Jump to content

Marinjägar träningsschema?


Fältis

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply
  • 2 weeks later...

tja, jag kör på med detta träningsschemat, eller jag har gjort om det en del. Hade tyvärr ingen tillgång till simhall så tagit bort det, och lagt till lite mer styrka.. iaf det funkar bara bra.. (är inne på vecka 5 nu)..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Här är också ett schysst schema som tydligen är väldigt bra för att kunna göra flera armhävningar, det borde ju funka att köra så här med rygglyf, situpps m.m också. jag har varefall börjat köra de här programmet för armhävningar. klarade 35 strikta armhävningar när jag började. återkommer om 15 dagar. :D

 

http://www.motionsguiden.se/Article.aspx?ArticleID=82

 

Här är också ett schysst schema som tydligen är väldigt bra för att kunna göra flera armhävningar, det borde ju funka att köra så här med rygglyf, situpps m.m också. jag har varefall börjat köra de här programmet för armhävningar. klarade 35 strikta armhävningar när jag började. återkommer om 15 dagar. ,O

 

http://www.motionsguiden.se/Article.aspx?ArticleID=82

 

 

SHit man... jag länkade fel! här är rätt länk!

 

http://motionsguiden.blogspot.com/2005/11/...rmhvningar.html

Link to comment
Share on other sites

en kompis gör 100 armhävningar morgon o kväll varje dag. han ser ut som en bodybuilder nästan, dock har han hållt på i cirka 4 år.

 

Gör han 100armhävningar isträck 2ggr om dan? hur många kan han göra som max då?

 

hehe nope har tagit studenten så jag går ej i skolan :P men de går ju självklart inte att följa programmet helt och hållet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tjena. Har en fråga! Tänkte sätta igång med detta schema! Kanske ändra lite å köra lite fler styrkeövningar.

 

Frågan är: Eftersom simningen (som jag tänker kombinera med andra vattenfysövningar) och styrkan ligger på samma dag, vilket är bäst att börja med?

Ska jag först dra å simma å sen dra til gymmet å göra styrkan å sen simma på kvällen eller ska jag köra simningen på dagen å gymma kvällen?

 

Vilket är bäst när det gäller att prestera bäst.. Man blir ju trött i musklerna och så lliksom.

 

Tack! :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

en kompis gör 100 armhävningar morgon o kväll varje dag. han ser ut som en bodybuilder nästan, dock har han hållt på i cirka 4 år.

 

Vilka muskler använder man när man gör armhävningar?

 

det beror mkt på vilket läge man håller händerna på. man kan säga att man använder mest bröst,triceps och axlar. har man händerna mer brätt i sär så tar de mer på bröstmusklerna och har man händerna mer ihopp tar de mer på triceps. testa och gör så många armhävningar du kan några ggr så ser du sen vart du får träningsverk! :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

en kompis gör 100 armhävningar morgon o kväll varje dag. han ser ut som en bodybuilder nästan, dock har han hållt på i cirka 4 år.

 

Vilka muskler använder man när man gör armhävningar?

 

det beror mkt på vilket läge man håller händerna på. man kan säga att man använder mest bröst,triceps och axlar. har man händerna mer brätt i sär så tar de mer på bröstmusklerna och har man händerna mer ihopp tar de mer på triceps. testa och gör så många armhävningar du kan några ggr så ser du sen vart du får träningsverk! :uuh:

 

Glöm inte ryggen ("filéerna) ;)

Link to comment
Share on other sites

Lägesrapport?

 

Efter lite skadeuppehåll är jag inne på vecka 5, category II, and it's no walk in the park!

 

Men det ger resultat! :/

 

...over

 

 

Jo, jag är själv inne på vecka 2 kategori 1. Inte särskilt svårt ännu, men det ger verkligen resultat. Liknande övningar kommer man alltid att träffa på (lumpen/ skolan) och de ger väldigt bra träning och uthållighet. Jag brukar alltid köra lika många bellybacks som sit-ups, samt efter rundan köra benstyrka samt andra kompletterande övningar. :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hmm.. är man inte kapabel till detta spring schema om man följer schemat? eller är man för otränad ?:happy:

 

Jo men du ska känna efter själv om du börjar få ont och isåfall trappa ner och kanske backa 1-3veckor och köra den 1-3 ggr för att inte skada dig. Eller tillomed ta en vilovecka och backa en vecka i schemat... Bara ett tips.

 

Kör hårt med schemat. Lär bli jobbigt efter v.12

 

Peace :rodna:

 

Hehe :) jag tror det kommer bli jobbigt som fasen, men det bli inga problem :D

 

 

Sen har jag en annan fråga angående att gå med ryggsäck, behålls kondisen ifall man byter ett löpningspass mot att gå med ryggsäck, alltså tränar man kondisen ifall man går långt?

 

du tränar en annan typ av kondis av att gå långt, du blir segare och tappar löpkonditionen lite grann.. Å andra sidan är det viktigare att va marschstark än löpstark som värnpliktig.

 

Som exempel hade jag i min pluton en kille som inte klarade av snabbmarschen (han va inte ens nära) men klarade övning amfibie... De är 2 typer av kondition skulle jag vilja säga...

Link to comment
Share on other sites

Definiera snabbmarsch: är det samma som jägarförbanden har, dvs 20 km med stridsutrustning och 2.20 som gäller?

 

den vi körde va 3km kuperad löpning med 20kg packning + vapen med krav på rättning o takt. Alla behövde ha med rätt utrustning o klara sig i mål på 18 minuter... Kustjägarna har samma krav fast de springer 6.5km på 40 minuter (annan bana än vi)

Link to comment
Share on other sites

Vad sägs om mitt träningsschema varje vecka:

 

Måndag: Löpning - 1mil

Tisdag: Gym

Onsdag: Löpning - 1mil

Torsdag: Gym

Fredag: Löpning - 1mil

 

Milen hamnar mellan 35-40min varje gång och på gymmet kör jag låga vikter och flera set så uthålligheten tränas.

 

Kanske lite överdrivet schema för en Närskyddssoldat på Amf 1, men skadar ju inte att träna såhär! :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Vad sägs om mitt träningsschema varje vecka:

 

Måndag: Löpning - 1mil

Tisdag: Gym

Onsdag: Löpning - 1mil

Torsdag: Gym

Fredag: Löpning - 1mil

 

Milen hamnar mellan 35-40min varje gång och på gymmet kör jag låga vikter och flera set så uthålligheten tränas.

 

Kanske lite överdrivet schema för en Närskyddssoldat på Amf 1, men skadar ju inte att träna såhär! :)

 

gymma mer på helgen, du kan belasta överkroppen mycket mer än sådär... i övrigt bra att du kör mycket löpning men om du håller 35-40 på milen borde du byta löpningen eller vissa löppass mot marschträning för att få en mer lumpanpassad fysik..

 

mina spontana tankar...

Link to comment
Share on other sites

Men jag har ej tillgång till gymmet på helger, så då får jag köra hemma.

 

Sen så har vi ingen infohelg, så jag kan inte få ut mina kängor vad jag vet. Blir lite svårt att marchträna utan dom.

 

marschträna i gummistövlar, gympadojor, pappas gamla timberland eller köp dig ett par gedigna Meindl (mitt bästa köp 06) borde ju inte direkt va ngt problem att marschträna, lös problemet!

 

hehe köra hemma är underskattat, armhäv o situps kan man ju nästan alltid kötta igenom

Link to comment
Share on other sites

hehe köra hemma är underskattat, armhäv o situps kan man ju nästan alltid kötta igenom

 

Sätt upp ett chin-räck så har man förutsättningar för all träning som behövs. Varför gå på gym?

 

Jag har kört seal/marinjeger-programmet ett tag nu men känner att det vid 6x25 armhävningar börjar gå riktigt trögt. Är det normalt att det liksom suger ordentligt i armarna och bröstet så att man knappt klarar av en armhävning till, då man har kanske 10 armhävningar kvar av sista setet? Ska man verkligen pressa sig så att man nästan tappar känseln på dom sista armhävningarna eller ska man vile lite längre?

Link to comment
Share on other sites

Här är också ett schysst schema som tydligen är väldigt bra för att kunna göra flera armhävningar, det borde ju funka att köra så här med rygglyf, situpps m.m också. jag har varefall börjat köra de här programmet för armhävningar. klarade 35 strikta armhävningar när jag började. återkommer om 15 dagar. :dribble:

 

SHit man... jag länkade fel! här är rätt länk!

 

http://motionsguiden.blogspot.com/2005/11/...rmhvningar.html

 

Ser ju att det var ett tag sen. Men kommer du ihåg om det gav bra resultat?

 

Jag är inne på dag 4 nu, alltså 25%, gött efter närmare fjorton timmar på 60% var 45:e minut..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...