Jump to content

Hur är det för skyttegruppen bak i strf 90?


Bjorned

Recommended Posts

Ex. hur är det med temperaturen på sommaren/vintern?

 

Var förvarar soldaterna vapnena under transport?

 

Hur trångt är det då besättningen består av 6 man?

 

Ni som åkt där bak mycket, berätta gärna!

 

Renta lyxåket jämfört med en PBV401.. Det är varmt och skönt, du sitter bekvämt och inte speciellt trångt alls. När jag gjorde GU höll man vapnet mellan benen i alla fall...

Link to comment
Share on other sites

Ex. hur är det med temperaturen på sommaren/vintern?

 

Var förvarar soldaterna vapnena under transport?

 

Hur trångt är det då besättningen består av 6 man?

 

Ni som åkt där bak mycket, berätta gärna!

 

Renta lyxåket jämfört med en PBV401.. Det är varmt och skönt, du sitter bekvämt och inte speciellt trångt alls. När jag gjorde GU höll man vapnet mellan benen i alla fall...

Hur är det med värmen på sommaren då? Blir det inte väldigt varmt där bak, i kombo att man då sitter med full stridsutrustning? + propp & kåpor. Edited by Bjorned
Link to comment
Share on other sites

Hur är det med värmen på sommaren då? Blir det inte väldigt varmt där bak, i kombo att man då sitter med full stridsutrustning? + propp & kåpor.

 

Aldrig åkt den när det är varmt ute :tveka: Så kan inte svara på det. Och vi hade bara proppar, men det kanske har ändrats nu dock...

Link to comment
Share on other sites

Kunde man inte skruva ner volymen? Det jag fick höra var att ra 421 lät för mycket på äckliga frekvenser när den stängde kanalen och det var därför man behövde propp under telehjälmen, men ni hade väl 180/480 och den säger ju bara blipp blipp, eller tänker jag fel nu?

 

(tillägg, skriket från getingrädd kollega som ser geting i vagnen är visserligen för högt och då får man bråttom att få av sig hjälmen :camo: )

Edited by Rickard N
Link to comment
Share on other sites

Det regleras i SäkI G Kap 11 Skydd mot hörselskadligt buller, höga ljudtryck och vibrationer.

 

Skydd mot hörselskadligt impulsljud och höga ljudtryck

mom 10:

10. Stridsfordon 90, samtliga varianter. - Vid skjutning med 40 mm automatkanon och öppna luckor skall besättningen använda telehjälm 9/9A och hörselskyddspropp. Med stängda luckor skall telehjälm 9 och hörselskyddspropp eller telehjälm 9A användas.

 

Transporterad trupp skall vid skjutning med 40 mm automatkanon och öppna luckor använda hörselskyddspropp och hörselskyddskåpa. Vid skjutning 40 mm automatkanon med stängda luckor se mom 13.

...

 

Användning av hörselskydd mot kontinuerligt buller.

mom 13:

3. Stridsvagn, pansarbandvagn, stridsfordon 90, bärgnings- och brobandvagn. - Buller inne i fordonen. - Besättningarna i fordonen skall använda telehjälm 9A med ANR-funktion (Active noise reduction, aktiv bullerbekämpning genom motljud) eller telehjälm 9 och hörselskyddspropp.

 

Transporterad personal skall använda hörselskyddspropp eller hörselskyddspropp och hörselskyddskåpa.

 

Enbart hörselskyddskåpa ger otillräckligt skydd i dessa fordon på grund av att ljudet domineras av lågfrekvent buller.

 

Vid landsvägskörning överstigande 1 h skall transporterad personal alltid använda både hörselskyddspropp och hörselskyddskåpa.

 

Anslutning till radiokommunikation skall ske via dämpenhet. Om sådan ej används skall hörselskyddspropp bäras under telehjälmen eller kommunikationshörselkåpan.

 

Buller utanför fordonen. - Riskområde för buller är området inom 25 m från fordonen.

 

Användning av hörselskydd. - Vid vistelse i riskområdet skall hörselskydd (hörselskyddspropp eller hörselskyddskåpa) användas.

 

Om enstaka fordon passerar eller motorn på stillastående fordon går med lågt varvtal behöver hörselskydd inte bäras.

 

Dessutom måste propp och kåpa användas vid skjutning med pskott/grg, kast av spräng- och chockhandgranat mm (regleras i moment 7 och framgår av tabell 11:1 och 11:2).

Så det enklaste är att alltid ha propp och kåpa.

Link to comment
Share on other sites

Liten insticksfråga om det inte stör någon?

 

Man brukar ju se på foton från stridsutrymmet på strf90 att skyttegruppen har både grg och pskott, går dessa att använda under uppsutten strid eller är de strikt till för att användas under avsutten strid?

 

Ok jag fattar att det är no go på att bakblåsgrilla soldaten bakom sig med ett pansarskott, men det ser ju ut som om man kan stänga luckorna och få till ett säkert skott om några gubbar kryper ner i vagnen och stänger till, eller ni fattar hur jag menar va? :D

Link to comment
Share on other sites

Menar du ungefär så här:

Nu är detta iofs en pbv 302 men det är fullt möjligt även på ett strf 90.

Dock inget man gör under gång.

 

The Swede :banghead:

 

 

Japp det var precis så jag menade ,O

 

Att skjuta under gång låter lite onödigt ja men om man använder vagnen som tex värn vid en vägpost etc så är det ju praktiskt att ha möjligheten.

 

Tack för svaret iaf :)

Link to comment
Share on other sites

Menar du ungefär så här:

OP-Cabinet_0001a.jpg

 

Nu är detta iofs en pbv 302 men det är fullt möjligt även på ett strf 90.

Dock inget man gör under gång.

 

The Swede :winner:

 

Precis sådär är jag utbildad (95-96) fast med fyra man uppe, Kspskytt längst fram därefter

GRG-ladd, GRG-skytt och sen GrpCstf som eldobs. Hade en uppvisningsskjutning för CA som blev grymt imponerad av den eld och rörelse som var möjlig med en 302:a.

 

Vi sköt även P-skott uppsuttet under gång, men på ett helt annat sätt. Två pers kunde avfyra P-skott. Gruppchef samt stf som fanns längst bak i vagnen. Förfarandet innebar en mycket snäv skjutgräns ca 45* ut från vagnens längriktning. Naturligtvis viktigt att båda ändar på P-skottet befinner sig utanför vagnen, vilket faktiskt gick. Rent praktiskt fungerade det inte särskilt bra, hastigheten fick vara mycket låg för att kunna garantera träff.

Link to comment
Share on other sites

Nu är detta iofs en pbv 302 men det är fullt möjligt även på ett strf 90.

Är det verkligen det? Vid förevisning på P7 av pbv 302 så framhöll förevisaren att en av fördelarna jämfört med strf 90 var just att man kunde skjuta grg från pbv men inte från strf. Det skulle bero på att luckorna på strf öppnas utåt, vilket gör att man inte kan skjuta grg utan att tryckvågen går ner i bollhavet.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju öppna endast ena luckan, på så vis är både mynning och slutstycke ovan pansar.

Som du ser på min bild är båda stridsluckorna öppna vilket inte är optimalt, den vänstra borde vara stängd men jag är en slarvig vagnchef. :/

Eller förresten, jag var ju skytt vid det tillfället ser jag nu, alltså är felet någon annans. :D

 

The Swede :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju öppna endast ena luckan, på så vis är både mynning och slutstycke ovan pansar.

Ja, det var så de gjorde. Men det var alltså något med att strf-luckorna öppnades åt andra hållet som gjorde att motsvarande skjutning inte var möjligt på strf 90. Men det var några år sedan, och jag var vid tillfället mer intresserad av 121an som stod bredvid :banghead: så jag kommer inte ihåg den exakta förklaringen. Däremot är jag säker på att han sa att det inte var möjligt att skjuta från strf 90. Det kan iofs ha varit en SäkI-sak också...

Link to comment
Share on other sites

ser inga problem i att skjuta grg/pskott från stridsutrymmet i en strf90, öppnar man enbart en stridslucka så borde detta gå utmärkt :D

Men är det något som görsstrf 90? Hittills har jag bara sett en massa påståenden i stil med att "det borde gå". Samtidigt sa som sagts ovan officeren som visade pbv 302 på P7 att det inte gick att göra på strf 90.

Link to comment
Share on other sites

ser inga problem i att skjuta grg/pskott från stridsutrymmet i en strf90, öppnar man enbart en stridslucka så borde detta gå utmärkt :banghead:

Men är det något som görsstrf 90? Hittills har jag bara sett en massa påståenden i stil med att "det borde gå". Samtidigt sa som sagts ovan officeren som visade pbv 302 på P7 att det inte gick att göra på strf 90.

 

Under min utbildning fick vi information om att det skulle gå utmärkt, dock med endast en lucka öppen.

 

Det var dock inte något vi övade då kanonen borde räcka för alla mål som P-skott/GrG är verksamma mot, och är bra mycket träffsäkrare...

