Jump to content

Sålde min vinylsamling igår?

Ragulin

Recommended Posts

Vi skall flytta snart och i källaren, vilken vi rensade igår, har min stora vinylsamling samlat damm och fukt i snart 15 år. Jag hade kvar min första platta någonsin: gruppen Sweet med skivan Sweet Fanny Adams, från 71 eller något. Genom åren hade samlingen utökats till att bli ett riktigt fint stycke kulturhistoria som på många sätt speglade min personliga utveckling. Musik har alltid varit viktigt för mig och jag har både spelat i band och varit DJ under 70 och 80-talet, så det fanns titlar där som man läser om på samlarsajterna och som förekommer när man skall lista 100 viktigaste albumen genom tiderna. Där fanns ett par riktiga rariteter, såsom Rolling Stones Beggars Banquet från 1969 i originalomslaget, Pink Floyds Meddle, Dylans Blonde on Blonde, tidiga Frank Zappa, Budgie, tidiga Springsteen, King Crimson, Led Zep, Sabbath, AC/DC -allt i originalomlagen med alla tillbehör t.ex gamla Schools Out av Alice Cooper och hans Million Dollar Babies... men oxå mycket punk från 70 och 80-talet: Clash, Ramones, Jam, Pistols, Joy Division, Sisters of Mercy, Lädernunnan, Ebba, Damned, Sham69, The Cult, Cure, Siouxie & The Banshees, Skids. Där fanns gammal fin country med Waylon Jennings, Johnny Cash, Tammy Wynette. Klassiker med Niel Young, Lou Reed, Bowie, Iggy Pop, NY Dolls, The Smiths, Nick Cave, Echo and the Bunnymen, Cocteau Twins, Depech Mode, Rammstein och olika obskyra saker på indie-labels. Storheter som Jimi Hendrix, The Doors, Beach Boys, Elvis och Bealtles White Album i originalomslaget mm mm. Säkert 50 cm olika reggae-artister från 70-talet. Bob Marleys alla plattor...Ja Herregud! Albumen var inte i mint condition precis, de har släpats in och ut ur bilar och varit med om många nattmanglingar på efterfester, men varje liten repa hade en historia... Jag har alltså haft dessa plattor, totalt kanske en 5-600 titlar ståendes i våra olika boendes källarutrymmen sedan 1991 och inte ens ägt en gammal skivspelare. Jag hade ett tag planer på att konvertera allt till CD-format, men insåg att detta var ett hekuleanskt projekt på över 500 timmar säkert. Nu stod vi där inför samlingen i källaren, och hustrun frågar: Vad skall vi göra med alla dina gamla skivor? Att sälja dem hade aldrig ens förespeglat mig. Blotta tanken var bisarr. Jag hade kanske tänkt att mina barn skulle kunna få reda på ett och annat om den där gamle stofilen de känner som sin totalt o-coole farsa en dag skulle rota igenom mitt dödsbo och tycka att det här var lite roligt. Grabben är i nedre tonåren och lyssnar på Green Day, Offspring och motsv...

Tja, hursomhelst. Jag inser plötsligt att jag inte pallar släpa på det här arkivmaterialet längre... Det kommer aldrig att bli konverterat till CD och de kommer framgent att stå där i källaren i vårt nya hus och i nästa hus och i mitt förråd till äldreboendet... Det här var nästan ett kodak-moment! Jag gick rätt in på datorn och hittade en snubbe som ville köpa hela paketet. Han hade själv sålt ut sin skivsamling för några år sedan och ångrade sig bittert. Hans stora projekt var nu att rekonstruera den och därför köpte han metervis med LP-skivor för att kunna vaska fram ett och annat guldkorn. Han var lycklig med vad han hittade hos mig. Bortemot 80% av det jag hade var han skitnöjd med och de övriga hade han aldrig hört talas om. Så det blev affär. 2000 spänn fick jag. En skitsumma som givetvis på intet sätt täcker det affektionsvärde plattorna hade för mig och som förvinner rätt ner i ett par pytsar med ny färg till huset. Där fanns säkert ett par tre titlar som bara de var värda de där tusenlapparna. Hur känns det idag? Mycket blandat, men på något sätt ändå lite skönt. Vad ville jag med den här tråden? Tja: feedback, egna erfarenheter, en rejäl utskällning kanske...

A det är sanslöst. :lala:

Hur kan man bara komma på tanken?

Jag har mina magasinerade i Sverige men jag skulle inte komma på att sälja dem.

Med det innehållet som du beskrev så skulle jag gladeligen betalat 2000 +lite till för det.

Jah har full förståelse för att den som köpte blev glad.

Jag skulle inte bli förvånad om även banden cortex, Freddy Wadling, sator codex var med. :bash:

Spotta på mig! Slå mig! Piska mig blodig och rulla mig i salt! Jag har vaggat omkring som i chock hela dagen. När jag sorterade upp plattorna inför försäljningen så hittade jag saker som bara var helt fantastiska: The Damned Neat neat neat, singel på Stiff-labeln, tre Pistols-singlar i orginalfordralet... En Ramones 45:a och Clashs mittemellan Lp med Armagiddeon Times och Elvis Costello Watching the detectives. Och jodå: Sator Codex, Blue for Two.... Herrejävvlar! Och den där tributsamligen av svenska grupper som gör covers på Black Sabbath, bl.a In the Collonades och Oven & Stove... OCH två vinylplattor med Janne Forsell och Kjell Alllinge som gjorde tidernas bästa radiohumor i serien "Hemma Hos"... Jag borde tammefan steglas! Jag borde givetvis gjutit in plattorna i en blykista och lämnat dem till framtidens arkeologer. Men grejen är: Jag har inte ens tittat i skivbackarna sedan början av 90-talet. Det SKAR i hjärtat, men killen som köpte kommer att spela och glädjas. Jag bara ägde dem.

Kättare!! Sådanna som du borde brännas på bål!!

*delar ut facklor och högafflar*

:P

:-( Plockar upp både fackla och extra vass högaffel, är du inte klok!!!! Det enda rätta vore i ditt läge vore att införskaffa en Linn Sondek LP 12 för att på ett korrekt sätt njuta av din samling, kostnaden för en sådan är en spotta i havet i samband med ett husköp :lala::bash:8-/

Salt i såren: Titta på allt &%¤# junk som du ändå tvingas släpa på i flytten: Hennes gamla skolböcker, pjäxor,

så kallade prydnadsvaser, 100 kg kläder som aldrig mer kommer att användas och en massa böcker ni fått

i julklapp som inte går att läsa. Bråte...

Sen ska du fundera över vad 2000 kr innebär. Köra för fort en gång och lite mat på McMammon...

- - - - -

Visst är det härligt att göra sig av med en massa skräp man inte behöver, men då ska du också tillämpa

samma hårda asketism på resten av grejorna i huset...

Kan sammanfatta det hela i ett ord: SMÄRTA!

sick0002.gif

Jofan! Det är askes som gäller. Det kommer två loppisar och hämtar grejor, grovsoptömning är beställt och ALLT nagelfars med största stränghet: Varför har vi den här prylen? När hade vi den senast? Vill vi ha den här i källaren intills nästa flytt? Det som inte används kastas, skänks eller bränns. Hennes skolböcker och gamla slalompjäxor är INTE med kan jag säga. Det är lite därför mina känslor är så blandade, för till viss del ser jag min uppoffring som en del i Den Stora Planen och den är i huvudsak en Schysst Grej: Göra sig av med saker man bara schlepar på. Det är både renande och befriande. Men samtidigt.... Jag förstår er som ser mig som världens riksarsle, för så känner jag mig själv emellanåt. Och pengarna: Som jag sa, det finns inget "rätt pris" på samlingen. De tvåtusen kommer att lämna min plånbok snabbare än blixten. Men det var brådis, flyttlasset går i helgen, jag hade inte tid att vänta på rätt köpare och jag visste att sålde jag inte hela batchen, så hade någon samlare gallrat ut pärlorna och lämnat kvar en hög lankor som jag tillslut ändå fått släpa på. Jag hade aldrig köpt en skivspelare och börjat spela plattorna igen, det är slutsanningen. Vaffan, finns det ingen här som förstår och kan se det positiva i mitt drag? :lala:

Vaffan, finns det ingen här som förstår och kan se det positiva i mitt drag? :lala:

Absolut inte!, vissa saker ger automatiskt biljett till Skärselden, kom ihåg att den varar för evigt. :bash:

. Vaffan, finns det ingen här som förstår och kan se det positiva i mitt drag? :lala:

Jodå, det är fan skönt, på ett väldigt smärtsamt sätt, att göra sig av med saker som man faktiskt inte kommer att använda - och som bara tar upp plats.

Jag gjorde precis samma sak som du när jag flyttade sist. Fast det blev all musik, inkl. CD-skivor :bash: Numera finns bara musik i datorn..

Problemet är ju att man drar på sig nytt skit så jäkla snabbt bara..

*Lockwed börjar stilla undra hur mycket han kan få för morsans beatles samling och farsans Elvis och buddy holly skivor* :camo:

Hur mycket ligger sammlarvärdet på för skivor i fint skick? Är gammla singlar eftertraktade?

Min ekonomi är dålig och morsan avslöjade mina planer på att sälja hennes bil :P

Jag hade aldrig köpt en skivspelare och börjat spela plattorna igen, det är slutsanningen. Vaffan, finns det ingen här som förstår och kan se det positiva i mitt drag? :camo:

Been there, done that, kom faktiskt till samma insikt som du, kommer inte att köpa någon ny vinylspelare så jag sålde skiten och köpte en DVD-brännare för pengarna.

Men visst alla bootlegs med AC/DC skulle man ju kunnat spara......

//Nisse

Man kan skilja sig från människor men inte från vissa saker.

Jag har fortfarande inte kommit över att skivorna såldes så billigt och inte till mig.

När jag köpte skivspelare för en handfull år sedan så trodde de nog att jag var konstig. :camo: Går det inte at få tag på samma skivor på CD så är de bara att köpa utrustningen som behövs.

Jag hoppas bara att den som köpte kommer att gäldjas över sitt köp.

• BlåGul -1
Vaffan, finns det ingen här som förstår och kan se det positiva i mitt drag? :Malaj:

Som försvarare så tycker jag att vi hävdar tillfällig sinnesförvirring.

/K

Jag håller med Ragulin! Det är väl bättre att de kommer någon till glädje i stället för att ligga och samla damm??

Någon, ja. Men inte vem som helst...

Jag "hittade" mina gamla vinylare för ett tag sen och är fast besluten att införskaffa en spelare så man kan njuta av raspet igen... Nu har jag ju långt ifrån så många som Ragulin, så mina kartonger tar nog inte lika stor plats. Säljer/slänger dom aldrig.

Tillfällig sinnesförvirring som försvar... Går jag inte på, total däremot... :Malaj::sleep:

Jag tycker det låter som en bra idé att göra sig av med det som inte behövs. Dock reagerar jag lite på priset, det saknas inte en nolla ? ;)

Jag gjorde mig av med ett antal vinyl för några år sedan, inte så många och inte så gamla. Var ju hip-hop:are i högstadieåldern. Den gamla oldschoolhip-hopen var tydligen populär när jag sålde. Jag sålde till en butik och fick 40-90 kr/skiva, så några tusen i plånboken blev det för mig.

Om ett halvår flyttar vi till vårt hus, och jag är inte sugen på att flytta på mina CD-skivor igen *suck*

Har kontaktat diverse olika butiker, som har köpt ett fåtal skivor av mig (några hundra till i plånboken). Spelar ju aldrig "skiten" så de tar ju bara plats...Resten hamnar väl på blocket till slut...

Det var ju fasen att köp-och-sälj-annonser inte är tillåtna på forumet... :P

Kan dock sympatisera med grundtanken, det är fördjäkla skönt att göra sig av med bråte man aldrig använder/tittar på/motsvarande, kommer osökt att tänka på den där "gamla" Thorn-reklamen med den indiska fakiren - "You must never own more than seven things, or your things will own you", förlösande att bli av med "skiten" s.a.s.! :D

Själv anser jag att en persons skivsamling är en del av den personens personlighet och således röstar jag för Ragulins omedelbara stegling...fast å andra sidan är förhoppningsvis hans ångest och eviga (?) självförebråelse straff nog.

Jag är en enveten samlarmänniska och mitt källarförråd år alltså fyllt till bristningsgränsen av onödiga prylar med ack! så högt affektionsvärde. För några år sedan sålde jag en del av min vinylsamling, främst några originalpressar av Iron Maiden och jag har ångrat mig bittert sedan dess, dock behövde jag pengarna. Då är det föga tröst att Statoil just nu säljer valda cd-skivor av Maiden för 65:- om man samtidigt köper en Aftonbladet.

Skäms!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...