Goon Posted August 22, 2006 Report Share Posted August 22, 2006 (edited) misstänkt för grov stöld av bland annat övningshandgranater samt skarp krutstubin. Ca 2:15 minuter in i inslaget: http://svt.se/svt/road/Classic/shared/medi...=35723&a=547714 Edited August 22, 2006 by Goon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Congo Posted August 23, 2006 Report Share Posted August 23, 2006 misstänkt för grov stöld av bland annat övningshandgranater samt skarp krutstubin. Ca 2:15 minuter in i inslaget: http://svt.se/svt/road/Classic/shared/medi...=35723&a=547714 Sorgligt det där med söld... att åka fast för det några dagarn innan man muckar också Kan ju börja undra vad personen ska med en blå plast granat till =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted August 23, 2006 Report Share Posted August 23, 2006 Congo kul att ha kvar som minne Idiotiskt javisst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
627 Grönberg Posted August 23, 2006 Report Share Posted August 23, 2006 Grov stöld av skarp krutstubin? Vad jag minns så låg del krutstubin och ibland t.o.m pentyl och skräpade lite varstans... Jag antar att det var övningsgranaterna som var grova... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norling Posted August 23, 2006 Report Share Posted August 23, 2006 Att sno är aldrig rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted August 23, 2006 Report Share Posted August 23, 2006 Livgardet till råga på allt. Vad fan är det med folk nu för tiden? Han kunde väl måla en sten blå om han ville ha en övningsgranat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsanders Posted August 23, 2006 Report Share Posted August 23, 2006 Kan ju börja undra vad personen ska med en blå plast granat till =) Så gamla övningshandgranaten i grå metall med blå ring och med hål i botten är borta? Dessa var populära att ta hem och färgändra till "skarpa". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted August 23, 2006 Report Share Posted August 23, 2006 (edited) Kan ju börja undra vad personen ska med en blå plast granat till =) Så gamla övningshandgranaten i grå metall med blå ring och med hål i botten är borta? Dessa var populära att ta hem och färgändra till "skarpa". Den i plåt är för m/56 och har inte bara en blå ring utan är helblå, den i plast är för m/90 och m/96 och heter ÖVNHGR 96B. Edited August 23, 2006 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted August 25, 2006 Report Share Posted August 25, 2006 Grov stöld av skarp krutstubin? Vad jag minns så låg del krutstubin och ibland t.o.m pentyl och skräpade lite varstans... Jag antar att det var övningsgranaterna som var grova... Såg inte inslaget, men undrar vad omfattningen är? Par rullar stubin? Lådor med granater? Borde inte vara enstaka eller en stump stubin. Om det är grov stöld så borde det vara en hel del? Men det är lite en fråga om moral. Jag tror att de flesta som gjort värnplikt har "råkat" (endast en känsla jag har) få med sig någonting och det brukar vara ok för de flesta? Ett par strumpor, en skjorta. Det är inte ok att snatta en Toblerone på ICA, men om du säger att du fick med dig ett par extra strumpor när du muckade så är det inte många som bryr sig. Däremot för vapenmaterial och liknande tror jag den allmäna toleransen är mycket låg. Likadant att sälja militär utrustning. Sedan är det ett stort problem på våra förband att utrustning försvinner, vissa grejor snattas eller stjäls nog och en hel del tappas, men det kan vara svårt att kräva soldater på ersättning för förlorad utrustning när man övar i snö och mörker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted August 25, 2006 Report Share Posted August 25, 2006 Livgardet till råga på allt. Vad fan är det med folk nu för tiden? Lite OT (och det kan var oförtjänt) men på min tid ( tidigt 90tal) så ansågs Gardet ha absolut sämst 'moral' av alla GU förband. #Består enbart av kriminella 08or som inte har vett att söka Norrland," fick man höra (sorry Lt P). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Passare Posted August 25, 2006 Report Share Posted August 25, 2006 Även på min tid (2003-2004) ansågs LG ha mest problem med disciplinen (droger mm). Det kanske ordnat sig, men det var ju bara ett par år sedan. Synd på ett förband som ska vara modell för puts och studs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted August 25, 2006 Report Share Posted August 25, 2006 Den som inte har stulit orationella grejor från FM under GU:n räcker upp en hand! *EO 4 ställer sig längst bak i mobben och håller tyst* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Passare Posted August 25, 2006 Report Share Posted August 25, 2006 Den som inte har stulit orationella grejor från FM under GU:n räcker upp en hand! @EO4 förstår vad du menar Låter som en tidningsanka. Det låter allvarligt med ord som "krutstubin", men egentligen kan man köpa det utan licens i vilken jaktaffär som helst (åtminstone gjorde jag det när jag var 15). Blå plastbitar är ju knappast så allvarligt heller. Moraliskt drar väl de flesta gränsen vid vapen eller dyra grejer, ska bli intressant och se om det ligger ngt mer bakom anhållandet, eller om FM sätter ner foten pga alla småstölder. /Passare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin Posted August 25, 2006 Report Share Posted August 25, 2006 Låg på grnnplutonen, muckade idag, och det är ganska oklart om det var en lös granat..enligt befälen var det en skarp spräng med alla delar, sprängpatron och mekanism samt kropp, som han hade plockat på sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PIC Posted August 25, 2006 Report Share Posted August 25, 2006 Låg på grnnplutonen, muckade idag, och det är ganska oklart om det var en lös granat..enligt befälen var det en skarp spräng med alla delar, sprängpatron och mekanism samt kropp, som han hade plockat på sig. Har fått samma info jag med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted August 25, 2006 Report Share Posted August 25, 2006 Den som inte har stulit orationella grejor från FM under GU:n räcker upp en hand! @EO4 förstår vad du menar Låter som en tidningsanka. Det låter allvarligt med ord som "krutstubin", men egentligen kan man köpa det utan licens i vilken jaktaffär som helst (åtminstone gjorde jag det när jag var 15). Blå plastbitar är ju knappast så allvarligt heller. Moraliskt drar väl de flesta gränsen vid vapen eller dyra grejer, ska bli intressant och se om det ligger ngt mer bakom anhållandet, eller om FM sätter ner foten pga alla småstölder. /Passare Poängen är väl att det inte överhuvudtaget är acceptabelt med stölder, oavsett om det är ett par strumpor modell grå eller en AK5. Det finns ett intressant ordspråk som min gamla mormor alltid brukade köra med:"Det börjar med en knappnål och slutar med en silverskål", så som sagt........Mina 5 ören. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted August 25, 2006 Report Share Posted August 25, 2006 (edited) Tja, hur många som postat inlägg i denna tråd har INTE stulit statlig egendom till ett värde som motsvarar halvannan meter krutsubin och ett par övningshandgranater? Utan att för den skull ha lagt beslag på en AK, en truppmina eller 50 liter bensin från TPC. Vill man ha "vapeneffekten" av ovanstående räcker det väl med ett rött Pyro-pack och en ett par lämpliga stenar? Eller ja... kanske man måste upp till ett blått Pyro-pack. Finns pyro-pack kvar fortfarande förresten? Att handgranaten skulle kunna användas (förvisso fackmannamässigt grönmålad) till hot vid rån etc? Ja antagligen. Men de som kom ihåg flygplanskapningarna från Sovjet/Ryssland i början av 90-talet vet att man lätt uppnår samma effekt med: i) medelbetyg i träslöjd, ii) en lindrigt vass morakniv, iii) en stump "tvåtumfyra" och, iv)samma grönfärg man tänkt använda till övningsgranaten. Min poäng är att oavsett vad man "borde" göra, så existerar det en de facto kultur som säger att det är moraliskt OK att snatta värdelösa småsaker när man gör lumpen. Jag skulle tro att de flesta av oss har gjort det, men är i övrigt laglydiga medborgare. Edited August 25, 2006 by EO4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted August 25, 2006 Report Share Posted August 25, 2006 Låg på grnnplutonen, muckade idag, och det är ganska oklart om det var en lös granat..enligt befälen var det en skarp spräng med alla delar, sprängpatron och mekanism samt kropp, som han hade plockat på sig. Jajks, då förstår jag upphetsningen. Hoppas att rätt juridiska åtgärder vidtas. En skarp handgranat kan vålla vissa problem på fyllan i Jakobsberg (eller var man nu bor). /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted August 26, 2006 Report Share Posted August 26, 2006 Även på min tid (2003-2004) ansågs LG ha mest problem med disciplinen (droger mm). Det kanske ordnat sig, men det var ju bara ett par år sedan. Synd på ett förband som ska vara modell för puts och studs. WTF????????? Är du allvarlig? Låg på gardet under den perioden och vi övade mycket med andra förband - hörde aldrig något sånt varken internt eller från några andra. Är det fler här som upplever att gardet under 2000-talet är något av ett "knarkarförband" med kass disciplin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted August 26, 2006 Report Share Posted August 26, 2006 Den grova stölden behöver inte syfta på det stulnas värde, det