färddator men någonstans där slutar "lyxen". Man ska dock betänka att många av våra fordon används som långresefordon, vi åker skapligt många mil om året till olika övningar och möten runt om i landet. Så en viss bekvämlighetsnivå är rimlig även i kronans fordon...

 

 

RME bränsle borde väl vara ett bra alternativ för försvaret annars? De flesta dieselbilar klarar ju att köra på MRE utan någon modifikation alls. MRE består ju till skillnad från E85 till 100% av ickefossila kolföreningar, och har mig veterligen näst intill exakt samam specifikataioner som diesel.

 

Ok, varning för låg nivå, men det är en intressant tanke att köra fordon på MRE (Meals Ready to Eat)... :clap:

Link to comment
Share on other sites

Bara för kännedom kan jag tillägga att vår sektion på jobbet numer stoltserar med en SAAB Biopower och en flång ny Volvo, så 50 % av vår nya bilpark är "miljöbil".... Bussen är dock fortfarande en miljöbov... :clap:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...