The Swede Posted August 24, 2006 Report Share Posted August 24, 2006 I UniR FM finns ett antal tjänstgöringstecken upptagna (sid 247-248) Utöver dessa finns det ett antal till som användes under mitten av 90-talet? Dom finns varken med i UniR A 1993 eller UniR FM 1999. Dessa är bl.a tjänstgöringstecken för Inf/Kav-centrum, Pansarcentrum, helikopter etc. Är det någon som har mer koll på dessa tecken, vilka som fanns och när dom användes? Jag har sett tecken med bl.a trängtecknet och signaltecket på samt, ett tecken med ett huvud med antik hjälm i profil. Exempel: The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göta Lejon Posted August 24, 2006 Report Share Posted August 24, 2006 I UniR FM finns ett antal tjänstgöringstecken upptagna (sid 247-248)Utöver dessa finns det ett antal till som användes under mitten av 90-talet? Dom finns varken med i UniR A 1993 eller UniR FM 1999. Dessa är bl.a tjänstgöringstecken för Inf/Kav-centrum, Pansarcentrum, helikopter etc. Är det någon som har mer koll på dessa tecken, vilka som fanns och när dom användes? Jag har sett tecken med bl.a trängtecknet och signaltecket på samt, ett tecken med ett huvud med antik hjälm i profil. The Swede Antar att du har sett att flera ligger ute på Tradera just nu, bl.a. armélinjen på gamla MHS (numera FHS). Motsvarande tilläggstecken för FU: Det jag vet är att dessa var framtagna för de truppslagscentra som fanns organiserade, exempelvis: - signalblixten för LSC, Enköping - artillerigranaten för ArtC, Kristinehamn - ingemblemet för FarbC, Eksjö - teknikerkugghjulet för ATC, Östersund - facklan för UndS, Karlsborg - trängemblemet för UhC, Skövde - FSC, Hammarö - Försvarets krigsspelscentrum, FKSC, Sthlm - lvemblemet för LvC, Norrtälje - SkyddS, Umeå - SWEDINT, Almnäs - InfKavC, PaC och hkp har du redan nämnt men tror att det också fanns för: - RiksHvC? - Brigadcentrum, Skövde (osäker på om märke togs fram) - ACL, arméns centrum för ledarskap - AIC, arméns idrottscentrum Har dock dålig koll på när i tiden vissa av dessa centra upprättades eller avvecklades. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 24, 2006 Author Report Share Posted August 24, 2006 Antar att du har sett att flera ligger ute på Tradera just nu, bl.a. armélinjen på gamla MHS (numera FHS). Jo, det var där jag såg märket för Armélinjen, kom dock inte på vad det var. - InfKavC, PaC och hkp har du redan nämnt men tror att det också fanns för: - RiksHvC? Jo, RiksHvC finns medtaget i UniR FM 1999. I UniR FM 2003 står det dock HVSS för samma märke. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 21, 2007 Author Report Share Posted January 21, 2007 Ny fråga: När användes detta tjänstgöringstecken av Swedec: I både UniR FM 1999 och 2003 är det detta märke som anges: Märket stämmer till utseendet med detta tygmärke: The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nahoj84 Posted January 21, 2007 Report Share Posted January 21, 2007 Tecknet med flygandesvärdet användes innan nuvarande tecken för Hkpflj kom. Tror att bytet skedde 1999 eller mer troligt 2003. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 21, 2007 Author Report Share Posted January 21, 2007 Tecknet med flygandesvärdet användes innan nuvarande tecken för Hkpflj kom. Tror att bytet skedde 1999 eller mer troligt 2003. /J Inget av tecknen finns med i UniR FM 1999 medan det nya med Pegasus finns med i UniR FM 2003 vilket torde innebära att det gamla för ArméflygC kom någon gång EFTER 1999 (liksom de flesta tjänstgöringstecken för truppslagscentra) EDIT: Tänker jag fel nu? Kan det vara så att de flesta tecknen fanns mellan UniR A 1993 och UniR FM 1999? The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nahoj84 Posted January 21, 2007 Report Share Posted January 21, 2007 Tecknet med flygandesvärdet användes innan nuvarande tecken för Hkpflj kom. Tror att bytet skedde 1999 eller mer troligt 2003. /J Inget av tecknen finns med i UniR FM 1999 medan det nya med Pegasus finns med i UniR FM 2003 vilket torde innebära att det gamla för ArméflygC kom någon gång EFTER 1999 (liksom de flesta tjänstgöringstecken för truppslagscentra) The Swede Tänkte precis ändrat lite i mitt inlägg efter att ha tittat i 1999 år upplaga men du är snabb du. I 1999 år upplaga finns nuvarande tecken endast med som icke fastställt så då kom det precis i början av 2000-talet. Det gamla tecknet borde ha använts fram till dess men så verkar inte vara fallet enligt 1999 upplagan. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 21, 2007 Author Report Share Posted January 21, 2007 Tecknet med flygandesvärdet användes innan nuvarande tecken för Hkpflj kom. Tror att bytet skedde 1999 eller mer troligt 2003. /J Inget av tecknen finns med i UniR FM 1999 medan det nya med Pegasus finns med i UniR FM 2003 vilket torde innebära att det gamla för ArméflygC kom någon gång EFTER 1999 (liksom de flesta tjänstgöringstecken för truppslagscentra) The Swede Tänkte precis ändrat lite i mitt inlägg efter att ha tittat i 1999 år upplaga men du är snabb du. I 1999 år upplaga finns nuvarande tecken endast med som icke fastställt så då kom det precis i början av 2000-talet. Det gamla tecknet borde ha använts fram till dess men så verkar inte vara fallet enligt 1999 upplagan. /J Där ser man, missade den sidan (UniR FM 1999 sid 241) då den behandlar förbandstecken och inte tjänstgöringstecken. Då torde det alltså vara så att tjänstgöringstecknet för ArméflygC användes någon gång mellan 1993 och 1999. Det borde finnas någon slags lista eller order angående dessa tjänstgöringstecken. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göta Lejon Posted January 28, 2007 Report Share Posted January 28, 2007 Ny fråga: När användes detta tjänstgöringstecken av Swedec: Borde vara det som används för närvarande, se Swedecs hemsida. I både UniR FM 1999 och 2003 är det detta märke som anges: Tippar att detta var ett arv från FarbC som bars tills Swedecs nuvarande togs fram/fastställdes. Mina fem öre.../G.L. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 11, 2008 Author Report Share Posted May 11, 2008 Bumpar upp denna tråden igen då jag fortfarande samlar dessa tecken. Finns det någon på forumet som vet mer om vilka tjänstgöringstecken som finns/ har funnits? Det måste finnas någon order på att dessa fastställts, tänker främst på tjänstgöringstecknen för alla centran som blev så poppis under 90-talet. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts