amfvrak Posted August 17, 2006 Report Share Posted August 17, 2006 Ja som ni ser i topicen, så är min stilla undrar hur många extra underställda kompanier bataljonen kan leda "by default" så att säga. Kan tillägga som kuriosa att när jag läste lite i min amf-litteratur såg jag att att en amf-bat. har förmåga att leda två stycken extra kompanier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted August 19, 2006 Report Share Posted August 19, 2006 Beror på typ av enheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted August 20, 2006 Report Share Posted August 20, 2006 (edited) Vet kanske inte om detta är svar på din fråga, men kanske det kan hjälpa. I tid av krig kommer LBB se ut så här enligt en förbansframställning 2004. Bataljonsstab Stridsledningslag X3 Uthållighetslag X2 Underrättelselag Ledning/underhålls skvadron Skvadronchef, Ställföreträdande Skvadronchef, Kvartermästare Ledningspluton Underhållspluton Sjukvårdspluton Spaningspluton Prickskytte/telekrigstropp 1.Luftburna skvadron Skvadronchef, Ställföreträdande skvadronchef, Transportbefäl flyg, Skvadronsartillerichef, Specialplutonpluton 1.Luftburna pluton 2.Luftburna pluton 3.Luftburna pluton Granatkastarpluton 2.Luftburna skvadron 3.Luftburna skvadron För mer i detalj. Luftburna bataljonen Edited August 20, 2006 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amfvrak Posted August 22, 2006 Author Report Share Posted August 22, 2006 Beror på typ av enheter. Ok, men kan du ta ett ex? @ 3924 Intressant, tack för länken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted August 23, 2006 Report Share Posted August 23, 2006 Beror på typ av enheter. Ok, men kan du ta ett ex? @ 3924 Intressant, tack för länken! Vet inte, men med tanke på hur de luftburna skvadronerna är uppbydgda. Att de skalla kunna vara självgående till en viss gräns så borde det gå att öka med minst en skvadron i bataljonsuppbyggnaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolex Posted August 26, 2006 Report Share Posted August 26, 2006 Heter det verkligen "specialplutonpluton"? Det låter ju närmast absurt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vapensmen Posted August 26, 2006 Report Share Posted August 26, 2006 Heter det verkligen "specialplutonpluton"? Det låter ju närmast absurt. Kan nog bli så när man okritiskt "klipper & klistrar" från annat dokument. /B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted August 26, 2006 Report Share Posted August 26, 2006 Eftersom frågan inte förtydligades så tar jag och viker ut lite grann. Principiellt kan man leda ett oändligt antal andra enheter men: TOEM alternativt Reglemente anger de stridsuppgifter en bataljon kan ges, och man underställer sällan fler stridsenheter än vad som eventuellt kan krävas för den uppgiften. Eftersom (såvitt jag vet) inga bataljoner i Svensk tjänst ges uppgift att anfalla på mer än två täter så är det generellt så att man leder 5 skyttekomp/motsv. (maximalt). Om man avser anfalla med 3 + 3 komp använder man 2 bataljoner eller avdelad ledningsresurs från brigadstab (motsv.). Om man tar en mekbat som grund så kan det dock se ut som följer; Organisatoriskt innehåller en 122/90 mekbat, stabs/grk komp, 2 strvkomp, 2 mekkomp och trosskomp. Till detta kan man foga följande, luftvärnskompani (osannolikt men möjligt), pionjärkompani (ävenledes osannolikt, se nedan), haubbatteri (i särskilda fall), uhkomp samt eventuellt ett kompani ur annan bataljon (strv eller mek). I verkligheten underställs inte hela kompanieneheter, utan en pluton luftvärn, en pionjärpluton, kanske en spanpluton, en UHpluton och så vidare. Men teoretiskt så kan det bli 11 kompanier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted August 27, 2006 Report Share Posted August 27, 2006 Heter det verkligen "specialplutonpluton"? Det låter ju närmast absurt. Den vänpliktiga plutonen heter Ledningspluton så vitt jag vet. Tycker själv som gammal LBB:are att den benämningen är bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted August 27, 2006 Report Share Posted August 27, 2006 Heter det verkligen "specialplutonpluton"? Det låter ju närmast absurt. Den vänpliktiga plutonen heter Ledningspluton så vitt jag vet. Tycker själv som gammal LBB:are att den benämningen är bättre. Det heter inte "specialplutonpluton" utan givetvis bara specialpluton. Det är en pluton som innehåller skvadronsresurser t.ex. sjukvård, e-led, driftstöd, svart-funktioner etc. Det är alltså ingen ledningspluton. Närmast kan man säga att det är en moddad SoT-plut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted August 28, 2006 Report Share Posted August 28, 2006 (edited) Nu vart det fel. Edited August 28, 2006 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted August 28, 2006 Report Share Posted August 28, 2006 Den vänpliktiga plutonen heter Ledningspluton så vitt jag vet. Tycker själv som gammal LBB:are att den benämningen är bättre. Det heter inte "specialplutonpluton" utan givetvis bara specialpluton. Det är en pluton som innehåller skvadronsresurser t.ex. sjukvård, e-led, driftstöd, svart-funktioner etc. Det är alltså ingen ledningspluton. Närmast kan man säga att det är en moddad SoT-plut. Oj nu såg jag mitt lilla fel, dock inget "klipper & klistrar" utan smått ordblind/dyslektiker Då har det bytt namn på plutonen sedan 2000, med det är väll ingen skräll. Har för övrigt sett (på k3.mil.se) att de skrivit att Livskvadron skall utbilda Ledningspluton, underhållspluton, sjukvårdspluton, bekämpningspluton, pionjärpluton och granatkastarpluton 06-07. Varför väljer de att utbilda en hel pionjärpluton när det bara skall ingå en grupp i Specialplutonen, samt är bekämpningspluton någon typ av TACPpluton?. Specialplutonen består av: Stabsgrupp, TACP-grupp, Spaningsgrupp, Pionjärgrupp och en Ordonnansgrupp. För att gå lite mer smått OT så senast jag hörde så består LBskvadronen av (insattsförbandet) Specialpluton Stabsgrupp TACP-grupp Spanings/CSAR-grupp Pionjärgrupp Ordonnansgrupp 1.Luftburna pluton Chefsgrupp Jägargrupp Jägargrupp Understödsgrupp 2.Luftburna pluton Chefsgrupp Jägargrupp Jägargrupp Understödsgrupp 3.Luftburna pluton Chefsgrupp Jägargrupp Jägargrupp Understödsgrupp Granatkastarpluton Rekognoseringsgrupp Batteriplatsgrupp pjäsgrupp pjäsgrupp pjäsgrupp Efter att LBskvadronen stått i beredskap i NBG så kommer den att vara ett av beredskapsförbanden som är med i det internationella styrkeregistert. För att kunna sättas in som en egen enhet. Då kommer de tillkomma en Trosstropp, Sjukvårdstropp samt en Ledningspluton. (om detta nu inte oxå har ändrads) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted August 28, 2006 Report Share Posted August 28, 2006 Den vänpliktiga plutonen heter Ledningspluton så vitt jag vet. Tycker själv som gammal LBB:are att den benämningen är bättre. Det heter inte "specialplutonpluton" utan givetvis bara specialpluton. Det är en pluton som innehåller skvadronsresurser t.ex. sjukvård, e-led, driftstöd, svart-funktioner etc. Det är alltså ingen ledningspluton. Närmast kan man säga att det är en moddad SoT-plut. Oj nu såg jag mitt lilla fel, dock inget "klipper & klistrar" utan smått ordblind/dyslektiker Då har det bytt namn på plutonen sedan 2000, med det är väll ingen skräll. Har för övrigt sett (på k3.mil.se) att de skrivit att Livskvadron skall utbilda Ledningspluton, underhållspluton, sjukvårdspluton, bekämpningspluton, pionjärpluton och granatkastarpluton 06-07. Varför väljer de att utbilda en hel pionjärpluton när det bara skall ingå en grupp i Specialplutonen, samt är bekämpningspluton någon typ av TACPpluton?. Specialplutonen består av: Stabsgrupp, TACP-grupp, Spaningsgrupp, Pionjärgrupp och en Ordonnansgrupp. För att gå lite mer smått OT så senast jag hörde så består LBskvadronen av (insattsförbandet) Specialpluton Stabsgrupp TACP-grupp Spanings/CSAR-grupp Pionjärgrupp Ordonnansgrupp 1.Luftburna pluton Chefsgrupp Jägargrupp Jägargrupp Understödsgrupp 2.Luftburna pluton Chefsgrupp Jägargrupp Jägargrupp Understödsgrupp 3.Luftburna pluton Chefsgrupp Jägargrupp Jägargrupp Understödsgrupp Granatkastarpluton Rekognoseringsgrupp Batteriplatsgrupp pjäsgrupp pjäsgrupp pjäsgrupp Efter att LBskvadronen stått i beredskap i NBG så kommer den att vara ett av beredskapsförbanden som är med i det internationella styrkeregistert. För att kunna sättas in som en egen enhet. Då kommer de tillkomma en Trosstropp, Sjukvårdstropp samt en Ledningspluton. (om detta nu inte oxå har ändrads) Nu har du blandat ihop krigsförbandet LBB och Lbskvstridsgruppen som ska ingå i NBG. I LBB finns bl.a. en piplut därför utbildas mer än en grupp. Bekplut utbildas inte i år men den innehåller bl.a. TACP. Specplut/SoT-plut org ändras varje år och således är det inte som du skrev. Den orgskiss du listade är ungefär två år gammal, alltså inaktuell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted August 28, 2006 Report Share Posted August 28, 2006 (edited) Nu har du blandat ihop krigsförbandet LBB och Lbskvstridsgruppen som ska ingå i NBG. I LBB finns bl.a. en piplut därför utbildas mer än en grupp. Bekplut utbildas inte i år men den innehåller bl.a. TACP.Specplut/SoT-plut org ändras varje år och således är det inte som du skrev. Den orgskiss du listade är ungefär två år gammal, alltså inaktuell. Mej veteliggen så har det inte kommit något på papper sedan 2004. Så hur ser det ut i dag? Varför håller de på att vela så med Lbskvstridsgruppen upplägg. Det är ju inte så mycket tid att spela på nu. Samt att det kommer inte vara hela Lbskvstridsgruppen med i NBG utan bara en Lbskvadron. Understödsskvadron som finns med i Luftburna skvadronsstridsgruppen "planskiss" kommer ej att vara med i NBG utan den Luftburna skvadronen kommer att servas av NBG Core Battalion. Så var då upplägget när jag snacka med LBB-befär på FM-dagarna. Edited August 28, 2006 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts