vemtogmittnamn Posted August 23, 2006 Report Share Posted August 23, 2006 Jag ska hämta ut min utrustning nu på tisdag kväll, och med tanke på hur förådsmänniskor kan vara skulle jag gärna vilja förbereda mig. Det jag skulle vilja ha koll på är vilken utrustning man som regel får ut, och om det är något av detta som är särdeles utsatt för div brister, och sånt som finns i olika sorlekar och modeller. Den pluton jag ansluter mig till är en vanlig marin HV plut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted August 23, 2006 Report Share Posted August 23, 2006 Jag ska hämta ut min utrustning nu på tisdag kväll, och med tanke på hur förådsmänniskor kan vara skulle jag gärna vilja förbereda mig. Det jag skulle vilja ha koll på är vilken utrustning man som regel får ut, och om det är något av detta som är särdeles utsatt för div brister, och sånt som finns i olika sorlekar och modeller. Den pluton jag ansluter mig till är en vanlig marin HV plut. Se till att det är krokar på byxorna om du vill ha krokar och knappar om du vill ha knappar. Kolla kängorna, hur många små hål har de vid skaften? ett per varje gång de har varit på reparation. Testa fältmössan, en small av en årgång kan vara som en large vid den annan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NisseNord Posted August 23, 2006 Report Share Posted August 23, 2006 En exakt lista kan du nog bara få från någon chef på ditt förband, eftersom det kan skilja väldigt mycket mellan olika ställen och förband. Annars är det väll som vanligt kontrollera att allt är helt och fungerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted August 23, 2006 Report Share Posted August 23, 2006 Finns en U-lista, men vad från listan som delas ut är ganska godtyckligt beroende på utbildningsgrupp. Sedan varierar även utrustningen en del beroende på om du tillhör en insatspluton eller inte... det är brukligt att man får en lista med allt som man ska få ut vid förrådet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesku Posted August 23, 2006 Report Share Posted August 23, 2006 Kolla kängorna, hur många små hål har de vid skaften? ett per varje gång de har varit på reparation. spelar det någon roll hur många gånger de har varit på reparation så länge de är hela? Går de sönder så är det ju bara att byta dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted August 23, 2006 Report Share Posted August 23, 2006 spelar det någon roll hur många gånger de har varit på reparation så länge de är hela? Går de sönder så är det ju bara att byta dem.Att man ser mindre snärtig ut? :P Skämt och sido, just med kängor kan det väl vara så att man får ett par som är ingånga av någon/några med "fel" fottyp/gångstil vilket vad jag förstått kan ge bekymmer med fötterna på sikt. Får man nya får man ju "nöjet" att gå in skorna själv. Utgår (förutsatt att det ligger något i resonemanget) att det är högst personligt hur stort problem det ev blir. Infogar även en reservation för riktigheten i påståendet då jag fick nya kängor vid inryck och inte haft anledning att använda begagnade skor i det civila så är det helt uppåt väggarna så påpeka det gärna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vemtogmittnamn Posted August 23, 2006 Author Report Share Posted August 23, 2006 Bra tips med kängornas märkning. Jag tar gärna och går in ett par nya om tillfälle ges . Hur är det med köksutrustning och ryggsäck. Är det som regel LK35 och snuskburk? Är det en idé att ta med sig en bag eller ikeakasse? Det var ju rätt köligt att få ner all utr i lumpen vid inryck, och då hade jag ändå bärsäck 2000., och det är kanske inget att räkna med i hv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted August 23, 2006 Report Share Posted August 23, 2006 sportbag, svart sopsäck etc kan vara bra att ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kspGubben Posted August 24, 2006 Report Share Posted August 24, 2006 Bra tips med kängornas märkning. Jag tar gärna och går in ett par nya om tillfälle ges . Hur är det med köksutrustning och ryggsäck. Är det som regel LK35 och snuskburk? Är det en idé att ta med sig en bag eller ikeakasse? Det var ju rätt köligt att få ner all utr i lumpen vid inryck, och då hade jag ändå bärsäck 2000., och det är kanske inget att räkna med i hv? Enligt utrustningskortet skall BS & SS2000 , sommarkängor , mm delas ut under 2006. Insatsplutonerna i Skåne har fått ut detta under våren , och "vanliga" hv komp väntar på att utrustas. Kan inte tänka mig att ni är mindre prioriterade iallafall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted August 24, 2006 Report Share Posted August 24, 2006 Inom Södertörnsgruppen så är det endast IP/IKL som har Bärsystem 2000. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted August 24, 2006 Report Share Posted August 24, 2006 spelar det någon roll hur många gånger de har varit på reparation så länge de är hela? Går de sönder så är det ju bara att byta dem. Jo om man måste köra en 9mil till förrådet för att byta vilket är gjort 2gånger detta år Förrådet brukar ha sopsäck eller kartong man kan få och bära i, men egen sportbag brukar funka bättre Vissa får ut det andra "köket" tangria?? Tjaa det blandas och ges bland utbildningsgrupperna och deras filtrering av U-listor. Se till att du får ut rätt instruktion om hur du syr på hv-bågen och märken.. Jag fick ut ett 2år gammalt som såklart var felaktigt och fick reda på det efter att ha handsytt en hel kväll.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boston Posted August 24, 2006 Report Share Posted August 24, 2006 Du får ut det mesta av 90 systemet UTAN bär system 2000 Angående kängor ska du ha ofantlig tur om du får ut nya, dvs får du nya, SKA du köpa en trisslott!! Snuskburk är gällande för vanliga HV soldater, även marina. Mer eller mindre allt du kommer att få ut är begagnat, detta gäller även för insatts så det är inget att bråka om. Jag hade tur sist och fick ut NY fältjacka och byxor sist, men det var pga av ovanlig storlek. Som tidigare nämnt så sportbag är inte dumt, sopsäckar kan du få där. Mvh Boston Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jellybob Posted August 24, 2006 Report Share Posted August 24, 2006 Ska också hämta ut utrusting på tisdag för skärgårds hv. Den info jag fått av KC så är det SS och BS 2000 som gäller. Sen har min farsa som är vanlig HV (alltså inte ip) fått ut just BS och SS 2000 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vemtogmittnamn Posted August 24, 2006 Author Report Share Posted August 24, 2006 Ska också hämta ut utrusting på tisdag för skärgårds hv. Den info jag fått av KC så är det SS och BS 2000 som gäller. Sen har min farsa som är vanlig HV (alltså inte ip) fått ut just BS och SS 2000 okej! då är det ju alla tiders Har tyvärr inte fått någon information om vad jag ska hämta ut, bara att jag ska göra det. Vi kanske ses 5-8 oktober då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jellybob Posted August 24, 2006 Report Share Posted August 24, 2006 Jo förhoppningsvis, tillhör dock ett annat kompani Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolle Posted August 24, 2006 Report Share Posted August 24, 2006 ...Mer eller mindre allt du kommer att få ut är begagnat, detta gäller även för insatts så det är inget att bråka om. ... Jag hade tur sist och fick ut NY fältjacka och byxor sist, men det var pga av ovanlig storlek. Mvh Boston När "marina" förrådet fanns på Rindö fick vi höra att vi(HV) inte skulle få ut nya grejor, bara begagnade. Punkt. Rätt så nedlåtande när det står lådvis med sprillans nya uniformer inom armslängds avstånd och man ber förrådsmuppen om ett par byxor som inte redan är trasiga! @Vemtogmittnamn: Ska du hämta ut på Berga kan jag tipsa om att vara där i mkt god tid, alternativt att ta med matsäck. Sist min pluton hade beordrad hämtning där skulle det ske mellan 18.00 och 22.00. Sista killen gick hem 01.30 och hade inte fått all den mtrl han skulle ha(det har han fortfarande inte, snart två år senare). Förrådsmupparna imponerade inte direkt med sitt sinne för organisation och service. /Bolle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jellybob Posted August 24, 2006 Report Share Posted August 24, 2006 (edited) Jag har hört att de blir bättre på Berga iom att Amf 1 har flyttat dit, eftersom de får mer grön materiel då det tidigare fanns mest blå materiel Edited August 24, 2006 by jellybob Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted August 24, 2006 Report Share Posted August 24, 2006 För några år sen så fick vi faktiskt ut nya uniformer på Rindö, det var när utrustningslistan gick från ett par byxor till två... Roligaste jag hört är en kille i min grupp som skulle byta lite grejer på förrådet, och tog med sig sina gamla marschkängor från Bosnien som var väldigt slitna, och han skulle försöka få dom ut bytta. Han ställer dom på disken, och förrådaren kommer tillbaka med ett par vinterkängor. Svaret blev: "Hv har inte fått ut marschkängor, vinterkängor är vad du får!". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boston Posted August 25, 2006 Report Share Posted August 25, 2006 Ska du hämta ut på Berga kan jag tipsa om att vara där i mkt god tid, alternativt att ta med matsäck. Sist min pluton hade beordrad hämtning där skulle det ske mellan 18.00 och 22.00. Sista killen gick hem 01.30 och hade inte fått all den mtrl han skulle ha(det har han fortfarande inte, snart två år senare). Förrådsmupparna imponerade inte direkt med sitt sinne för organisation och service. /Bolle Om inte jag minns fel så var det väll en kväll då ni Ip fick om rusta till nya mtrl kort med bla bär system 2000? När det gäller ny rustning så går det snabbare, nu hänger de samtidigt på hur många som kommer samtidigt, men jag tror att väntetiden inte blir allt för lång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilCesar Posted September 24, 2006 Report Share Posted September 24, 2006 (edited) Stridsryggsäck 2000 är inget att förvänta sig? Sedan undrar jag är det ungefär lika mycket kläder (dvs långkallingar,värmetröja osv) som under GU tiden man får med sig? Edited September 24, 2006 by BertilCesar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted September 24, 2006 Forumsledning Report Share Posted September 24, 2006 Nej det är inte som GU. och bärsystem 2000 är på väg till HV vissa har fått vissa inte.. finns en hel tråd om just bara det i mtrl-platsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts