ensammavargen Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Den här frågan passar kanske bättre på materiel platsen men den har disskuterats här innan. Hur många ak 5 magasin kan man ha på den nya stridsvästen? Jag får det till 10 stycken kan detta vara rätt räknat? I stridsbältet kunde man bara ha 6 st. Det har ju alltid klagats på hur det har varit varit för lite med 6 stycken. Vad säger ni erfarna sridspittar som finns här på forumet? Over and out / Dg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Jag måste bara fråga hur du får ihop det till 6 stycken mag till AK5 i stridsbältet. Det får plats 4 i varje ficka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Jag måste bara fråga hur du får ihop det till 6 stycken mag till AK5 i stridsbältet.Det får plats 4 i varje ficka. För att ta 200 meter anfallsterräng krävs 8 magasin. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ensammavargen Posted June 9, 2002 Author Report Share Posted June 9, 2002 Säker på det? Ja ,jag kan nog ha tänkt fel. Men är det så fall tillrkligt med 8 st mag? /dg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mojo Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Ja det är tillräckligt. Räcker för mig i alla fall. Har aldrig haft en sammanstöt med fi som krävt mer aminsats, snarare mindre. Fast det är klart, jag har aldrig direkt varit med om några längre utdragna eldstrider. Antingen sticker jag eller så gör fi det, och det väldigt kvickt. Inte riktigt standardförfarande för ett kompani pansarskyttesoldater kanske, så det är möjligt att behovet av många magasin diffar. Själv hade jag 10. 4 i varje magficka, 2 i vapnet. Räckte mer än väl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 4 AK5 mag per väska? Va säger ni? I mitt Stridsbälte 304K kunde man iaf ha 5 st AK5 mag per ammoväska. Det blev inte mer tight än att ha 4 st AK4 mag där. Men det fixade man genom att ha hemmagjorda magpuls på åtminstone ett av magasinen så man fick upp det snabbt. Hade dessutom 3 ammoväskor på mitt stridsbälte, med andra ord, slänger man i vapenvårdssatsen i stridssäcken där den hör hemma, så kan man ha 10 mag i två väskor och ett par handgranater i 3:e väskan. Behövs nåt mer? Iof drömtilldelning, men när vi körde SIB i Karaby så tog man magasin från dem som "dött".. hålla på och fylla på är dödsdömt. Tar väl ändå 20-30 sekunder per magasin. Jag förstår verkligen inte hur ni får det till att det får plats 4 AK5 mag i en ammoväska. Den tredje jag hade (köpt på överskottslagret på söder i Växjö, inte snattad) var sannolikt oanvänd. Fick plats 5 i den med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mojo Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Får inte plats så mycket mer i en magasinficka än 2 jägarmag (4 magasin). De har ju en vinkel som gör att de tar mer plats. Har man bara vanliga magasin så får det plats 5 st. Men att inte använda jägarmag är dödsdömt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Säker på det? Ja ,jag kan nog ha tänkt fel.Men är det så fall tillrkligt med 8 st mag? /dg Svårt att svara på när du inte beskriver hur du tänker. Ett exempel: På stridstriangel 1. Växelvis(linje):Alla stridspar indelade i 1:or och 2:or. Alla 1:or understödjer 2:ors tagande av 3-5 meter slalom terräng. 2-3 dubbelskott. Därefter ombytta roller. (Gruppens bredd=50 m, plutonens bredd=100 m) Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 http://hem.passagen.se/insatspluton2001/karabymarkus.jpg (klipp och klistra, passagen är skumma) Hm, idolbild på mig.. tredje amväskan är på höger sida på bilden, vattenflaskan på vänster och skyddmaskväskan i mitten, som en buttpack ungefär, o mellan vattenflaskan och skyddsmaskväskan en verktygshållare. Tredje amväskan är bra att ha tom för att dumpa tomma mag i ifall man har skyddsväst över jackan (vilket vi vanligtvis hade), eller för att stoppa ner mag man tar av "dödade" fi eller