Jump to content

Tough lessons for Israeli armour

Recommended Posts

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4794829.stm?ls

One of the major military surprises of the fighting in Lebanon has been the apparent vulnerability of Israeli armour to Hezbollah anti-tank rockets.

No detailed figures are available and it is clear that many more tanks may have been hit than actually destroyed.

But a significant proportion of Israeli casualties have been among tank crews

In Lebanon Israel has come up against some of Russia's most modern anti-tank weapons.

The AT-13 Metis or Saxhorn is a modern tube-launched successor to the Sagger.

Its tandem-shaped warhead can punch through armour of up to 46cm (18 inches) thick

And a journalist from the London-based Daily Telegraph newspaper reports also seeing abandoned Kornet missiles in Lebanon.
Guest Triggerpuller

Den här artikeln skall man nog inte dra alltför stora växlar på. Vissa kommer nog tyvärr att åter låta lite som post-Yom Kippur all over again. Stridsvagnen är död etc.

Skall vara ett antal Mk 4:or som tagit 2-3 träffar med Metis/Kornet och ändå kunnat fortsätta striden. Visar kvaliteten på israeliskt pansar enligt mig.

Edited by Triggerpuller

Mk4:orna är inte särskilt många dom flesta är Mk3 utan extrapansar.

Samtidigt får man ha i beaktande att det finns långt farligare pv-robotar i tjänst än dom Hezbollah hadde till sitt förfogande (Bill-2 med takslående tandemladdningar skulle definitivt ha slagit ut även en mk4 tex).

Stridsvagnen är samtidigt långt ifrån optimal i den libanesiska terrängen.

En tanke som slog mig är ju att man såg bara Stridsvagnar och Pansarskyttefordon på bilderna från kriget, strv med sina 120mm kanoner och Pbv:er med ksp i varierande omfattning.

Vart är Stridsfordonen med automatkanonerna? Herbollah har ju inga stridsvagnar. Då känns det effektivare om Israelerna hade dubbla 35mm akan på ett antal stridsvagnar för att slå ut bunkrar och hålla nere fienden, det är ju väsentligt lättare att slå ut infanteri med en automatkanon i många fall än med en stor granat var 5 sekund.

Den här artikeln skall man nog inte dra alltför stora växlar på. Vissa kommer nog tyvärr att åter låta lite som post-Yom Kippur all over again. Stridsvagnen är död etc.

Nja, det tror jag knappast, 1973 höll det på att skita sig för dom och det kan man knappast säga nu.

Däremot undrar jag om om dom har fått några överraskningar nu, pga av vapenverkan eller ny taktik?

• BlåGul -1

Deras motståndare på den här fronten har överraskat förut så jag tror knappast att högre befattningshavare i IDF har lyft särskilt mycket på sina ögonbryn, däremot kan jag tänka mig att lägre befattningshavare som inte tjänstgjort på Nordfronten tidigare gått in i konflikten med en underskattning av motståndaren i bagaget.

/K

Edit: Exempel på överraskning:

Arabisk television visade en morgon -93--94 en film där Hizbollah anfaller och tar en IDF-postering i södra Libanon. Det visar sig något senare att det faktiskt skett och alldeles nyss.

I sann Combat Camera style hade en av de anfallande kamera i stället för vapen och dokumenterade tagandet av objektet som blev lyckosamt för Hizbollah. Propaganda-effekten blev tydlig och jag kan tänka mig att det märktes i IDF-leden.

UNIFIL såg det hela på TV innan de ens visste att det skett, trots att det hände inom Area of Interest, (dock i ICA:t).

Edited by Krook
Guest Triggerpuller

Nja, det tror jag knappast, 1973 höll det på att skita sig för dom och det kan man knappast säga nu.

Däremot undrar jag om om dom har fått några överraskningar nu, pga av vapenverkan eller ny taktik?

Vad jag syftade på var att lätt infanteri/jeep-trollen kanske kommer att vädra morgonluft.

Dock känns det som att det inte finns så mycket att gå på. Väntar hellre på att IDF:s AAR börjar sippra ut. Har hört visst snack om att man låtit sig kanaliseras och varit överdrivet rädd för att andvända avsutten trupp. Men det kan vara rent struntprat också.

Känns rent inituitivt som att israelerna underskattade Hizbollah.

Mk4:orna är inte särskilt många dom flesta är Mk3 utan extrapansar.

Samtidigt får man ha i beaktande att det finns långt farligare pv-robotar i tjänst än dom Hezbollah hadde till sitt förfogande (Bill-2 med takslående tandemladdningar skulle definitivt ha slagit ut även en mk4 tex).

Stridsvagnen är samtidigt långt ifrån optimal i den libanesiska terrängen.

En tanke som slog mig är ju att man såg bara Stridsvagnar och Pansarskyttefordon på bilderna från kriget, strv med sina 120mm kanoner och Pbv:er med ksp i varierande omfattning.

Vart är Stridsfordonen med automatkanonerna? Herbollah har ju inga stridsvagnar. Då känns det effektivare om Israelerna hade dubbla 35mm akan på ett antal stridsvagnar för att slå ut bunkrar och hålla nere fienden, det är ju väsentligt lättare att slå ut infanteri med en automatkanon i många fall än med en stor granat var 5 sekund.

Israelerna anser att medeltunga pansarskyttefordon med akan inte passar in i deras doktrin och är för dyra kontra levererad effekt.

Edited by Triggerpuller

Nackdelen är ju att deras docktrin är byggd för ett massivt pansarslag med Syrien om man slåss mot en gerilla får man taktik och materielanpassa. Dock tar ju inte en gerillabekämpning lika mycket stridsfordon i anspråk som en strid mot en mekaniserad fiende så dom skulle nog kunna klara sig med relativt få fordon.

Skall vara ett antal Mk 4:or som tagit 2-3 träffar med Metis/Kornet

?? Fins det några som hels bevis på att Metis/Kornet har använts i Libanon? Har bara sett bilder på äldre Sagger, AT-4/5 och TOW (inkl Iranska kloner). Bildbevis på motsatsen mottages gärna! Åtminstonne en liiten, liiiiten kornig och otydlig, men dock bild på dessa nämna ATGM i Hezbollahs händer skulle skulle göra mig nöjjd. Gäller främst Kornet.

Räknar kallt med att du redan har en del bildbevis på detta, "Triggerpuller"....

Deras motståndare på den här fronten har överraskat förut så jag tror knappast att högre befattningshavare i IDF har lyft särskilt mycket på sina ögonbryn

Tja... Dom har bytt ut sin ÖB för Norra Israels MILO efter detta iaf..

Guest Triggerpuller

Har för tillfället inga bildbevis att vidarebefo(r?)dra, bara andra och tredjehandsuppgifter. Så du får utgå från att jag ljuger, hittar på och sprider rykten. :P

Edited by Triggerpuller
  • 1 year later...
Deras motståndare på den här fronten har överraskat förut så jag tror knappast att högre befattningshavare i IDF har lyft särskilt mycket på sina ögonbryn, däremot kan jag tänka mig att lägre befattningshavare som inte tjänstgjort på Nordfronten tidigare gått in i konflikten med en underskattning av motståndaren i bagaget.

/K

Edit: Exempel på överraskning:

Arabisk television visade en morgon -93--94 en film där Hizbollah anfaller och tar en IDF-postering i södra Libanon. Det visar sig något senare att det faktiskt skett och alldeles nyss.

I sann Combat Camera style hade en av de anfallande kamera i stället för vapen och dokumenterade tagandet av objektet som blev lyckosamt för Hizbollah. Propaganda-effekten blev tydlig och jag kan tänka mig att det märktes i IDF-leden.

UNIFIL såg det hela på TV innan de ens visste att det skett, trots att det hände inom Area of Interest, (dock i ICA:t).

Lite OT.

Krook, detta låter som en film jag sökt länge utan resultat. Kanske du vet var man kan hitta den..

Den jag letar efter visar en grupp som gör sig färdiga för strid i en liten dunge..Chefen intervjuas och säger : Vi är inte speciellt bra men vi lär oss allt efter som (eller något liknande) Sedan ses de storma upp för en kulle, med Ksp understöd, och ta ett OP

Ang Merkava och Hezbolla

Här en välgjord Al Jazera produktion om Merkava, dess historia samt Mötet med Hezbolla.

http://www.youtube.com/results?search_quer...p;search=Search

glöm ej att fler avsnitt följer

EDIT: bytte till bättre länk

lite annat

http://www.youtube.com/watch?feature=relat...p;v=zkwPKPD0Zf0

http://www.youtube.com/watch?v=LZ_w-u8IXH0...feature=related propaganda

http://www.youtube.com/watch?v=MyxC_eOcwg8...feature=related

Edited by Stella-Polaris
Nackdelen är ju att deras docktrin är byggd för ett massivt pansarslag med Syrien om man slåss mot en gerilla får man taktik och materielanpassa. Dock tar ju inte en gerillabekämpning lika mycket stridsfordon i anspråk som en strid mot en mekaniserad fiende så dom skulle nog kunna klara sig med relativt få fordon.

Idag ja...

Med tanke på hur tongångarna normalt går på ett sådant här forum så är det kanske inte läge att göra sig av med sin pansararme.

Den kan ju vara bra när det skorpar till sig i tex Iran och Irak faller sönder på ett sådant sätt att man kanske vill platta till ett o annat grannland (Syrien främst) för att förhindra ett seriöst försök till militärt angrepp.

Betänk att man under första gulfkriget planerade att slås ig fram till Irak för att sätta stopp för SCUDbeskjutningarna, lite knepigt utan stridsvagnar.

Vad gällande Merkava och Hezbollahs pansarvärnsförmåga är det igentligen helt ointressant hur många vagnar som träffades eller slogs ut. Det avgörande är om Israel blev hämmade i sitt utnyttjande av pansar...

Om fallet är som näms i Repotaget, som jag länkade till ovan, att första anfallet stoppades efter 3,5 km så har ju pansarvärns effekten varit avskräckande nog. Drog Israelerna tillbaka sitt pansar, eller blev svårt hämmade i dess utnyttjande, pga hezbollahs pansarvärn är den intressanta frågeställningen.

Edited by Stella-Polaris