Jump to content

INFO: Pansarfordonsförare


Guest Skotter

Recommended Posts

Guest Skotter

Hej ja ska snart mönstra och vill väldigt gärna bli Pansarfordonsförare eller nåt likande jag vill jallafall köra pansarvagn. Hur ska ja göra för att komma in som det?

Link to comment
Share on other sites

Hej ja ska snart mönstra och vill väldigt gärna bli Pansarfordonsförare eller nåt likande jag vill jallafall köra pansarvagn. Hur ska ja göra för att komma in som det?

svårt att säga exakt men plus i kanten är väl om du är motorintresserad, mekaniskt intresserad och även om du har erfarenhet av stora fordon sen förut.

sen bör du ha körkort och sen är det bara att säga ditt önskemål till inskrivaren och hoppas på det bästa. :rockon:

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

och för att visa att du är verkligen intresserad ska du ju givetvis lära dig att det heter:

T.ex

 

Stridsfordonsförare (strf90)

Stridsvagnsförare (strv122)

Pansarbandvagnsförare eller PBV-Förare (PBV302, PBV401)

Pansarterrängbilsförare (PATGB203)

 

Vilken vagn som är vad kan du läsa på soldf.com

Link to comment
Share on other sites

och för att visa att du är verkligen intresserad ska du ju givetvis lära dig att det heter:

T.ex

 

Stridsfordonsförare (strf90)

Stridsvagnsförare (strv122)

Pansarbandvagnsförare eller PBV-Förare (PBV302, PBV401)

Pansarterrängbilsförare (PATGB203)

 

Vilken vagn som är vad kan du läsa på soldf.com

 

 

Visst så är det kanske, men själva tjänsten heter väl ändå "GC901 - Stridsfordonsförare" oavsett vilket man kommer få köra?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

För de som inte bryr sig nämnvärt kanske ja ..och som säger ganska lite om vilket fordon man villa köra.

t.ex så är Patrian inte ett stridsfordon, likaså Bandvagnen om man nu ens ska räkna med den.

Link to comment
Share on other sites

För de som inte bryr sig nämnvärt kanske ja ..och som säger ganska lite om vilket fordon man villa köra.

t.ex så är Patrian inte ett stridsfordon, likaså Bandvagnen om man nu ens ska räkna med den.

 

Okej, så med stridsfordonsförar-tjänsten är det de fordonen du räknade upp som är aktuella? Pansarterrängbilsförare låter dock inte så lockande enligt mig. Är nämligen inskriven som stridsfordonsförare i januari 2008. Men är lite nyfiken på vad för fordon man hamnar i :rockon:. Mest intressant är ju stridsvagn 122 eller stridsfordon 90. Men jag vet inte hur stor chansen är att bli förare på de dock..

Edited by Marmoth
Link to comment
Share on other sites

För de som inte bryr sig nämnvärt kanske ja ..och som säger ganska lite om vilket fordon man villa köra.

t.ex så är Patrian inte ett stridsfordon, likaså Bandvagnen om man nu ens ska räkna med den.

 

Okej, så med stridsfordonsförar-tjänsten är det de fordonen du räknade upp som är aktuella? Pansarterrängbilsförare låter dock inte så lockande enligt mig. Är nämligen inskriven som stridsfordonsförare i januari 2008. Men är lite nyfiken på vad för fordon man hamnar i :). Mest intressant är ju stridsvagn 122 eller stridsfordon 90. Men jag vet inte hur stor chansen är att bli förare på de dock..

 

jag tror (är dock inte hundra säker på detta) att GC901 borde göra dej till förare av antingen strf90, pbv302 eller pbv401.

själv hade jag GC902 och det var stridsfordonsförare/skytt och jag fick det sagt till mej att om du skulle hamna på stridsvagn så skulle det vara stridsvagnsförare.

dessutom har du väl kanske fått veta vilket kompani du ska vara på!?!?

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Jag mönstrade idag och min preliminära tjänst är Stridsfordonsförare vid LG.

 

Kondition: 7

Styrka: 3

Psykolog: 5

Inskrivningsprov: 5.

 

Det enda dom sade till mig var att man måste ha B-körkort.

Så om du har det eller körkortstillstånd borde det kanske inte vara alltför svårt att ta sig in.

Link to comment
Share on other sites

jag tror (är dock inte hundra säker på detta) att GC901 borde göra dej till förare av antingen strf90, pbv302 eller pbv401.

själv hade jag GC902 och det var stridsfordonsförare/skytt och jag fick det sagt till mej att om du skulle hamna på stridsvagn så skulle det vara stridsvagnsförare.

dessutom har du väl kanske fått veta vilket kompani du ska vara på!?!?

 

Nej, stridsfordondförare är tydligen involverat med stridsvagnsförare. Alltså kan det tydligen bli både och. Hittar iallafall ingen tjänst som heter Stridsvagnsförare på lumpen.nu. I beskrivningen på GC901 står det; "Du kommer att utbildas för att i krig vara förare i en enhet utrustad med stridsvagn, pansarskyttefordon, robotpansarbandvagn eller bandkanon."

 

Sen lite längre ner står det; "Det andra skedet är befattningsutbildningen. Under denna period utbildas du i att köra stridsfordon eller i att skjuta med fordonets beväpning och vårda den materiel som hör till fordonet."

 

Precis som om jag kan bli skytt också :S

 

I brevet jag fick står det;

 

Pliktverket skriver in dig för värnplikt

Du placeras som GC901 Stridsfordonsförare.

Du kommer göra din grundutbildning vid P7 i Södra Sandby med början under januari 2008

 

Där står varken kompani eller vilket fordon jag kommer få köra. Borde det stå med vilket kompani? :P Förhoppningsvis bedömmer de vilket fordon man passar till när man väl är där :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...