Jump to content

flygbassäk chaufför?


Recommended Posts

De flesta fordonsförarna hos Flygbassäk kör TGB 13, men varje pluton har även en lastbilsförare. De ansvarar för att fordonet är tankat, vårdat och körklart.

 

Under patrulleringar är de med som en vanlig soldat i gruppen. De använder AK5.

 

Enligt mig är det fordonsförarna som har den "lökigaste" tjänsten i en fbassäkpatrull, då de spenderar en hel del av övningen till att sova. De är dock väldigt viktiga för patrullen, eftersom det är väldigt drygt att marscha till startpunkterna för patrulleringen från förläggningen p.g.a att fordonsföraren har körförbud i och med att denne har sovit för lite. Fick själv uppleva detta under FVÖ 04.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
vad gör en person som ligger inne som flygbassäg som chaufför? är han med och "krigar" eller kör han mest lastbil? eller är det terränbil han kör?

 

 

 

Vi har MB Sprint i vår pluton på F17, och bilföraren är med och strider lika mkt som alla andra....

Link to comment
Share on other sites

Flygbassäk på F17 04/05 hade terrängbil 13. Fordonsförartjänsten var väl inte mer lökig än någon annan, det var en massa ansvar för vård av fordon och kontroll av lastning och så vidare. Däremot får inte en fordonsförare köra om han inte har haft 6 timmars vila de senaste 24 timmarna (eller motsvarande, jag minns inte exakt, var hufö, inte fofö, så jag fick "köra" hund vare sig jag sovit eller inte på en vecka). Det betyder att ute på övningar är fordonsföraren nästan garanterad att få sova... oftast mer än de andra. Till exempel kanske han/hon får sova istället medan resten av gruppen ligger i o-plats.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

..och som förtydligande så har de 6 timmarna sömn inte något att göra med lökighet någonstans utan är en ren och skär säkerhetregel då folk har dött pga av att de har somnat vid ratten. Viloregeln går att kombinera på olika sätt så det är inte bara 6h som gäller. Står förklarat i SäkI Trafik

 

Motsvarande regler/lagar finns för yrkesförare i det civila

Link to comment
Share on other sites

..och som förtydligande så har de 6 timmarna sömn inte något att göra med lökighet någonstans utan är en ren och skär säkerhetregel då folk har dött pga av att de har somnat vid ratten.

 

Precis, precis. Det är bra att människan som kör är klar i huvudet.

Link to comment
Share on other sites

..och som förtydligande så har de 6 timmarna sömn inte något att göra med lökighet någonstans utan är en ren och skär säkerhetregel då folk har dött pga av att de har somnat vid ratten.

 

Precis, precis. Det är bra att människan som kör är klar i huvudet.

 

Ok, jag får väl ta och förtydliga mig lite. Jag menade inte att förarna är lata, anledningen till att jag skrev som jag gjorde var att min fordonsförare sov mer än han var vaken under FVÖ04.

 

Sjävklart är fordonsförarna otroligt viktiga och de har en ansvarsfylld uppgift. Vill man ha en tjänst där man får ansvara för ett fordon och samtidigt kriga en hel del är skulle jag med lätthet kunna rekommendera att bli fordonsförare hos fbassäk.

 

:):)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...