Koskela Posted August 27, 2006 Report Share Posted August 27, 2006 Jag hittade denna sida på militaryphotos.net. Ungefär på mitten finns en M113 med en vapenhuv från pbv:n. Är det någon som känner till omständigheterna kring detta? /Koskela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 27, 2006 Report Share Posted August 27, 2006 Omständigheter vet jag inte men det Schweiziska försvaret valde att utrusta sina M113 med vapenhuv från Hägglunds med 20 mm akan. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted August 27, 2006 Author Report Share Posted August 27, 2006 Hur länge sedan skedde detta? Var vapenhuvsexporten något som gjordes uinder 70-talet eller är det ett senar påfund? /Koskela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 27, 2006 Report Share Posted August 27, 2006 Fordonet heter i ursprungsutförande Schützenpanzer 63. 1973 blev ett antal ombyggda med Hägglunds vapenhuv och fick då benämningen Schützenpanzer 63/73. Källa: http://www.armyrecognition.com/magazine/ma...npanzer%2063%22 (pdf-fil) The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted August 27, 2006 Author Report Share Posted August 27, 2006 You´re the king of the hill! /Koskela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted August 27, 2006 Report Share Posted August 27, 2006 (edited) Vilket annat pansarfordon har utrustats med 302 huven då (klar luringsfråga)? Edited August 27, 2006 by Hans Engström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 27, 2006 Report Share Posted August 27, 2006 De enda jag kommer på så här på rak arm, förutom de ovan nämnda är Bgbv 82 och Patgb 203. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted August 27, 2006 Report Share Posted August 27, 2006 Engesas EE-11 Urutu erbjöds med Hägglunds vapenhuv. Jag är osäker om ngn köpte den i den varianten (även om Uruguay slår en vag klocka). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 27, 2006 Report Share Posted August 27, 2006 Ja, se på fan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts