RaVeN Posted August 16, 2006 Report Share Posted August 16, 2006 Som rubriken lyder är det någon som sett Leif Andreassons nya bil in action? Brukar va ner på MAntorp men blev inte så i år. Vet ej om detta är rätt ställe men den är ju dock ett transport fordon med 90 mönster. BlåGul får ändra om det känns befogat. Bilden länkad från http://www.andreassonmotorsports.com/default_gallery.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted August 16, 2006 Report Share Posted August 16, 2006 Jag har för mig att jag sett den på TV förr... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted August 16, 2006 Report Share Posted August 16, 2006 Undra om den har stealth-egenskaper. Visserligen för en metanoldriven Funny Car ett oherrans vansinnigt oväsen, men radarsignaturen ser ut att kunna vara hyfsat låg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted August 16, 2006 Report Share Posted August 16, 2006 (edited) Japp, den sågs både på strippen och nerplockad. Gick rätt bra för honom, missade dock finalkörningarna då jag hade fullt upp på annat håll. GRYM bil whatsoever. EDIT, Han kom 2a med tiden 5,910 och 392,22 km/h EDIT2, det läskiga är att de ser ut att stå still och låter som en viskning om man jämför med top-fuel bilarna. Edited August 16, 2006 by Born Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted August 16, 2006 Report Share Posted August 16, 2006 Som rubriken lyder är det någon som sett Leif Andreassons nya bil in action? Självklart! Här missas inga race i onödan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted August 16, 2006 Report Share Posted August 16, 2006 EDIT2, det läskiga är att de ser ut att stå still och låter som en viskning om man jämför med top-fuel bilarna. DET är sant! TopFuel låter inte som en förbränningsmotor. Det KÄNNS som en stor explosion när dom drar iväg och ens hjärta ändrar rytm och hoppar över ett par slag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted August 16, 2006 Report Share Posted August 16, 2006 EDIT2, det läskiga är att de ser ut att stå still och låter som en viskning om man jämför med top-fuel bilarna. DET är sant! TopFuel låter inte som en förbränningsmotor. Det KÄNNS som en stor explosion när dom drar iväg och ens hjärta ändrar rytm och hoppar över ett par slag... Pja, ska man lyckas bränna 60 liter soppa på 4-5 sek så får man fan inte snåla på krutet ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted August 16, 2006 Report Share Posted August 16, 2006 Någon påstod för mig att en vanlig anledning till motorras på TopFuel är att motorn fryser sönder. NitroMetan-bränslet skulle tydligen bli djävulskt kallt vid tomgång och därför syns det ofta ett par gubbs som sprayar nånting anti-frysmedel runt blocket strax innan julgranen tänds. Låter märkligt, någon som kan bekräfta alt. dementera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted August 16, 2006 Report Share Posted August 16, 2006 (edited) saxat från denna hemsidan Ovanför kompressorn sitter injektorn med en spjällarea begränsad av reglerna till max 65 kvadrattum. En 0,3 millimeter stor springa vid spjällen räcker för tomgången, men den höga gashastigheten kan ge upphov till isbildning vilket minskar springan. Då kan chefsmekanikern, efter en burnout, styra tomgångsvarvet genom att plocka bort plastpluggar ur injektorn. En plugg ger 50 varv/minut. Tomgångsvarvet ligger normalt runt 2.600 varv/minut. Blir varvet för högt börjar centrifugalkopplingen dra och föraren kan inte hålla bilen på startlinjen längre. Så det kan nog stämma med att det kan vara problem med is. Fast det verkar inte som att det är bränslet som gör att det blir kallt. Fast har nitormetan låg temperatur då den övergår i gasfas så tar det bort energi och blir kallt. edit: rättade lite Edited August 16, 2006 by KA2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted August 16, 2006 Author Report Share Posted August 16, 2006 Smyger in lite info ang Top fuel Frontvingarna genererar runt 900 kilos tryck över framhjulen. Hur tusan kan man styra en bil med så smala framhjul? Svaret är: det går inte. Efter att bilen lämnat startlinjen har framhjulen ytterst marginell kontakt med marken, däremot har de med sin höga höjd en utmärkt roderverkan. Precis som ett flygplan, alltså! Några bromsar finns inte i fram. Ett Top Fuel-chassi byggs av ungefär 100 meter sömlösa rör i Chrome Moly, en mycket hård stållegering. Chassits uppbyggnad påminner om en liggande radiomast, alltså en fackverkskonstruktion. Chassits egenvikt ligger runt 270 kilo och bilens totala vikt enligt reglerna får inte understiga 953 kilo inklusive förare. Motorn i en Top Fuel-dragster har sitt ursprung i Chryslers legendariska 426 Hemi även om inte en del finns kvar från originalet. Det rör sig alltså om en 90-graders V8-motor med lågt placerad kamaxel, stötstångsteknik och två ventiler per cylinder. Motorvolymen är av reglerna begränsad till 500 kubiktum, alltså 8,19 liter. Effektuttagen är bedövande, runt 6.000 hästkrafter, eller mer, vid behov! Det som mest skiljer en Top Fuel från andra motortyper är bränslet. Istället för bensin används nitrometan (CH3NO2). Alla vet väl att bensin kräver en viss mängd tillsatt syre för att förbrännas effektivt. Nitrometan å sin sida för med sig två egna syreatomer per molekylenhet vilket gör det möjligt att mata in mycket stora bränslemängder i motorn. Top Fuel mumsar i sig ungefär tio liter nitro i minuten redan på tomgångNär föraren fäller ner pedalen fullt vräks runt 3,5 liter I SEKUNDEN in i maskinen! En Top Fuel har ingen växellåda, bara ett backslag som på en båt. Istället förlitar man sig på en koppling av centrifugaltyp som låser upp i olika steg. Detta sker via en kopplingskanon som styrs av en pneumatisk timer som aktiveras vid fullgas. Kanonen backas tillbaka under körningen tills kopplingen är helt låst vilket normalt sker efter ungefär 2/3 av strippen. Kopplingen inryms i en skottsäker kåpa av titan. Den enorma bakvingen sitter där för att ge bakhjulen så mycket tryck att de inte börjar spinna. Med runt fyra graders vinkel är trycket vid mållinjen respektingivande tre ton och däröver. Vingstöttorna har en egen vingprofil för att inte skapa onödigt luftmotstånd. Jodå, en Top Fuel-dragster har bromsar också. I bak hittar vi vanliga skivbromsar som regleras med en spak i förarutrymmet. Bromsarna används mest för att bromsa efter burnouten, hålla bilen på startlinjen och för att bromsa i lägre hastigheter. När bilen dammar över mållinjen i närmare 500 km/h räcker dock inte skivbromsarna långt. Då släpper istället föraren ut de två stora bromsskärmarna som bromsar bilen med en kraft av över 5G. Då gäller det att ha spännt bältet ordentligt... Top Fuel Dragster accelererar 0-100 km/h på cirka 0,7 sekunder och har färdats 17 meter ifrån stillastående start på samma tid, nästa elva gånger snabbare än en Porsche 911 Turbo? Om du i 180 km/h passerar en stillastående Top Fuel Dragster, då hinner dragstern ikapp dig efter två sekunder om den startar samtidigt som du passerar den? Lite info för den som inte vet. Anledningen till denna post är bar att vi brukar hälsa på Andreasson motorsport just på mantorp under denna tävling och var intresserad hur det hade gått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.