Jump to content

Bli "hemvärnsgubbe"?


Guest Rostig Riddare

Recommended Posts

Guest Rostig Riddare

Hej! Jag gjorde värnplikten för många år sedan och hann till och med göra ett par repövningar innan jag fick "sparken" av ÖB i våras - precis som en massa andra svenskar. Jag funderar därför på att söka in till hemvärnet och har ett par frågor som jag hoppas någon kan besvara. Först och främst, vill hemvärnet ha mig? Det är en fråga jag tror många i min ålder frågar sig. Jag gjorde alltså lumpen som vanlig menig sambandssoldat med ordinära slutbetyg och muckade -89. Är ingen stridis, men vill inte heller sitta och dricka kaffe i skogen med en mauser i knät tillsammans med en massa ännu äldre gubbar...

 

Jag har förstått att alla måste göra minst 20 timmar övningar om året. Det är inte mycket, men hur är övningarna upplagda, är det bara helgövningar eller? Jag arbetar ofta helg i det civila och de helger jag är ledig vill nog varken min fru eller jag att jag är på manöver hela tiden. Däremot kan jag ofta vara ledig på vardagar.

 

Finns det någon bra hemsida om hemvärnet, förutom försvarets egna hemsidor? Och vet någon om hemvärnet i Norrköping är bra?

 

Tackar på förhand för alla svar!

Link to comment
Share on other sites

Alla dina frågor besvaras bäst av respektive kompani i Norrköping!

Där finns både det vanliga hemvärnet och sk Insatskompanier.

 

Vart du än vänder dig så är du hjärtligt välkommen, det lovar jag.

 

Ring upp expeditionen och se till att komma förbi och ta en fika

och prata lite med de befäl och de figurer som du kommer att få

ha att göra med! :camo:

 

Du får många möjligheter till vidareutbildning i de ämnen som

just du är intresserad av, och trots att Hemvärnet är en

organisation med en del problem, så kommer du att få tillbaka

minst lika mycket som du själv satsar!

 

 

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

förutom det flak säger så reagerade jag på helgbiten. Det är typ bara helger man övar på, och jobbar du ofta helg är det inge bra kombination alls. Ganska snabbt tips om att det där måste du kolla upp om du vill gå med. HV är helgkrigare i flesta fall, för det är då majoriteten är lediga och kan öva.

Link to comment
Share on other sites

Men det blir kanske ändring på det... Det snackas om att lägga Hemvärnets övningar under hel eller del av vecka, med ersättning motsv. sjukpenning... Men det är förstås bara rykten än så länge. Jag tror det hade varit ett lyft för verksamheten om man gjort så, men jag menar nog att HELA inkomstbortfallet måste ersättas. Antingen genom reda pengar eller något annat arrangemang med fringisar eller skattereduktioner eller motsvarande. Det går inte för sig att folk skall förlora pengar på att vara med och göra en insats för Riket. Faktum är att just helgverksamheten är en av anledningarna till varför Hv har problem med att få med folket på övningarna. Vår fritid är allt dyrbarare och konkurrensutsatt. Många drar sig för att gå i clinch med familjen och åka bort en hel helg, speciellt som många surputtar som jag tycker att man får allt för lite "tillbaks" av den satsade tiden.

 

Om vi tänker oss en övningshelg, högst ordinär, så inleds den på torsdagen för vissa hardcore-individer som ställer upp och packar den gemensamma utrustningen i bilarna, kollar batterierna i sambandsutrustnigen etc. På fredag kväll inleds övningen med att förbandet samlas och cheferna får grepp om personalen. Man kanske ringer runt lite till folk som anmält att de skulle medverka, men som inte dykt upp än. Vissa kommer, andra kommer just på att de "glömt" moster Stinas krigsviktiga 65-årskalas. De flesta har redan en 40-timmars arbetsvecka bakom oss när vi drar i fält, så det gäller att man är entusiastisk när man ger sig av! Nåväl, man rullar iväg så småningom där på fredagskväll. Gänget sitter uppsuttet i terrängbilar och skumpar iväg i 70 km/h till ett avlägset övningsfält någonstans. Man kanske tillbringar ett par, tre timmar där på flaket... Väl på plats upprättas förläggning under mycker fummel, svordomar men också ett eller annat garv. På lördag morgon är det samling -"uppställning" eftersträvas i alla fall. Genomgång inför övningen, blågula presenterar sig, personalutjämning genomförs mellan grupper och plutoner därefter fika och sedan är det först Pc på orderuttag och sedan Gruppchef och sedan kör vi igång! ÄNTLIGEN!, tycker man... Så rullar övningen ett tag. Har man TUR, så är det något intressant och givande man kan relatera till eller som utvecklar en. Men påfallande ofta hamnar tyvärr övningen/utbildningen på en slags halvljummen lägsta-nivå. Sedan är det lunch och lite koma och nu börjar man bli lite småsur på upplägget, men man garvar med polarna och försöker hålla stridsk*** någorlunda halvseg. Efter lunch å kaffe i skogen fortsätter vi. Momentet görs kanske om ett par gånger och någon blågul hojtar något uppmuntrande. Sedan kanske det blir något tillämpat. Några Fbu:are eller Hv-gubbar från grannkompaniet (om vi har en ambitiös övningsledning , annars blir det några gubbar ur det egna förbandet som dras åt sidan lite konspiratoriskt) utses till B-styrka och sedan brakar det loss. Är det en större övning är B-sidan oftast totalt underdimensionerad, vilket innebär att 90% av tiden ligger 90% av de som övar och kör navelrodel, småfiser, berättar fräckisar eller bara har totalt skittrist och undrar vaffan de egentligen håller på med. Här gäller det också att övningsledningen har koll på B-sidan och verkligen styr upp, men eftersom alla egentligen ville fortsätta leka indianer, så börjar "fi" kanske snart köra sitt eget räjs och då är det lätt att det ballar ur totalt.

Nattens verksamhet genomförs med hänsyn till fordonsförarna som skall vila ut ordentlig inför morgondagens körning, så övningen läggs i dvala någonstan efter midnatt. Om chefen verkligen vill något, så håller han inne med detta och låter folket genomföra verksamheten i förläggningen enligt fältmässiga rutiner, men då riskerar man å andra sidan att de som legat och väntat på fi i eldställningarna halva natten blir skitsura för att inget hände. Andra "dämpande" faktorer på verksamheten är om en granne till övningsfältet klagat över oljudet och fått militären att nästan kräla i stoftet för att inte störa nattsömnen. Det spelar ingen roll om övningsfältet legat där i 200 år och gnällspiken just flyttat in i kåken han fick så billigt just för att den var granne med övningsfältet -blir han störd, så skall det visas monumental hänsyn! Nästa morgon kanske B-sidan gör en drive-by-skjutning mest för att tömma sina magasin och sedan är det riva tältet, packa ihop all jävla skit ni plockat med er men som ALDRIG används. Kanske blir det en genomgång och utvärdering efter övningen, men det skall man inte ge sig fan på. Övningsledningen är lika angelägen om att komma hem som alla andra trötta stackare, så man rafsar över det där lite halvhjärtat. Har du kritik mot övningens innehåll eller hur den leddes? Lägg ner det! Ingen lyssnar eller bryr sig i alla fall. Nä, uppsittning och så luffa hemåt i terrängbilen igen. Någon kanske kör tricket med chokladpulver och vatten i talröret in till förarhytten och så skrattar vi lite gott åt det. Sedan är det mtrlvård och sådär och framemot femtiden kommer man hem efter ännu ett märkligt veckoslut. Hustrun är sur för att man skitar ner med sina leriga grejor, kroppslukten är kanske inte hallontårta precis och när man sedan somnar i soffan framför Aktuellt, har man just kvalificerat sig för en längre tids celibat. Jag la av med Hemvärnet, efter 15 år, i våras! Jag har haft många riktigt roliga stunder där, träffat många bra människor jag vill fortsätta hålla kontakten med, men jag ORKAR inte vänta på bättre tider längre. Jag har dessutom inte tid över att förspilla längre. Så jag la av.

Link to comment
Share on other sites

Klart du skall gå med men var beredd att byta förband om nöden så kräver. Vissa kompanier har inte vad som tar medan andra håller en bra klass. Hittar du inget du gillar så får du väl lägga av.

 

Jag delar inte Ragulins erfarenheter men erkänner att hamnar man i fel kompani så finns det definitivt bättre sätt att använda tiden på, men det vet du inte innan du har prövat.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag gjorde värnplikten för många år sedan och hann till och med göra ett par repövningar innan jag fick "sparken" av ÖB i våras - precis som en massa andra svenskar. Jag funderar därför på att söka in till hemvärnet och har ett par frågor som jag hoppas någon kan besvara. Först och främst, vill hemvärnet ha mig? Det är en fråga jag tror många i min ålder frågar sig. Jag gjorde alltså lumpen som vanlig menig sambandssoldat med ordinära slutbetyg och muckade -89. Är ingen stridis, men vill inte heller sitta och dricka kaffe i skogen med en mauser i knät tillsammans med en massa ännu äldre gubbar...

 

Jag har förstått att alla måste göra minst 20 timmar övningar om året. Det är inte mycket, men hur är övningarna upplagda, är det bara helgövningar eller? Jag arbetar ofta helg i det civila och de helger jag är ledig vill nog varken min fru eller jag att jag är på manöver hela tiden. Däremot kan jag ofta vara ledig på vardagar.

 

Finns det någon bra hemsida om hemvärnet, förutom försvarets egna hemsidor? Och vet någon om hemvärnet i Norrköping är bra?

 

Tackar på förhand för alla svar!

Först och främst så är du inte så gammal.

 

2. 20 timmar om året är en helg eller två beroende på hur förbandet vill lägga upp det så det går att lägga in så det går att lägga in men visst, mycket helgjobb är ett problem.

 

som påpekats ovan beror det på får man väl sätta intresset från din sida i relation till vad förbandet gör. om du kommer på att du gillar det så tror jag att du hittar tiden, om inte så provade du i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Det här är inga erfarenheter hämtade från endast ett kompani.... Jag har kanske haft en jäkla otur, men så har det sett ut vid min front i 80% av den tid jag varit med i Hv.

 

Jag har, som sagt, haft mycket kul också. Annars vore man väl masochist om man stannar kvar i 15 år... Men på något sätt känns det som om övningarna var roligare för ett tiotal år sedan. Kan ju förstås hända att det har en del att göra med att kompetensutvecklingen gick i nekros ungefär vid den tiden. Jag vill nog sticka ut hakan och påstå att det jag beskrivit ovan är en ganska allmängiltig bild av hur en övningshelg i Hemvärnet ser ut landet runt. Jag vill dessutom tillägga att jag varit med i beredskaps/insatspluton hela tiden sedan jag gick med. Tjoflöjt! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rostig riddare

Tack för era svar! Förhoppningsvis ansluter jag mig, men Ragulins inlägg är tyvärr lite oroande... Jag kan säkert få fritiden att räcka till för hemvärnet, men vill ha något vettigt att göra. Är som sagt ingen stridis, men vill ha seriös militär verksamhet. Att leka pang-pang i skogen, snacka nostalgi med andra gubbar eller fisa i tältet är säkert OK - någon gång. Men det finns vettigare saker att göra på helgen. Om hemvärnet skall ha något existensberättigande tror jag att man måste ta den egna verksamheten på allvar, inte bara som något kul i största allmänhet (även om det också ingår). Vad jag förstår är insatspluton mer krävande, men det är en framtida fråga för mig.

 

PS Jättetrevligt forum! :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Det finns säkert förutsättningar för att Hemvärnet skall kunna bli riktigt bra inom en inte allt för avlägsen framtid. Med nuvarande numerär kan man ju lite drygt hävda att Armén är en del av Hemvärnet :D

 

Det finns, som sagt, gott om bra och vettiga männikskor i organisationen som verkligen vill göra en insats för Sverige och som ser seriöst på verksamheten. Och även de yrkesofficerare som tidigare fnös högt över Hemvärnet har börjat fumla med förbandslistor, materiellistor och försöker få koll på vad man kan använda Hemvärnet till i insatsförsvaret. Det kan visst bli bra det här! Hemvärnet har befunnit sig i en övergångsfas ett stycke tid nu och liksom övriga delar av Försvarsmakten har man kanske haft en liten identitetskris. Jag drar mig här särskilt till minnes ett Hemvärnskompani som missförstod sin rolll i totalförsvaret så till den milda grad att man ville förlägga verksamheten inom ramen för stöd till det civila samhället/reservräddningstjänst fullt ut och vägrade delta i övningar inriktade på stridsmoment... Håhåjaja... :ph34r:

 

MEN, det finns en tröghet i systemet som jag bara inte pallar med längre. Jag ville inte förspilla mer tid på dåligt genomförda övningar längre och så länge man inte stimuleras eller lär sig någonting, så avtar intresset snabbt. Lycka till i Hemvärnet, rostige riddare!

Link to comment
Share on other sites

till Riddaren

 

1. Du är inte för gammal. Har påpekats. Påpekas igen. Hemvärnet är inte KJ/FJ/SJ eller annat J.

 

2. Helgerna är tillsvidare Hv stora övningstillfälle. Kan/Vill du inte då, tycker JAG inte det är någon mening att gå med, just nu. Vad framtiden för med sig vet bara han där uppe.

 

3. Det finns SÅ mycket mer än Hv vanliga övningar!

 

Jag gick med i höstas. Pappren fastnade och jag blev klar först i februari. Sen dess har jag:

 

-Insatkompaniets Förbandsövning - torsdag-söndag

-Bataljonens Förbandsövning - lördag-söndag

-tränat inför Högvakten

-genomfört Högvakten

-övat Strid I Bebyggelse SIB

-NBC/PEK samt instinktivskytte

-Folkrätt

-B-styrka SIB

-B-styrka/förevisningsobjekt MUS

-en veckas FörsvarsUtbildarnas sommarkurs

 

Detta är februari-juli. Snart börjar höstens övningar. Ja, det är en Insatspluton. Men JAG tycker det är det enda som gäller.

 

 

Det finns ju hur många befattningar som helst i en Bataljon eller i ett InsatsKompani.

Lägger du ner din själ och går alla kurser och utbildningar du kan så kommer frugan att se sig om efter en ny make. Det blir lite vad du gör det till.

Visst, du kan ha otur och hamna i ett skitförband med en skitchef, eller skitkollegor.

 

BYT ! Registrera dig här och du får nog fort X antal inbjudningar "Kom hit!".

 

Om du kan få det att funka med helgjobbet, prova. Det är ju inte mer än att sluta om det inte funkar.

 

Mina 25 öre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...