Darkwand Posted August 26, 2006 Report Share Posted August 26, 2006 Den Israeliska flottan vestår nästan uteslutande av lätta enheter om vi nu kanske ska skicka en Korvett ner dit så vore det ju intressant att veta hur den står sig i jämförelse. Israelerna har ju Harpoon och Gabriel som sina sjömålsrobotar där den senare närmast är att jämföra i med Rb12 i prestanda. Israeliska fartyg ha också luftvärnsrobotar tex Baarak som ju inte var någon höjdare under libanonkriget. medan våra fartyg har enbart med dock två boforskanoner 57 & 40mm. Det var en Sa´ar5 som blev träffad under kriget, vilken chans har en Göteborgare mot en sådan? P.S. Om Libaneserna hade örlogsfartyg skulle jag har undrat hur bra dpm var också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted August 26, 2006 Report Share Posted August 26, 2006 (edited) Fartygen är jämförbara, men i en ytstridsduell hänger det på taktiken, där båda nationerna har lång erfarenhet, Saar V har där dock fördelen av organisk helikopter, vilket kan ställa till en del obehag. På artillerisidan har Gbg övertag, Saar V har normalt en Phalanx CWIS som enda pjäs. Dessutom är Gbg världens vackraste örlogsfartyg , medan Saar V ser ut som en skokartong. Edited August 26, 2006 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted August 26, 2006 Report Share Posted August 26, 2006 (edited) Nu är jag ju ingen expert på vapenmtrl, men jag har i alla fall hört att en svensk korvett kan jämföras med en fregatt när det gäller vad man förmår smälla iväg. Obekräftat rykte, men så har jag hört från flera håll. Men när det kommer till kritan kan vilket örlogsfartyg som helst sättas ur spel med betydligt billigare medel: En liten snabb räserbåt med lagom mycket sprängmedel i fören kan vara jobbig att slå ut och utgör ett sjuhelvetes hot. Speciellt om det är flera båtar, är civila (ROE) och kommer från olika håll. I Libanon-scenariot är detta nog den mest tänkbara hotbilden om det skorpar till sig. Alternativt påskjutning från land med robot eller Pv-vapen (vid extremt kustnära operation) En ytstridsduell med sjömålsrobotar v/s israeliska flottan tror jag inte riktigt på, men vad som helst kan ju hända på denna Guds jord. Israelerna har ju inte precis gjort sig kända för att fråga först och skjuta sedan. Skulle det skita sig med någon enhet ur israeliska flottan, så tror jag nog att HMS Gävle kan ge dem ett och annat att tänka på. edit: raderat miss i protokollet Edited August 26, 2006 by Ragulin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted August 27, 2006 Report Share Posted August 27, 2006 (edited) Håller med Ragulin, hotet är primärt inte israeliska korvetterna utan FIACs, kustrobotar och automatvapen. Gle är en rejäl match att bita in, största hotet från reguljära stridskrafter kommer från flyg, som alltid nästan. Hur är det med minhotet? Edited August 27, 2006 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted August 27, 2006 Report Share Posted August 27, 2006 (edited) RBS15 har iallfall bättre räckvidd än Harpoon-robotarna (RBS15 200km enligt fas.org. Harpoon 130 enk länkade sidan till Saar 5 korvetterna). Fast vad jag kan minnas så hade Israeliska robotar sämre räckvidd än de egypitska under Sex-Dagars kriget(?)... Edited August 27, 2006 by Nestor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted August 27, 2006 Report Share Posted August 27, 2006 Håller med Ragulin, hotet är primärt inte israeliska korvetterna utan FIACs, kustrobotar och automatvapen. Gle är en rejäl match att bita in, största hotet från reguljära stridskrafter kommer från flyg, som alltid nästan. Hur är det med minhotet? Det snackades en del om sjöminor när jag var där nere. Nu var det länge sedan och sakriktigheten är osäker. Det uttalade minhotet har inte hindrat IDF från att operera i området så antingen vet de var minorna är utlagda; eller de tar risken; eller så är snacket om minor överdrivet. Min gissning är en kombination av det ovanstående dvs att det finns lite minor men det är något man får ta om man ska göra en maritim operation landnära. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse Fors Posted August 27, 2006 Report Share Posted August 27, 2006 Såg inslaget på aktuellt om ev. korvett till lebanon häromdan och vad jag tyckte såg ut som en Alecto "kastare"(se bild). Har för mig att jag läst här att dom inte köptes in (för dyra) men jag kanske minns/har fel? Mvh, B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PB-Syte Posted August 28, 2006 Report Share Posted August 28, 2006 Kastaren på bilden är inte en ALECTO (som mkt riktigt är avbeställt)! Kastaren i fråga är en del i flottans nya motmedelsystem, ett system som kallas för MASS (Multi Ammunition Softkill System). Systemet anses vara ett av världens mest kompetenta motmedelsystem och kommer att installeras på alla svenska korvetter (Sto/Mmö har det redan). Systemet är verksamt mot både IR och radarmålsökare och ger även rekommendationer till operatören om den mest lämpliga kurs för att minimera fartygets radar/IR signatur. Korvetterna av Stockholm och Göteborgs klass förses med en kastare var, korvetterna av visby klass kommer att förses med 2-4 kastare var... FMV Rheinmetall Det fartyget som kommer att skickas till libanon (HMS Gle) har dessutom fördelan av att ha flottans enda operativa elektroniska motmedelsystem... Rafael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse Fors Posted August 28, 2006 Report Share Posted August 28, 2006 Tack för svaret PB-Syte! Har tydligen blandat ihop systemen... (Finns det nån bild på hur ALECTO skulle sett ut?) Förhoppningsvis kommer de inte att behövas om missionen blir av. Mvh, B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted August 28, 2006 Report Share Posted August 28, 2006 Det fartyget som kommer att skickas till libanon (HMS Gle) har dessutom fördelan av att ha flottans enda operativa elektroniska motmedelsystem... Rafael Känns ju förtroendeingivande.. med tanke på vilken nation som tillverkat systemet, och vilken nation som man möjligen skulle behöva använda det elektroniska motmedelssystemet mot /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted August 29, 2006 Report Share Posted August 29, 2006 FMV om MASSen Intressant bild på Sto kv som insätter motmedel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted August 29, 2006 Report Share Posted August 29, 2006 Citerat från länken ovan: FMV, som genomförde upphandlingen i konkurrens...[...] – På mindre än två år har vi gått från beställning till provskjutning. Och genom att upphandla befintliga system har vi inga kostnader för utveckling utan klarar oss med anpassningskostnader, säger Monika Strömstedt. [...] Systemet levereras även till tyska marinen och till Finland och Norge. Genom framtida samarbete kan kostnader för vidareutveckling minimeras. Nu får man visserligen betänka källan men det låter ju åtminstone som man på FMV gjort mycket av det som efterfrågats på forumet i den här upphandlingen, if so - kudos! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PrinsProppmätt Posted September 2, 2006 Report Share Posted September 2, 2006 Har noterat att plattformen, eller vad man ska kalla det, som den aktre kanonen står på skiljer sig åt mellan HMS Sundsvall och HMS Gävle. Någon som kan säga varför? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted September 2, 2006 Report Share Posted September 2, 2006 1999 byggdes Gle om för att utprova signaturanpassning inför HTM av båda korvett klasserna. Däribland inbyggdes sonaren(VDSn), luftintag och lite annat lullull osv in i ett garage, dvs lådan som pjäsen står på. Hon förlorade även sina bryggvingar, kobrygga och masten byggdes om. Svl har kvar sin orginal platform för pjäsen helt enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted September 2, 2006 Report Share Posted September 2, 2006 Är den där bilden verkligen laglig? Det är ju ganska tydligt att den är tagen vid kajen på ÖHM, som med största sannolikhet är ett skyddsområde/objekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted September 2, 2006 Report Share Posted September 2, 2006 @Skoog: Hint ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted September 2, 2006 Report Share Posted September 2, 2006 (edited) Den är utlagd på FMs hemsida. Dessutom kan man ha fototillstånd där, det finns även bilder innefrån tunnlarna, den röjer ju ingenting som inte kan ses vid ett vanligt örlogsbesök Innefrån tunnlarna Mer Muskö Edited September 2, 2006 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted September 4, 2006 Report Share Posted September 4, 2006 Ah, där ser man. Jag ber om ursäkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted September 5, 2006 Report Share Posted September 5, 2006 Idagens läge är det inte så svårt att få fototillstånd, hade ett antal lumparpolare som fick fototillstånd utan några som helst problem. Självfallet fick de ett antal regler de var tvugna att följa men inte var det mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted September 12, 2006 Report Share Posted September 12, 2006 Är bilden månne tagen från Visborg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted September 12, 2006 Report Share Posted September 12, 2006 När jag var på Muskö senast låg hon där iaf ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hemvärnsman av guds nåde Posted September 13, 2006 Report Share Posted September 13, 2006 Någon som vet om korvetten som ska till Libanon har sjömålsrobot med? Då har man ju i alla fall en chans att försvara sig mot tyngre israeliska fartyg. Om det skulle behövas. Kanonen lär väl räcka för att avvisa det som hizbolla kan ställa upp med. Har libanesiska flottan något krigsfartyg värt namnet? Hizbolla ska ju tydligen ha tillgång till sjömålsrobotar. Vad har en korvett för försvar mot detta? Är det remsor/radarstörning som gäller. Eller kan man skjuta ner en robot med kanonen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PB-Syte Posted September 13, 2006 Report Share Posted September 13, 2006 Någon som vet om korvetten som ska till Libanon har sjömålsrobot med?Då har man ju i alla fall en chans att försvara sig mot tyngre israeliska fartyg. Om det skulle behövas. Kanonen lär väl räcka för att avvisa det som hizbolla kan ställa upp med. Har libanesiska flottan något krigsfartyg värt namnet? Hizbolla ska ju tydligen ha tillgång till sjömålsrobotar. Vad har en korvett för försvar mot detta? Är det remsor/radarstörning som gäller. Eller kan man skjuta ner en robot med kanonen? Ja, Gle kommer med 95% sannolikhet ha minst 4st RBS 15mk2 med sig (ett hett tips är att Alusafe:n får hänga med också!). Är öht rätt sällsynt att korvetterna går någonstans utan SSM ombord! Kanonerna räcker till och blir över mot allt i fartygsväg som libanon förfogar över (ett gäng gamla brittiska patrullbåtar och två franskbyggda landstigningsfartyg!). Även mot Israeliska flottan räcker pjäserna i de flesta fall, även om SSM givetvis är att föredra... ;) HMS Gävle förfogar över flottans (idag) mest kompetenta luftförsvar. Båda pjäserna kan användas för att skjuta ner robotar (vilket kan ske helt automatiskt om man vill!), vidare försågs hon (och lillsyrran Sundsvall!) häromveckan med det sprillans nya motmedelsystemet MASS (se tidigare inlägg!). Dessutom är hon försedd med flottans enda (operativa) elektroniska motmedelsystem - det Israeliska SHARK (även här se tidigare inlägg för mer info)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hemvärnsman av guds nåde Posted September 13, 2006 Report Share Posted September 13, 2006 (edited) Någon som vet om korvetten som ska till Libanon har sjömålsrobot med? Då har man ju i alla fall en chans att försvara sig mot tyngre israeliska fartyg. Om det skulle behövas. Kanonen lär väl räcka för att avvisa det som hizbolla kan ställa upp med. Har libanesiska flottan något krigsfartyg värt namnet? Hizbolla ska ju tydligen ha tillgång till sjömålsrobotar. Vad har en korvett för försvar mot detta? Är det remsor/radarstörning som gäller. Eller kan man skjuta ner en robot med kanonen? Ja, Gle kommer med 95% sannolikhet ha minst 4st RBS 15mk2 med sig (ett hett tips är att Alusafe:n får hänga med också!). Är öht rätt sällsynt att korvetterna går någonstans utan SSM ombord! Kanonerna räcker till och blir över mot allt i fartygsväg