Jump to content

Hur är säkerhetsläget i Nigeria?

Hercule

Recommended Posts

Har en fundering här.

Min flickvän har fått ett erbjudande om att jobba som aupair hos en amerikansk familj i Nigeria. Båda föräldrarna jobbar på ett av oljebolagen.

Detta är ju verkligen en spännande möjlighet och jag hade nog inte tvekat om det varit jag som fått ett liknande erbjudande.

Så, till saken. Hur är läget i Nigeria? Det var ju inte alltför längesedan som man kunde läsa om rebeller, upprorsförsök och kidnappningar av anställda på anställda i oljebranschen. Enligt UDs hemsida så finns det ingen varning för att resa dit men jag är ändå lite fundersam om Nigeria verkligen är ett bra land för min tjej.

Vore tacksamt om någon med lite koll kunde skriva några rader. :)

Brittiska UDs rekomendation

Finska UDs rekomendation

US statedep. rekomendationer

Verken den svenska, norska eller danska ambasaden har utfärdat några reserekomendationer.

Å andra sidan så är i alla fall svenska UD rätt dåliga på då och har som policy att endast avråda från resor till länder där det råder krig (motsv.) samt naturkatastrofer.

Har en fundering här.

Min flickvän har fått ett erbjudande om att jobba som aupair hos en amerikansk familj i Nigeria. Båda föräldrarna jobbar på ett av oljebolagen.

Detta är ju verkligen en spännande möjlighet och jag hade nog inte tvekat om det varit jag som fått ett liknande erbjudande.

Så, till saken. Hur är läget i Nigeria? Det var ju inte alltför längesedan som man kunde läsa om rebeller, upprorsförsök och kidnappningar av anställda på anställda i oljebranschen. Enligt UDs hemsida så finns det ingen varning för att resa dit men jag är ändå lite fundersam om Nigeria verkligen är ett bra land för min tjej.

Vore tacksamt om någon med lite koll kunde skriva några rader. :tveka:

Senast igår kidnappades 4 utlänningar: http://today.reuters.com/news/articlenews....&archived=False

Det handlar nog om att vara försiktigt plus att en aupair knappast är intressant

att kidnappa då dom flesta aktionerna tycks ha ekonomiska motiv.

Hercule

Det finns fasen så trevligare ställen att jobba som aupair än i Nigeria. Jag ävråder med kraft! No way att jag låtit min dotter åka på det sättet.... Vad säger flickvännens föräldrar? Stoppa vansinnet! Risken finns att hon kommer att bli lack på dig för att du "står i vägen för hennes utveckling" eller motsvarande, men rekommendera andra platser att åka som aupair till. Vill hon ha det mer exotiskt än USA, GB, Tyskland eller Italien-köret så finns ju Nya Zealand, Australien, Hongkong och Singapore eller Japan. Men fan inte Nigeria!! Hur väl känner hon familjen? Känner hennes föräldrar värdfamiljen? Vill hon prompt till Afrika, så finns ju Sydafrika som alternativ. Inte helt totalsäkert det heller, men något bättre i alla fall.

Vad gör hon om hon blir illa behandlad av familjen, de hunsar med henne eller om de helt plötsligt vill sparka ut henne? Vad finns för socialt nätverk eller stöd för henne därnere om hon kommer på kant med sin familj? Har hon överhuvudtaget träffat dem IRL?

Har en fundering här.

Vore tacksamt om någon med lite koll kunde skriva några rader. :Malaj:

Om familjen har ett bra, proffessionellt personskydd.

Dvs ett team som skyddar dem ska det inte vara nagra problem, ar de blaogda och naiva och inte har ngt skydd dock skall du STARKT avrada henne att aka dit..

Ta det radet fran en som jobbar for FNs sakerhetstjanst och ar utbildad Livvakt..

Mvh //Daniel

Hercule

Det finns fasen så trevligare ställen att jobba som aupair än i Nigeria. Jag ävråder med kraft! No way att jag låtit min dotter åka på det sättet.... Vad säger flickvännens föräldrar? Stoppa vansinnet! Risken finns att hon kommer att bli lack på dig för att du "står i vägen för hennes utveckling" eller motsvarande, men rekommendera andra platser att åka som aupair till. Vill hon ha det mer exotiskt än USA, GB, Tyskland eller Italien-köret så finns ju Nya Zealand, Australien, Hongkong och Singapore eller Japan. Men fan inte Nigeria!! Hur väl känner hon familjen? Känner hennes föräldrar värdfamiljen? Vill hon prompt till Afrika, så finns ju Sydafrika som alternativ. Inte helt totalsäkert det heller, men något bättre i alla fall.

Vad gör hon om hon blir illa behandlad av familjen, de hunsar med henne eller om de helt plötsligt vill sparka ut henne? Vad finns för socialt nätverk eller stöd för henne därnere om hon kommer på kant med sin familj? Har hon överhuvudtaget träffat dem IRL?

Eftersom hon "släppte iväg" mig ett halvår till Bosnien så har jag inga planer på att stoppa henne från att åka någonstans. Man får ju va smart. Är jag välvillig nu så blir det enklare nästa gång jag vill åka på mission. B)

Lite kul ändå när hon frågade om jag skulle åkt i hennes position. Utan att tveka svarade jag "ja"... :Malaj:

Hon vet ingenting om värdfamiljen och har bara fått en förfrågan via mail. Det är helt orealistiskt att hon åker. Både jag och svärmor har lagt in våra veto och flickvännen har sett tidigare nämnda tidningsartiklar och har nog insett vad det är som eventuellt väntar. Det blir ingent av det här. Tro mig.

Tack för omtanken allihop! :baskerPa:

Eftersom hon "släppte iväg" mig ett halvår till Bosnien så har jag inga planer på att stoppa henne från att åka någonstans.

Se bara till att hon har med sig sin Ak5, Grg, Sisu och gärna nå't kompani skytte också, så är det väl helt jämförbart :P

/E

Min farsa träffade ett par på en middag som varit i Nigeria och jobbat. Dom hade haft besök av ett gäng inbrottstjuvar en natt. Inbrottsgänget var beväpnade med AK-47or och skjöt deras två vakter och hade börjat bryta upp grindarna innan säkerhetsbolagets förstärkningsstyrka kom och besegrade "inbrottstjuvarna" i en eldstrid. Allt utanför grinden på deras hus samtidigt som barnen hörde på. Kul. Säkerhetsföretaget var antagligen ett professionellt sådant som Tyfing pratade om då dom klarade av en sådan situation, men ändå inte kul. Dom flyttade från Nigeria efter det....

En UD människa jag talade med sa att det var de svenska beskickningarna i Nigeria och Colombia som ansågs vara dom farligaste arbetsplatserna inom UD.

Så Nigeria verkar inte vara ett kul ställe.

Edited by C-O.M