Jump to content

J 22

Mullsork

Recommended Posts

Av alla kärror som Flygvapnet brukat genom åren tycker jag J 22 är en lite bortglömd pärla. Satt och läste i minnesboken "FFVS J 22" och blev sugen på att se fler bilder. Ett intensivt googlande gav ett ganska magert resultat, endast en handfull bilder var av anständig storlek varav jag bifogat den (i mitt tycke) finaste. Om någon har andra bilder som de vill dela med sig av vore jag väldigt tacksam.

113j22rkf10jun1990lelwg4.jpg

Kul att det är fler som gillar Bo Lundbergs trevliga, men något udda konstruktion. Tydligen håller man nu på att restaurera Svedinos J22A (gul Erik) till flygbart skick. Hittade en sida om J22: www.anycities.com/user/j22/j22/. Annars är detaljbilderna från IPMS Stockholm ganska intressanta.

Edited by 106

Tack för tipset, 106! Den andra länken hade jag sett, men inte den första. Väldigt intressant, särskilt jämförelserna med andra plan som Spitfire och Bf 109. Med tanke på de begränsningar som J 22 hade i t ex motorstyrka och material tycker jag dess prestanda var imponerande.

Kul att Svedinos försöker få sin kärra i flygbart skick! Lite synd att den ska bo i Frankrike, men den kommer väl hit på flyguppvisningar får man hoppas. På Håkan Langebros sida antyddes det att en fjärde J 22:a var på gång, men det var tre års sen sidan uppdaterades. Undrar vad det blivit av det projektet?

Undrar också vad det är för någon. I boken om J22 står det bland annat om någon som försökte bygga en kopia, men det har jag inte hört mer om heller.

Med svenska regler är det inte så konstigt att veteranflyget flyttar utomlands, tyvärr.

• 3 weeks later...

Det är ett rart litet flygplan. Jag var med att bärga ett sådant som låg på ett gammalt nedlagt övningsfält vid Bråviken i mitten på 80-talet. Flygkropp, vingar mm ska finnas "magasinerade" på västkusten. Vidare ligger det ev några delar kvar av en störtad J22 strax utanför Hovs hallar på Bjärehalvön (Skåne). Har haft en givande diskusion med en gammal fiskare här i trakten som var med och bärgade piloten. Han hade lite vrakdelar av planet hemma i huset :rockon:

Fotot är för övrigt taget på F10 Barkåkra, man ser den härliga Hallandsåsen i bakgrunden.

Edited by Lfskbat

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Det finns tydligen en J 22B F 10 museum. Som är i taxningsbart skick. Det är den som är på bilden.

Jag skall till Linköping nästa vecka, tänkte se om jag kan hinna till flygvapenmuseumet, gör jag det kan jag ta lite bilder.

Flygvapenmuseet är alltid värt ett besök, fast det var över tio år sedan jag var där. Om du tar några bilder på Röd Ludvig får du hemskt gärna lägga upp dem här!

Hittade nyligen denna sida med fina målningar av J 22 i olika utföranden: http://hem.passagen.se/flieger/Bilder10.htm

Flygvapenmuseet är alltid värt ett besök, fast det var över tio år sedan jag var där. Om du tar några bilder på Röd Ludvig får du hemskt gärna lägga upp dem här!

Hittade nyligen denna sida med fina målningar av J 22 i olika utföranden: http://hem.passagen.se/flieger/Bilder10.htm

Besöket gick inte som jag tänkt mig. Deras öppettider och mina mötestider sammanföll lite för bra. Jag tog dock lite bilder på saker som var utanför huset. Så om Röd Ludvig är den röda viggen från F10 så var den svår att undvika.

Länk till galleri där bilderna just nu ligger

Kul med bilder, men det gör ont i hela kroppen när jag ser museiflygplan som står ute och far illa.

Ja jösses, att de inte kan se till att det kommer till lite underhåll. Det blir ju inte billigare att fixa ju längre man väntar.

Kul med bilder, men det gör ont i hela kroppen när jag ser museiflygplan som står ute och far illa.

Ja jösses, att de inte kan se till att det kommer till lite underhåll. Det blir ju inte billigare att fixa ju längre man väntar.

På 90-talet var Catalinan och fick en större genomgång på CVM och ibland har Flygande veteraner putsat på DC-3:an, men problemet är att det arbetet är ogjort på kort tid om de fortfarande står ute. Så om man ska lägga tid och pengar på konservering måste man hitta en plats där de kan stå skyddat. Får hoppas att det blir en etapp 3 snart och att det blir tillräckligt stort för att alla flygplanstyper ska få plats inomhus.

• 1 month later...
I dag hade de öppet på flygvapenmuseet när jag passerade. Det blev nästan 90 bilder. Tyvärr var det lite mörkt och trångt.

Coolers, tack för bilderna! Jag blir sugen på att ta en sväng förbi Linköping själv, någon avlägsen släkting finns ju alltid att hälsa på...