Jump to content

Syndikalister omhändertas

JTS

Recommended Posts

Har varit en del rabalder här nere angående syndikalisternas blockad av Fosie stadsdelsförvaltning. Det hela slutade med att Polisen avlägsnade demonstranterna med hjälp av bland annat pepparspray.

Här är filmerna

Glöm inte att detta filmats, klippts och textats av Syndikalisterna själva. En viss tendens kan märkas....

Sac säger övervåld och attack på lagligt varslad blockad, Polisen säger ohörsamhet mot otdningsmakt och egenmäktigt förfarande.

Döm själv.

(Jag har min åsikt ganska klar.)

• Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Har sett filmerna på annat forum för ett tag sedan. Min åsikt är oxå ganska klar. Klockrent ingripande. Poliserna har gjort sitt ingripande efter att juristerna i ledningen penetrerat lagstiftning och gett direktiven som poliserna sedan ingrep efter. Fackliga stridsåtgärder är lagliga så länge dom inte bryter mot annan lag...

Utdrag ur polislagen:

10 § En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga

och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt,

använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om

(---)

4. polismannen med laga stöd skall avvisa eller avlägsna någon

från ett visst område eller utrymme eller verkställa eller

biträda vid kroppsvisitation, kroppsbesiktning eller annan

liknande åtgärd, vid beslag eller annat omhändertagande av

egendom eller vid sådan husrannsakan som avses i

rättegångsbalken,

Och om jag inte är helt fel informerad så ligger pepparspray mellan kroppskrafter och batong på våldstrappan? De verkar faktiskt ha ganska svårt att begripa, de får hur många chanser som helst Vad mer begär de?

Kommer ihåg när jag så bilderna på nyheterna... Skall inte offentligt beskriva mina känslor...

Fördömligt ingripande från polisen väldigt lugnt.

Edit: missat/

• BlåGul -1

Mycket bra jobbat.

Demonstranterna fick välja själva precis hur smidigt de ville lösa det. Imponerande tålamod hos polisen får jag säga.

"Vi kan väl diskutera" är väl ändå ett jävla sätt att uttrycka sig när man väl knutit ihop sig.

här är lite mer att läsa om den aktuella historien:

http://sydsvenskan.se/malmo/article176281.ece

Det finns i någon av artiklarna ett bildspel med bilder tagna av Sydsvenskans fotograf och hans beskrivning gränsar till snyfthistoria. Då tidningen vanligtvis är tämligen "förnuftig", så kändes just detta lite konstigt...

Fantastiskt att poliserna har så mycket tålamod och ger dom så många chanser. Det är skönt att se hur lugna de är i sitt ingripande.

Det som är obegripligt är att syndikalisterna inte kan inse när det är kört och dags att sluta. :banana

Jag har svårt att tro att syndikalisterna får ett ökat stöd efter denna typen av aktioner.

1 polisen - 0 syndikalisterna

FAN! Jag kan bara de en liten bit in i filmerna, sedan hänger sig mediaspelaren. :banana

Synd, då missade du allt det roliga!

Var tvungen att hämta en stor hink popcorn och en bägare läskeblask till underhållningen! :bash:

Personligen tyckte väl inte jag att det var så värst kul att titta på, men däremot mycket intressant. Det är tråkigt att se att folk inte kan protestera på andra sätt utan väljer att göra sig själva till åtlöje. Puckon. Bra jobbat av polisen :)

• 2 weeks later...

OT, men...

Tyckte det såg ut som att den första polisen var polisinspektör med särskild tjänsteställning.

Och det finns tydligen även hos kommisarie, men vad innebär särskild tjänsteställning?

OT, men...

Tyckte det såg ut som att den första polisen var polisinspektör med särskild tjänsteställning.

Och det finns tydligen även hos kommisarie, men vad innebär särskild tjänsteställning?

Han kan vara t ex yttre befäl, (mest troligt i denna situation), men även inre befäl och biträdande vakthavandebefäl är insp med särskild tjänsteställning m fl

EDIT: Skriv ihop, unge man, skriv ihop!

Lite OT men:

Läste detta i filmbeskriviningen:

Totalt greps sex personer, varav en i det närmaste medvetslös på grund av pepparsprayen.

Hur blir man medvetslös p.g.a pepparspray?

Lite OT men:

Läste detta i filmbeskriviningen:

Totalt greps sex personer, varav en i det närmaste medvetslös på grund av pepparsprayen.

Hur blir man medvetslös p.g.a pepparspray?

Astma eller allergichock? Eller skapande av martyrer av SAC?

Spontant tänkt....

Är det inte skillnad mellan strejk och blockad?

När blev arbetare ett skällsord? 4:02 del 1

Är det bara jag som finner det konstigt att SAC använder sig av kvinnoförnedrande uttryck ( hora)?06:36 del 1

Samt att enligt SAC så var det 9 pers som blev gripna/omhändertagna men enligt tv-inslaget 8?

de är konstiga de där....

Jag vet inte om man kan vara allergisk mot OC (pepparspray), men det är väl inte otroligt.

_Däremot_ vet jag att det kan bli "lite" svårt att andas när man blir utsatt för det! Snoret forsar ur näsan och ögonen och huden brinner... :clap: Adrenalinpåslaget är hyfsat högt och börjar man då hyperventilera så kan man ju svimma = medvetslös! :)

Man får inte använda OC i folkmassa, förutom i nödvärn och på ORDER av insatschef motsv.

Vad gäller själva filmerna och insatsen där så orkar jag inte ens kommentera hur vissa läser lagboken.... :D

Jag vet inte om man kan vara allergisk mot OC (pepparspray), men det är väl inte otroligt.

_Däremot_ vet jag att det kan bli "lite" svårt att andas när man blir utsatt för det! Snoret forsar ur näsan och ögonen och huden brinner... 8-/ Adrenalinpåslaget är hyfsat högt och börjar man då hyperventilera så kan man ju svimma = medvetslös! :)

Man får inte använda OC i folkmassa, förutom i nödvärn och på ORDER av insatschef motsv.

Vad gäller själva filmerna och insatsen där så orkar jag inte ens kommentera hur vissa läser lagboken.... :}

man kanske skulle prova pepparspray :mellow: (jag är alltid täppt i näsan)

Har skickat länken till en kille jag träffade i USA och som jobbar som polis och han har diskuterat den med kollegor från lite olika håll i USA om hur de skulle gjort. Varningen var nog det enda som de skulle gjort på samma sätt som i Malmö, sedan varierade det lite. Från kraftig användning av batonger till tårgasgranater, tårgasspray. Hundar eller "bean-bags, Tazor-guns.

Men att stå och bryta inne i en folkmassa, var inget som de var sugna på.

Och då skall man veta att polishundarna i USA (kan nog variera från stat till stat) inte utbildas och används på samma sätt som i Sverige.

Blir verkligen lite rädd när jag läser kommentarerna.

Från länken:

(---)

Jag slapp nämligen - jag blev istället nedbrottad och bortsläpad som ett djur (vilket fyllde mig både med lättnad och hat). "Vi gör det här för eran skull" fick en kompis höra då han fick sig en släng av våldsmonopolets slev.

(---)

Hade han fel på sina fötter?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...