cordite Posted August 20, 2006 Report Share Posted August 20, 2006 Är det bara svårt att hitta dessa eller finns regler mot AP-ammo? Jag försökte skaffa ukal från USA för ett par år sen men dom vägrade skicka då dessa i viss mån var pansarbrytande. Är U-kal och AP ammo förbjuden att inneha eller håller bara myndigheterna i bromsen? Jag har viss förståelse för att man inte vill sälja sånt civilt men undrar bara om lagen reglerar dessa leksaker? Har sett surpluskulor med stålkärna (lätt pansarbrytande) till salu för en tid sen och dessa borde ju gå under samma regler som U-kal och AP. Bara undrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olle P Posted August 21, 2006 Report Share Posted August 21, 2006 Jag har ingen aning om vad svensk lag säger, men misstänker att USAs lag satte stopp för export till dej. /Olle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted August 21, 2006 Report Share Posted August 21, 2006 Kan inte hitta några förbud i lagboken mot innehav eller import av pansarbrytande ammunition. Så länge du kan uppvisa giltligt behov av den typen av ammo. Jag råder dig dock att kontakta din lokala polismyndighet med frågor rörande tillstånd och import. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnus308 Posted August 22, 2006 Report Share Posted August 22, 2006 (edited) Är det bara svårt att hitta dessa eller finns regler mot AP-ammo? Jag försökte skaffa ukal från USA för ett par år sen men dom vägrade skicka då dessa i viss mån var pansarbrytande. Är U-kal och AP ammo förbjuden att inneha eller håller bara myndigheterna i bromsen? Jag har viss förståelse för att man inte vill sälja sånt civilt men undrar bara om lagen reglerar dessa leksaker? Har sett surpluskulor med stålkärna (lätt pansarbrytande) till salu för en tid sen och dessa borde ju gå under samma regler som U-kal och AP. Bara undrar. Surpluskulor med stålkärna kommer ofta från östländerna och kvaliten på det stålet är oftast mycket låg och det billiga stålet användes väl främst av kostnads och material tillgångs skäl istället för bly om jag inte missminner mig helt. Det finns AP ammunition att köpa runt omkring i världen dock bör man känna till att mycket av denna AP ammo endast är skräp. Ett vanligt problem är att materialet i kärnan är av så pass låg kvalitet att det smälter samman med stålet man skjuter på. Vet att den 150gr AP ammo i .308 som säljs i USA har den tråkiga egenskapen. Vad gäller svensk lagstiftning och dessa kulor så har jag inte en aning... Cordite: Någonsin testat AP och sett effekten? Magnus Edited August 22, 2006 by magnus308 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cordite Posted August 22, 2006 Author Report Share Posted August 22, 2006 (edited) Hmmm. Per och jag jagade räv förra helgen Intressant må jag säga. Du fick bilder skickade och jag hoppas dom var fina. Jag undrar om det är bra att lägga jaktbilder på ett sånt här forum? Edited August 22, 2006 by cordite Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnus308 Posted August 23, 2006 Report Share Posted August 23, 2006 (edited) Hmmm. Per och jag jagade räv förra helgen Intressant må jag säga. Du fick bilder skickade och jag hoppas dom var fina. Jag undrar om det är bra att lägga jaktbilder på ett sånt här forum? Jag fick bilderna och en utförlig beskrivning, Såg fina ut. Någon av rävarna verkade använda sig av ett Armox5000 skydd, Dom verkar bara bli mer och mer svårskjutna Kanske finns en plats över nästa gång, Har en Remington 700P 223Rem som skulle vara fin till rävjakt. Magnus Edited August 23, 2006 by magnus308 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cordite Posted August 23, 2006 Author Report Share Posted August 23, 2006 (edited) Det finns det säkert. Skaffa bara statligt jaktkort och AP mot pansarräven så. Skulle vilja prova sånna ovala blåa skott också Edited August 23, 2006 by cordite Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted August 24, 2006 Report Share Posted August 24, 2006 I min värld så är kulor med stålkärna "miljöammunition". Kulor med kärna av wolframkarbid är pansarbrytande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cordite Posted August 24, 2006 Author Report Share Posted August 24, 2006 Bly är bäst för miljön! Dessutom är det gott och närinsriktigt. Godast är treans hagel stekt i vapenfett 101. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts