Jump to content

Volvo 740

siros

Recommended Posts

Tjena

var och tittade på två bilar idag. En volvo 740 GLT 16v samt en 740 GL 8v.

Jag märkte tydligt ljudskillnaderna på dessa två motorer, GL motorn med 8v gav det rejäla volvo motor ljudet, ett dovt och ordentligt ljud. Medan GLT motorn med 16v gav ett mer koreabils motor ljud. De e svårt och förklara men jämför en 240 med en kia typ. Vad kan detta bero på? är det ventilerna som gör detta eller är det att GLT motorn har dubbla överliggande kamaxlar?

Finns det någon rimlig förklaring eller var bilen jag kollade på konstig?

//Siros

ok tack för svaret. någon bilexpert som kan förklara varför det är så? har hört att B234f motorn har en balanseringsaxel i nedre högra hörn vilket tar bort vibrationer och andra ljud. och att man kan ta bort remmen till den för att tjäna lite effekt samt få den att låta bättre? Låter detta verkligen rilmligt?

Blir GLT ljudet acceptabelt om man installerar sportavgassystem?

de finns mycket som kan låta i en sådan och så förutsätter jag att GL:en är en förgasar motor. i GLT så är de insprutning och fler rörliga delar. saker som du kan köra är ventilspelet, spridar ljud, kammaxel m.m

de finns mycket som kan låta i en sådan och så förutsätter jag att GL:en är en förgasar motor.

<besserwisser> Jag meckade med en 740 GL -90 så sent som för några dagar sen och den hade i alla fall insprutning (Bosch Jetronic). </besserwisser>

Angående vad exakt det är som gör att motorerna låter olika är nästan omöjligt att säga. Det har skrivits avhandlingar i ämnet om vilka delar det är som orsakar vilka ljud på bilmotorer. Men för att komma med några teorier: Eftersom samma delar på de olika motormodellerna är olika stora kommer de att ha olika egensvängningsfrekvenser, vilket leder till att de kommer att låta olika. Har båda modellerna förresten slirfläkt, eller har GLT-modellen elektrisk fläkt?

/mdn

När nu Volvo har varit kloka nog att sätta dit en balansaxel så kanske det inte är så lyckat att

koppla ur den. Motorn är byggd och optimerad för en fungerande balansaxel. Risken (om den

är stor eller liten får du bestämma själv) finns att livslängden minskar om motorn vibrerar

mer än den är designad för.

Efter att ha ägt en trött 740-8v så är valet för min del mycket enkelt, även om det nu råkar

vara så att -16v låter "fel". Ska du köra bilen eller sitta och lyssna på den?

PS. När -16v kommer över 4500 rpm så blir det plötsligt ett helt annat ljud.

de finns mycket som kan låta i en sådan och så förutsätter jag att GL:en är en förgasar motor.

<besserwisser> Jag meckade med en 740 GL -90 så sent som för några dagar sen och den hade i alla fall insprutning (Bosch Jetronic). </besserwisser>

/mdn

i samband med att katalysator tillkom på volvo 740 av 1987B modell så infördes insprutning på även GL modellerna...

Sen kan tilläggas att det är Obra att koppla bort balanseringsaxeln.... den fyller faktiskt en viktig funktion, annars skulle den inte sitta där.

/JBP

Mitt tips. Vill du ha en bil med mysigt ljud och bra effekt så är inte 740 någon bra idé. 740 är en bra bruksbil som tar dig från a till b med lite packning. Och nej, ett sportavgassytem hjälper inte 0:)

EDIT, åandrasidan får du en driftsäker och lättmekad bil.

Köp en 740 Tic då , min toppade 240 , gick som en missil mellan 100-200. 88b kom cat kravet och då blev B230F med LH Jettronic 2.2 std i GL samtidigt som GLE försvann.

Årsmodell -88 förlängdes av många biltillverkare för att komma i åtnjutande av katalysatorrabaten man hade innan kravet på katalysator kom -89. Denna förlägning kallades 88B.

J.K Nilsson

Joo TIC är en lirare, men den är ju dyrare också fast de är inte det som är det största problemet. Oftast är TIC:arna ägda av äkta bonne räcers som verkligen kör skiten ur dom. Oljeläckage och turbohaverier är tyvärr vanliga bland dessa bilar. dock finns det ju alltid en eller annan fin också

//Siros

Årsmodell -88 förlängdes av många biltillverkare för att komma i åtnjutande av katalysatorrabaten man hade innan kravet på katalysator kom -89. Denna förlägning kallades 88B.

J.K Nilsson

Aaah shit du ägde mig , B230K känns lättast igen genom att den har fallförgasare , invändigt så skiljer den sig genom att den har förbränningsrummen i kolvarna (som en direktinsprutad diesel) istället för toppen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...