kan hänga på tillvägagångssättet också. Exempel: du tar något i en butik för 20 kr = snatteri. Du tar samma sak, men stoppar i en väska/påse som du modifierat för att "lura" larmbågarna = stöld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignorance Posted August 26, 2006 Report Share Posted August 26, 2006 Även på min tid (2003-2004) ansågs LG ha mest problem med disciplinen (droger mm). Det kanske ordnat sig, men det var ju bara ett par år sedan. Synd på ett förband som ska vara modell för puts och studs. WTF????????? Är du allvarlig? Låg på gardet under den perioden och vi övade mycket med andra förband - hörde aldrig något sånt varken internt eller från några andra. Är det fler här som upplever att gardet under 2000-talet är något av ett "knarkarförband" med kass disciplin? Märkte inte av något sånt alls från andra förband 05/06, snarare motsatsen, men de kan vi som var så j#vla bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Passare Posted August 26, 2006 Report Share Posted August 26, 2006 Som Hans Engström redan skrivit, LGs dåvarande rykte kan vara oförtjänt. Det jag hörde då har jag hört från flera håll. Inklusive från officerare på gardet. När jag låg inne var det någon knarkhistoria som tog sig in även i mer seriös media (typ DN och inte bara aftonbladet och excessen). Kan ju vara det som färgat av sig. Detta är alltför OT. Om ni som var där säger att det var bra på gardet, och ni fick bra utbildning där, då var det ju bra. Om killen försökte sno en skarp hgr, är det förstås mkt allvarligt. Då är det bara att bura in honom enligt min mening. Att sno strumpor motsv från försvaret, tror jag man blir förlåten för även om det rent moraliskt är fel att "långlåna" mtrl. /passare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Livkomp05 Posted August 28, 2006 Report Share Posted August 28, 2006 Det var inte bara en övningshandgranat han hade stulit.. Låg på samma kompani som killen och MP gjorde ett genomsök av hela kompaniet när det kom fram vad han stulit. Hemma hos honom hittade polisen en skarp spräng90, skarpa band 5,56 och rökgranater. I skåpet hade han en öken-M90 + kängor m.m.. så det var något underdrivet det där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted August 28, 2006 Report Share Posted August 28, 2006 Det var inte bara en övningshandgranat han hade stulit.. Låg på samma kompani som killen och MP gjorde ett genomsök av hela kompaniet när det kom fram vad han stulit. Hemma hos honom hittade polisen en skarp spräng90, skarpa band 5,56 och rökgranater. I skåpet hade han en öken-M90 + kängor m.m.. så det var något underdrivet det där. Jösses. Han kan räkna med ett antal år på kroken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted August 29, 2006 Report Share Posted August 29, 2006 Jösses. Han kan räkna med ett antal år på kroken. Ha, med vårt rättsväsende så får han väl ett halvår villkorligt..... Flum flum flum... //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted August 29, 2006 Report Share Posted August 29, 2006 Ang hgr och Livgardet: http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33598 :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted August 29, 2006 Report Share Posted August 29, 2006 Är det bara jag som minns fel, eller sker det fler allvarliga olyckor idag, trots SäkI:s utveckling, än vad det gjorde för 10-20 år sedan? Verkar vara en riktig ninjalooter de fått tag i på LG... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted August 29, 2006 Report Share Posted August 29, 2006 Är det bara jag som minns fel, eller sker det fler allvarliga olyckor idag, trots SäkI:s utveckling, än vad det gjorde för 10-20 år sedan? Är 100% övertygad om att det endast handlar om att det mörkades mer förr. Jag har varit med om en olycka i tjänsten och nästan varje gång jag pratar med någon äldre om lumpen och det kommer upp får man höra om både det ena och det andra som skedde förr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilk Posted August 29, 2006 Report Share Posted August 29, 2006 (edited) (med reservation för att jag har missuppfattat det jag har hört av befäl som tjänstgör ute på Livgardet) Problemet med att sno en skarp handgranat (om det är det det var) är att det inte längre klassas som snatteri (interndebiteringen på en skarp 56:a är 20 kr) utan i dessa tider av terroristdåd klassas det som förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse vilket har en obligatorisk påföljd av fängelse vid fällande dom. Det är alltså ett par snäpp värre i alla bemärkelser än att sno några grå strumpor vid tvättbytet... Edited August 29, 2006 by Wilk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts