Jump to content

Marinjägar träningsschema?

Fältis

Recommended Posts

• Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Menar du att du klarar vecka 15 övningarna i ett högt tempo? Om så är fallet så får du väl börja bolla med utförandet av övningarna. Sätta upp fötterna på en stol när du gör armböj, lägga upp fötterna på nått när du gör situps etc.

Menar du att du klarar vecka 15 övningarna i ett högt tempo? Om så är fallet så får du väl börja bolla med utförandet av övningarna. Sätta upp fötterna på en stol när du gör armböj, lägga upp fötterna på nått när du gör situps etc.

Okej, jag menade att efter man följt schemat i 15 veckor.. och ifall man då skulle fortsätta med 15:e veckans övningar precis som dom är eller höjja reps eller sets.

Bara så man vet att man kan fortsätta med det även fast dom där 15 veckorna har gått.

Okej, jag menade att efter man följt schemat i 15 veckor.. och ifall man då skulle fortsätta med 15:e veckans övningar precis som dom är eller höjja reps eller sets.

Bara så man vet att man kan fortsätta med det även fast dom där 15 veckorna har gått.

Om du följt det där schemat i 15 veckor och klarar övningarna så lär du knappast behöva höja varken reps eller sets oavsett vad du ska göra värnplikten som.

Om du nu klarar det där kan du ju alltid dra på dig en ryggsäck medan du kör armhävningar t.ex...

Ser förövrigt ut som en kopia av Svenska KJs schema... Eller så är det tvärtom, att KJ tagit Marinjägarnas...

Du kan ju alltid köra vidare med ännu fler om du nu känner att det skulle behövas... Annars är det väl bara att lägga sig på 15:e veckans nivå när man slutfört... Om man har lust, ork, motivation.

Lycka till !

Okej :D men då kommer jag nog ligga kvar på femtonde veckans nivå om ca 15 veckor :o

Ska berätta resultaten sen, så att andra kan få veta ifall detta är bra eller dåligt :P

Jag är sugen på att prova detta schema. Ska du köra efter detta schema? I så fall skulle vi kunna börja samtidigt och sedan ha kontinuerliga utvärderingar.

Jag är sugen på att prova detta schema. Ska du köra efter detta schema? I så fall skulle vi kunna börja samtidigt och sedan ha kontinuerliga utvärderingar.

Jepp jag ska köra efter detta schema :happy: Jag började I måndags, igår så tränade jag styrkan Idag ska jag springa, vi kan ju titta vem som håller ut hela schemat? :P tror det blir nemas problemas..

Men en sak jag glömde säga är att efter som jag inte har tillgång till ett badställe så kör jag inte simningen + att jag har lagt till ryggresningar p g a att det saknades rygg träning(simningen tränar rygg kanske?), då kör jag lika många ryggresningar som situps.. någon som vet ifall det är dåligt? sen när man kommer upp i väldigt många set så kanske det blir dåligt för ryggen eller något sånt?

Ska bli intressant hur man har utvecklats efter dom här 15 veckorna :)

Då börjar jag idag, vilket betyder att jag hoppar över måndagens och tisdagens pass. Hoppas att utvecklingskurvan ökar hela tiden, annars kommer man väl bli tvingad att bli inlagd den 15:e veckan :happy: (så illa är det inte)

Ska bli kul det här. Tänkte ge mig ut på 3,5 km löpningen aldeles strax.

Ha det!

En snabb besiktning av dokumentet ger ganska tydliga instruktioner för vad man gör från vecka 16...

En snabb besiktning av dokumentet ger ganska tydliga instruktioner för vad man gör från vecka 16...

Då menar du att det står att man ska byta löpnings passen mot marscher med ryggsäck? eller menar du något annat?

Och Trö! lycka till :bash:

Då menar du att det står att man ska byta löpnings passen mot marscher med ryggsäck?

Jepp. Klarar du någon mil i 5 km/timme med 30 kilo i ryggan under dessa träningsveckor är du ganska bra tränad.

Riktigt mycket löpning i det schemat. 5 ggr/vecka är nog inte nyttigt om ni inte har rätt sorts skor (pronering, neutral, supinering) samt bra löpvana. Så detta inlägget är väl mest ett tips att kolla upp detta. Annars lär ni skada er... Rejält.

Riktigt mycket löpning i det schemat. 5 ggr/vecka är nog inte nyttigt om ni inte har rätt sorts skor (pronering, neutral, supinering) samt bra löpvana. Så detta inlägget är väl mest ett tips att kolla upp detta. Annars lär ni skada er... Rejält.

Skulle det för en någorlunda tränad vara farligt att kuta max en mil fem gånger i veckan?

Skulle det för en någorlunda tränad vara farligt att kuta max en mil fem gånger i veckan?

Ja om man är ovan för underlaget eller har fel sorts skor lär man skada sig.

Vad baserar du det uttalandet på?

Har du någon som helst form av tränarutbildning bakom dig?

J

J

Nej det har jag inte... Men vad spelar det för roll? Man kan väl ha egna erfarenheter och hört om andras erfarenheter och på så sätt bildat sig en åsikt/uppfattning? Eller måste du ha det på papper för att du ska ta det till dig?

Släpp sargen och kom in i matchen... :sniper:

Beror nog lite på hur man är skapt (förutom det ni sagt).. Somliga har ett tungt löpsteg (därutöver spelar kroppsvikten in också), som säkert skulle kunna ställa till det jämfört med en med lätt steg. En av mina kompisar som är relativt bra tränad och allround skulle definitivt inte klara av mer än 2 x 1 mil i veckan, medan jag utan bekymmer för känningar skulle kunna springa 5 x 1 mil i veckan. På asfalt.. Givetvis är detta pisstråkigt, och inget jag gör varje vecka direkt. Mycket roligare med lite terräng! :tveka:

Tror schemat ursprungligen är ett Navy SEAL's träningsschema, eller iaf. så finns det ett nästan identiskt beskrivet på deras hemsida.

Följde styrkeövningarna därifrån efter varje löppass i 7-8 veckor + 2 gymdagar - simningen, men sen blev jag kraftigt sjuk och slutade med BRAKen efter löppassen... ett bra schema, även om jag tycker de trappar upp träningen, speciellt styrkan ordentligt de sista 2 veckorna, t.ex. chinsen och dipsen. Ser kanske inte så svårt ut på papperet men är väldigt svårt i verkligheten (iaf. för mig) att klara 20*15 dips även om man har 15 veckor på sig. :S

J

Jag håller med att en mil fem gånger i veckan kan innebära en risk för skador. I synnerhet om personen har hög kroppsvikt alt. sned fot-isättning alt. är ovan löpning och underlaget är hårt, mm mm.

Risken man utsätter sig för är överbelastning av både muskulatur och leder.

Det baserar jag på både utbildning och erfarenhet (egen och andras). Budskapet är att vara försiktig och utöka träningsmängden i en sund takt så att inte kroppen slits i onödan. Lyssna på kroppen och låt den vila, för det är under vila som den byggs upp.

/K

J

Jag håller med att en mil fem gånger i veckan kan innebära en risk för skador. I synnerhet om personen har hög kroppsvikt alt. sned fot-isättning alt. är ovan löpning och underlaget är hårt, mm mm.

Det baserar jag på både utbildning och erfarenhet (egen och andras). Budskapet är att vara försiktig och utöka träningsmängden i en sund takt så att inte kroppen slits i onödan. Lyssna på kroppen och låt den vila, för det är under vila som den byggs upp.

/K

Jag förstår inte riktigt vad det är ni diskuterar? Det är väl ganska självklart att en mil fem ggr i veckan kan innebära en risk för skador för en som är otränad. Lika självklart som att två mil fem ggr i veckan inte är några problem för en vältränad löpare.

J

/K

Jag förstår inte riktigt vad det är ni diskuterar? Det är väl ganska självklart att en mil fem ggr i veckan kan innebära en risk för skador för en som är otränad. Lika självklart som att två mil fem ggr i veckan inte är några problem för en vältränad löpare.

Hmm.. är man inte kapabel till detta spring schema om man följer schemat? eller är man för otränad ?:D

Hmm.. är man inte kapabel till detta spring schema om man följer schemat? eller är man för otränad ?:banghead:

Jo men du ska känna efter själv om du börjar få ont och isåfall trappa ner och kanske backa 1-3veckor och köra den 1-3 ggr för att inte skada dig. Eller tillomed ta en vilovecka och backa en vecka i schemat... Bara ett tips.

Kör hårt med schemat. Lär bli jobbigt efter v.12

Peace :rolleyes:

Hmm.. är man inte kapabel till detta spring schema om man följer schemat? eller är man för otränad ?:camo:

Jo men du ska känna efter själv om du börjar få ont och isåfall trappa ner och kanske backa 1-3veckor och köra den 1-3 ggr för att inte skada dig. Eller tillomed ta en vilovecka och backa en vecka i schemat... Bara ett tips.

Kör hårt med schemat. Lär bli jobbigt efter v.12

Peace :lol:

Hehe :lol: jag tror det kommer bli jobbigt som fasen, men det bli inga problem :rolleyes:

Sen har jag en annan fråga angående att gå med ryggsäck, behålls kondisen ifall man byter ett löpningspass mot att gå med ryggsäck, alltså tränar man kondisen ifall man går långt?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...