Pott Posted August 23, 2006 Report Share Posted August 23, 2006 Jag riktar min fråga till er som varit förare av BV308/BV206S i första hand men även till vagnschefer. Vad saknar ni i interiören idag? -Tänk er in i olika situationer typ: körning, vaktpost, äta mat, vård osv Vilka modifieringar gjorde ni själva under värnplikt/utlandstjänst pga av brister i den nuvarande interiören? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted August 28, 2006 Report Share Posted August 28, 2006 Jag riktar min fråga till er som varit förare av BV308/BV206S i första hand men även till vagnschefer. Vad saknar ni i interiören idag? -Tänk er in i olika situationer typ: körning, vaktpost, äta mat, vård osv Vilka modifieringar gjorde ni själva under värnplikt/utlandstjänst pga av brister i den nuvarande interiören? Hm, hur menar du nu? Egna modifieringar är väl Big NoNo på försvarets fordon? Men, vad som saknas: Interiören är ju egentligen allmänt epig, varför inte få det mer billikt med reglage placerade där man lätt når dem, gärna grupperade efter vad de gör... Jag har dock för lite erfarenhet för att egentligen ha några mer specifika synpunkter om vad som är bra/dåligt med dagens reglage. ... någon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted August 29, 2006 Report Share Posted August 29, 2006 (edited) Jag riktar min fråga till er som varit förare av BV308/BV206S i första hand men även till vagnschefer. Vad saknar ni i interiören idag? -Tänk er in i olika situationer typ: körning, vaktpost, äta mat, vård osv Vilka modifieringar gjorde ni själva under värnplikt/utlandstjänst pga av brister i den nuvarande interiören? Kör sen 4 månader en SJVTPBV 309A, vi har några problem, mest mindre. Vet inte vad du vill ha så jag skyfflar på allt och ber om ursäkt om det är någon annan som "borde tänkt på det", hoppas du förstår mig rätt! Med tanke på att vi inte kan ha någon egen matriel i bakvagn eftersom där redan är alldeles för trångt som det är (ja jag vet, en helt annan diskussion) och det samma gäller för lådorna på taket får vi förvara allt bakom förare/vagnchef. Vill då VC stå uppluckad, vilket han/hon vill om han/hon är modell stor, måste allt finnas bakom föraren. Enkelt avhjälpt med ett lastnät och lite "hemmasnickeri". MEN radiokragget är ingen bra fästpunkt, fler öglor i tak och på golv att fästa karbinhakar i. GPS finns, lika så antenn sladd, men ingen strömförsörjare eller antenn på taket. Batterierna dras slut MYCKET fort. Misstänker detta är ett lokalt problem, men som sagt, jag skyfflar på. FM radio med cd spelare hade varit trevligt! Möjlighet att ha två RA180 i vagnen. Vapenfäste i bakvagn åt syster/medic. Darthållarens placering, pisskass för VC med väst/västar på sig. Borde sitta lätt åtkomligt för honom/henne, inte i sidled för VC. Från början kunde endast VC höra och sända på RA180, enkelt avhjälpt enligt rep, men en omställare på intercommen så man har möjligheten att välja. Utrymmet för VC är INTE stort, blir inte större av att ha ett vapenfäste där VC borde ha benen, borde placeras på motorluckan som förarens. "Skytteluckan"... Förstår syftet med att kunna ha både skytt och VC, men för SJVTP varianten hade det varit önskvärt att kunna stå i sitt egna säte upp genom luckan, inte behöva krypa runt i vagnen för att komma upp. Fler lampor, gärna med böjbar arm. Lådan bakom föraren, är antingen onödig (hade varit fint med det 4:e sätet om man kör med lite packning etc. Dock blir det problem med säkringarna...) eller för liten. Nyss hemkommen från en tuff vecka (nåja) i terränglådan... kanske kommer mer senare. Hoppas det var till någon hjälp! //Affe Edit: stavning Edited August 29, 2006 by alfie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted August 30, 2006 Report Share Posted August 30, 2006 @ alfie Fick just en tanke, radios och liknande installeras väl så vitt jag vet av FMV. Ser du nån direkt skillnad i placeringen av inrednig konstruerad av Hägglunds och den installerad av FMV? Kan tänkas att man skulle få en snyggare helhetsbild om Hägglunds fick bygga in radiostativ mm direkt från början... