Jump to content

Söker info om gammalt nerlagt fältsjukhus på Gotland?

Guest chucken

Recommended Posts

Guest chucken

Hej,

Första tråden på forumet..

Nyligen hemkommen från en veckas semester på Gotland. Har ute och snurrade en del med bilen och hittade något gammalt nerlagt sjukhus/fältsjukhus vid Norra Gattet i närheten av Fårösund.

Detta låg ute på något militärt övningsområde som var öppet för allmänheten.. Men runt själva "sjukhuset" eller vad det nu var så var det taggtråd och en stor gammal grind med kedja och hänglås.. Jag och flickvännen vågade inte ta oss in och kolla vad det var utan tänkte kolla upp lite mer info innan. Tyvärr så var det dåligt väder resten av veckan så det blev aldrig att vi återvände. Undrar om någon från Gotland eller någon gammal från P18 har lite info.

Tog några bilder på grindenmen vet inte om dessa får läggas upp..

Det fanns en info skylt om att det skulle ha varit något sjukhus som använde av turkarna eller liknande under andra världskriget. Kommer inte ihåg vad det stod..

Nyfiken, tacksam för hjälp!

Det fanns en info skylt om att det skulle ha varit något sjukhus som använde av turkarna eller liknande under andra världskriget. Kommer inte ihåg vad det stod..

Du blandar inte ihop det med någon skylt för engelska kolerakyrkogården på Fårö? Är från Krimkriget tid 1854.

Guest chucken

Du blandar inte ihop det med någon skylt för engelska kolerakyrkogården på Fårö? Är från Krimkriget tid 1854.

Nej, inte kyrkågården.. och inte på fårö. Utan på gotlands sidan av fårösund..

Kirrade en karta och hittade ett par bilder från platsen..

Länkar till några bilder..

Kartan

En bild

En till

En till

Och en sista bild

Hur hamnar en engelsk kyrkogård från Krim på Fårö? :)

Jag har för mig att det beror på att britterna under kriget skickade en flottstyrka att angripa Sveaborg. Finland var ju på 1850-talet en del av Ryssland.

Inte helt osannorlikt att brittiska soldater och sjömän drabbades av kolera.

Engelska kyrkogården

Krimkriget som 1853-56 utkämpades mellan å ena sidan Ryssland och å andra sidan Turkiet med allierade Frankrike, England och Sardinien har faktiskt lämnat spår efter sig på Fårö på Gotland.

Det är väl kanske inte så där dramatiska spår men påminner om bedrövelser som krig ofta drar med sig - sjukdomar och elände. Men det kunde i och för sig ha blivit förskräckliga spår, ty kriget fördes ju inte endast på Krim, där striderna var som värst kring Sevastopol (det finns en brevbok om det där), utan också i Mindre Asien och utmed Östersjöns kuster.

Fårösund utgjorde nämligen bas för en fransk/engelsk flottenhet, och ett fältsjukhus fanns på den sydöstra delen av Fårö, och det är där som det återfinns gravar efter ett antal engelsmän.

Guest chucken
http://kartor.eniro.se/query?&what=map&WGS...stq=0&imgmode=2

Man ser att det har varit något där men när mag googlar på HAU och SJUKHUS får man inte någon relevant träff. Och googlar man på SANDETRÄSK blir det inte en enda träff.

Späänande, ångrar att jag inte tog mig in och kollade.. får bli nästa sommar.. såg ut att vara bunkrar under jorden.. Ingen på gotland som kan kolla upp detta? Vore kul att se bilder..

Guest chucken
Det har ju funnits ett 15,2 cm batteri vid Trälge, om det är det du hittat vet jag inte, då jag inte vet vart batteriet låg.

Finns något som kallas för fårösunds fästning som ligger vid andra inloppet av sundet. Det är numera hotell och resturang, tror detta kan ha varit 15,2 batteriet.. vet ej! Men det jag undrar över det är det här gammla sjukhuset från första eller andra världskriget..

Jag undrar om du inte snubblat över en del av det äldsta kustartilleriet vid Fårösund. Det byggdes ett par batterier på 1800-talet för att skydda ankarplatsen. Jag har varit vid ett av dem som ligger söder om byn, och stilen är snarlik den på bilderna.

Att det inte är ett fältsjukhus kan nog sägas med säkerhet, de brukar sällan omges med taggtrådshinder och ha sådana grindar som på bilderna. Det brukar däremot kustartilleri av lite äldre slag ha. Däremot är det inte otänkbart att det i batteriet fanns en sjukavdelning, det kan vara detta som du minns från skylten.

Guest chucken
Jag undrar om du inte snubblat över en del av det äldsta kustartilleriet vid Fårösund. Det byggdes ett par batterier på 1800-talet för att skydda ankarplatsen. Jag har varit vid ett av dem som ligger söder om byn, och stilen är snarlik den på bilderna.

Att det inte är ett fältsjukhus kan nog sägas med säkerhet, de brukar sällan omges med taggtrådshinder och ha sådana grindar som på bilderna. Det brukar däremot kustartilleri av lite äldre slag ha. Däremot är det inte otänkbart att det i batteriet fanns en sjukavdelning, det kan vara detta som du minns från skylten.

Det kan nog stämma..

kanske inte är rätt tråd men skit samma ! . jag har hör att det ska finnas ett fältsjukhus i skövde insprängt i berget har letat som F*n men inte lyckats hitta det , nån som har lite info ??

Om det är insprängt i berget kanske det inte är meningen att man skall hitta det direkt.

Bara en känsla jag har.

• Forumsledning

Jag har sett stället dock under nattetid då vi övade patrulltjänst ute på övningsfältet på TRÄLGAR under lumpentiden. Ka3 bedrev mycket skjututbildning och fältvana ute vid Trälgar. Skansen på TRÄLGAR är nu igenfylld.

Det du sett ser ut att vara en gammal fästning som så många andra på Gotland.

TJELVAR har en hel del info. Tror de kan svara på din fråga ifall du mailar dem.

http://www.tjelvar.se/

kanske inte är rätt tråd men skit samma ! . jag har hör att det ska finnas ett fältsjukhus i skövde insprängt i berget har letat som F*n men inte lyckats hitta det , nån som har lite info ??

tips, leta runt KSS

där är det troligast att det fins ett "skyddat" krigsjukhus insprängt i berget...

om det är så vet jag dock inte.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...