Link to comment
Share on other sites

Enligt senaste utgåvan av SÄKI är det EJ tillåtet att skjuta med burna pv-vapen från stridsfordon, undantaget Rb 56 på pbv 401.

 

SÄKI Strf:

16. Pansarvärnsvapen. - Skjutning med burna pansarvärnsvapen från stridsfordon är förbjudet. Skjutning med rb 56 från pbv 401 är dock tillåtet, se SäkI Ehv/Pv, kapitel 3.

 

Det är dock praktiskt genomförbart.

Undrar vad det stog i SÄKI anno 1993. :Malaj:

 

The Swede 0:)

Link to comment
Share on other sites

Enligt senaste utgåvan av SÄKI är det EJ tillåtet att skjuta med burna pv-vapen från stridsfordon, undantaget Rb 56 på pbv 401.

 

SÄKI Strf:

16. Pansarvärnsvapen. - Skjutning med burna pansarvärnsvapen från stridsfordon är förbjudet. Skjutning med rb 56 från pbv 401 är dock tillåtet, se SäkI Ehv/Pv, kapitel 3.

 

Det är dock praktiskt genomförbart.

Undrar vad det stog i SÄKI anno 1993. 0:)

 

 

Vi sköt med både Pskott och Grg från PBV401 när jag gjorde GU 95-96. Gällde att passa sig lite bara för takboxen som sitter bakom luckorna. Så jag förstår nog egentligen att man förbjöd det :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Vi sköt med både Pskott och Grg från PBV401 när jag gjorde GU 95-96. Gällde att passa sig lite bara för takboxen som sitter bakom luckorna. Så jag förstår nog egentligen att man förbjöd det 0:)

Om jag inte minns helt fel fanns det i äldre SäkI några skisser på vilka luckor folk fick stå i och vilka eldområden som gällde.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
För att återgå till frågan i topp.

Vi fick den stora äran att få åka en av de första DSG 90:erna och jag kan säga att det var trångt, nä'r vi var 4 man.

 

DSG 90?

Annars pratas det väl om Strf 9040 i tråden...

Link to comment
Share on other sites

Enligt senaste utgåvan av SÄKI är det EJ tillåtet att skjuta med burna pv-vapen från stridsfordon, undantaget Rb 56 på pbv 401.

 

SÄKI Strf:

16. Pansarvärnsvapen. - Skjutning med burna pansarvärnsvapen från stridsfordon är förbjudet. Skjutning med rb 56 från pbv 401 är dock tillåtet, se SäkI Ehv/Pv, kapitel 3.

 

Det är dock praktiskt genomförbart.

Undrar vad det stog i SÄKI anno 1993. :angry:

 

The Swede :banana

 

SäkI gällde överhuvudtaget inte just året 1993. Det är jag helt säker på. Jag tycker mig minnas att det utfärdades en särdeles angelägen och efterlängtad universell bulla från påven som tillfälligt suspenderade denna skrift och fick den att skyndsamt evaporera från försvarets bokförråd just detta år.

 

Under utbildningen i Strängnäs prövade vi på V/E att skjuta grg från skytteluckan på SISUn. (Finns dokumenterat på en film jag tyvärr inte har själv). Det gick jättebra, fast antennerna försvann och låshandtaget på den andra (stängda) skytteluckan knäcktes till så att den for upp och inte gick att stänga förrän efter reparation.

 

Jag misstänker att vi är delvis ansvariga för det osportsliga förbudet att skjuta från fordon...

 

Vår ständigt glimrande innovationsglädje blev förresten jättepoppis hos höga vederbörande. Särskilt som grg-skjutningen inräffade ett par dar efter att vi testat SISUn som skyddsrum vid massiv handgranatskastning och medelst denna synnerligen effektiva metod lyckats punktera något enstaka av de riktigt dyra, gummiringsförstärkta däcken...

Edited by Unicorn
Link to comment
Share on other sites

För att återgå till frågan i topp.

Vi fick den stora äran att få åka en av de första DSG 90:erna och jag kan säga att det var trångt, nä'r vi var 4 man.

 

DSG 90?

Annars pratas det väl om Strf 9040 i tråden...

DSG 90 är en Strf 9040, men modifierad.

Link to comment
Share on other sites

DSG står för Drift Stöds Grupp, och skillnaden handlar mest om förvaring! Utåt sett är det en stor låda med diverse tillbehör för rep och vård, och inuti har man rivit ut den ena sidan med "säten" för skyttet och ersatt med förvaringsutrymme för ännu mer tillbehör, verktyg och vårdmateriel :clap:

 

Edit: Felaktig fackterm :bash:

Edited by WartoftaSandberg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...