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 30, 2006 Report Share Posted August 30, 2006 Jag riktar min fråga till er som varit förare av BV308/BV206S i första hand men även till vagnschefer. Vad saknar ni i interiören idag? -Tänk er in i olika situationer typ: körning, vaktpost, äta mat, vård osv Vilka modifieringar gjorde ni själva under värnplikt/utlandstjänst pga av brister i den nuvarande interiören? Vad är det du vill åstadkomma med din förfrågan? Jobbar du på Hägglunds? Varför frågar du om BvS 10 i trådens titel när frågorna inne i tråden handlar om Bv 308/206S? The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted August 30, 2006 Report Share Posted August 30, 2006 @ alfie Fick just en tanke, radios och liknande installeras väl så vitt jag vet av FMV. Ser du nån direkt skillnad i placeringen av inrednig konstruerad av Hägglunds och den installerad av FMV? Kan tänkas att man skulle få en snyggare helhetsbild om Hägglunds fick bygga in radiostativ mm direkt från början... Jo, det var därför jag skrev som jag skrev, personen fick ta åt sig den informationen han/hon kände vara sin grej. FMV eller ej, jag vet inte jag, kanske hade varit bäst om Hägglunds utrustat vagnen helt, men det vet vi väl båda två att det inte finns på världskartan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted September 3, 2006 Report Share Posted September 3, 2006 FMV eller ej, jag vet inte jag, kanske hade varit bäst om Hägglunds utrustat vagnen helt, men det vet vi väl båda två att det inte finns på världskartan... ? Nu har du tappat mig totalt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pott Posted September 4, 2006 Author Report Share Posted September 4, 2006 alfie: Tack för kritik på sjukvårdsvagen, mycket intressanta kommentarer, jag hoppas på fler från andra! En fråga: Vilka behov finns det gällande belysning i framvagnen? vad skall lampan med böjbar arm vara till? Du gillar inte lådan bakom förare för att den är för liten? Finns det behov att förvara saker i lådor typ byrålåda eller hur väljer ni att organisera utrustningen idag? swede: Under allt utvecklningsarbete är det viktigt att riktiga användare får komma till tals, därav frågeställningen, soldF kändes som ett bra forum för att lyfta en diskussion. Här finns säkerligen många med mycket erfarenhet kring daglig användning av nuvarande modeller. Genom att diskutera behoven som finns kring nuvarande fordon kan framtida bandvagnar bli bättre och mer ändamålsenliga. Jag hoppas att fler ger sig in i diskussionen! Jag valde rubriken för att göra deltagare på forumet nyfikna. Alltid intressant att spekulera om framtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted September 10, 2006 Report Share Posted September 10, 2006 alfie:Tack för kritik på sjukvårdsvagen, mycket intressanta kommentarer, jag hoppas på fler från andra! En fråga: Vilka behov finns det gällande belysning i framvagnen? vad skall lampan med böjbar arm vara till? Du gillar inte lådan bakom förare för att den är för liten? Finns det behov att förvara saker i lådor typ byrålåda eller hur väljer ni att organisera utrustningen idag? Som jag jag ser det är det möjligheten för vc att från sitt säte kunna få ljus på karta etc utan att det ska behöva störa föraren och övriga vagnen. Vet inte hur insatt du är i sisuns konstruktion, men där finns det (på de flesta vagnar) 2 st. armlampor som du kan böja och vrida precis i den position du vill. I nu läget är den enda belysningen i framvagn den lämpa man kan välja att ha vitt eller grönt sken. Lådan... jag gillar lådan, det är ett bra ställe att ha verktyg mm på om man nu väljer att skippa det fjärde sätet i framvagn, men precis som du säger så skulle jag isåfall vilja ha den större så man får plats med mer prylar, några cm på bredden per sida hade inte skadat. Alla förvaringsmöjligheter som avlastar lastsäkringen med spännband eller lastnät välkomnas! Byrolådorvarianten vet jag inte riktigt om jag gillar, visst finns det fördelar med det men ser mer problemet med att ha utrymme till att dra ut dessa lådor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted September 27, 2006 Report Share Posted September 27, 2006 alfie:Tack för kritik på sjukvårdsvagen, mycket intressanta kommentarer, jag hoppas på fler från andra! En fråga: Vilka behov finns det gällande belysning i framvagnen? vad skall lampan med böjbar arm vara till? Du gillar inte lådan bakom förare för att den är för liten? Finns det behov att förvara saker i lådor typ byrålåda eller hur väljer ni att organisera utrustningen idag? swede: Under allt utvecklningsarbete är det viktigt att riktiga användare får komma till tals, därav frågeställningen, soldF kändes som ett bra forum för att lyfta en diskussion. Här finns säkerligen många med mycket erfarenhet kring daglig användning av nuvarande modeller. Genom att diskutera behoven som finns kring nuvarande fordon kan framtida bandvagnar bli bättre och mer ändamålsenliga. Jag hoppas att fler ger sig in i diskussionen! Jag valde rubriken för att göra deltagare på forumet nyfikna. Alltid intressant att spekulera om framtiden. Varför inte besöka individerna som dagligen kör runt i fordonen, och då föra en dialog med dessa jmf med att sitta inne på ett annonymt forum och fråga runt? Men vad jag vet så finns det en del folk från utvecklingsavd som gör just detta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pott Posted October 3, 2006 Author Report Share Posted October 3, 2006 Varför inte besöka individerna som dagligen kör runt i fordonen, och då föra en dialog med dessa jmf med att sitta inne på ett annonymt forum och fråga runt? Det ena utesluter givetvis inte det andra eller hur!?! På ett annonymt forum kanske något intressant kan komma fram som man inte vill/vågar lyfta IRL. Tack för kommentarer på förvaringslådan och klargörande om belysning. Ny fråga: Hur ser ni på soldF på behovet av en arbetsyta (läs skrivbord/arbetsbänk) för VC? Vilken utrustning typ kartor, pennor och annat behöver VC och förare hantera/förvara framme i vagenen? Vilken information delas mellan förare och VC? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 -KLIPP- Ny fråga: 1) Hur ser ni på soldF på behovet av en arbetsyta (läs skrivbord/arbetsbänk) för VC? 2) Vilken utrustning typ kartor, pennor och annat behöver VC och förare hantera/förvara framme i vagenen? 3) Vilken information delas mellan förare och VC? Kursiv text är min förändring 1) Ursäkta mig här nu men pratar vi samma fordon? Skrivbord/arbetsbänk?? VAR? HUR? Ursäkta ironin men om ni ändå är igång med skrivbord tycker jag ni kan bifoga en diskmaskin också... Allvar igen, det är bra allt trångt som det är, har MYCKET svårt att se det funka IRL! 2) Jaa... Kartor och pennor... och övrig utrustning... Vart vill du komma? Finns mycket prylar jag kan säga man har med sig, men om du är den du utgav dig för borde du också veta det, och nu är vi väl dessutom ganska långt ifrån interiör va? 3) Återigen... varför undrar du? I vår vagn delas på all information, jaa förutom vem som sköt Palme och Kennedy då förstås... Hua... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pott Posted October 10, 2006 Author Report Share Posted October 10, 2006 1) Nej vi pratar om olika fordon, jag tror inte det finns så många på detta forum som har kunskaper och erfarenheter från BvS10 och därför frågar jag er som har erfarenhet från Bv308/309, i Bv308/309 finns som du påpekar inget utrymme för någon plan arbetsyta för att hantera t.ex. kartor och anteckningsmrtl men det skall vi inte låsa oss vid, presentera istället vilka behov som finns. Är det så att man gärna arbetar med sitt eget knä som arbetsyta eller finns det andra lösningar? Vilka behov/krav har ni? 2) Vilken utrustning som reglementet anger skall finnas i vagnen är lätt att ta del av, jag undrar vad som brukar finnas där utöver i praktiken under längre övningar eller utlandsmissioner? Kopplingen till interiör är behovet av att förvara och hantera all extrautrustning. T.ex. var skall kexchokladen förvaras så att alla kommer åt den? Kan du vara snäll och utveckla ditt svar efter min förtydling? 3) Som jag tidigare angett frågar jag för att utvecklingen av våra fordon skall gå frammåt. Ett militärfordon konstruerat utan hänsyn till användarna är egentligen bara en dyr klump med skrot, låt oss föra en diskussion för ökad användarvänlighet och bättre ergonomi som resulterar i bättre och effektivare fordon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 10, 2006 Report Share Posted October 10, 2006 Återigen frågar jag vad DU ska ha uppgifterna till? Jobbar du inom industrin eller är du bara rent allmänt nyfiken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted October 10, 2006 Report Share Posted October 10, 2006 Jag för min del skulle inte tacka nej till nån motsvarighet till TomTom, spåret läggs in av chefen, föraren får pilar att följa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pott Posted October 11, 2006 Author Report Share Posted October 11, 2006 Vad behöver föraren för information förutom en pil till följande waypoint, vore det även bra med nästa följande waypoint? är det intressant att se avstånd, återstående tid? totalt avstånd? Det får ju inte bli för mycket information, vilken information vore intressant att visa? gör gärna en lista! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 (edited) Vad behöver föraren för information förutom en pil till följande waypoint, vore det även bra med nästa följande waypoint? är det intressant att se avstånd, återstående tid? totalt avstånd? Det får ju inte bli för mycket information, vilken information vore intressant att visa? gör gärna en lista! OM du gör detta för industrin, som tex examensarbete på C/D nivå inom akademiska studier är du ute på väldigt väldigt tunn is. Jag vet om ett fall på Saab i Linköping där en tjej gjorde samma sak och började bolla med info genom egna kanaler och ibland öppna forum. Hon hamnade i omloppsbana efter två veckor med en stämpel på häcken som det stod "Behöver ej anstränga sig att söka jobb inom vår koncern i framtiden" 1) Kontrollera med din uppdragsgivare vad som är godkända informationskanaler. 2) Det är inte fotbollsmålsutveckling du skriver om och skriver du FÖR ett företag inom försvarsindustrin har du garanterat/förhoppningsvis skrivet på 2-3 papper som man kan sammanfatta som "håll käft eller ta konsekvenserna" Om du inte skriver direkt för industrin men ämnar visa upp det skulle jag ändå vara restriktiv med var du söker info. Ta kontakt med lämpligt regemente för valida källor. Före du gör det är det bäst att förankra arbetet eftersom de på regementet troligen kommer fråga om vem du gör arbetet för. Förankring görs ....inom industrin....och då är vi tillbaks till punkt 1 ovan. Om du skriver för din egna höga glädjes skull, carry on. Edited October 11, 2006 by Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Med tanke på att ett färdigt examensarbete är allmän handling så har i alla fall jag svårt att förstå varför man inte skulle kunna utnyttja öppna källor. Visserligen är säkert inte Hägglunds överdrivet förtjusta i att folk diskuterar svagheter i deras produkter på nätet, men hey, det är nog inte Microsoft heller. ;) Själv skulle jag inte söka information på det här sättet av två skäl. Dels för att ingen ska kunna plagiera mitt arbete innan jag är klar (vilket kan leda till att jag själv misstänks för plagiering), dels för att det är mycket smidigare att faktist ta med sig några stycken in i en bandvagn för att peka och visa i stället för att få krystade förklaringar i stil med "man slår knäet den där prylen som sitter under den där mojten som man använder när man gör det därvaddetnuheter..." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Med tanke på att ett färdigt examensarbete är allmän handling så har i alla fall jag svårt att förstå varför man inte skulle kunna utnyttja öppna källor. Är den alltid det? Har träffat ett par som fått sina exjobb hemligstämplade, eller iallafall sådan grad av sekretess att de själva inte haft rätt att ta del av dem efteråt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Är den alltid det? Har träffat ett par som fått sina exjobb hemligstämplade, eller iallafall sådan grad av sekretess att de själva inte haft rätt att ta del av dem efteråt. Utveckla tack, finner det märkligt att man inte har sparat en kopia av sitt exjobb! //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Är den alltid det? Har träffat ett par som fått sina exjobb hemligstämplade, eller iallafall sådan grad av sekretess att de själva inte haft rätt att ta del av dem efteråt. Utveckla tack, finner det märkligt att man inte har sparat en kopia av sitt exjobb! //Nisse Problemet har ju inte varit att de velat ha en kopia på sitt exjobb och fått nej. Det intressanta är att man kan genomföra ett arbete som man inte har rätt att ta del av när det är klart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NisseNord Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Med tanke på att ett färdigt examensarbete är allmän handling så har i alla fall jag svårt att förstå varför man inte skulle kunna utnyttja öppna källor. Är den alltid det? Har träffat ett par som fått sina exjobb hemligstämplade, eller iallafall sådan grad av sekretess att de själva inte haft rätt att ta del av dem efteråt. Hemligstämplade eller liknande är inte så ovanligt, vet bla en kompis som gjorde ex-jobb för volvo, och det vara bara volvo och hans examinator som fick ta del av det efteråt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pott Posted October 11, 2006 Author Report Share Posted October 11, 2006 Det känns som att denna diskussion har spårat ur och jag har inte för avsikt att fortsätta diskutera vidare, tack till dom som visat intresse och bidragit genom att hålla er till trådens ursprungliga ämne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 (edited) Med tanke på att ett färdigt examensarbete är allmän handling så har i alla fall jag svårt att förstå varför man inte skulle kunna utnyttja öppna källor. Är den alltid det? Har träffat ett par som fått sina exjobb hemligstämplade, eller iallafall sådan grad av sekretess att de själva inte haft rätt att ta del av dem efteråt. Ja, det finns examensarbeten som har blivit hemligstämplade (på riktigt med ett stort H). I just det fall jag tänker på så var det en kille från KTH som gjorde sitt xjobb på FRA, så han får faktiskt skylla sig själv. :P Edited October 12, 2006 by eskil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Det känns som att denna diskussion har spårat ur och jag har inte för avsikt att fortsätta diskutera vidare, tack till dom som visat intresse och bidragit genom att hålla er till trådens ursprungliga ämne. Jag försökte hålla mig till trådens ursprungliga ämne, jag var bara nyfiken på vem du är, vad du vill ha uppgifterna till och om du arbetar med bandvagnen, detta för att kunna värdera bättre hur jag ska bemöta dig. Tyvärr har du inte levererat några svar på dom frågorna och då börjar man undra. Det är upp till dig hur pass bra bemötande du vill ha, genom att förklara på ett tydligt sätt vad man ska ha uppgifterna till och vilken ev. koppling man har till det man frågar om ökar ens trovärdighet och folk bemödar sig bättre att ge sig in i diskussionen. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 (edited) @Pott När det gäller navigatiossystem osv finns det ett antal individer som har gjort Ex-jobb om detta för BEA/Hägve. Dessa bör du ha fått tillgång till om du gör ett ex-jobb för oss. Och jag håller med The Swede att om du inte kan tala om vem du är och för vem du gör detta så varför ska vi då hjälpa dig. Och pott, det finns heltidsanställda människor på deras utvecklingsavdelning som inte gör annat än att intervjua folk om förbättringar osv. Du kanske ska börja prata med dessa människor. Om du har har anknytning till företaget ifråga vet du vilka de är. Är du bara en av alla de som gör ex-jobb så skall du ha fått en budget för att åka runt till förband och genomföra dessa frågeställningar. Eller har du supit upp pengarna och gör det hela här inne istället? Är det så att du försöker blåsa firman på ngr fjuttiga tusenlappar så är du inte mkt värd. /Bubblet Edited October 11, 2006 by Fk Satan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted October 12, 2006 Report Share Posted October 12, 2006 1) Nej vi pratar om olika fordon, jag tror inte det finns så många på detta forum som har kunskaper och erfarenheter från BvS10 och därför frågar jag er som har erfarenhet från Bv308/309, i Bv308/309 finns som du påpekar inget utrymme för någon plan arbetsyta för att hantera t.ex. kartor och anteckningsmrtl men det skall vi inte låsa oss vid, presentera istället vilka behov som finns. Är det så att man gärna arbetar med sitt eget knä som arbetsyta eller finns det andra lösningar? Vilka behov/krav har ni? 2) Vilken utrustning som reglementet anger skall finnas i vagnen är lätt att ta del av, jag undrar vad som brukar finnas där utöver i praktiken under längre övningar eller utlandsmissioner? Kopplingen till interiör är behovet av att förvara och hantera all extrautrustning. T.ex. var skall kexchokladen förvaras så att alla kommer åt den? Kan du vara snäll och utveckla ditt svar efter min förtydling? 3) Som jag tidigare angett frågar jag för att utvecklingen av våra fordon skall gå frammåt. Ett militärfordon konstruerat utan hänsyn till användarna är egentligen bara en dyr klump med skrot, låt oss föra en diskussion för ökad användarvänlighet och bättre ergonomi som resulterar i bättre och effektivare fordon. 2) ja det skulle jag väl kunna göra men liksom en del andra är väl jag intresserad av att veta vad du ska använda informationen till. Inte meningen att verka hysch hysch. Synd att du inte är intresserad att stanna och försvara ditt arbete, men det får ju en bara att dra öronen åt sig ännu mer. Hoppas det går bra med ditt arbete, vad det nu än är. //Affe, leg bandvagnsriddare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.