Jump to content

Avrättade brittiska soldater blir benådade postumt


Ragulin

Recommended Posts

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_13478885.asp

 

 

Efter två år i skyttegravarna i Somme vägrade soldaten Henry Farr plötsligt en dag att gå över toppen. Gud vad man måste ha känt sig trasig i hela kroppen efter två års tid i detta helvete på jorden. Som ni ser gjordes processen kort med honom. Onekligen en vacker gest mot familjen att ge honom upprättelse, pluss alla de andra som avrättades för feghet. Synd bara att det skulle ta över 90 år! Med den vetskap man haft, åtmindstone sedan 2VK, så borde det vara alldeles uppenbart hur själsligt utmattade dessa män var och upprättelsen kanske kommit tidigare. Men nu är det gjort och heder åt deras minne!

Link to comment
Share on other sites

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_13478885.asp

 

 

Efter två år i skyttegravarna i Somme vägrade soldaten Henry Farr plötsligt en dag att gå över toppen. Gud vad man måste ha känt sig trasig i hela kroppen efter två års tid i detta helvete på jorden. Som ni ser gjordes processen kort med honom. Onekligen en vacker gest mot familjen att ge honom upprättelse, pluss alla de andra som avrättades för feghet. Synd bara att det skulle ta över 90 år! Med den vetskap man haft, åtmindstone sedan 2VK, så borde det vara alldeles uppenbart hur själsligt utmattade dessa män var och upprättelsen kanske kommit tidigare. Men nu är det gjort och heder åt deras minne!

 

Man drar alla över en kam oavsett om dom var genuina desertörer eller om dom var stridsutmattade. 0:)

Link to comment
Share on other sites

Ehrrr.... Genuina desertörer eller stridsutmattade? Hur skall vi kunna skilja ut vem som är "genuin desertör"?

 

I de flesta fallen finns krigsrättsprotokollen med vittnesmålen kvar och tex i Farrs fall framgår det att var skickad till Boulogne med diagnosen "Shell shock" redan i Maj 1915, likaså att han i April 1916 är 14 dagar på förbandsplatsen med samma åkomma.

 

Fö så sker brottet den 17/5 och man anfaller först den 18/5 så det är inte så att han "vägrade gå över toppen"

 

Frågan är fick han en rättvis rättegång och dömdes han efter gällande lag? Allt tyder på det, så varför ska han då benådas.

Link to comment
Share on other sites

...

Frågan är fick han en rättvis rättegång och dömdes han efter gällande lag? Allt tyder på det, så varför ska han då benådas.

Jag kan inte tolka artikeln på annat sätt än att han dömdes "rättvist", eller åtminstone enligt gällande lag, annars hade väl det varit den springande punkten.

Varför han, och de andra, benådades framgår ju tydligt.

Link to comment
Share on other sites

Saxat från länken ovan:

Efter tjugo minuters krigsrätt sköts han i gryningen.
Har ändå svårt att inte känna medkänsla med de som nu benådats och de rättegångar som nämns i SVD låter ju minst sagt summariska även om de förstås måste ses i ljuset av tidsandan och den extrema situation som förelåg.
Link to comment
Share on other sites

Viist visst: Tidsandan och gällande lag. Jag är helt med. Jag menar inte att vi med utgångspunkt från idag skall gå in och korrigera allt tokigt som hänt under världshistorien. Men i det här fallet, för familjen och släkten, har detta tydligen varit en viktig fråga. Som jag tolkat blir det något sådant här, helt fritt spånat:

 

Barnen och familjen: Blev pappa avrättad för att han var en fegis?

 

Armén: Svaret på frågan är JA, det blev han, men vi som avrättade honom visste inte bättre. Det var rätt enligt gällande lag mm, men det var mänskligt sett fel ändå och det erkänner vi nu. Din pappa avrättades för att reagerade som vilken sund människa som helst med normala överlevnadsinstinkter skulle gjort efter 2 år i skyttegravarna i Somme. Att det stora flertalet av de som var där inte gjorde som din far, beror på att vi alla är olika. Varje man har emellertid sin brytpunkt och din far nådde sin. Han var ingen fegis.

 

 

Det tycker i alla fall jag är stort och det kostar inget alls!

Link to comment
Share on other sites

Saxat från länken ovan:
Efter tjugo minuters krigsrätt sköts han i gryningen.
Har ändå svårt att inte känna medkänsla med de som nu benådats och de rättegångar som nämns i SVD låter ju minst sagt summariska även om de förstås måste ses i ljuset av tidsandan och den extrema situation som förelåg.

 

Lita inte på tidningar och politiker

Fö så sker brottet den 17/5 och man anfaller först den 18/5 så det är inte så att han "vägrade gå över toppen"

sedan Krigsrätt den 2/10 och avrättad den 17/10 inte så speciellt summariskt tycker jag

 

-------------------------------------------------------------

 

Det här handlar som vanligt om Politisk korrekthet, om man nu ska benåda dom dödsdömda varför inte benåda alla dom som dömdes till långa straffarbeten för samma brott.

 

Cathryn Corns, co-author of Blindfold and Alone, which examines all 306 courts martial, agrees pardons would be entirely inappropriate.

 

'The number of rogues outnumbered those with mitigating circumstances by about six to one,' she said. 'Many were repeat deserters who showed no sign of shell shock. An individual re-assessment of these cases would undoubtedly reconvict the majority

Link to comment
Share on other sites

Svaret till Cathryn Corns står ju redan i artikeln: "Eftersom det har varit svårt att ta fram bevis och detaljer ur varje enskilt fall beslutade Browne att samtliga avrättade ska benådas. Det enda undantaget är soldater som avrättades för mord."

 

Och även om hennes uppgift om att desertörerna var i förhållande 6-1 mot dom som hade riktig sjukdom, så håller jag med Brownes resonemang att hellre benåda desertörerna än att icke benåda dom som ej borde ha avrättats.

 

@ Lanrezac.

Bra fråga du tar upp ang. de som var dömda för straffarbete.

Jag har egentligen ingen aning, men vågar mig på en gissning: dom var ju fortfarande i livet efter kriget, och man kunde då (möjligtvis) fortsätta undersökningarna (intervjua fler folk etc.), och man kom där fram att dom faktiskt var korrekt dömda, även enligt dagens standarder.

För dom som blev avrättade så fanns ju inte den möjligheten.

Som sagt, en gissning.

Link to comment
Share on other sites

Svaret till Cathryn Corns står ju redan i artikeln: "Eftersom det har varit svårt att ta fram bevis och detaljer ur varje enskilt fall beslutade Browne att samtliga avrättade ska benådas. Det enda undantaget är soldater som avrättades för mord."

 

Och även om hennes uppgift om att desertörerna var i förhållande 6-1 mot dom som hade riktig sjukdom, så håller jag med Brownes resonemang att hellre benåda desertörerna än att icke benåda dom som ej borde ha avrättats.

 

@ Lanrezac.

Bra fråga du tar upp ang. de som var dömda för straffarbete.

Jag har egentligen ingen aning, men vågar mig på en gissning: dom var ju fortfarande i livet efter kriget, och man kunde då (möjligtvis) fortsätta undersökningarna (intervjua fler folk etc.), och man kom där fram att dom faktiskt var korrekt dömda, även enligt dagens standarder.

För dom som blev avrättade så fanns ju inte den möjligheten.

Som sagt, en gissning.

 

Cathryn Corns är medförfattare till boken Blindfold And Alone, British Military Executions in the Great War ISBN:030436696X (kan rekommederas) Så personligen lägger jag större tyngd i vad hon säger eftersom dom har granskat alla dödsdomarna.

 

Med Des Brownes resonemang så borde vi även benåda dom civilt och militärt dömda mördarna, eftersom några av dom förmodligen inte hade dömts med dagens juridiska och medicinska standarder.

 

Dom var korrekt dömda, problemet var att läkarvetenskapen inte hängde med. Hade man akuta symptom som skakningar, darrningar etc så klassades man som sjuk, hade man inga yttre symtom så så klassades man som frisk och det blev krigsrätt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...