Guest Mangg Posted August 21, 2006 Report Share Posted August 21, 2006 (edited) Hejsan, Har sett några bilder av NATO- och sovjetiska flyg som har varit tagna av Drakar og Viggar, men har tyvärr inte sett några gjenskjutningsfoton där ett svenskt jaktplan har varit med i bilden tilsammans med med dom "andra" flygplanen. Har kollat diverse artiklar (f.eks. "Allt om Flygplan" som kom ut på nittiotalet och hade tre artiklar om Viggen och en artikel om Draken inklusive cut-away osv) men har inte hittat något. Det närmaste jag har sett är några post-cold war JAS 39 + MiG-29 foton. Är det pga att rotarna på gjenskjutning aldrig flög tätt ihop? Ett av jaktflygen genskjuter och tar några bilder medan tvåan håller seg på avstånd? Interception-photos från kalla kriget har något ekstra, och man vet ju att Drakar och Viggar tog bilder av engelska Nimrods, holländska F-16, ryska Tupolevs osv. Tackar på förhand för tips om var man kan hitta dessa bilder, andra forum man kan fråga på (känner inte till så många svenska försvars-forum) och självklart länkar til bilder om jag nu skulle ha sån tur. Backfire och F-16 Edited August 21, 2006 by Mangg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jimbo Posted August 21, 2006 Report Share Posted August 21, 2006 (edited) det finns en fin bild i bokenLuftens Dirigenter skriven av Bjarne Darwall. bilden visar en svensk vigg och en MIG-29:a i något som "nästan kan liknas vid kurvstrid" boken är förövrigt mycket läsvärd! edit bilden är tagen med handkamera av en annan pilot och är i svartvit, oredigerad. är det förbjudet att fota enbild i en bok för att sen lägga upp den på nätet? Edited August 21, 2006 by Jimbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted August 21, 2006 Report Share Posted August 21, 2006 Kanske så att då det var "roten" som var uppe så var det kränkning av vårat luftrum. Eller nära nog gränsen... Och dom bilderna blev/är hemligstämlpade? medan dom flesta bilder med NATO och flyg från "vänligt" sinnade länder ofta har varit besök och liknande och därav har bilderna varit mera tillåtna att visas.. Men jag håller med dig, det skulle vara intressant att få se bilderna men jag tvivlar att det finns speciellt mycket "öppna" bilder trots att det är iaf 15år sen "kalla kriget". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted August 21, 2006 Report Share Posted August 21, 2006 Nja, även under kalla kriget var det flera bilder på sovjetiska flygplan i internationell press som hade tagits av svenska flygvapnet. Har sett några bilder där man även ser en J35 eller JA37, men det intressanta är ju att fotografera det utländska flygplanet och inte att ta snygga bilder på roteflygning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mangg Posted August 21, 2006 Report Share Posted August 21, 2006 (edited) Anledingen til att jag frågade var att jag kom över en intercept-photo tråd på detta forumet; http://forum.keypublishing.co.uk/showthrea...dish#post986201 Linken leder til en post där nån frågar efter svenska intercepts men får svar om at dom är väldigt sällsynta. Om ni är intresserade så kolla igjenom tråden, i dom första sidorna kan man bl.a. hitta foton av sovjetiska flyg ganska nära amerikanska hangarfartyg och foton från indiska gun cams. Många fina foton och lite synd är det ju att det inte är några foton av en snygg svensk Vigg i närheten av en Tu-95. Edited August 21, 2006 by Mangg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts