Jump to content

Strv 122 nödutstigningslucka

Recommended Posts

Nu var det ju några år sen man var där och taffsade senast men jag har för mig att den luckan var rätt otymplig - vad blir då inte tjockare lucka i samma utförande??

Fast det kanske är så att de inte gjort luckan nå tjockare utan den är samma som originalet... :uzi

Vad spelar det för roll om nödutstigningsluckan är otymplig?

Om du är i den situationen att du måste ta dig ut den vägen är det ju bara att dra i kryckan så åker luckan ner i backen.

Tillbakamonteringen är ju en senare fråga.

The Swede :camo:

Det kan ju faktiskt vara så att luckan skall öppnas när vagnen ligger uppochned, tex om vagnen välter över kanten från en bro motsv. Då måste luckan öppnas uppåt.....

Men men.... detta topic handlar ju inte om nödutstigningsluckor så den får väl tas nån annan stans. 8-/

Om vagnen ligger upp och ner så kan du väl ändå inte ta dej ut genom den luckan(?)

Om vagnen ligger upp och ner så kan du väl ändå inte ta dej ut genom den luckan(?)

Tydligen kan man det, hur skulle annars besättningen tagit sig ut genom den 122a som lade sig på rygg när bron de körde över knäcktes? Tyvärr hittar jag inga bilder längre på nätet. Men om jag minns rätt ser man tydligt hur nödutstigningsluckan undertill är öppen.

/E

Om vagnen ligger upp och ner är det troligtvis den enda luckan du kan ta dig ut genom.

Vilket kan bli kämpigt värre på strv122B.

Edited by Pego
För att luckan kanske väger 140kg?

Källa

Men bara kanske? :)

Visste inte att det var allmän kännedom, ber om ursäkt :angry:

Är det någon som funderat på hur man skall få bort den eller har de bara stoppat på skydd?

Edited by Rickard N

Problemet med lucköppning inåt torde bl a vara den monströsa låsanordning du i så fall måste installera för att luckan inte ska fara upp/in vid ev. minsprängning...

Vidare måste man kunna öppna luckan även när vagnen står på rätt köl... Men jag förutsätter att man tänkt på problemet med tung lucka och upp-och-ned-vänd vagn, framför allt med tanke på att det faktiskt har inträffat...

Det är en rektangulär lucka som sitter med "klor" på insidan.

När man drar i öppningshandtaget faller luckan ner på marken, den hänger alltså inte kvar i vagnen.

Motsvarande lucka på Bgbv 82:

P1010272a.jpg

Denna är dock rund och sitter på sidan av vagnen.

The Swede :banghead:

man blir lite nyfiken på hur den där luckan ser ut, öppnas den neråt med gånjärn på ena sidan bara? eller är det något liknande dem man har uppe på vagnen som väl "vrids" åt sidan?

Hur stor är denna 250kilos dörr?

Uppskattningsvis runt 60cm x 40cm

• 5 months later...

Luckan i den vanliga strv122 väger bara ca 60 kg. bästa sättat att få på den igen när vagnen står rätt är att någon kryper under vagnen lägger sig bredvid medan någon, ev. föraren, drar den över på ryggen på den som ligger under vagnen. sen hjälps man åt med balansen och ställer sig på alla fyra så att föraren inte ska behöva dra i den från sin plats, utan bara monterar på den.

Ang. nödutstigningsluckan på 122B som väger så enormt så tror jag nog att det finns någon lösning och även om det inte finns någon sådan så tror jag att adrenalinet som man får om vagnen står upp och ner och risk att bli nedkämpad, hjälper till ens armar att slänga iväg skiten 20m upp i luften. Synd bara om man har en extremt svag förare.

Tack och lov så har jag en krampig boxare som sitter på förarplats.

• 2 years later...
Nu är ju luckad designad för att användas när vagnen står på banden.

Skulle man lyckas vända den åt andra håller får man ta den smällen då.

The Swede :lala:

Varför skulle inte luckan vara designad för att öppna upp och ner också? Vare sig man man befinner sig i fullskalig stridsmiljö eller på övning i terränglådan behövs ju luckan. Luckorna är ju de facto mer använda idag i situationer där vagnen ligger upp och ned på grund av körningar i terränglådan än skadskjutningar eller vurpor i stridsmiljö.

I denna film kan man se att någon/några begagnat sig av utrymningsluckan.

En liten parentes i sammanhanget är väl att det inte är en Leopard 2, utan en Leopard 1...

Annars finns det säkert bilder någonstans på vagnen som välte i Skövde när bron den körde på gav vika.

/E

I denna film kan man se att någon/några begagnat sig av utrymningsluckan.

En liten parentes i sammanhanget är väl att det inte är en Leopard 2, utan en Leopard 1...

Annars finns det säkert bilder någonstans på vagnen som välte i Skövde när bron den körde på gav vika.

/E

ähh... detaljer :lala:

borde (förbehåll) ju se lika dan ut, om än tyngre pga extra pansar. Men hur som helst så har någon

fått upp den. Om det skett utifrån eller inifrån förtäljer inte historien. hur löste man det i skövde, vilket

håll kom de ut? Naturliga vägen?

/martin

Luckorna på 121/122 är typiskt svåra att öppna utifrån. Att 122B-luckan inte är "designad att öppnas uppåt" kan ju t.ex. bero på att det är skapligt svårt/jobbigt att lyfta undan 140 pannor :lala:

Nu är ju luckad designad för att användas när vagnen står på banden.

Skulle man lyckas vända den åt andra håller får man ta den smällen då.

The Swede :wacko:

Varför skulle inte luckan vara designad för att öppna upp och ner också? Vare sig man man befinner sig i fullskalig stridsmiljö eller på övning i terränglådan behövs ju luckan. Luckorna är ju de facto mer använda idag i situationer där vagnen ligger upp och ned på grund av körningar i terränglådan än skadskjutningar eller vurpor i stridsmiljö.

Man bygger inte stridsvagnar för fredstida övningar - då hade dom varit byggda i aluminium och klarat sig med bråkdelen av bränsle mm

Med tanke på vilken nation och deras erfarenheter finns det säkert flera skäl till att vagnen är byggd som den är... Vill minnas att vi fick lära oss att luckan i golvet var till för att föraren ska kunna lämna när tornet är i ett sånt läge att han inte kan öppna sin lucka...

Man kan alltid öppna förarluckan, iaf på 121. Det är bara att bryta en plombering.

Är det det plomberingen som gör att den luckan normalt bara går att öppna när tornet står i läge kl 1?

Man kan alltid öppna förarluckan, iaf på 121. Det är bara att bryta en plombering

Ja, jag formulerade mig felaktigt... i vissa lägen hjälper det inte att få upp luckan, man kommer inte ut för det och man kan inte heller ta sig ut genom tornet... därför har man luckan i golvet vid föraren...

eskil - man kan köra tornet med förarlckan öppen - det handlar bara om att lura givaren som sitter vid tornkransen... men det är inte att rekomendera