Jump to content

Simning + Styrketräning.

twintip

Recommended Posts

Tjena homies!

Tänkte höra hur det funkar med styrketräning på gym och simning tillsamans? Blir man stel av gymmande så det går ut över simningen? Båda är ju nödvändiga.

Simning 2-4ggr/vecka + styrketräning 3 ggr/vecka = ?

Tjena homies!

Tänkte höra hur det funkar med styrketräning på gym och simning tillsamans? Blir man stel av gymmande så det går ut över simningen? Båda är ju nödvändiga.

Simning 2-4ggr/vecka + styrketräning 3 ggr/vecka = ?

Om du inte har styrketränat på länge eller haft ett längre uppehåll kan du bli en aning stel de första veckorna, men det går över. Försök lägga simningen och styrketräningen på separata dagar. Det räcker om du simmar två gånger i veckan i början om du inte redan är vältränad. Lägg gärna till lite löpning på en dag där du varken simmar eller styrketränar.

• 2 months later...

Lånar tråden då den verkar rätt död, samt onödigt att skapa ny tråd.

Min fråga till er:

Simning, hur mycket kondition tränar man, i jämförelse med löpning.

Har precis börjat simma, 1 km. Hur mycket tror ni det ger i konditionsväg?

Jag gör 1 km på ca 30 min, borde jag ligga på kanske 25 min för att det ska ge mer för konditionen?

Jag känner inte att jag blir speciellt andfådd, men blir däremot trött i speciellt triceps. Och jag känner att om jag ökar hastigheten så orkar jag inte 1 km..

Vad tänker tror ni?

Mvh/Linus

Det är inte i närheten lika givande till syreupptagningen som långdistanslöpning/skidåkning.

Det förstår jag :P

Men hur givande tror ni/du att det är att simma 1km på 30min då?

Något du kan testa är att hålla andan varje del av en längd. Jag brukar köra detta och man får upp pulsen riktigt ordentligt. Du bestämmer i förväg helt enkelt att de sista 10 metrarna av varje längd simmar du under ytan.

Du kan också testa att simma frisim och första längden andas vart tredje simtag, andra längden vart femte simtag och upp till vart nionde simtag och sedan gå ned igen till vart sjunde, femte, tredje.

Du kan också prova det som Kylskåp säger men att första längden simma under vattnet, andra längden simma 20 meter under vattnet och resten valfritt simsätt o.s.v. 15, 10 meter under vattnet.

Sedan kan du prova vattentramp med olika alternativ som händerna som du vill, vid vattenytan, ovanför huvudet. Benen kan du växla mellan bröstsimspark, frisimspark, inte använda benen.

sedan om det inte räcker kan du prova att simma ned till botten med olika intervaller när du kör vattentramp.

prova lite olika blandningar av ovanstående så får du se hur du mår efteråt. :clap: eller :D

Kylskåps tips var lite enklare :P haha . Ska testa det, och när jag vant mig lite med simningen överhuvudtaget ska jag sno dina ideér oxå "lol" :D

Ska bara skriva ner allt!

Tack Gubbs :baskerHV:

Edit: särskrivning

Min fråga till er:

Jag gör 1 km på ca 30 min, borde jag ligga på kanske 25 min för att det ska ge mer för konditionen?

Jag känner inte att jag blir speciellt andfådd, men blir däremot trött i speciellt triceps. Och jag känner att om jag ökar hastigheten så orkar jag inte 1 km..

Vad tänker tror ni?

Mvh/Linus

när jag simmar 1km frisim så ligger jag runt20min och då är jag riktigt anfådd. men i början när jag inte kunde simma frisim så långt så simmade jag varanna längd frisim och bröstsim sedan ökade jag med 2längder frisim och en längd bröst. osv. men jag tror det ger ganska mkt kondition att simma varefall. :camo:

när jag simmar 1km frisim så ligger jag runt20min och då är jag riktigt anfådd. men i början när jag inte kunde simma frisim så långt så simmade jag varanna längd frisim och bröstsim sedan ökade jag med 2längder frisim och en längd bröst. osv. men jag tror det ger ganska mkt kondition att simma varefall. :camo:

Jo det känns som att man måste hålla ett rätt högt tempo för att verkligen träna kondisen. Jag måste bara köpa ett par simglasögon, lära mig simma frisim 4 real :P

• 2 weeks later...

Min fråga till er:

Vad tänker tror ni?

Mvh/Linus

när jag simmar 1km frisim så ligger jag runt20min och då är jag riktigt anfådd. men i början när jag inte kunde simma frisim så långt så simmade jag varanna längd frisim och bröstsim sedan ökade jag med 2längder frisim och en längd bröst. osv. men jag tror det ger ganska mkt kondition att simma varefall. :uuh:

Håller på och kämpar med att lära mig "bra" frisim... så att man kan simma längre sträckor med frisim det vill säga.

@Rindö_bo : Är du "självlärd" frisimmare, eller fixade du nån "instruktör" (kompis osv)?

Hur lång tid (= ca hur många pass under hur många veckor) tog det för dig att nå fram till där du är nu?

Min fråga till er:

Vad tänker tror ni?

Mvh/Linus

när jag simmar 1km frisim så ligger jag runt20min och då är jag riktigt anfådd. men i början när jag inte kunde simma frisim så långt så simmade jag varanna längd frisim och bröstsim sedan ökade jag med 2längder frisim och en längd bröst. osv. men jag tror det ger ganska mkt kondition att simma varefall. :)

Håller på och kämpar med att lära mig "bra" frisim... så att man kan simma längre sträckor med frisim det vill säga.

@Rindö_bo : Är du "självlärd" frisimmare, eller fixade du nån "instruktör" (kompis osv)?

Hur lång tid (= ca hur många pass under hur många veckor) tog det för dig att nå fram till där du är nu?

ja jag ar sjalvlard har aldrig fatt nagra instruktioner eller nagot sant.. jag borjade simma i september och simmat fram tills nu ca 2-3 pass i veckan. i borjan kunde jag inte crawla mer an 2-3 langder(`a 25m) i strack. da simmade jag varannan langd brost och varannan langd frisim. forsta gangen simmade jag 1000m pa ca 23-24min nu ar mitt rekord 17min37sek. sa de gar ju ratt snabbt att bli ganska mkt battre. efter bara ca 1-2veckor kunde jag simma 500m crawl i strack.

ar i thailand sa de ar darfor de inte ar nagra prickar. :blink: blir varefall mkt snorkling har och de ar bra! :)

Min fråga till er:

Vad tänker tror ni?

Mvh/Linus

när jag simmar 1km frisim så ligger jag runt20min och då är jag riktigt anfådd. men i början när jag inte kunde simma frisim så långt så simmade jag varanna längd frisim och bröstsim sedan ökade jag med 2längder frisim och en längd bröst. osv. men jag tror det ger ganska mkt kondition att simma varefall. :)

ja jag ar sjalvlard har aldrig fatt nagra instruktioner eller nagot sant.. jag borjade simma i september och simmat fram tills nu ca 2-3 pass i veckan. i borjan kunde jag inte crawla mer an 2-3 langder(`a 25m) i strack. da simmade jag varannan langd brost och varannan langd frisim. forsta gangen simmade jag 1000m pa ca 23-24min nu ar mitt rekord 17min37sek. sa de gar ju ratt snabbt att bli ganska mkt battre. efter bara ca 1-2veckor kunde jag simma 500m crawl i strack.

ar i thailand sa de ar darfor de inte ar nagra prickar. :banghead: blir varefall mkt snorkling har och de ar bra! :)

okej, det var ju härligt, då finns det ju hopp om att man kan bli avsevärt mycket bättre på simning utan instruktör! Har själv tränat tillsammans med en polare 2-3 ggr i veckan i 4 veckor nu, och börjar redan märka resultat, så det är skönt att få bekräftat att man e på rätt väg!

Kan ju aldrig vara fel att vara en hyfsad simmare till extramönstringen. :angry:

Tack för svaret och snorkla vidare!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...