RANGERTEDDY Posted October 18, 2002 Report Share Posted October 18, 2002 Tänkte bara berätta att jag har skjutit min första älg. Har precis tagit Jägarexamen och har aldrig fällt ett djur innan, en bra början alltså. Snacka om att "gubbarna" i jaktlaget blev snopna när "förstagångaren" skjöt tjuren. HE HE... Bör oxå tilläggas att jag nog aldrig varit så nervös innan, det är ändå en levande varelse man skjuter mot.. Ha det kamrater Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted October 18, 2002 Report Share Posted October 18, 2002 Grattis, å välkommen in i klubben! Tänk på det nästa gång du ser en älg i skogen, jag fick mer respekt för dom efter min första "lyckade" älgjakt, man se rkanske på dom på ett annat sett efteråt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted October 18, 2002 Report Share Posted October 18, 2002 Ja, grattis! Hur många taggar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RANGERTEDDY Posted October 18, 2002 Author Report Share Posted October 18, 2002 Där vi har jakträtt är det ett viltvårdsområde, så det va bestämt att på våran mark denna jakt var det endast tillåtet att skjuta en tjur med en eller fem taggar på ena hornet. Tjuren som jag skjöt hade en tagg, hade dock tappat det andra hornet tyvär.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 18, 2002 Report Share Posted October 18, 2002 där jag bor skjuter vi inte nyfödda. Men det var säkert ett fint skott. Skämt osido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest elric the sniper Posted October 18, 2002 Report Share Posted October 18, 2002 grattis, en stor dag när man fäller sitt första vilt!!! du säger att du var lite nervös, själv så höll man på att göra i brallan av nervositet när jag lyfte bössan första gången.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 18, 2002 Report Share Posted October 18, 2002 Lysande!!! Själv ha jag för första året sedan jag blev ordinarie i mitt lag blivit utan "skåra i kolven" (fylld kvot redan i september). Det verkar som om jag mer och mer drar mig för det arbete som fäljer ett lyckat skott och därför låter andra bloda ner skjorta och kniv. ;) Nervositet är ett tecken på respekt för viltet, helt rätt. Hur många skott, vilket avstånd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 19, 2002 Report Share Posted October 19, 2002 Nu blir det lite OT Min fysiklärare berättade en rolig sak som hände hans kusin på den gamla goda tiden Herren hade iaf förberett sig riktigt ordentligt och packar ryggan och allt sånt där. Han är jättespänd och uppåt för att nu är det ju jakt! Öppnar dörren och framför honom står en älg vid brevlådan. PANG!, så var den älgjakten slut Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 19, 2002 Report Share Posted October 19, 2002 Hmm. Älgjäveln måste varit trött på livet Link to comment Share on other sites More sharing options...
RANGERTEDDY Posted October 21, 2002 Author Report Share Posted October 21, 2002 Avståndet var ca 80-100m rörligt snett i sidan. 2 skott båda perfekt i lungorna. Det första reagerade den inte på, andra skottet reagerade den lite på . Den gick ca 50m efter första skottet föll sedan. Fan mitt vänster ben skakade så in i H-E efter första skottet. Kul att det finns ViltJägare i detta forum... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dysse Posted October 23, 2002 Report Share Posted October 23, 2002 Grattis,är själv nybliven jägare och fick skott-tillfälle på en kalv. På ett avstånd om ca 30 meter, vänster om mitt pass kliver ko med kalv + annat vuxet sällskap (troligen fjolårskalv - tjur) och går från mitt pass sett till ca 80 meters avstånd och stannar till med bredsida mot mej, inget ris i vägen. ADRENALIN. Jag ställer mej på knä och tar stöd med bössan mot en tall. Perfekt läge. PANG. Kalven vrider sej åt höger och visar mej arslet. Inget läge för andraskott. Sen drar hela gänget upp i skogen igen. Skakande knän. Enormt blodtryck. Och med osäker röst får man ropa på radion: 'förtitvå här, ehh, sköt på en kalv.. men.. den visade ingenting och sprang vidare Nord Nordväst mitt pass så det är trolig bom..' Kalven föll ett par minuter senare vid ett annat pass. Jag har gjort en del grejjer men ALDRIG varit med om en liknande adrenalin kick. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.