Jump to content

Hagelbrakare

Skuggan

Recommended Posts

jag har hört ryktas att FM skall köpa in Hagelbrakare och att det isåfall skuller vara SSK som får dessa i första hand.

vore det inte bättre isåfall att göra som Jänkarna har gjort med sin M4/masterkey (huvudnyckel :rolleyes:). och placera en sådan på Ak5/Ak4?

detta fick jag reda på under en utb i utländska vapen (killen är vapenhandlare/lärare). han visade då en amerikansk hagelbrakare som SWAT använder.

Skulle absolut inte tacka nej till att ha möjligheten att utrusta en soldat per grupp med lämplig pump/halvauto 12:a. Så länge det inte sker på bekostnaden av att en AK försvinner så tycker jag det är ett välkommet tillskott.

Ammunitionsvalet kunde bli intressant, undrar vad kronan skulle falla för, antar att det skulle bli mer åt det grövre hagelhållet, kanske buckshot. Lös ammunition till den är nästa problem för att kunna ha med den på övningarna, men det finns ju olika typer idag. Såg till och med att det fans ”nöd bloss”, mini lys mm i kaliber 12.

Idag finns det tre olika hagelgevär inom försvarsmakten:

Remington 870

Remington 1187

Winchester 1200 ( är endast 90% säker på modellen)

Polisen använder

Remington 870 ( Tror att nästan alla är borta)

Winchester Defender

Att använda en "masterkey" är rent sagt idiotiskt då den väger mer än M203. Bättre vore att köpa in Hagelgevär med 12" tums pipor med en "standoff" (kan ej komma på någon bra översättning, pistol grepp och surefire. Var vänlig att notera att ovanstående hagelgevär endast duger för inbrytningar. Man måste ha en vanlig kolv för ett allround vapen.

Bättre vore att köpa in Hagelgevär med 12" tums pipor med en "standoff" (kan ej komma på någon bra översättning,

12 tums pipor :)  rediga grejor det. Du menar inte hagel kaliber 12.

Jag menade längden. Jag är ingen vän av dem men har en till "3 gun" samlingen. 9x19 tolkade mig helt rätt. De flesta hagelgevär jag har mätt får en piplängd på 12-14 tum om pipan kapas i höjd med magasinröret. *Obs gör inte det, om du inte har pratat med polisen*. För allround bruk skulle jag välja 18-20 tums pipor.

Jag vet en hel del vpl,yo,ro som har köpt hagelgevär. Ungefär hälften har Rem 870-1187,andra hälften envisas med Mossberg 590.

• BlåGul -1

Fel och fel...

Jag tror (utan att vara väldigt insatt i ämnet, har just börjat fundera på att komplettera till en '3 gun' samling :)) att vapnen är hyggligt likvärdiga. Båda är prisvärda och stryktåliga brukshagelgevär.

Det finns väldigt mycket tillbehör och prylar till båda, möjligtvis lite fler till Remingtons bössor (?, rätta mig om jag har fel GA eller annan kunnig).

Säkringens placering är olika på vapnen. En smaksak det med. Rem 870 har sin säkring vid varbygeln, och Mossyn har en tumsäkring uppe på vapnet.

Jag skulle vilja säga att Mossberg 590 är det mest prisvärda hagelgeväret på marknaden då man för ca 4000 får allt som behövs med undantag av ficklampa. Men har man otur och får ett dåligt ex så är det ett rent H-E att få ordning på vapnet. Alla jag känner har bytt säkringen mot en i metall. Fel jag känner till är: fel på matningen, sikten som inte går att skottställa samt avtryckar mekanismer som går i bitar.

Remington har något bättre kvalitetskontroll (Leta efter gamla wingmasters eller police) men där en bössa i start utförande lätt kostar 8000kr.

Allmänt om hagelgevär:

Man delar in effektivt avstånd i tre zoner:

A= 0- ca 5m, hagelsvärmen har inte börjat att sprida sig utan det är som att skjuta en projektil.

B= ca 5m-15-20m

Här är svärmen spridd och är lättast att träffa med pga spridningen.

C= ca 20-80m

Här är spridningen så stor så att man missar "tavlan". Altså måste man byta till slug.

Det mest nödvändiga tillbehören är enligt mig: vapenrem, sikten och surefire 6v system.

Var noga och testa ammo i ditt vapen då det är stor skillnad mellan olika vapen.

Bra böcker:

Tactical shotgun av Gabriel Suarez

The defensive Shotgun av Louis Awerbuck

Some of the answers, Urban Shotgun

Allmänt om hagelgevär:

Man delar in effektivt avstånd i tre zoner:

A= 0- ca 5m, hagelsvärmen har inte börjat att sprida sig utan det är som att skjuta en projektil.

B= ca 5m-15-20m

Här är svärmen spridd och är lättast att träffa med pga spridningen.

C= ca 20-80m

Här är spridningen så stor så att man missar "tavlan". Altså måste man byta till slug.

Min winchester defender/1300 har aldrig någonsin krånglat och det har gått lite bly igenom den genom åren. Köpte allt i ett paket med pistolgrepp, 1300 pipa(den oräfflade) och defender pipa. "For hunting and homedefense"  som det stod på kartongen. 2 300 kr 1992.

De olika zonerna regleras normalt med en Choke. Till min bysse ingick det 3 olika till 1300 pipan, men de särskiljs bara med en till tre punkter.

Som sagt bössan är otroligt driftsäker, men den saknar det där robusta intrycket vilket gör att jag söker en M590.

:D

Casca

• 2 weeks later...

Remington 870 ersatte Kpist m/45BT som tårgasvapen inom polisen från 80-talet. Nu har H&Ks 40mm tårgasvapen ersatt Remington 870.

Hagelgeväret var inget lämpligt vapen för detta ändamål. Antalet projektiler som måste skjutas in i en lägenhet räknades i tiotal. Varje projektil innebär en risk att någon skadas.

För avlivning av djur finns hos varje polisstation ett jaktgevär och ett hagelgevär "side by side". Polisens Remington 870 är slätborrade och är därför sällan lämpliga för avlivning av djur heller. De finns dock kvar i förråden hos de olika polismyndigheterna och används ibland för avlivning.

Polisiärt kan man även använda hagelgevär för att skjuta upp lås.

• 2 weeks later...

>Idag finns det tre olika hagelgevär inom försvarsmakten:

Remington 870

Remington 1187

Winchester 1200 ( är endast 90% säker på modellen)

Fick dom officiella beteckningar, typ Hg m/xx?

Vilka (eller alla tre?) finns hos KJ?

Tackar

HASSE

detta fick jag reda på under en utb i utländska vapen (killen är vapenhandlare/lärare). han visade då en amerikansk hagelbrakare som SWAT använder.

Är det inte så att det blir lite fel att säga att "det är detta SWAT använder" ?

Vilket SWAT då? det finns väl inget nationellt SWAT? de är väl upp till varje enskild poliskår att ordna det vid behov, och det lär ju finnas olika utrustning...

Som att det används olika pistoler som tjänstevapen av olika polismyndigheter.

Och inte som i Sverige att vi har i princip ett och samma vapen för alla poliser (vi har väl PP, och 3 varianter på Sig'en?)

Eller är jag helt yr...?

Konstaterade just en otydlighet i mitt tidigare inlägg i denna tråd:

De flesta hagelgevär är tämligen släta i loppet...anledningen att Remington 870 inte lämpar sig för avlivning (utom av djur som inte kan springa alls) är att den inte är trångborrad och därför sprider haglen för mycket om djuret skall skjutas från lite avstånd.

Guest Lt. payne

Ärlighet varar längst ,sa alltid Mamma.

Jag som inte kan ett vittens om hagelgevär,har några frågor.De jag sett är endast på bild.Vad skiljer en SPAS 12

från en Mossberg 590? Vad skiljer i konstruktionsprincip?

Jag vet att det finns Hagelvapen för användning vid jakt och det finns Hagelvapen som används mot människor,vad är fördelar och nackdelar?

Är ingen hagelfantast själv, och har aldrig sysslat med jakt. Vad gäller "tjänstehagelgevär" för polisiär/militär användning finns fyra huvudsakliga konstruktionsprinciper. Normalt rymmer de mellan 6-10 patroner.

Pumpgevär - mellan varje skott måste Du själv växla skott med en pumrörelse på "Terminator-manér. " (Ex Remington 870, Mossberg 500/590). Driftsäkert system.

Halvautomater - Petar automatiskt in en ny patron i loppet med hjälp av gastrycket. Det enda arbete du behöver göra själv är att trycka av och hålla i (Ex Remington 11-87). Bra, men mer känsliga konstruktioner.

Pump/halvautomater - Sinnrik konstruktion som gör att Du kan välja mellan att skjuta halvautomat eller pump beroende på ammunitionstyp eller önskemål. (Ex Benelli M3/S90, Franchi S.P.A.S 12). Kompromiss mellan Pump/Halvauto. Välj själv hur hög driftsäkerhet Du behöver.

Helautomatiska hagelvapen - Sanslösa maskiner som möjliggör helautomatisk eld. (Ex Franchi S.P.A.S 16, Daewoo). Kul, och alldeles oerhört manligt, men vad har man dem till EGENTLIGEN?

2sharp.

han menade naturligtvis Amerikanska SWAT styrkor. den var förresten i plastaktigt material.

2Sharp menade också amerikanska SWAT.

Varje polisdistrikt sätter upp sin egen "Insatsstyrka" och det finns ingen speciella tilldelade vapen som gäller över hela USA.

Många kallar dessa styrkorna ens inte för SWAT utan har andra namn (kallas inte NYPD:s ERT, Emergency Respons Team). Förutom de lokala polisdistrikten har även FBI och ATF egna styrkor. FBI:s kallas väl HRT (Hostage Rescue Team).

Så det finns mängder av denna typen av styrkor i USA och de har olika vapen och olika organisationer och till viss del annorlunda uppgifter.