Jump to content

Hagelbrakare


Skuggan

Recommended Posts

Det har ju konstaterats att hagelgevär är bra att skjuta upp dörrar med och att kombinationen som kallas "masterkey" inte är lättare än M203.

 

Min fråga till de kunniga forumbesökarna är således:

Till hagelgevär finns specialpatroner som är avsedda att knäcka lås (har likn järnfilsspån i stället för hagel för att inte penetrera dörren och skada ev bakom), finns motsvarande i 40mm? Vet att det har funnits en "Buckshots" granat att använda till M79.

Är inte detta en bättre lösning än alternativen?

M203 kan ju skjuta t ex tårgas, finns "flashbang" i 40mm?

Link to comment
Share on other sites

Det har ju konstaterats att hagelgevär är bra att skjuta upp dörrar med och att kombinationen som kallas "masterkey" inte är lättare än M203.

Men i Sverige går dörrarna oftast/alltid utåt! Vad gör dom då när dom gör en inbrytning? Jag vet att jag glider lite från frågan men jag undrar.

Link to comment
Share on other sites

Men i Sverige går dörrarna oftast/alltid utåt! Vad gör dom då när dom gör en inbrytning? Jag vet att jag glider lite från frågan men jag undrar.

My guess? Öppnar den, precis som om dom hadde en riktig nyckel.. :D

 

Skottet skall alltså öppna (sabba, knöla till, whatever) ev lås, och där med dörren, inte fysiskt ställa dörren i öppet läge.

Link to comment
Share on other sites

Vill minnas att man ofta skjuter bort gångjärnen, vilket gör att dörren kan öppnas lite hursomhelst. Min gissning är: Ett trasigt lås måste vara HELT genomskjutet för att dörren skall gå att öppna. Gångjärnen borta=dörren kan knuffas ner eller dras ner i handtaget. Min gissning bara! ;)

Link to comment
Share on other sites

Vill minnas att man ofta skjuter bort gångjärnen, vilket gör att dörren kan öppnas lite hursomhelst. Min gissning är: Ett trasigt lås måste vara HELT genomskjutet för att dörren skall gå att öppna. Gångjärnen borta=dörren kan knuffas ner eller dras ner i handtaget. Min gissning bara! ;)

Tror vi flyttar ämnet "öppna dörrar till Luckan.

 

/Ing

Link to comment
Share on other sites

Konstaterade just en otydlighet i mitt tidigare inlägg i denna tråd:

 

De flesta hagelgevär är tämligen släta i loppet...anledningen att Remington 870 inte lämpar sig för avlivning (utom av djur som inte kan springa alls) är att den inte är trångborrad och därför sprider haglen för mycket om djuret skall skjutas från lite avstånd.

Du avfångar i regel aldrig ett djur med hagelvapen. På de korta avstånden som gäller kvittar det om det är full borrning eller kvarts.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Att Tjorven: Det spelar en viss roll vid avlivning av t ex rådjur och rävar. Dessa är ofta på benen, mycket livfulla, och avlivas då med hagel. Det är inte kul när haglen sprider för mycket och djuret springer vidare trots träff rakt på. Detta inträffar på relativt kort avstånd med R870, och på betydligt längre avstånd med trångborrad hagelbrakare.

 

Stillaliggande djur skjuts oftast med pistol.

 

Inom tättbebyggt område används oftast hagel (eller yxa) av polisen vid avfångning då risken för utomstående blir betydligt mindre än med kulvapen.

Link to comment
Share on other sites

Vid forcerad öppning av lås världen över skjuts normalt ett skott mot låskistan med keram/"modell-lerapatron". Denna drar brutalt loss hela låset (utan att skjuta hål i detsamma) ur låskistan - voila! - dörren är öppen. Det går även att spränga ett "entréhål" i själva dörren eller annan lämplig yta.

 

Svensk polis har mycket riktigt ett krångligare jobb än amerikansk dito då svenska dörrar är betydligt bastantare och dessutom öppnas utåt. "Dörrknackare" av amerikansk murbräckemodell är därför sällan användbara. Ett ytterligare bekymmer är att de flesta lägenhetsdörrar numera har två lås.

 

Det mesta kan dock förtjänstfullt lösas med huvudnyckel, bräckjärn - eller vanliga stämjärn - och en slägga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...