som libanon förfogar över (ett gäng gamla brittiska patrullbåtar och två franskbyggda landstigningsfartyg!). Även mot Israeliska flottan räcker pjäserna i de flesta fall, även om SSM givetvis är att föredra... ;) HMS Gävle förfogar över flottans (idag) mest kompetenta luftförsvar. Båda pjäserna kan användas för att skjuta ner robotar (vilket kan ske helt automatiskt om man vill!), vidare försågs hon (och lillsyrran Sundsvall!) häromveckan med det sprillans nya motmedelsystemet MASS (se tidigare inlägg!). Dessutom är hon försedd med flottans enda (operativa) elektroniska motmedelsystem - det Israeliska SHARK (även här se tidigare inlägg för mer info)... Även om det är verkar osannolikt att dom får använda någon RBS15 så känns det tryggare om dom är med. Ot kanske. Skulle man rent teoretiskt kunna skjuta ner en sk katushja-raket med 57:orna? Vad skulle träffsannolikheten vara? Edited September 13, 2006 by Hemvärnsman av guds nåde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted September 13, 2006 Report Share Posted September 13, 2006 Skjuta ner raket? Beror helt på skjutfallet, Britterna sköt ner en 15cm granat med en Seawolf 1980, och som tidigare sagt har GLE ett av världens mest kvalificerade lv eldrörssystem. Att bära SSM, det har ett starkt signalvärde, och är det som system som signalerar fartygets styrka, ovh lämna dem hemma vore dumt. Dessutom behövs vikten för att kompensera skeppsbåten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lange Posted September 30, 2006 Report Share Posted September 30, 2006 Har för mig att något befäl på syteskolan berättade om när HMS Visborg var med i en internationell luftförsvars övning. Tror att det var med Australiensiska flottan... Iaf fick Visborg börja och efter en salva var målet bekämpat, sänk och sjösatt... Eftersom Australiensarna bara hade med sig ett mål ut så fick de inte skjuta något, och övningen avbröts. 40mm och 57mm for the win! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted September 30, 2006 Report Share Posted September 30, 2006 Arte 726 är bra, det beror på om vbg skjuter kulspräng eller barlastat. Svl sänkte två korvar på raken i första eldöppnadet på en förevisningsskjutning under HMS Visbys sjösättning, men med kulspräng är det inget svårt. Hon har ju världens bästa eldrörsvärn ändå så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lange Posted September 30, 2006 Report Share Posted September 30, 2006 OT Var du tvungen att skriva Arte726? nu kommer jag ju att sitta och dag-drömma om det ju... *suck* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beazt Posted October 6, 2006 Report Share Posted October 6, 2006 (edited) Har för mig att något befäl på syteskolan berättade om när HMS Visborg var med i en internationell luftförsvars övning. Tror att det var med Australiensiska flottan... Iaf fick Visborg börja och efter en salva var målet bekämpat, sänk och sjösatt... Eftersom Australiensarna bara hade med sig ett mål ut så fick de inte skjuta något, och övningen avbröts. 40mm och 57mm for the win! Hmm.. HMS Visborg har om jag inte misstar mig bara en 40mm på fören och är stab och lag.. så varför hon skulel vara med på en luftförsvarsövningen vet jag inte.. bara en hint eller nåt sånt.. Edited October 6, 2006 by Beazt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted October 6, 2006 Report Share Posted October 6, 2006 Har för mig att något befäl på syteskolan berättade om när HMS Visborg var med i en internationell luftförsvars övning. Tror att det var med Australiensiska flottan... Iaf fick Visborg börja och efter en salva var målet bekämpat, sänk och sjösatt... Eftersom Australiensarna bara hade med sig ett mål ut så fick de inte skjuta något, och övningen avbröts. 40mm och 57mm for the win! Hmm.. HMS Visborg har om jag inte misstar mig bara en 40mm på fören och är stab och lag.. så varför hon skulel vara med på en luftförsvarsövningen vet jag inte.. bara en hint eller nåt sånt.. Om du bemödat dig att slå en kik tvärsöver piren, så skulle du sett att Visborg har 3st 40mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts