Jump to content

Grad efter muck på FJS

Recommended Posts

Jag har kommit i kontakt med en kille som påstår att han varit på FJS och efter muck där blev han kapten i fallskärmsjägarna. Jag tyckte att det lät så jävla fel men jag måste bara fråga här först. Det är väl helt omöjligt för någon att bli kapten efter värnplikt på FJS (värnpliktig fänrik är det högsta jag hört)? Om det inte var värnplikt, utan efter värnplikt så måste personen i fråga väl ha utbildats till ROF, och det tar väl ett tag? Vill vara säker på om han ljuger eller ej. Han gjorde nog värnplikt i slutet av 80-talet.

Om vi antar att han trots allt har muckat från FJS som kapten, vad skulle han antagligen ha varit tvungen att gå igenom då?

Mvh

Munken_swe

Det finns värnpliktiga kaptener. De har befordrats efter genomförda KFÖ:er och liknande.

Det finns till och med värnpliktiga kaptener (åtminstone en) på forumet, dock inte FJS:are.

/K

Det här krånglade ju till saken. Finns det något sätt jag kan kolla om han ljuger? Vad är KFÖ för något? Har kollat, men förstår inte riktigt. Skulle han ha befordrats för att ha varit riktigt bra på övningar, motsvarande? :navy:

@ Axly

Vad gjorde han för att bli kapten?

Vad är KFÖ för något?

KFÖ= KrigsFörbandsÖvning om jag inte missminer mig helt, vilket i sin tur är dagens motsvarighet till rep.övning. (Hoppas jag inte är ute och cyklar för mycket nu :navy: )

Vad är KFÖ för något?

KFÖ= KrigsFörbandsÖvning om jag inte missminer mig helt, vilket i sin tur är dagens motsvarighet till rep.övning. (Hoppas jag inte är ute och cyklar för mycket nu :navy: )

Det är korrekt översättning.

Ett sätt att bli befordrad är att t ex gå kurser hos Försvarsutbildarna:

Kompanibefälskurs 2

Fänrik till löjtnant

Folkrätt

UGL-kurs

Ledarskap - subarktisk miljö

En kompletteringskurs 1)

Taktik - stabstjänst 2)

Sammanlagt 5 veckor

1. Samma som för kompanibefälskurs 1.

2. Taktik och stabstjänst genomförs som avslutande kurs.

Reservofficerare avancerar så småningom till löjtnant och eventuellt också till kapten efter KFÖ och vidareutbildning.

@ Munken_swe: Du får väl fråga rent ut hur i hellskotta han blivit kapten efter muck (han kan ju har varit anställd några år också och hoppat av för att bli lärare. Vissa kallar det också för att mucka...

Det fanns så sent som på 90-talet sätt där man genom diverse kontraktsanställningar, VO, mm, kunde åtminstone bli löjtnant utan ROK eller YOFF-utbildning. Möjligen kunde man nå även kaptens grad genom detta.

Sedan har vi ju fältartisterna, det kanske var Mikael Wiehe, eller Linda Bentzing?

/M

Reservofficerare avancerar så småningom till löjtnant och eventuellt också till kapten efter KFÖ och vidareutbildning.

Finns en hel del RO-Kaptener i vårt avlånga land idag och även en och annan MJ OCH till och med Öv.lt som inte tagit vägen via YO först och sedan skåda ljuset och bli omvända.

GMY

Det vi kan konstatera är att han kan inte ha muckat från värnpliktstjänsgöringen som kapten.

Han kan däremot ha vidareutbildat sig inom dåvarande FBU alternativt läst till reservofficer.

The Swede :baskerPa:

Och en liknande utbildning genom FBU är något som pågår under ett tag. Kräver flera kurser och sker i samma steg som vanligt. Kurs till Fk, kurs till Lt etc.

Vet faktiskt inte hur lång tid det tar exakt.

Sedan för att få gå dessa befordringsutbildningar skall det föreligga ett behov hos krigsförbandet och hos FJS kan man räkna med att där fylls/fylldes behovet av Y-Offare/R-Offare

(så var det förr iaf...)

Och om han dratt denna story att han blev kapten efter muck så bör sannolikheten att han gjort lumpen på FJS vara ganska liten. De som gjort lumpen som FJ, KJ, A-dyk etc. brukar vara så säkra på sig själva att de inte behöver skryta.

Edited by Lt.E

Jag tolkade det som att han inte har gått t.ex. FBU-kurser eller någon OFF-utbildning. Jag fick tyvärr själva lumpenberättelsen i tredje hand men ska fråga ut honom själv när jag får chans. En MÖP som jag får han kanske svårare att ljuga ihop saker för, speciellt efter all fin info ni gett mig. :}

MYT

Man kan ju också blanda in begreppet "tjänsteställning" som motsvarar vissa befogenheter som en officer med en viss grad har, systemet haltar kanske lite nuförtiden.. men exempelvis en civilanställd tekniker på haubits skulle ha en tjänsteställning motsvarande löjtnant (eller fänrik?) och verkmästaren skulle troligtvis ställas som kapten i ofredstider.

Ett litet arv av detta har vi ju kvar i form av de vita kragspeglar civilanställda kan ses bära på övningar.

För min egen del kan det vara lite förvirrande, i vissa sammanhang är jag menig, i andra är jag furir och jag förekommer även som snö-fänrik och snö-kapten på övningar, allt efter vilken befattning jag har/vilken organisation man nyttjas av vid tillfället.. förvirrande minst sagt :camo: :P

Att FJS:aren i fråga kallar sig vpl kapten är kanske lite märkligt, men ingenting är omöjligt i den här firman, "det minst sannolika kan vara det mest osannolika om det sannolika betraktas som osannolikt"

det kanske var en halvsanning som killen la fram, har han spenderat några år i hemvärnet och frekventerat på kurserna så är det inte alls omöjligt att han innehar kaptens grad.

Edited by slurry