kamrater. Inget jägarmag dock dumt nog. Men öva lite på snabba magbyten kan väl aldrig vara fel? Lumpen är ju trots allt utbildning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PET Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Bilden är inte funkis :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buddha Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 För att ta 200 meter anfallsterräng krävs 8 magasin. Tycker ni är lite snåla i era beräkningar. Själv använder jag AK4, att ta 50 meter kräver minst 4 mag=80 skott. Detta om allt går bra och man inte behöver skapa ett eldöverläge. Har svårt att tänka mig att en grupp orkar ta och hålla mer än 50-75m med medförd ammunition (dvs gå fram och ta och hålla terräng där det finns aktiv fi) /Ken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Ni snackar om 8-10 mag. Jag trodde man fick ut en sisådär 4 st.?!! Det är iaf. vad jag sett på bilder från visitationer t.ex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 hmm, 80 skott för att ta 200 m?? *funderar* tror att det går åt en halv liter för den sträckan ungefär...*asgarv* faktum är dock att fi kan inte ha soldater liggande överallt så om man lyckats ta sig igenom 100 m fiender (!) är man nog klar o kan fylla på magen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 För att ta 200 meter anfallsterräng krävs 8 magasin. Tycker ni är lite snåla i era beräkningar. Själv använder jag AK4, att ta 50 meter kräver minst 4 mag=80 skott. Detta om allt går bra och man inte behöver skapa ett eldöverläge. Har svårt att tänka mig att en grupp orkar ta och hålla mer än 50-75m med medförd ammunition (dvs gå fram och ta och hålla terräng där det finns aktiv fi) /Ken Det går åt 8 st AK5 magasin för att ta 200 m terräng. Denna beräkning är allmänt vedertagen bland frontsvin och en viktig detalj när man planerar striden. Oftast är det dock de sista 100 m(närstridsavstånd) som ammunitionen börjar förbrukas. Visst kan man förbruka mer ammunition, men det behövs inte för att skapa eldöverlägsenhet i förflyttningsrörelsen. Inte i plutonens eller kompaniets ram. Tänk på att du skall kunna röra dig ledigt mellan stock och sten. Vid de tillämpningar jag gjort räcker magasinen i de flesta fall till för att också skapa lokal eldöverlägsenhet i trånga lägen. Oftast är det dock vid dessa tillfällen kulsprutor och GRG får bekänna färg. När anfallsmålet är taget gäller alltid ammunitionsutjämning tills dess mer ammunition tillförs anfallsmålet, oftast övertar resterande grupper i stridstriangeln stridsställningen och de anfallande grupperna kan börja ta hand om sina sårade. (GORSUGAS/EOBUSARE) En strategiskt duktig fiende vet att utnyttja situationen för ett motanfall. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Beror det inte på vilket understöd man har dessutom, hur mycket ammo man förbrukar? En tropp framrycker kanske växelvis, men gruppen som understödjer behöver väl knappast brassa upp 8 mag på 200 meter om den andra troppen i plutonen ligger på en kulle eller dyl och understödjer, bland annat med 4 ksp och 2 grg, om vi t.ex. snackar om Strf 90 skyttegrupp. 8 mag plus 2-3 ammoaskar blir 300/330 patroner.. orkar svensk soldat verkligen bära mer under anfall? Nu kommer väl förmodligen Jägers eller annan säga "ja om man är inte malaj", men nu menar jag vanlig beväring/HV-man. O sen sitta kvar med 2 ammoaskar som ska petas ner i magasinen (20-30 sek styck) är väl bara korkat. Fienden kan ju sätta igång ett motanfall! Läs ex. Soldf -86 sid 217 "vår motstöt".. varför skulle inte fi kunna sätta igång motstöt likaväl som nergrävd svensk soldat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindahl Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 Jag har med en druckens envishet hävdat att det inte räcker med fyra mag per skytt (ak4) som vi får ut i Hv. Jag vill ha en extra amficka och tre extra mag. Problemet med mängden ammunition är att ak4:an självantänder ammen efter runt 60 skott och ak5 efter runt 90. Jag antar att den tid man lägger ner på att ladda om maggen låter pipan svalna lite, men ialla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 Lindahl Jag har aldrig varit med om att ammunitionen har självantänt när jag skjutit ak4. Och jag har vid flera tillfällen skjutit bra mycket mer än 60 skott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ensammavargen Posted June 11, 2002 Author Report Share Posted June 11, 2002 Av svaren ovan tolkar jag det som det skulle räka med de 8 st som finns i stridsbältet. Men gäller detta även för jägarförband där man är ute längre utan tillgång på extra ammunition? / dg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 11, 2002 Report Share Posted June 11, 2002 Av svaren ovan tolkar jag det som det skulle räka med de 8 st som finns i stridsbältet. Men gäller detta även för jägarförband där man är ute längre utan tillgång på extra ammunition?/ dg Extra ammunition bärs i ryggsäcken. Ryggsäcken är sällan med i striden, utan ligger i en ryggsäcksgömma eller i undantagsfall i bas. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted June 12, 2002 Report Share Posted June 12, 2002 Hmmm har läst igenom alla inlägg här hur mycket ammo det skulle gå åt att ta 100-200m anfallsterräng....alla vill vi ha mer ammo och mer mag.....phuu fan va jobbigt att släpa på . Näää ALLA skulle ha KSP 58 som personligt vapen *asg* då räcker ju ammon till lite längre......undrar hur fan FI skulle reagera när en skyttegrupp med 8 ksp 58 anfaller växelvist... HEHe bara en kul tanke.....som jag säkert kommer få äta upp som vanligt här på forumet LOL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 12, 2002 Report Share Posted June 12, 2002 Nej, tusan heller. Kulspruta 58 som personligt vapen, och en stor fet bandlåda på ryggen, likt han i "Rovdjuret". Nu börjar vi snacka... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted June 12, 2002 Report Share Posted June 12, 2002 Nej, tusan heller. Kulspruta 58 som personligt vapen, och en stor fet bandlåda på ryggen, likt han i "Rovdjuret". Nu börjar vi snacka... Ja é med, en sån vill jag också ha... Fast jag vill ha den fjäderbelastad i ett steady-cam stativ på ryggen med ett fett sikte på... .-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted June 12, 2002 Report Share Posted June 12, 2002 Nej, tusan heller. Kulspruta 58 som personligt vapen, och en stor fet bandlåda på ryggen, likt han i "Rovdjuret". Nu börjar vi snacka... Ja é med, en sån vill jag också ha... Fast jag vill ha den fjäderbelastad i ett steady-cam stativ på ryggen med ett fett sikte på... .-) heheheh nu jäklar börjar vi snacka alltså...hmmm tycker mej känna igen den där beskrivningen.....hmmmm liknar mycket kspskyttarna i Alien2 hehehe ROCKAR FETT... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted June 12, 2002 Report Share Posted June 12, 2002 mmmmm en sådan här vore inte fel heller hihiiihi http://www.users.bigpond.net.au/minigun/images/chaingun.gif Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 12, 2002 Report Share Posted June 12, 2002 Jävlans. Nu spårade det ur. Tillbaks till magasinmängd! Ville bara ha en låda am på ryggen, det var det jag ville ha sagt!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radarjägare Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 För att ta 200 meter anfallsterräng krävs 8 magasin. Tycker ni är lite snåla i era beräkningar. Själv använder jag AK4, att ta 50 meter kräver minst 4 mag=80 skott. Detta om allt går bra och man inte behöver skapa ett eldöverläge. Har svårt att tänka mig att en grupp orkar ta och hålla mer än 50-75m med medförd ammunition (dvs gå fram och ta och hålla terräng där det finns aktiv fi) /Ken jo, men ak5 har ju 30 skott/mag, 10 skott extra gör juh rätt mycket =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts